altflyter Skrevet 3. oktober 2011 #1 Skrevet 3. oktober 2011 Ja... Jeg har tenkt mye på dette... Jeg er veldig allergisk mot røyk og blir alvorlig syk av det... dette gjør at jeg aldri kan sitte ute om sommeren, aldri kan ta utepils og alltid må sitte inne i varmen de få gangene jeg går ut om sommeren.... Jeg syntes det er urettferdig at røykerne har monopol på utearealet. Jeg kunne også godt tenke meg å nyte fint vær på en restaurant/utested i sommermånedene, men kan ikke pga. røykerne... Ser poenget med at "jammen hvor skal vi røyke da? Skal ikke vi få kose oss vi og?" Men det er ikke jeg som har røykeuvanen, og jeg har ikke valgt å være allergisk, så jeg syntes faktisk at røykerne burde vike for det... 8
otilie Skrevet 3. oktober 2011 #2 Skrevet 3. oktober 2011 jeg røyker selv, men syntes noen ganger det kan bli litt mye når alle sitter og damper på samme plass. Jeg skjønner at du syns det er kjipt... men ja, hvor skal røykerne være da? Man kunne jo hatt separate uteverandaer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #3 Skrevet 3. oktober 2011 Røyking burde vært forbudt utendørs også. På utesteder, i parker, på bussholdeplassen, rett og slett der folk kommer tett på hverandre. Dette fordi mange røykere ikke tar hensyn, slik at det går ut over alle oss andre som ikke røyker. 5
muffin26 Skrevet 3. oktober 2011 #4 Skrevet 3. oktober 2011 Nå er det lenge igjen til neste sommer så den tid den sorg.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #5 Skrevet 3. oktober 2011 Så lenge det er lov, så røyker jeg på uterestauranter. Så egoistisk er jeg. 9
Grønt blad Skrevet 3. oktober 2011 #6 Skrevet 3. oktober 2011 Nå er det lenge igjen til neste sommer så den tid den sorg. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ventet på bussen, og så kommer det en røyker og fyrer opp en røyk i busskuret. Jeg blir dårlig av sigarett-/tobakksrøyk, og må derfor gå ut av busskuret. Dette skjer gjerne når det regner, snør eller blåser kaldt... 4
ViC* Skrevet 3. oktober 2011 #7 Skrevet 3. oktober 2011 Røykere har ikke monopol på utearealet på en restaurant. Den er for alle. 2
sebastianen Skrevet 3. oktober 2011 #8 Skrevet 3. oktober 2011 På vinteren har iallefall vi røykere uteplassene for oss selv, da er det ingen stygge blikk . 6
ViC* Skrevet 3. oktober 2011 #9 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg bryr meg ikke om stygge blikk eller kommentarer, og jeg bryr meg heller ikke om du er hysterisk og superallergisk og faller om og dør fordi jeg står å røyker. Jeg driter faktisk i det. Og nei, jeg står ikke å røyker folk opp i ansiktet - men jeg kan ikke kontrollere lufta og i hvilken retning vinden blåser. Og det er greit. 11
altflyter Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 3. oktober 2011 Røykere har ikke monopol på utearealet på en restaurant. Den er for alle. De har monopol på den måten at når EN person røyker, så kan ikke jeg være ute... Mange som ikke er allergisk, plages også av lukten, derfor har de monopol, fordi de har en uvane som plager andre så mye at de ikke orker å sitte der... 1
sebastianen Skrevet 3. oktober 2011 #11 Skrevet 3. oktober 2011 Røyking burde vært forbudt utendørs også. På utesteder, i parker, på bussholdeplassen, rett og slett der folk kommer tett på hverandre. Dette fordi mange røykere ikke tar hensyn, slik at det går ut over alle oss andre som ikke røyker. Har du ingen du omgås som røyker ? Dine meninger gjør at jeg iallefall ikke får lyst til å slutte (litt sånn vrang og vanskelig av meg ) 1
sebastianen Skrevet 3. oktober 2011 #12 Skrevet 3. oktober 2011 De har monopol på den måten at når EN person røyker, så kan ikke jeg være ute... Mange som ikke er allergisk, plages også av lukten, derfor har de monopol, fordi de har en uvane som plager andre så mye at de ikke orker å sitte der... Med allergi kan jeg forstå problemet, men om det er fordi man ikke liker lukten ...... Da må man forby en mengde andre ting og . 1
ViC* Skrevet 3. oktober 2011 #13 Skrevet 3. oktober 2011 De har monopol på den måten at når EN person røyker, så kan ikke jeg være ute... Mange som ikke er allergisk, plages også av lukten, derfor har de monopol, fordi de har en uvane som plager andre så mye at de ikke orker å sitte der... Men da er det vel strengt tatt du og de andre som absolutt ikke tåler NOE røyklukt som har et problem. Det burde ikke gå ut over oss som røyker - vi har nemlig like mye rett som deg til å sitte der. Det står faktisk i loven, det. 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #14 Skrevet 3. oktober 2011 Har du ingen du omgås som røyker ? Dine meninger gjør at jeg iallefall ikke får lyst til å slutte (litt sånn vrang og vanskelig av meg ) Nei, faktisk ikke. Det er ingen i min omgangskrets som røyker. Ett par som snuser, men det kan ikke sammenlignes. 3
sebastianen Skrevet 3. oktober 2011 #15 Skrevet 3. oktober 2011 Nei, faktisk ikke. Det er ingen i min omgangskrets som røyker. Ett par som snuser, men det kan ikke sammenlignes. Hum , nei da så , det lover kanskje godt for den oppvoksende slekt . Det var noen lengre oppe her som foreslo delt uteplass .Jeg tror det hadde ført til nesten tom ikke røker del og full røker del . Men kanskje ikke i din vennekrets tilfelle, fordi ingen av dere røyker .
