Gå til innhold

Utøyamassakren, en ny nasjonalhelligdom?


Cuckold

Anbefalte innlegg

Massakren på Utøya var en tragedie, og selv om det ikke var noen grunn til å bli overrasket over at terror også på et tidspunkt ville ramme Norge kom det nok som et sjokk på mange, mange som har innbilt seg at terror bare rammer slemme amerikanere og andre stormakter. Jeg synes Jens Stoltenberg gjorde en hederlig figur når han snakket høyt om at vi skal kjempe for åpenheten i etterkant og ikke gi etter for krav om mer kontroll (jfr amerikanernes PATRIOT Act) eller mindre fri debatt. At terrorhandlingen har blitt brukt for alt den er verdt av masseinnvandringsforkjempere for å styrke stigmatiseringen av enhver som har et avvikende syn på dagens masseinnvandring er noe vi kunne forvente, jeg skrev en tråd om dette kort tid etter massakren, og det som har skjedd etterpå viser dessverre at jeg hadde rett:

Hva blir konsekvensene av 22.juli?

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=579395

Men til tross for at klimaet i de etablerte partier har gitt mindre rom for alternativ tenkning om masseinnvandring etter 22.juli, vil jeg si Norge samlet sett har taklet terroren relativt godt. Faren er likevel at dette tipper over og går fra å være en samlende katastrofe til en nasjonalhelligdom, noe vi påberoper oss eierskap til og dyrker på samme måte som amerikanerne til tider har dyrket 11.september. På Dagsnytt på Nrk P2 for noen minutter siden var det hovedoppslag at en amerikansk filmregissør planlegger å lage film om Utøyamassakren.

http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17825818

http://www.dagbladet.no/2011/10/09/nyheter/film/innenriks/terror/utoya/18512448/

At de etterlatte kan reagere med sinne er ganske naturlig, mennesker som har mistet noen som stod dem nær vil ofte ha masse aggresjon og sinne blandet i sorgen, og denne vil kunne rettes mot envher som etter deres mening trår dem for nær. Det jeg reagerte på var at dette var oppgradert til en nyhetssak som fikk plass i en kort dagsnyttsending på Nrk og den litt sjokkerte og forurettede tonen nyheten ble presentert i. Det er da ikke noe nytt at det lages film om tragiske hendelser. Tenk bare de utallige filmene om ulike hendelser under Den annen verdenskrig, om Holocaust eller Vietnamkrigen. Nå er det snakk om en spillefilm, og jeg regner med at det uansett vil gå enda noen måneder før innspillingen er ferdig og filmen klar for offentliggjøring. Hadde det vært en dokumentarfilm eller et rent journalistisk arbeid kunne den vel kommet enda tidligere, og det ville slik jeg ser det ikke vært riktig å forsøke å hindre et slikt prosjekt.

Vi må passe oss så vi ikke opphøyer Utøyamassakren til en slags nasjonalhelligdom, noe vi ikke kan debattere fritt og behandle på samme måte som andre hendelser. Tankene går til måten Nrk agerte på etter kong Olavs død. Husker ennå hvordan Nrk demonstrativt unnlot å sende utvidede nyhetssendinger fra utbruddet av Gulfkrigen for å markere at utbruddet av en ny krig ikke var av interesse for nordmenn i en situasjon der vår kong Olav nettopp var gått bort. Den som ønsket å holde seg oppdatert om hendelsene i verden måtte ty til CNN eller BBC. Kong Olav var en kjær konge, skulle bare mangle at vi ikke markerte det med sørgesendinger, men slik dette ble taklet gikk det jo dessverre utover Nrks rolle som formidler av verdensbegivenheter som angikk oss alle.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er forsåvidt enig. O.a. side - spesielt når det gjelder tragedien på Utøya; hva er det en potensiell filmregissør vil oppnå ved å lage film om Utøya? Det må nødvendigvis bli halvannen time splatter, og det er de fleste lite tjent med(?)

Hva om å lage en film når selve rettssaken er over, og Brevik har fått en dom? Når man har mer bakgrunnsmateriale til å lage en spillefilm?

Ellers er jeg redd dette kan bli litt søkt. En "dårlig unnskyldning" for en regissør å lage blodbad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man reagerer på er vel ikke at det lages film om det. Det tror jeg de fleste kunne forutsett. Det man reagerer på er vel at noen begynner å lage film allerede - så kort tid etter den virkelige hendelsen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man reagerer på er vel ikke at det lages film om det. Det tror jeg de fleste kunne forutsett. Det man reagerer på er vel at noen begynner å lage film allerede - så kort tid etter den virkelige hendelsen.

...og at den er veldig dårlig utført, etter traileren å dømme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man reagerer på er vel ikke at det lages film om det. Det tror jeg de fleste kunne forutsett. Det man reagerer på er vel at noen begynner å lage film allerede - så kort tid etter den virkelige hendelsen.

At noen enkeltpersoner eller grupper reagerer er helt uproblematisk, det jeg advarer mot er at det offentlige Norge, representert ved Nrk og politiet blander seg inn og gjør dette til en sak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen enkeltpersoner eller grupper reagerer er helt uproblematisk, det jeg advarer mot er at det offentlige Norge, representert ved Nrk og politiet blander seg inn og gjør dette til en sak.

Jeg synes i grunn det er bra de blander seg inn, men det er fordi jeg tenker mer i retning av hvordan ting blir presentert som fakta i den traileren - den er særdeles dårlig, har med flere feil om hvordan mennesker kom seg til øya, hvordan Breivik var etc. Og da får du igjen et helt feil bilde av hvordan dette foregikk. Jeg synes at en regissør bør ha mest mulig bakgrunnsinformasjon om saken han skal lage film om, for slik det ser ut nå; er det mer som om de har hatt hastverk og kastet tilfeldige elementer inn i filmen som overhode ikke stemmer med realiteten. Jeg tror alle har forventet at det kommer en film, akkurat som NOKAS saken - men da hadde man vett nok til å vente til det meste av fakta var på bordet.

EDIT: Jeg tenker at NRK og politiet blander seg inn, av to grunner: det er for tidlig og fordi dette blir fremstilt helt feil. Og at dette er rett og slett for mye synsing, og det gjør mer skade enn noe annet

Endret av Anuket
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er forsåvidt enig. O.a. side - spesielt når det gjelder tragedien på Utøya; hva er det en potensiell filmregissør vil oppnå ved å lage film om Utøya? Det må nødvendigvis bli halvannen time splatter, og det er de fleste lite tjent med(?)

Hva om å lage en film når selve rettssaken er over, og Brevik har fått en dom? Når man har mer bakgrunnsmateriale til å lage en spillefilm?

Ellers er jeg redd dette kan bli litt søkt. En "dårlig unnskyldning" for en regissør å lage blodbad...

Krig og elendighet har nok vært utgangspunkt for mang en dårlig film, vi kan ikke godt la en kvalitetsvurdering i forkant avgjøre om regissøren får lov å lage film om et tema. Men for all del, har ingen illusjoner om at filmen nødvendigvis er det den utgir seg for, et innlegg for strengere våpenlover. Og slik jeg ser det kan det da også være det samme, tror ikke et menneske som bruker år av sitt liv på å planlegge en slik terrorhandling vil ha skrupler mot å skaffe seg illegale våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunn det er bra de blander seg inn, men det er fordi jeg tenker mer i retning av hvordan ting blir presentert som fakta i den traileren - den er særdeles dårlig, har med flere feil om hvordan mennesker kom seg til øya, hvordan Breivik var etc. Og da får du igjen et helt feil bilde av hvordan dette foregikk. Jeg synes at en regissør bør ha mest mulig bakgrunnsinformasjon om saken han skal lage film om, for slik det ser ut nå; er det mer som om de har hatt hastverk og kastet tilfeldige elementer inn i filmen som overhode ikke stemmer med realiteten. Jeg tror alle har forventet at det kommer en film, akkurat som NOKAS saken - men da hadde man vett nok til å vente til det meste av fakta var på bordet.

