Gjest Offensive Pie Skrevet 7. november 2014 #5541 Skrevet 7. november 2014 Det er ganske kjedelig og. Eller, det er -egentlig- interessant men jeg skjønner jo NADA... Har gått bort fra tekstene nå, konsentrerer meg om ppt og opptak jeg har gjort i seminarene(faen at eg ikke tok opp ALLE!) Prøver også å bruke sekundærlitteratur, men må ikke forlate tekstene heeelt heller. Blir en kjip eksamen den her.. Jeg har hatt en lignende eksamen, og det som funket for meg, var å lage mine egne oversikter. Ett ark per tekst, like hovedoverskrifter (Forfatternavn, årstall, sjanger, hovedpoeng i teksten etc.), og senere fargekoding på kryss. Alle tekstene som handlet om feminisme, fikk en rosa post-it på seg. Alle som handlet om kapitalisme, fikk en blå en. De som handlet om landbruk og nasjonalisme, fikk en grønn. De som handlet om flere ting, fikk flere post-its. Dette gjorde at jeg fikk oversikt over enkelttekster og trender, samtidig som jeg ble i stand til å sammenligne tekster på eksamen. Det er ikke sikkert det funker for deg, men for meg, som lærer ved skriving og fargekoding, gjorde det susen. Eksamenslesing, jobb, og sykdom er offisielt døden. Sånn, i tilfelle noen lurte. 3
Mynona Skrevet 7. november 2014 #5542 Skrevet 7. november 2014 Nå skal jeg teste om et glass vin, dempet belysning og rommet fullt av stearinlys gjør lesingen koseligere!
Hirondelle Skrevet 8. november 2014 #5543 Skrevet 8. november 2014 Jeg har hatt en lignende eksamen, og det som funket for meg, var å lage mine egne oversikter. Ett ark per tekst, like hovedoverskrifter (Forfatternavn, årstall, sjanger, hovedpoeng i teksten etc.), og senere fargekoding på kryss. Alle tekstene som handlet om feminisme, fikk en rosa post-it på seg. Alle som handlet om kapitalisme, fikk en blå en. De som handlet om landbruk og nasjonalisme, fikk en grønn. De som handlet om flere ting, fikk flere post-its. Dette gjorde at jeg fikk oversikt over enkelttekster og trender, samtidig som jeg ble i stand til å sammenligne tekster på eksamen. Det er ikke sikkert det funker for deg, men for meg, som lærer ved skriving og fargekoding, gjorde det susen. Eksamenslesing, jobb, og sykdom er offisielt døden. Sånn, i tilfelle noen lurte. Åh, det var smart med de postitlappene! Skal lage egne ark per hodet, det var en god ide. Håper bare tiden ikke løper fra meg, jeg har eksamen første uken i desember, og to eksamener før det i andre emner. Men vil virkelig ha en god karakter i dette emnet! Nå er jeg sjeeeleglad for at jeg har tatt opp hvert fall 5 av seminarene på telefonen. Burde gjort det fra starten av! Da har jeg lært det til neste semester Har sittet og lest siden 0830 i dag, deilig lørdag før jeg skal på jobb... Heldigvis regner det. Æsj, nå gleder jeg emg til juleferieeee!
Mynona Skrevet 8. november 2014 #5544 Skrevet 8. november 2014 Hvorfor må lovsamlingen bruke så jækla vanskelige ord?? Skriftstykke???? Kunne de ikke bare skrevet FAKTURA?! Og forelesning i dag... Irriterer meg at hun ved siden av meg skriver av mine notater. Flytter pennen min eller hånda mi hvis de er i veien. Også forstyrrer hun meg med å spørre hva jeg mener! Skriv dine egne notater da for F. Som du forstår! Åh.... Jeg er lei. Har vondt i hodet og er sur! Møkkaeksamensperiode! 1
Poppie Skrevet 8. november 2014 #5545 Skrevet 8. november 2014 Nok en lørdag, nok en analyseoppgave...og nok en ekstraoppgave. Åh, jeg har aldri fortjent juleferie like mye som jeg gjør i år!
globalagogo Skrevet 8. november 2014 #5546 Skrevet 8. november 2014 Nok en lørdag i eksamensperioden med deltidsjobb til sent på kveld. Ah det studielånet strekker bare ikke til...