Arlandria Skrevet 3. oktober 2011 #16 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg røyker ikke i køer, noe offentlig sted der det er barn i nærheten, står aldri inne i busskuret og røyker om jeg ikke er helt alene, og kommer det noen, så går jeg ut. Jeg spør de jeg sitter sammen med om det er ok om jeg fyrer opp en røyk. Prøver å ikke røyke så mye selv på utesteder. Altså... Jeg skjønner at det er irriterende, men må jeg kutte røyken totalt på uteservering? Separate verandaer el. kan jeg gjerne være med på, men... helst vil jeg kunne nyte en øl og en røyk samtidig, andre steder enn i noens hage. 7
Rainbow Skrevet 3. oktober 2011 #17 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg er også utrolig allergisk mot røyk, og kjenner ingen som røyker. Men jeg syns ikke det gjør noe å måtte sitte inne på restaurant. Jeg kan velge bord helt selv, slipper å risikere kald kveldsvind (som vi har året rundt i dette landet), og får ofte bedre service fordi personalet gjerne har ansvar enten ute eller inne, og ute er det mange flere folk de må ta seg av. Så når jeg får hodepine, blir kvalm, får dyp og vond hoste, sviende øyne og synes det er vanskelig å puste når jeg blir utsatt for tobakksrøyk tar jeg heller forholdsregler enn å klage. Jeg spiser inne på restaurant, jeg går ikke på fest hvis det røykes inne, jeg flytter meg langt unna hvis noen på busstoppet begynner å røyke, og jeg sier ifra på en veldig hyggelig måte hvis jeg ikke har mulighet til å flytte meg (feks på fotballkamp eller utekonsert). Folk viser stort sett hensyn. Jeg ber dem ikke stumpe røyken, men sier at jeg er allergisk og ber dem om å prøve å blåse en annen vei. Syns det er koselig inne på restaurant om sommer'n, og ute kan jeg være når jeg ikke spiser!:-) 8
Soleklart Skrevet 3. oktober 2011 #18 Skrevet 3. oktober 2011 Føler at dette bare er syt og klaging fra din side. Det er mange som har allergier for ditten og datten som gjør at de må avstå fra sosiale aktiviteter og likevel er det kun de som ikke røyker som roper og hyler. Hvor mange ganger er det man hører om de stakkars folkene som ikke røyker kontra alle andre allergier. Hvis man er allergisk mot noe unngår man det, selv om du kunne tenke deg å være der/gjøre akkura det der og da. Personlig kan jeg ikke gå i nærheten av parfymeri eller inn på en bensinstasjon uten å få forferdelig vondt i hodet, men det er nå en gang slik og det må jeg forholde meg til. Det kunne likevel ikke falle meg inn å gå på et forum og klage over alle de slemme røykerne som gjør at du ikke får tatt utepilsen din eller må stå ute i frisk luft. Stakkars deg. 4
altflyter Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #19 Skrevet 3. oktober 2011 Men da er det vel strengt tatt du og de andre som absolutt ikke tåler NOE røyklukt som har et problem. Det burde ikke gå ut over oss som røyker - vi har nemlig like mye rett som deg til å sitte der. Det står faktisk i loven, det. Syntes ikke det er helt rimelig, da jeg blir alvorlig syk av røykelukt. Folk velger å røyke... Jeg valgte ikke å bli allergisk... 2
ViC* Skrevet 3. oktober 2011 #20 Skrevet 3. oktober 2011 Syntes ikke det er helt rimelig, da jeg blir alvorlig syk av røykelukt. Folk velger å røyke... Jeg valgte ikke å bli allergisk... Ingen har vel valgt å være allergisk. Men allergi mot røyk er heller ikke noe vi som røyker kan lukte på folk, skjønner du... Tro det eller ei 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå