Gå til innhold

Utøyamassakren, en ny nasjonalhelligdom?


Cuckold

Anbefalte innlegg

Det spiller ingen rolle hvor smakløst en synes det er . Det å lage en film er del av ytringsfriheten . Så lenge en ikke opptrer injurierende . Så Breivik er vel kanskje den som kan klage her .

Det er noen som mener en må ha alle fakta , fakta er en subjektiv greie .

Tror du fakta om Rwanda er lik for alle parter i krigen ?

Eller at det er likt oppfattet i Uganda og Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er ok at det blir lagd film om Utøya-massakren, og at det lages av noen som ikke har noe personlig forhold til det som skjedde.

At den blir lagd så fort er kanskje uheldig, og jeg kommer ikke til å se den filmen på mange, mange år. Men, en film om dette er uungåelig, og hvis den lages såpass raskt etter den 22.juli, kan nok faktaopplysningene stemme bedre enn om filmen skulle blitt lagt på is i flere år. Jeg tror denne filmen blir like sterk som Schindler's liste for mange (inkludert meg selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sequax: Har du i det hele tatt sett traileren til filmen som lages? Det er en skam. Den er ikke realistisk, og ser ut som noe jeg laget på ungdomsskolen. Det at den lages såpass tidlig misliker jeg på grunn av at ikke alle detaljene er "skikkelig på plass" enda. Ja, vi vet mye - men det er så mye igjen! Grunnen til at jeg er sterkt i mot filmen er på grunn av at... den er drittdårlig.

Den er rett og slett en skam, og kan minne om en form for syk parodi. Dårlige skuespillere, dårlig opplegg. Spilt inn i LA. Vannet er grumsete og ekkelt - ikke litt likt vannet her i Norge. Den er DRITT. Jeg har ikke noe i mot en film, men den skal være realistisk og gjengi Utøya-massakren på en verdig og skikkelig måte. Ikke slikt tull.

Til de som sier at traileren sannsynligvis blir fjernet fra YouTube, så blir den nok ikke det. Videoskaperen har ikke gjort noe ulovlig, han har ytringsfrihet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt tydelig at Utøya og AUF er vår nye nasjonale helligdom.

I dag hadde 22. juli-kommisjonen forberedt et opplegg for pressen på Utøya, men dette ble avvist av AUF da de mener at pressen ikke bør få lov til å ta flere bilder på Utøya. 22. juli-kommisjonen mener at det er viktig at pressen får ta del, men føyde seg etter AUFs ønske av respekt for ofrene.

Helt fantastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sequax: Har du i det hele tatt sett traileren til filmen som lages? Det er en skam. Den er ikke realistisk, og ser ut som noe jeg laget på ungdomsskolen. Det at den lages såpass tidlig misliker jeg på grunn av at ikke alle detaljene er "skikkelig på plass" enda. Ja, vi vet mye - men det er så mye igjen! Grunnen til at jeg er sterkt i mot filmen er på grunn av at... den er drittdårlig.

Den er rett og slett en skam, og kan minne om en form for syk parodi. Dårlige skuespillere, dårlig opplegg. Spilt inn i LA. Vannet er grumsete og ekkelt - ikke litt likt vannet her i Norge. Den er DRITT. Jeg har ikke noe i mot en film, men den skal være realistisk og gjengi Utøya-massakren på en verdig og skikkelig måte. Ikke slikt tull.

Til de som sier at traileren sannsynligvis blir fjernet fra YouTube, så blir den nok ikke det. Videoskaperen har ikke gjort noe ulovlig, han har ytringsfrihet.

Nei, jeg har ikke sett traileren, og det er veldig synd om filmen som lages er "Hollywoodisert". Men, om en gjennomtenkt og planlagt film blir lagd, som kan måle seg med f.eks Schindlers liste, er ikke det bare galt. En klisjéfilm blir selvfølgelig bare FEIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usmakelig at noen prøver å gjøre seg populær på bekostning av andres tragedie. Som filmskaper har man et ansvar for å prege verden i ei god retning. Det finnes andre virkemidler i kampen mot våpen enn å såre de som allerede er såret.

Tror ikke de fleste filmskapere har noen slik agenda, og ikke burde de vel ha det, heller. En beskrivelse av hva som skjedde, og hva som motiverte morderen til denne udåden, kan imidlertid være en ganske bra del av prosessen med å bearbeide denne hendelsen.

