Gå til innhold

Sutretråd for studenter!

Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra

Jeg gruer meg litt til å begynne på mitt siste år på universitetet. Kommer til å savne lesesalen, kaffe med venninner, kollokvier, studiet, hverdagen som student, egentlig hele studentlivet. Jeg vil ikke at dette skal ta slutt! Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig.

Er det noen andre som føler det samme? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynner på skolen universitetet igjen i morgen. Er semesterstart da heldigvis, men skulle ønske ferien var en uke lenger. Har ikke forberedt meg noe, men det pleier jeg aldri så det går nok....

Anonymous poster hash: c1201...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter på skolen på onsdag, men klarer ikke fokusere på det. Har ett år igjen av masteren og burde egentlig være kjempeklar og -motivert til å starte på det siste før jeg er ferdig. Istedenfor er jeg midt i et veldig trist oppbrudd med samboeren min gjennom syv år. Jeg klarer omtrent ikke tenke på annet enn hvor trist det er at det snart er slutt og ser ikke hvordan jeg skal komme ut av det på andre siden som et helt menneske.

Anonymous poster hash: 214e5...5a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter på skolen på onsdag, men klarer ikke fokusere på det. Har ett år igjen av masteren og burde egentlig være kjempeklar og -motivert til å starte på det siste før jeg er ferdig. Istedenfor er jeg midt i et veldig trist oppbrudd med samboeren min gjennom syv år. Jeg klarer omtrent ikke tenke på annet enn hvor trist det er at det snart er slutt og ser ikke hvordan jeg skal komme ut av det på andre siden som et helt menneske.

Uffda, vanskelig situasjon du er i. Føler med deg!

Men fra en som har gjennomgått et samlivsbrudd kan jeg fortelle deg at det er mye enklere å komme seg videre, og å klare seg fint etter bruddet, når man vet at man klarer seg økonomisk og praktisk. Og en solid utdanning hjelper til på det :) Og du kommer deg over bruddet tidsnok, det lover jeg deg. Det tar bare litt tid. I mellomtiden kan det være godt å tvinge seg selv til å fokusere litt på studier. Det er nok ikke så dumt å prøve å få tankene på noe annet enn det vanskelige følelsesmessige kaoset...

Anonymous poster hash: 6e70a...3d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor klem til deg :klem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, stor klem til deg!

Prøv å fokuser all energien din på masteroppgaven og tenk "lei meg kan jeg være etterpå, men nå skal jeg jobbe!"

Vet det høres tungt ut nå, men det blir bedre med tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med å konsentrere meg etter kl 13... Selv etter en god pause, mat og frisk luft (og noen ganger en liten power nap). Det blir derfor som regel bare 4-5 timer god lesing hvilket er altfor lite om jeg skal gjøre det så bra som jeg håper... I tillegg har jeg en del forelesninger etter kl 14 som jeg gruer meg til mtp konsentrasjonen. Noen som har noen tips til hvordan det kan bli bedre? Hjernen fungerer best mellom 6-13... Synd universitetet fungerer fra 9-16!

Anonymous poster hash: 49b9d...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med å konsentrere meg etter kl 13... Selv etter en god pause, mat og frisk luft (og noen ganger en liten power nap). Det blir derfor som regel bare 4-5 timer god lesing hvilket er altfor lite om jeg skal gjøre det så bra som jeg håper... I tillegg har jeg en del forelesninger etter kl 14 som jeg gruer meg til mtp konsentrasjonen. Noen som har noen tips til hvordan det kan bli bedre? Hjernen fungerer best mellom 6-13... Synd universitetet fungerer fra 9-16!

Hjelpes. Leser du virkelig fra klokka 06.00? Hadde jeg stått opp så tidleg og begynt å lese, så hadde jeg også mistet konsentrasjonen etter 13.00. For meg er det enkelt. Jeg sover lenger og forskyver leseprosessen til senere på dagen. Det er det som fungerer for meg iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes. Leser du virkelig fra klokka 06.00? Hadde jeg stått opp så tidleg og begynt å lese, så hadde jeg også mistet konsentrasjonen etter 13.00. For meg er det enkelt. Jeg sover lenger og forskyver leseprosessen til senere på dagen. Det er det som fungerer for meg iallfall.

