Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

På min skole søkte jeg permisjon for semester. Dvs jeg søkte for vår og høst 2015. Det er vel det du og skal hvis du planlegger å komme tilbake på skolen våren 2016? Det er bare skolemessig den permisjonen angår, og påvirker ikke utbetaling fra lånekassen/nav, og derfor oppgir du semester.

Dette gjelder på min skole da. Jeg tok med meg papirene til studieveilederen og fikk hjelp til å forstå det der.

Jeg fikk og beskjed om at skole kan jeg ta som jeg vil med, selv i permisjon. Sykemeld deg fra eksamen hvis du ikke får tatt de, og da er det bare til å ta de opp. Da må du ikke ta arbeidskrav opp igjen hvertfall :)

Åh, så selv om jeg er i permisjon KAN jeg ta eksamen om det blir til at jeg klarer det?

Da er det jo uansett lurt å søke permisjon i stedet for å _ikke_ være i permisjon med barn?

Nå maser jeg fælt, beklager altså!!

Ja, men dvs at jeg må søke permisjon for dette semesteret og vårsemester 2015, jeg har jo termin i november, og må da starte opp igjen høsten 2015 istedet for våren 2016. Barnet er jo over 1 år innen høstsemesteret er ferdig, og da kan jeg vel ikke fortsatt ha permisjon?

kanskje jeg bare skal gå for 100 % studie. gjøre det jeg klarer - få sykemelding ift eksamen hvis det er det samme som å være i permisjon. Jeg kan vel uansett søke fødselsstipend når barnet kommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, så selv om jeg er i permisjon KAN jeg ta eksamen om det blir til at jeg klarer det?

Da er det jo uansett lurt å søke permisjon i stedet for å _ikke_ være i permisjon med barn?

Nå maser jeg fælt, beklager altså!!

Ja, men dvs at jeg må søke permisjon for dette semesteret og vårsemester 2015, jeg har jo termin i november, og må da starte opp igjen høsten 2015 istedet for våren 2016. Barnet er jo over 1 år innen høstsemesteret er ferdig, og da kan jeg vel ikke fortsatt ha permisjon?

kanskje jeg bare skal gå for 100 % studie. gjøre det jeg klarer - få sykemelding ift eksamen hvis det er det samme som å være i permisjon. Jeg kan vel uansett søke fødselsstipend når barnet kommer?

Altså, skoler har kanskje ulike praktiseringer, men jeg svarer basert på det jeg vet fra min skole.

Jeg kan ta eksamen. Om jeg ønsker å ta fag til våren kan jeg gjøre det. I hovedsak søker en permisjon for å ikke miste skoleplassen, noe jeg ikke kan da jeg har masteroppgave og 1 fag igjen :P Hva jeg gjør i permisjonen bryr skolen seg ikke om.

Jeg vil TRO du kan søke permisjon for neste høst og. Du har jo ikke permisjon hele dette semesteret, da du ikke går ut før november? Uansett, tror ingen tvinger deg tilbake på skolebenken i november når du har vært i permisjon såpass langt ut i semesteret.

Men dette avhenger vel og av hva du studerer. Dersom du går glipp av vårsemesteret, er det ikke sikkert du kan begynne på høstsemesteret hvis de krever progresjon, og da må du vente ett helt år for at det skal stemme fagmessig.

Gud dette ble rotete :P Oppsummering: ta kontakt med studieveileder på skolen din :) Jeg vet bare hva vi gjør på min, samt jeg går master hvor alle fag er frie.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Var ikke så godt forberedt til dette seminaret fordi jobb, to andre fag og alle andre ting man skal gjøre med livet sitt. Typisk, jeg misliker å være i forelesning når jeg ikke har forberedt med så godt, men tenkte "shit au, jeg drar allikevel, får sikkert noe ut av det?"

Endte opp at jeg ble stilt opp til veggen og måtte forklare masse ting jeg da ikke hadde forberdt meg på, følte meg regelrett driti ut og endte opp med å forlate klasserommet gråtende i pausen.

Flott. Drar ikke på en eneste jævla forelesning/seminar igjen uten å være godt forberedt.

jeg var på jobb i hele går, fikk kjeft der for noe som ikke engang var min feil. Ble driti ut på seminaret i dag, skal tilbake på jobb nå. Til 2330. Flott uke for Grethe, med andre ord.

