Gå til innhold

Uttale av ord


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Nå ser jeg på tv og har nettopp hørt reklamen for jegergryte fra Toro. Jeg blir i alvorlig tvil om jeg har uttalt jeger feil i alle år. Mange ganger har jeg hørt ordet uttalt med tonem 1, på samme måte som neger, for eksempel "Norges jeger- og fiskerforbund". Jeg har alltid uttalt jeger med tonem 2. Hvordan sier dere andre dette ordet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

hvis jeg sier ordet "neger", så blir den førse e`en sånn ned i kjellern- etter mangel på en bedre beskrivelse :fnise:

mens ordet "jeger", så blir den første e`en, sånn oppe på loftet!

skjønte du det? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler det ikke på samme måte som neger i hvertfall.

Vet dessverre ikke mye om tonem 1 og 2, så vet ikke hvordan jeg skal forklare det :fnise:

Når jeg sier "jeger" har jeg motsatt trykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Nå ser jeg på tv og har nettopp hørt reklamen for jegergryte fra Toro. Jeg blir i alvorlig tvil om jeg har uttalt jeger feil i alle år. Mange ganger har jeg hørt ordet uttalt med tonem 1, på samme måte som neger, for eksempel "Norges jeger- og fiskerforbund". Jeg har alltid uttalt jeger med tonem 2. Hvordan sier dere andre dette ordet?

Tror nok at dette er dialektavhengig. Jeg uttaler for eksempel "jeger" med tonelag 2. (Dog, merkelig nok, har jeg tonelag 1 i "Norges jeger- og fiskerforbund", men det tror jeg kommer av at hele uttrykket er så innarbeidet med denne uttalen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Jeg uttaler det ikke på samme måte som neger i hvertfall.

Vet dessverre ikke mye om tonem 1 og 2, så vet ikke hvordan jeg skal forklare det :fnise:

Når jeg sier "jeger" har jeg motsatt trykk?

det var det jeg også prøvde å si :fnise:

Jeg sier jeger på samme måte som NozMonster :)

weeee :duskedame: godt noen forsto hva jeg mente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg sier ordet "neger", så blir den førse e`en sånn ned i kjellern- etter mangel på en bedre beskrivelse :fnise:

mens ordet "jeger", så blir den første e`en, sånn oppe på loftet!

skjønte du det? :klo:

Ja, jeg skjønte det. Merci :) Jeg sier da jeger med tonem 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på tonelag 1 og 2? (Jeg har før fått det forklart med bønner og bønder, men jeg kommer fra vest og sier bønner og bønder (altså ingen forskjell på ø-en). Trenger en annen forklaring:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Ludovie: i tillegg til dialekt, kan det muligens også ha noe med om ordet er sammensatt eller ikke?

Jeg bruker av ukjente årsaker tonem 2 i sammensatte ord som jegergryte og jegerprøven, men tonem 1 når ordet står for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest grønnfi

Kan man si det på annen måte da?

Neger=Jeger

Huff ser at dette kan oppfattes feil.

Det jeg mente at Jeger uttales vel helt likt Neger?

Virker mer som en dialekt ting for meg :sjenert:

Endret av grønnfi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jeger som jeg sier leger.

Altså ikke som neger.

Det hørtes ut som et veldig sært dikt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trykket helt annerledes i jeger og neger grønnfi :) Pluss at jeger blir dradd ut et tiendedelssekund mer her i gården.

Trykket jeg har når jeg sier jeger er det samme som når jeg sier lisser. Altså, skolisser :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest grønnfi

Jeg sier jeger som jeg sier leger.

Altså ikke som neger.

Det hørtes ut som et veldig sært dikt..

Nå ble jeg ganske opphengt i det med dialekt. Har du Østlandsk dialekt du da?

Jeg har kryssforhørt de 2 her i huset som snakker Bergensk de sier det samme som meg Neger-Jeger

Jeg har Vestlandsk dialekt og.

Vi har lekt litt med å si Jeger-Leger på Bærrgensk og det ble bare helt rart. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hva er forskjellen på tonelag 1 og 2? (Jeg har før fått det forklart med bønner og bønder, men jeg kommer fra vest og sier bønner og bønder (altså ingen forskjell på ø-en). Trenger en annen forklaring:))

Kommer du muligens fra Sotra? Dialekten der, samt i omegnen, mangler nemlig tonelag, i motsetning til de aller fleste andre norske dialekter. Det er for øvrig ikke vokalkvaliteten som skiller "bønner" fra "bønder", men derimot 'ordmelodien', eller hva man skal kalle det. Akkurat på hvilken måte forskjellen mellom tonelag 1 og tonelag 2 manifesterer seg, kan variere. Men grovt sett er det slik at i dialekter på Østlandet og i Trøndelag, går man litt opp i pitch fra den trykksterke stavelsen til den som kommer etterpå i tonelag 1, mens man går litt ned (dog en del mindre) i tonelag 2. I vestnorske dialekter, samt i nordnorsk derimot, er det omvendt. Østnorsk og trøndersk blir på bakgrunn av dette gjerne omtalt som lavtonedialekter, mens vestnorsk og nordnorsk blir omtalt som høytonedialekter.

Ludovie: i tillegg til dialekt, kan det muligens også ha noe med om ordet er sammensatt eller ikke?

Jeg bruker av ukjente årsaker tonem 2 i sammensatte ord som jegergryte og jegerprøven, men tonem 1 når ordet står for seg selv.

Ja, det har du sannelig rett i. Jeg tenkte også først dette, men slo det fra meg, idet jeg ville uttalt et eventuelt 'Norges fisker- og jegerforbund' med tonelag 2 i "fisker".

I min dialekt ville det for øvrig blitt 'jegergryte' med tonelag 1, og 'jegerprøven' med tonelag 2, av en eller annen merkelig grunn. :)

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva er forskjellen på tonelag 1 og 2? (Jeg har før fått det forklart med bønner og bønder, men jeg kommer fra vest og sier bønner og bønder (altså ingen forskjell på ø-en). Trenger en annen forklaring:))

Jeg skal forsøke å forklare. Bønder er flertallsform av bonde, en bonde-bonden-bønder-bøndene. I entall er det tonem (tonelag) 2, i flertall tonem 1.

Bønner kan være flere ting, for eksempel en bønn, bønner som plante, brekkbønner for eksempel.

En bønn-bønnen-bønner-bønnene, her har bønnen tonem 1, i flertall er det tonem 2.

En bønne-bønnen-bønner-bønnene. Her er det tonem 2 både i entall og flertall.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...