EDIT: Jeg tenker at NRK og politiet blander seg inn, av to grunner: det er for tidlig og fordi dette blir fremstilt helt feil. Og at dette er rett og slett for mye synsing, og det gjør mer skade enn noe annet

Jo, men mener du virkelig det er det offentliges sak å passe på at filmer om hendelser i Norge, eksempelvis Utøyamassakren ikke inneholder feil? Ligger ikke det langt utenfor det offentliges område?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men mener du virkelig det er det offentliges sak å passe på at filmer om hendelser i Norge, eksempelvis Utøyamassakren ikke inneholder feil? Ligger ikke det langt utenfor det offentliges område?

Nei jeg mener ikke at det er deres sak, men igjen - når du skal lage en film om noe så stort så bør du virkelig sette deg inn i saken før du lager en elendig trailer. EDIT:: kritikk mot fyren som laget traileren..

Jeg tror heller at politiet ville ha det fjernet fordi de har fått kraftige klager på dette, og da regner jeg med noen har gått til det steget og anmeldt saken - skal de da ikke reagere på det?

NRK kan jeg ikke svare for, de er en kanal, statseid ja, men jeg kan ikke si noe om hvorfor de har blandet seg inn.

Endret av Anuket
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener ikke at det er deres sak, men igjen - når du skal lage en film om noe så stort så bør du virkelig sette deg inn i saken før du lager en elendig trailer. EDIT:: kritikk mot fyren som laget traileren..

Jeg tror heller at politiet ville ha det fjernet fordi de har fått kraftige klager på dette, og da regner jeg med noen har gått til det steget og anmeldt saken - skal de da ikke reagere på det?

NRK kan jeg ikke svare for, de er en kanal, statseid ja, men jeg kan ikke si noe om hvorfor de har blandet seg inn.

Hvis youtube-videoen innebærer brudd på lover filmselskapet må forholde seg til (antagelig amerikansk lov?) er det naturlig at politiet blander seg inn. Men jeg vet ikke om det er tilfelle her.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis youtube-videoen innebærer brudd på lover filmselskapet må forholde seg til (antagelig amerikans lov?) er det naturlig at politiet blander seg inn. Men jeg vet ikke om det er tilfelle her.

Ut i fra det jeg har lest så langt så er det blitt klaget mye til politiet, AUF har bedt om bistand og det er tydeligvis en anmeldelse (men det finner jeg ikke noen som bekrefter) - men youtube lar den ligge da den ikke bryter med deres regler for siden, og man har da valgt å sende en mail til regissøren.

Så jeg antar ut i fra det at politiet har handlet riktig.

Og jeg synes fremdeles den traileren er usmakelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg har lest så langt så er det blitt klaget mye til politiet, AUF har bedt om bistand og det er tydeligvis en anmeldelse (men det finner jeg ikke noen som bekrefter) - men youtube lar den ligge da den ikke bryter med deres regler for siden, og man har da valgt å sende en mail til regissøren.

Så jeg antar ut i fra det at politiet har handlet riktig.

Og jeg synes fremdeles den traileren er usmakelig

Politiet vil jo ha handlet riktig om videoen er brudd med lovene youtube eller filmselskapet er underlagt, hvis så ikke er tilfelle går de langt utover det som er politiets oppgave, og det er spesielt rart når vi vet at norsk politi henlegger rubbel og rake av anmeldelser om dagen på grunn av manglende ressurser.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet vil jo ha handlet riktig om vidoen er brudd med lovene youtube eller filmselskapet er underlagt, hvis så ikke er tilfelle går de langt utover det som er politiets oppgave, og det er spesielt rart når vi vet at norsk politi henlegger rubbel og rake av anmeldelser om dagen på grunn av manglende ressurser.