Endret av grethe91
Skrevet

Var ikke så godt forberedt til dette seminaret fordi jobb, to andre fag og alle andre ting man skal gjøre med livet sitt. Typisk, jeg misliker å være i forelesning når jeg ikke har forberedt med så godt, men tenkte "shit au, jeg drar allikevel, får sikkert noe ut av det?"

Endte opp at jeg ble stilt opp til veggen og måtte forklare masse ting jeg da ikke hadde forberdt meg på, følte meg regelrett driti ut og endte opp med å forlate klasserommet gråtende i pausen.

Flott. Drar ikke på en eneste jævla forelesning/seminar igjen uten å være godt forberedt.

jeg var på jobb i hele går, fikk kjeft der for noe som ikke engang var min feil. Ble driti ut på seminaret i dag, skal tilbake på jobb nå. Til 2330. Flott uke for Grethe, med andre ord.

Uff, sender deg en klem! Jeg kan ringe og være skikkelig hyggelig på telefon! 1 pizza med skinke og ost 😊

• Liker 4
Skrevet

Åh. Skjønner at jeg gjør lurest i å utsette studiene......

Sitter å ser på permisjonspapirene til skolen. Men, her skal man skrive inn i hvilken periode. Må jeg da skrive fra 1.november.2014 ? Hvis jeg får levert inn alt til da, deretter ta permisjon, men da vil jo ikke permisjonen min vare ut 2015? (må jeg starte på skolen i november 2015, dét går jo ikke?)

Bare håper jeg slipper å ta arbeidskravene igjen hvis jeg tar de nå, men tar ut permisjon.

Skjønner iiiingenting.

På BI gikk det bare an å ta for 1 helt år (altså høst til høst), så snakk med studieveileder :-) Regner med du slipper å ta arbeidskravene igjen hvis du tar de nå!

Skrevet

Uff, sender deg en klem! Jeg kan ringe og være skikkelig hyggelig på telefon! 1 pizza med skinke og ost

Åh <3 takk (plis si at du leser dumme ting kunder sier-tråden, og ikke at du har kjent meg igjen!)

Skrevet

Prosjektbeskrivelse - master.

Har fri i dag fra jobb, og da passer det ypperlig å skrive på den.

Men jeg står bom fast. Klarer ikke å skrive noe som helst underpunktet for "litteraturgjennomgang".

:grine:

Anonymous poster hash: e7603...eda
Skrevet

Åh <3 takk (plis si at du leser dumme ting kunder sier-tråden, og ikke at du har kjent meg igjen!)

Haha, har lest dumme ting kunder sier!

• Liker 2
Skrevet

Haha, har lest dumme ting kunder sier!

Haha, bra! FIkk litt panikk der et sekund! :fnise:

Skrevet

Når de du avtalte å skrive prosjektoppgave med plutselig bestemmer seg for å bryte avtalen og finne nye prosjekter på hver sin kant...fra :sjokkert: til :sinnatagg: til :grine: til :vin:

Anonymous poster hash: d03e3...3e6
Skrevet

Når man har valgt et valgfag fordi man har kjempelyst til å ta det, gleder seg hele sommeren, får pensumlitteraturen og er lykkelig over utvalget av bøker og tematikken. Såpass mye at nesten alt sammen er lest før skolestart. Rett og slett føler at faget er en innertier.. Men så.. Forelesningene er obligatoriske, og foreleseren er både usystematisk, uforberedt, kjedelig og slitsom å høre på pga. veldig sterk aksent og masse språkfeil i setningene. I tillegg til store, obligatoriske mengder gruppearbeid som ikke har vært nevnt i fagplan eller semesterplan. Det var den gleden! :glare:

Skrevet

Når man har valgt et valgfag fordi man har kjempelyst til å ta det, gleder seg hele sommeren, får pensumlitteraturen og er lykkelig over utvalget av bøker og tematikken. Såpass mye at nesten alt sammen er lest før skolestart. Rett og slett føler at faget er en innertier.. Men så.. Forelesningene er obligatoriske, og foreleseren er både usystematisk, uforberedt, kjedelig og slitsom å høre på pga. veldig sterk aksent og masse språkfeil i setningene. I tillegg til store, obligatoriske mengder gruppearbeid som ikke har vært nevnt i fagplan eller semesterplan. Det var den gleden! :glare:

Hater når ting ikke er nevnt i kursbeskrivelsen :/ Særlig ting som store gruppeoppgaver, og en valgte faget for å slippe nettopp slikt

Skrevet

Ååååh, ting er så veldig vanskelig nå! Jeg skulle jo ta masse poeng i år, men har hatt det veldig vanskelig psykisk, også ble jeg fysisk syk en stund også, og har nesten ikke fått lest noe pensum eller gått på forelesninger. Det er ett fag jeg virkelig liker, men nå ser jeg at en obligatorisk prøve vi må ta har blitt flyttet til akkurat den dagen det ikke passer for meg :(

Vi har også gruppearbeid i flere fag, og jeg har ikke gruppe i noe, og alt passer så dårlig. Jeg må i hvert fall greie en eksamen!

Ingenting går som det skal :( Jeg skulle ta en liten reise dette semesteret fordi jeg virkelig trengte det, og planla den da det var minst undervisning så jeg ikke skulle gå glipp av noe, men nå har alt det viktige bitt flyttet til akkurat da jeg er borte

Skrevet

Det er litt vanskelig å være student med innsovingsvansker. Ligger jo våken langt på natt de fleste netter, og får dermed utnyttet dagen etter ganske dårlig. Sitter ofte med pensum på kveldene, men ønsker jo egentlig en normal døgnrytme slik som alle andre...

Anonymous poster hash: 6e70a...3d7
Skrevet

Hurra! Tråd for meg!

Jeg ER SÅ LEI EX.FAC OG EX.PHIL. Jeg føler meg så utrolig dum under forelesningene og i seminargruppene, forstår så lite.. jeg trodde Språk og Kommunikasjon ex.fac skulle bli overkommelig, men fy søren.. morfologi, fonetikk, lingvistikk, 242352312123 forskjellige uttrykk og jeg skjønner ikkeeee. Jeg tror jeg er for dum til å gå på universitetet.

Og i ex.phil har vi en breddetest på 45minutter der vi får BRUKE notater. I ex.fac må vi tydeligvis lære hele jævla lingvistikkboka til eksamen, for der får vi IKKE bruke notater. Hei stryk. Gaaaah.

Det er få som skjønner så mye av EX.PHIL. Bare pugg ha hovedfilosofene står for, så går det nok bra. Karakterene på EX.FAC og EX.PHIL teller ikke for å komme inn på master heller, så det er ikke så farlig.

Gjest constance90
Skrevet

Det er få som skjønner så mye av EX.PHIL. Bare pugg ha hovedfilosofene står for, så går det nok bra. Karakterene på EX.FAC og EX.PHIL teller ikke for å komme inn på master heller, så det er ikke så farlig.

Håper hun er ferdig med de eksamene nå ;)

• Liker 6
Skrevet (endret)

Åh, det der er min verste skrekk! Synes det var råttent gjort av foreleseren å stille deg til veggs om du ikke var forberedt, sa du ifra?

Skulle ha vært på seminar selv nå, men var syk sist uke og har ikke lest meg opp samt gjort oppgaven til i dag så jeg turte rett og slett ikke...

Vi er bare 5 stk i klassen, så jeg føler jeg ikke kan gjemme meg, så skal heller sende foreleseren melding og spørre om han kan sende meg oppdatering på hva de gjorde...

Og så må jeg sutre angående bussen...det er så fullt at jeg ikke får puste! Folk står som sild i tønne på en leddbuss, og hva om noen svimer av? Eller den må bråstoppe eller blir krasjet i? Fatter ikke at de ikke skjønner at de må sette opp to leddbusser på rad på avgangen som korrelerer med forelesningsstart.

Endret av Poppie
Gjest constance90
Skrevet

Kan jeg spørre hva soverutinene dere ser? Når står dere opp og legger dere?

Er elendig selv og må skjerpe meg.

Gjest Silverstream
Skrevet

Legger meg mellom 22:00-22:30 og står opp 06:50

Skrevet

Det er fredag og helg. Noe som betyr enda mer jobbing med arbeidskrav for min del. Hadde håpet at jeg skulle ha kommet lenger, men det går så saaakte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...