Står opp 6, leser fra 08:00 ca... Jeg er a-menneske, liker best å stå opp tidlig, sover ikke noe godt etter kl 8.... Så problemet er egentlig at universitetet begynner litt sent... Generelt kl 1300 hodet mitt "skrur seg av", uavhengig når jeg begynner lesingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slutter du lesing en stund og trener eller noe, før du begynner igjen?

Har tenkt på det til selvstudie-dagene, men hva med de dagene jeg har forelesning 8-10, 12-14 OG 14-16? :daane: blir vanskelig å holde konsentrasjoenen de to siste der, får 15 min pause mellom.... Skal la være å lese noe mellom 10 og 12, hvert fall. Er allikevel redd for at hjernen skrur seg av, det er ingen hemmelighet at jeg fungerer best på morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med vestia, trening kan gjøre underverker! Alt som kan få opp pulsen funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med vestia, trening kan gjøre underverker! Alt som kan få opp pulsen funker :)

Da skal jeg prøve å få til noen trappespurter mellom forelesningene! Haha, ser det for meg allerede :fnise: meg spurte opp trappene på UiO mellom timene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det til selvstudie-dagene, men hva med de dagene jeg har forelesning 8-10, 12-14 OG 14-16? :daane: blir vanskelig å holde konsentrasjoenen de to siste der, får 15 min pause mellom.... Skal la være å lese noe mellom 10 og 12, hvert fall. Er allikevel redd for at hjernen skrur seg av, det er ingen hemmelighet at jeg fungerer best på morgenen...

Det som fungerer for meg er å innse at jeg ikke fungerer...om du skjønner. Så de forelesningene jeg vet jeg får lite utav pga dårlig konsentrasjon, er de jeg forbereder meg best til.

Da gjør det ingenting om jeg halvgjesper litt :) Fungerer også for meg å fikle med noe som ikke har noe sammenheng med faget - candycrush, strikking, hekling....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som fungerer for meg er å innse at jeg ikke fungerer...om du skjønner. Så de forelesningene jeg vet jeg får lite utav pga dårlig konsentrasjon, er de jeg forbereder meg best til.

Da gjør det ingenting om jeg halvgjesper litt :) Fungerer også for meg å fikle med noe som ikke har noe sammenheng med faget - candycrush, strikking, hekling....

Smart - de forelesningene skal jeg forberede meg mest til. Det var en god ide, takk! Jeg prøver å ligge foran generelt, men skal være ekstra obs på disse.

KG <3

Da blir det trappespurting i pausene og gode forberdelsesvaner. Noen fler tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes strikking og hekling funker bra. Da er liksom den delen av hjernen som begynner å tenke på andre ting opptatt. Men den er opptatt med noe jeg kan, så jeg bruker ikke tankekraft på det.

Synes det er mye mye lettere å sitte å høre på forelesning sånn.

Men jeg har en antisutring! Jeg grua meg til å starte for jeg må få meg nye venner siden alle de andre ble ferdig nå til sommern. Men jeg har funnet ut at 2 stk jeg kjenner fra før skal ha det ene faget som jeg skal ha og! Hurra! Da blir jeg ikke viggo venneløs!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Hold pusten og slipp den sakte ut. Det øker hjertefrekvensen og du føler deg mer våken :) funker for meg når jeg holder på å sovne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Its learning åpnet i dag. Og leseliste ble lagt ut, sammen med noen intro-videoer og artikler.

Og jeg kjenner jeg har det derre stresset over meg allerede. Det har vært så deilig i sommer. Har gjort akkurat hva jeg vil i helger osv.. og nå begynner det derre maset igjen… Og allerede tenker jeg på eksamen. Og at det kommer til å gå dritt :P

Gleeeeder meg til midt i desember - da skal jeg aldri studere igjen! Ferdig! Finito!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...