Vel de tok jo kontakt med youtube og ytret ønske om å fjerne den, samme med regissøren, så jeg ser ikke problemet. De har henvendt seg, de har fått et avslag og henvendt seg til regissøren. Utover det har de ikke gjort noe. Jeg regner med det er nettopp dette de gjør det kommer til andre som anmelder uønskede elementer på nettet, eksempelvis bilder av seg selv, video osv. Så jeg tror nok dette ikke kommer noe lenger enn til dette punktet, da verken regissøren eller youtube er underlagt norske lover. Resten av din kommentar er bare synsing, fordi du vet ikke hva neste trekk blir, og inntil da så har man ikke noe mer å si om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er usmakelig å lage en film om dette 2,5 mnd etter det er skjedd. Og enda mer usmakelig å lage en film med så mange faktafeil (bare etter en trailer å dømme). Dersom det skal lages en film, bør man hvertfall vente til rettsaken er over.

Skulle tro det amerikanske folket hadde reagert om en norsk filmskaper hadde laget en film om 9/11 i desember 2001 med en haug av feil fremstillinger også...

Men jeg synes nå det så ut som en amatørfilm på den traileren. Så ut som noe en vgselev kunne ha laget, så jeg har mine tvil på at dette egentlig er ekte jeg altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traileren ligger på youtube, og dette er noe man selv aktivt må søke opp for å få sett. Om man blir støtt av det så er det veldig enkelt, man går rett og slett ikke på youtube og søker opp traileren. Jeg syns det er helt uforståelig at politiet bruker ressurser på noe som dette, og jeg tror også at AUF bør roe seg litt ned. De er ikke akkurat verdens navle selv om de liker å mene det. Denne filmen kommer garantert aldri til å bli vist hverken på TV eller kino i Norge, så det er jo veldig enkelt å unngå den. Man drar jo ikke til reptilparken om man er panisk redd slanger. Jeg syns også at det er en skummel tendens at så mange vil tie 22. juli i hjel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traileren ligger på youtube, og dette er noe man selv aktivt må søke opp for å få sett. Om man blir støtt av det så er det veldig enkelt, man går rett og slett ikke på youtube og søker opp traileren. Jeg syns det er helt uforståelig at politiet bruker ressurser på noe som dette, og jeg tror også at AUF bør roe seg litt ned. De er ikke akkurat verdens navle selv om de liker å mene det. Denne filmen kommer garantert aldri til å bli vist hverken på TV eller kino i Norge, så det er jo veldig enkelt å unngå den. Man drar jo ikke til reptilparken om man er panisk redd slanger. Jeg syns også at det er en skummel tendens at så mange vil tie 22. juli i hjel.

Men hvis det er faktisk blitt levert inn en anmeldelse - det står ikke noe om hvem som i så tilfelle har gjort det, det kan være pårørende, AUF selv, eller andre som mener det er å gå for langt. Skal da politiet ikke reagere? Det hadde vært mer hårreisende synes jeg. Politiet har i så fall gjort det de skal, og der stopper det foreløpig. Å ikke reagere på en eventuell anmeldelse synes jeg er mer hårreisende.

Og ja man må søke den aktivt opp, og jeg tror ikke at det er det alle gjør, men man får høre at den er der og da blir det muligens en ekstra belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ettersom det ikke er noe ulovlig med den filmsnutten i det hele tatt kan jeg ikke se hvorfor noen har kontaktet politiet for å få den fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel de tok jo kontakt med youtube og ytret ønske om å fjerne den, samme med regissøren, så jeg ser ikke problemet. De har henvendt seg, de har fått et avslag og henvendt seg til regissøren. Utover det har de ikke gjort noe. Jeg regner med det er nettopp dette de gjør det kommer til andre som anmelder uønskede elementer på nettet, eksempelvis bilder av seg selv, video osv. Så jeg tror nok dette ikke kommer noe lenger enn til dette punktet, da verken regissøren eller youtube er underlagt norske lover. Resten av din kommentar er bare synsing, fordi du vet ikke hva neste trekk blir, og inntil da så har man ikke noe mer å si om den saken.