Hirondelle Skrevet 8. november 2014 #5547 Skrevet 8. november 2014 Nok en lørdag i eksamensperioden med deltidsjobb til sent på kveld. Ah det studielånet strekker bare ikke til... Sjæl..... Heldigvis så kan jeg gjøre litt skolearbeid på jobb, men vil jo mye heller se Skal vi danse-finalen Har fått printet ut resten av ppt-presentasjonene nå, så slipper jeg stresse med det. Så frem til klokken 2300 skal jeg: - rette den ene oppgaven min - formulere noen spørsmål til siste seminar i litteraturteorifaget. (sukk, vanskelig). Er jo kjekt å få gjort skolearbeid på jobb, men skulle gjerne hatt fri... Jobber i morgen kveld også
Miah Skrevet 8. november 2014 #5548 Skrevet 8. november 2014 Trenger motivasjon! Tar to fag dette semesteret, og fikk en ganske dårlig start. Med min opprinnelige studieplan hadde alt gått greit, men... ja, vet ikke hva som skjedde. Så nå må det fremover til jul bli ufattelig lange dager på lesesalen for at dette skal gå. Og ja, jeg må sitte på lesesalen - for mange distraksjoner hjemme. Med jobben utenom blir det dager fra kl. 08:00 til kl 22:00 de dagene jeg ikke jobber... og dette må jeg gjøre i helgene også. Vet ikke hvor jeg kan dra frem slik motivasjon fra, egentlig.
Hirondelle Skrevet 9. november 2014 #5549 Skrevet 9. november 2014 (endret) Trenger motivasjon! Tar to fag dette semesteret, og fikk en ganske dårlig start. Med min opprinnelige studieplan hadde alt gått greit, men... ja, vet ikke hva som skjedde. Så nå må det fremover til jul bli ufattelig lange dager på lesesalen for at dette skal gå. Og ja, jeg må sitte på lesesalen - for mange distraksjoner hjemme. Med jobben utenom blir det dager fra kl. 08:00 til kl 22:00 de dagene jeg ikke jobber... og dette må jeg gjøre i helgene også. Vet ikke hvor jeg kan dra frem slik motivasjon fra, egentlig. Har du indre motivasjon for å jobbe med dette, eller kun ytre? Brenner du for fagene, syns du de er interessante? Eller tar du de bare "for å ta noe", fordi lønnen kan bli høyere, fordi noen andre mener du burde ta de? Indre motivasjon er sterkere og holder lengst. Om du har mistet den bør du prøve å finne den tilbake. Om du kun tar fag med ytre motivasjon har jeg egentlig ikke så mange tips. Når jeg er demotivert til å jobbe med studiene bruker jeg google bildesøk og Pinterest(om du ikke er på pinterest fra før av anbefaler jeg deg egentlgi holde deg unna fordi HELLO - tidstyv nummer en i mitt liv.) MEN der kan du finne mange gode sitater, tips og triks til hvordan holde seg opp i eksamensperioden og hele semesteret. Søk på feks "study motivation" eller "study tips" "study quotes" etc, og se om det fungerer? Skriv de gjerne ned på et ark også så du kan SE de hele tiden. Hvis ikke er det klassisk å stille spørsmål til seg selv. "Hva vil jeg med disse fagene?" "Hvordan skal jeg komme meg dit jeg vil? Bli litt mer observant på hvorfor du gjør (eller ikke gjør for den saks skyld) disse tingene. Hvorfor meldte du deg opp? Hvorfor tror du at du ikke har motivasjon nå som det nærmer seg? "People often say that motivation doesn't last. Well, neither does bathing - that's why we recommend it daily." - dette sitatet har hjulpet meg veldig, hvert fall. Motivasjon er ikke noe som man må vente på eller som er der hele tiden, men man må aktivt gå inn for å finne den og opprettholde den. Motivasjonen krever at man aktivt tar hånd om den og passer på den. http://www.pinterest.com/search/pins/?q=study%20motivation&term_meta[]=study|typed&term_meta[]=motivation|typed (lenke til pinterest med søkeordene "study motivation".) Det er verdt å prøve? Lykke til! Endret 9. november 2014 av grethe91 1
