Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge sitter dere på lesesalen nå i eksamensperioden? Jeg har en eksamen i uka, og sitter stort sett 12-13 timer om dagen.. har hatt en eksamen, og har litt under tre uker og tre eksamener igjen. Veldig spent på om jeg klarer å holde tempoet oppe. Har så utrolig mye stoff å lære meg på kort tid:/

Anonymkode: 85585...44c

4-6 timer på lesesal om dagen. Imponerende at du klarer 12-13 timer! 

Ønsker alle studenter lykke til i eksamensperioden! Stå på:) You can do it!

Anonymkode: 8470e...103

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge sitter dere på lesesalen nå i eksamensperioden? Jeg har en eksamen i uka, og sitter stort sett 12-13 timer om dagen.. har hatt en eksamen, og har litt under tre uker og tre eksamener igjen. Veldig spent på om jeg klarer å holde tempoet oppe. Har så utrolig mye stoff å lære meg på kort tid:/

Har ikke eksamensperiode før til våren, men det skjer vel omtrent bare når jeg har hjemmeeksamen at jeg sitter tretten timer på lesesalen. Vanligvis i eksamensperioden varierer det litt, vanligvis fra fire til åtte timer. 

• Liker 1
Skrevet

Oi, jeg sitter 4-8 timer om dagen utenom eksamensperioden. Hva studerer dere? 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer juss. Jobber vanligvis 15-25 timer i uka med studiet utenom eksamensperioden.

Skrevet

Jeg hadde eksamen i går og føler egentlig ikke det gikk noe særlig bra. Dvs. Jeg klarte å svare på alle oppgavene, men følte egentlig noen av besvarelsene ble litt overfladiske. Vi fikk 6 oppgaver vi måtte gi svar på, er vandt med å bare få max 2 - 3 som man skal gå i dybden på og drøfte opp og ned i mente.. men 6 oppgaver på 5 timer som alle var av type "grei ut og drøft" syns jeg var litt heftig.. Jaja, jeg får trøste meg med at neste eksamen er hjemmeeksamen i et fag jeg er ganske sterk i (vi hadde obligatorisk innlevering hvor jeg fikk tilbakemelding om at min besvarelse var den beste av alle).

Anonymkode: 00726...605

Skrevet
På 18.11.2016 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Antall lesetimer er da ikke nødvendigvis særlig beskrivende. 

Anonymkode: 5912c...83e

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antall lesetimer er da ikke nødvendigvis særlig beskrivende. 

Beskrivende for hva? Tenkte i forhold til om studiet har mye praksis, kurs osv. For min del som studerer økonomi er det stort sett bare forelesninger og 100% tellende eksamen ved slutten av året, da blir det jo gjerne en del mer tid på lesesal enn andre studier :) 

Skrevet
På 18.11.2016 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Medisin

Anonymkode: 8470e...103

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beskrivende for hva? Tenkte i forhold til om studiet har mye praksis, kurs osv. For min del som studerer økonomi er det stort sett bare forelesninger og 100% tellende eksamen ved slutten av året, da blir det jo gjerne en del mer tid på lesesal enn andre studier :) 

På generell basis bruker faktisk økonomistudenter mindre tid på egenstudium enn det eksempelvis medisin- eller odontologistudenter gjør - som også har langt mer organiserte læringsaktiviteter. 

Poenget mitt er uansett at dette er svært individuelt. Dette går på forutsetninger, studieteknikk, evne til prioritering og en rekke andre faktorer. Etter min mening bør man aldri sammenligne antall lesetimer med hverandre. 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går også økonomi. Er enig med den andre, som sier at antall timer er delvis irrelevant. Dette fordi at om jeg sitter 10 timer og leser/ser serie/noterer/tar tankekart/er litt ineffektiv, er ikke det så bra som å sitte og jobbe med eksamensoppgaver i 4-5 timer og så dra hjem. 

Det er helt klart kvalitet over kvantitet. 

Anonymkode: edf2b...f67

• Liker 1
Skrevet

Når man leser til alle andre fag enn til den eksamenen som kommer først...