Problemet er jo at dette ikke er norsk politis sak overhodet dersom videoen ikke var brudd på en lov Youtube eller filmselskapet er underlagt. Og det blir spesielt merkelig når politiet daglig henlegger hundrevis av anmeldelser av høyst reelle lovbrudd, lovbrudd man faktisk har hjemmel til å etterforske og straffeforfølge. Når man i stedet prioriterer å forsøke å stanse en youtube-trailer er det i tilfelle snakk om en politisk prioritering, det samme jeg kritiserer Nrk for da de lot utbruddet av Gulfkrigen vike for ønsket om å markere kong Olavs død. Her var det viktig for Nrk å demonstrere hva vi som nordmenn burde oppfatte som viktigst (og det var åpenbart ikke utbruddet av Gulfkrigen). Enhver god nordmann måtte være godt fornøyd med at verdensbegivenhetene ble nedprioritert i denne siutasjonen. Slik var "allmennviljen" Nrk tok seg den frihet å forvalte. Jeg har ikke noe i mot det norske kongehuset, men dette ble etter min mening veldig feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at dette ikke er norsk politis sak overhodet dersom videoen ikke var brudd på en lov Youtube eller filmselskapet er underlagt. Og det blir spesielt merkelig når politiet daglig henlegger hundrevis av anmeldelser av høyst reelle lovbrudd, lovbrudd man faktisk har hjemmel til å etterforske og straffeforfølge. Når man i stedet prioriterer å forsøke å stanse en youtube-trailer er det i tilfelle snakk om en politisk prioritering, det samme jeg kritiserer Nrk for da de lot utbruddet av Gulfkrigen vike for ønsket om å markere kong Olavs død. Her var det viktig for Nrk å demonstrere hva vi som nordmenn burde oppfatte som viktigst (og det var åpenbart ikke utbruddet av Gulfkrigen). Enhver god nordmann måtte være godt fornøyd med at verdensbegivenhetene ble nedprioritert i denne siutasjonen. Slik var "allmennviljen" Nrk tok seg den frihet å forvalte. Jeg har ikke noe i mot det norske kongehuset, men dette ble etter min mening veldig feil.

Neivel? Jeg vet om flere som har levert anmeldelser etter at bildene deres fra Facebook ble lagt ut på diverse snuskete sider, bildene i seg selv var ikke noe som var uvanlig - da ble det også sendt mail og forespørsel fra politiet om å fjerne dette, selv om sidene ikke var underlagt norsk lov. Da skiller ikke de sakene seg noe fra denne. Om dette blir henlagt gjenstår å se - så du kan fremdeles ikke hevde at politiet handler utenfor sin vanlige oppgave når de har gjort slike ting før, med andre saker som omhandler internett og uønskede elementer.

Bildene som ble lagt ut på de ulike sidene var heller ikke noen brudd på noen lov på reglene for den enkelte nettsiden (her ser jeg bort i fra det faktum at bildene ble tatt fra en facebook profil som var åpen), men det må da være lov å sende en mail med forespørsel om fjerning? Skal politiet ha lister over hva som er lov og ikke lov på alle internett sider?

Angående gulfkrigen du nevner kan jeg ikke uttale meg noe om, da jeg ikke var gammel nok til å følge med på det.

Endret av Anuket
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usmakelig at noen prøver å gjøre seg populær på bekostning av andres tragedie. Som filmskaper har man et ansvar for å prege verden i ei god retning. Det finnes andre virkemidler i kampen mot våpen enn å såre de som allerede er såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...