Fame Skrevet 9. november 2014 #5550 Skrevet 9. november 2014 Holder på med en pedagogikk oppgave midt i eksamenslesing.. Skal si det blir deilig med juleferie
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #5551 Skrevet 9. november 2014 Har to eksamener på samme dag neste uke.. Og en eksamen uka etterpå. Så er det sommerferie her i Australia, får bare se fram til det! Anonymous poster hash: 67b9e...05c
Hirondelle Skrevet 9. november 2014 #5552 Skrevet 9. november 2014 Skulle teste meg selv litt, og se hvor mye jeg husket uten støtteark. Enkel oppgave, jeg skulle skrive ned alle forfatterne og tittelen på tekstene som vi har. (21 tekster, 20, forfattere) Husket 19 av 20 forfattere!!! Imponert over meg selv, faktisk, men burde jo fått til alle. Men klart bare skuffende 14 titler på tekstene... Plasserte heldigvis ingen feil, men hadde glemt mange titler. Skuffet! Men da vet jeg hva jeg må lese mer på..... (sånn ca... alt )
Poppie Skrevet 9. november 2014 #5553 Skrevet 9. november 2014 Skulle teste meg selv litt, og se hvor mye jeg husket uten støtteark. Enkel oppgave, jeg skulle skrive ned alle forfatterne og tittelen på tekstene som vi har. (21 tekster, 20, forfattere) Husket 19 av 20 forfattere!!! Imponert over meg selv, faktisk, men burde jo fått til alle. Men klart bare skuffende 14 titler på tekstene... Plasserte heldigvis ingen feil, men hadde glemt mange titler. Skuffet! Men da vet jeg hva jeg må lese mer på..... (sånn ca... alt ) Men det er alltid bra med noe positivt man kan fokusere på Skaper litt mer motivasjon her i heimen iallefall.
mumfi Skrevet 9. november 2014 #5554 Skrevet 9. november 2014 Blææ, må skrive praksisoppgave, men motivasjonen er helt borte.... Har ikke opplevd den følelsen sida jeg begynte på høgskolen for 2 1/2 år siden!
Gjest Haaploes Skrevet 9. november 2014 #5555 Skrevet 9. november 2014 Blææ, må skrive praksisoppgave, men motivasjonen er helt borte.... Har ikke opplevd den følelsen sida jeg begynte på høgskolen for 2 1/2 år siden! Jeg ble så glad når jeg så nicket ditt og avataren din, selv om jeg ikke husker hva Mumfi egentlig handler om Lurer på om det betyr at dagens lesing har nådd et bunnpunkt. Hva er en praksisoppgave?
mumfi Skrevet 9. november 2014 #5556 Skrevet 9. november 2014 Jeg ble så glad når jeg så nicket ditt og avataren din, selv om jeg ikke husker hva Mumfi egentlig handler om Lurer på om det betyr at dagens lesing har nådd et bunnpunkt. Hva er en praksisoppgave? Hihi :D Oppgave hvor jeg reflekterer over praksisperioden min hittil og knytter det opp mot en million sider med pensum Litt umotivert da jeg har aaalt for mye å gjøre til å lese, skrive oppgave og være i praksis..