Hvorfor gjør jeg dette mot meg selv? Den første er jo den jeg må lese til FØRST. Men den er så kjip! :fart2:

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går også økonomi. Er enig med den andre, som sier at antall timer er delvis irrelevant. Dette fordi at om jeg sitter 10 timer og leser/ser serie/noterer/tar tankekart/er litt ineffektiv, er ikke det så bra som å sitte og jobbe med eksamensoppgaver i 4-5 timer og så dra hjem. 

Det er helt klart kvalitet over kvantitet. 

Anonymkode: edf2b...f67

Enig i at man ikke skal sammenligne med andre. Er bare nysjerrig på hva som er "normalt". Der jeg studerer går det nærmest sport i flest antall timer på lesesalen, så man blir nesten litt blind på hvor lenge man trenger å sitte ettersom "alle" kommer før kl 8 og går hjem kl 21. Da føler man seg kanskje litt dårlig om man går hjem kl 17 liksom. Ikke bare fordi andre sitter flere timer på salen, men også fordi karakterene blir normalfordelt og man tross alt konkurrerer mot de som leser 14 timer dagen. 

Men ja, alt i alt vet jeg hvor unødvendig det er å sammenligne antall timer på lesesalen, og at det ikke nødvendigvis er slik at det er de som leser mest/lengst som gjør det best på eksamen.

Skrevet

Eksamen imorgen, og jeg har så og si ikke lest. Blir en lang natt, må bare klare å starte snart. Kommer nok til å stryke, men... Har vært et vanskelig halvår med mye å tenke på så har ikke klart å fokusere på studiene :(

Anonymkode: c6b4f...113

Skrevet

Men ja, alt i alt vet jeg hvor unødvendig det er å sammenligne antall timer på lesesalen, og at det ikke nødvendigvis er slik at det er de som leser mest/lengst som gjør det best på eksamen.

Det siste du sier er helt sant for mitt studie i alle fall. Vi har også de som sitter lange dager på lesesalen, men det er ikke nødvendigvis de som gjør det best. Det finnes de som leser mye og får gode karakterer, men det handler mer om hvordan en tilegner seg stoffet. 

Eksamen imorgen, og jeg har så og si ikke lest. Blir en lang natt, må bare klare å starte snart. Kommer nok til å stryke, men... Har vært et vanskelig halvår med mye å tenke på så har ikke klart å fokusere på studiene :(

Anonymkode: c6b4f...113

Masse lykke til på eksamen!

Skrevet

Jeg har lest i 2-5 timer om dagen siden skolen startet. I eksamensperioden leser jeg 3-4 timer om dagen. Har studieteknikken inne, leser effektivt. Jeg ville blitt gal hvis jeg leste i 6-12 timer om dagen i eksamensperioden. 

Anonymkode: 50721...41d

• Liker 1
Skrevet

Har hjemmeeksamen fra i morgen. Noen som har gode tips? Har aldri hatt hjemmeeksamen, så er veldig nervøs og usikker på hvilke teknikker som er gode.. Er også veldig usikker på om jeg burde reise hjem til familien, der jeg slipper å tenke på å måtte handle/lage mat, har bedre muligheter til å diskutere oppgaven med mamma. Samtidig er jeg redd for at jeg ikke holder arbeidsmodus, og at det føles som ferie å dra hjem. Alternativet er å sitte alle timene alene i leiligheten. Er riktignok ikke helt alene, da jeg bor i kollektiv. 

Anonymkode: cfab7...7ec

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hjemmeeksamen fra i morgen. Noen som har gode tips? Har aldri hatt hjemmeeksamen, så er veldig nervøs og usikker på hvilke teknikker som er gode.. Er også veldig usikker på om jeg burde reise hjem til familien, der jeg slipper å tenke på å måtte handle/lage mat, har bedre muligheter til å diskutere oppgaven med mamma. Samtidig er jeg redd for at jeg ikke holder arbeidsmodus, og at det føles som ferie å dra hjem. Alternativet er å sitte alle timene alene i leiligheten. Er riktignok ikke helt alene, da jeg bor i kollektiv. 