Men jeg tror ikke noe av det vi så i den traileren som ligger på Youtube, er materiale fra noen reell filminnspilling. Til det er den for amatørmessig teknisk og full av faktafeil.

F.eks er omgivelsene totalt feil, så det er ikke tatt opp på en troverdig location.

Breivik ankommer øya skåtende i en robåt i stedet for å bli ferjet over. Han har noe som ser ut som en lett modifisert M-4 karabin i stedet for Mini 14.

Alle skuespillerprestasjoner i traileren er pinlig amatørmessige, og det samme kan man si om filmingen.

Det er mye mulig at et eller annet sted der ute sitter det noen og jobber med manuset til en film om Utøya-massakren. Men denne filmsnutten er ikke traileren til en faktisk film under produksjon, det føler jeg meg rimelig sikker på. Det stiller kvalitetsmessig mer i klasse med den sorten fan fiction som Youtube flyter over av. Ikke noe å bry seg med. Youtubere som driver med det youtubere driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Og melkingen av tragedien fortsetter. Nå er det Stoltenberg som på Skavlan igjen snakker om Utøya.

http://www.side2.no/livsstil/article3262151.ece

Kjære Jens Stoltenberg; Når skal du og resten av våre øverste ledere ta innover seg at det faktisk sitter tusenvis av mennesker i dette landet som svært tunge dager preget av sorg over å ha mistet sine kjære på en svært brutal måte. Voldtatt, drept, knivstukket, mishandlet til døde. Igjen sitter foreldreløse barn, barnløse foreldre, i bunnløs sorg og fortvilelse. Mange av disse får aldri den hjelpen de burde ha fått fra det offentlige. Mange blir glemt i sin sorg.

Hvorfor glemmer du disse, Jens Stoltenberg?

Hvorfor betyr ikke deres sorg like mye som de etterlatte og overlevende fra Utøya?

Hvor var din omsorg for disse barna når foreldrene ble drept?

Er det ikke på tide å gå videre? Hvor lenge skal dere holde på å melke tragedien på Utøya, og skyve all annen elendighet i dette landet under teppet?

Utøya er i sannhet blitt en nasjonal helligdom. Alt måles nå mot Utøya, og det virker allerede å være opplest og vedtatt at ingen vil oppleve noe verre enn disse. Uansett hvilken tragedie man blir rammet av, vil det ikke nå opp til nivået av grusomhetene ungdommene på Utøya opplevde.

Det er skremmende å ta innover seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er det forsøk på å gjøre Utøya / 22. juli til en ny nasjonalhelligdom (hvilket dessverre alt for mange av den norske befolkningen følger opp om, som hjernevakede disipler, for å adlyde vår store leders vilje) - men det er også blitt APs egen helligdom og uangripelige våpen for all evig tid!:

"Avtroppende SV-ordfører Christian Hintze Holm hevder Ap forsøkte å presse ham ut av en lokal Utøya-minnestund til fordel for Ap-statsråd Trond Giske." http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10031066

(Hold denne viktige tråden aktiv!)

Endret av Hm..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i VG at til og med de som var på ferie da det smalt i regjeringskvartalet krever erstatning. Heia Norge!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i VG at til og med de som var på ferie da det smalt i regjeringskvartalet krever erstatning. Heia Norge!

Grådige, frekke mennesker. Bistandsadvokaten deres uttalte at hun "ville utvide fornærmet-begrepet" og har søkt om erstatning for sine klienter - som var på ferie da det skjedde! Er det mulig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jobbes fortsatt med en ny særlov for Utøya-etterlatte.

Og det vurderes "utvidet vodsoffererstatning" med rask behandling....

http://www.dagbladet.no/2011/11/04/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/18882265/

Dette er etter mitt skjønn et angrep på vårt demokrati. Det er lover og regler som skal gjelde for ALLE. Uansett hvor stor påkjenning det måtte være å ha Breivik som motpart, skal man ikke bare kunne endre et regelverk med et pennestrøk.

Tror regjeringen at det er så enkelt for f.eks. et voldtektsoffer å ha overgriperen som motpart?

Hvor er dette landet på vei?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...