Gå til innhold

Uttale av ord


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Ludovie: i tillegg til dialekt, kan det muligens også ha noe med om ordet er sammensatt eller ikke?

Jeg bruker av ukjente årsaker tonem 2 i sammensatte ord som jegergryte og jegerprøven, men tonem 1 når ordet står for seg selv.

Slike faktorer teller også inn, sammen med det at vi gjerne ser at trykkplasseringen flyttes når et ord forekommer i sammenhengende tale. Jeg kunne gitt reglene for dette for et nært beslektet språk, men dessverre ikke for norsk. Trykkplassering bestemmes generelt av informasjon om ordklasse, om ordet er sammensatt eller ikke, og hvorvidt stavelsen potensielt kan bære trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ble jeg ganske opphengt i det med dialekt. Har du Østlandsk dialekt du da?

Jeg sier det som i leger :) Jeg bytter litt på dialekter, siden jeg har flytta så mye, men sier det sånn både på trøndersk og østlandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva er forskjellen på tonelag 1 og 2? (Jeg har før fått det forklart med bønner og bønder, men jeg kommer fra vest og sier bønner og bønder (altså ingen forskjell på ø-en). Trenger en annen forklaring:))

Jeg frykter at dette gjelder jeger og neger og ... Jeg sitter og leser bønder og bønner og jeger og neger og skjønner ikke flaksene e'er i kjelleren overhodet ... sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk ting å diskutere skriftlig, dette. :hoho:

Sitter og leser ting høyt inni meg, og prøver å finne ut hvordan folk sier det, men det er jo ikke garantert at det jeg "hører" faktisk stemmer med det folk mener.

Jeg sier forøvrig jæger, med trykket på , om man kan si det sånn. Ellers sier jeg læge med likt "tonefall", og neger, som da blir det andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk ting å diskutere skriftlig, dette. :hoho:

Sitter og leser ting høyt inni meg, og prøver å finne ut hvordan folk sier det, men det er jo ikke garantert at det jeg "hører" faktisk stemmer med det folk mener.

Jeg sier forøvrig jæger, med trykket på , om man kan si det sånn. Ellers sier jeg læge med likt "tonefall", og neger, som da blir det andre..

Jeg innså at dette ikke gir noen mening. For å si det på en annen måte: går ned i tonefall, ikke opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...