Jeg har hatt bare hjemmeeksamen siste årene, og for meg funker det best å sitte på skolen å jobbe. Gjerne på en lesesal eller lignende der andre rundt meg også jobber. Det er også gull verdt å ha noen å diskutere oppgaven med, enten det er medstudenter, venner eller familie. Viktig å legge inn pauser og ikke ha for lange økter i slengen, ikke sitt utover natten om du kan unngå det. Hvor lang tid har du på deg? Hvis jeg har god oversikt over pensum peier hjemmeeksamen å være ganske avslappende synes jeg, i forhold til skoleeksamen.

Jeg hadde aldri våget å reise langt bort fra biblioteket på campus under en hjemmeeksamen da, typ hjem til foreldrene mine, men det avhegner sikkert av hvilket fag man tar hvor nødvendig det er med støttelitteratur.

Endret av Raindrops
Skrevet
37 minutter siden, Raindrops skrev:

Jeg har hatt bare hjemmeeksamen siste årene, og for meg funker det best å sitte på skolen å jobbe. Gjerne på en lesesal eller lignende der andre rundt meg også jobber. Det er også gull verdt å ha noen å diskutere oppgaven med, enten det er medstudenter, venner eller familie. Viktig å legge inn pauser og ikke ha for lange økter i slengen, ikke sitt utover natten om du kan unngå det. Hvor lang tid har du på deg? Hvis jeg har god oversikt over pensum peier hjemmeeksamen å være ganske avslappende synes jeg, i forhold til skoleeksamen.

Jeg hadde aldri våget å reise langt bort fra biblioteket på campus under en hjemmeeksamen da, typ hjem til foreldrene mine, men det avhegner sikkert av hvilket fag man tar hvor nødvendig det er med støttelitteratur.

Takk for svar! Har eksamen i pedagogikk fra 22.-30.november, så har ganske god tid på meg ja. Jeg jobber ikke så godt på lesesalen og på skolen, foretrekker å sitte på rommet mitt, da jeg er helt alene og ikke har forstyrrende lyder osv. rundt meg. Hovedgrunnen til at jeg vurderer å dra hjem er at mamma har tatt dette faget og er lærer, så det er sannsynlig at hun kan være til god hjelp. Kan selvsagt heller reise hjem etter et par dager, sånn at jeg har fått god oversikt og lagt en plan for arbeidet da. Angrer på at jeg ikke har lest mer på forhånd nå ja.. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt ca tusen. Neida, iallefall 10.

Jeg anbefaler å sitte på lesesalen, spesielt de første og siste dagene hvor du må komme i gang/drive med pirk. Fort gjort å ta lett på hjemmeeksamen, men husk at sensorene er strengere på grammatikk, flyt og innhold siden du har alle hjelpemidler tilgjengelig.

Hvor jobber du ellers best med skolearbeid? Svaret du får er også der du burde jobbe med hjemmeeksamenen din :)

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Første semester nærmer seg slutten, og med det betyr det også at første eksamen på universitetet nærmer seg med stormskritt. Det har vært et veldig tungt halvår med ting som har dratt alt fokus fra studier til andre ting i livet mitt. Jeg har altså ikke klart å lese eller jobbe noe med studiene ennå, men jeg har gått på forelesninger. Jeg vet ikke om det er noe håp for at jeg skal klare eksamen? Skal jeg bare gi opp alt? Det er 3 uker til eksamen. Den varer i 5 timer og gir 17 studiepoeng. I tillegg har jeg ex.phil. Hva tenker dere? Tror dere det er mulig for meg å klare eksamen om jeg virkelig tvinger meg selv til å komme ut av dette mørke hullet, setter meg på lesesalen og jobber med studiet fra 08:00 til 21:00 hver dag i 3 uker? Jeg er så fryktelig sliten til tross for at jeg ikke har gjort noe, men det må være mulig å presse seg selv. Jeg er livredd for å ikke klare dette og for å stryke på eksamen. 

Anonymkode: 85a72...e21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...