Mynona Skrevet 9. november 2014 #5557 Skrevet 9. november 2014 Jeg synes det er så rart - at når vi har en oppgave som utleveres ved semesterstart som skal leveres inn om 2 uker - at studentene først nå begynner å sette seg inn i hvor lang oppgaven skal være, skrifttype/str osv.. Jeg blir litt oppgitt når det kommer sånne spørsmål helt på tampen jeg.. Kjipt hvis de har skrevet 10.000 ord til nå, også viser det seg at oppgaven skal ha maks 4000 liksom. Også lurer jeg på, sånn etter å ha plukket opp litt fra mine medstudenter. Når dere skriver oppgaver, legger dere inn kildehenvisninger løpende, eller gjør dere det helt på slutten før det skal innleveres? Selv gjøre jeg det løpende, da det ikke er noe jobb i det hele tatt, mens om jeg nå skulle sittet å lett etter kildene jeg brukte på det jeg skrev i september hadde jeg sliti med å finne, og sliti med huske hvor jeg brukte kilder og hvor jeg ikke gjorde… Det er tydeligvis mange som gjør det på den måten. Min metode er jo best for meg, er ikke sikkert den er best for alle, men har liksom alltid tatt det for gitt at alle gjør det på min måte
Emiliania Skrevet 9. november 2014 #5558 Skrevet 9. november 2014 Også lurer jeg på, sånn etter å ha plukket opp litt fra mine medstudenter. Når dere skriver oppgaver, legger dere inn kildehenvisninger løpende, eller gjør dere det helt på slutten før det skal innleveres? Selv gjøre jeg det løpende, da det ikke er noe jobb i det hele tatt, mens om jeg nå skulle sittet å lett etter kildene jeg brukte på det jeg skrev i september hadde jeg sliti med å finne, og sliti med huske hvor jeg brukte kilder og hvor jeg ikke gjorde… Det er tydeligvis mange som gjør det på den måten. Min metode er jo best for meg, er ikke sikkert den er best for alle, men har liksom alltid tatt det for gitt at alle gjør det på min måte Løpende, da vet jeg kilden til det eksperimentet eller litteraturen jeg referer til. Nå sitter jeg og leser over en del av kildene mine på nytt, for å forsikre meg at det jeg skriver i masteroppgaven stemmer (og for å forsikre at jeg har forstått teoriene/eksperimentene). Mindre arbeid å måtte lese gjennom en haug med artikler, og når man har lest nærmere 100 artikler og ikke halvparten er merket med READ_navnpåpdf.pdf, så er det sparing av tid.
Pottah Skrevet 9. november 2014 #5559 Skrevet 9. november 2014 Hvorfor må lovsamlingen bruke så jækla vanskelige ord?? Skriftstykke???? Kunne de ikke bare skrevet FAKTURA?! Og forelesning i dag... Irriterer meg at hun ved siden av meg skriver av mine notater. Flytter pennen min eller hånda mi hvis de er i veien. Også forstyrrer hun meg med å spørre hva jeg mener! Skriv dine egne notater da for F. Som du forstår! Åh.... Jeg er lei. Har vondt i hodet og er sur! Møkkaeksamensperiode! Tuller du med meg??? Hun faktisk flytter hånda di og spør hva du mener med notatene dine?? Hun må da ta sine egne notater!! Ærlig talt 1
Mynona Skrevet 9. november 2014 #5560 Skrevet 9. november 2014 Tuller du med meg??? Hun faktisk flytter hånda di og spør hva du mener med notatene dine?? Hun må da ta sine egne notater!! Ærlig talt Ja, hun gjør det. Jeg skriver jo notater som jeg skjønner, men egne referanser. Jeg hadde f.eks skrevet et notat "aktiva større enn passiva" - for meg er det veldig tydelig hva det betyr, men ikke for henne. Så hvorfor skriver hun det i det hele tatt, og så spør meg hva det betyr? Mens jeg prøver å høre hva forelesern forklarer. Ble så irritert altså, så jeg måtte bare få det ut i går
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå