Gjest Ukjent Skrevet 1. oktober 2011 #1 Skrevet 1. oktober 2011 Psykiske lidelser er enda ganske tabu dessverre, og man blir lett stigmatisering. Derfor må det snakkes om, og derfor spør jeg: Hvilke psykiske lidelser har du?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #2 Skrevet 1. oktober 2011 -Depresjoner (helt tilbake fra barndommen, desverre) uten at det har hendt noe spesielt som skulle tilsi at jeg "burde" være deprimert. Har hatt en god barndom og har et fantastisk forhold til min familie. -Sterke vinter og vår -depresjoner (det blir mye verre om høsten og om våren) -Angst. Men var så vant til det at det var sånn jeg trodde det skulle være. Helt til jeg nå har gått på medisiner et år og ser forskjellen. Helt utrolig. Men jeg skal bli så frisk som jeg kan, forsøker å ta en god utdannelse og jeg har en perfekt samboer som jeg elsker. Jeg SKAL få et godt liv (til slutt)! 1
Gjest Lena Skrevet 1. oktober 2011 #3 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg hadde angst, tvangslidelser, selvskading og depresjon dessverre.. håper nå på fred framover... 1
Gjest Not Skrevet 1. oktober 2011 #4 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har borderline personlighetsforstyrrelse (emosjonelt ustabil) og paranoid personlighetsforstyrrelse. Har ikke nevnt det til noen da det høres så forferdelig ut.
Yme Skrevet 1. oktober 2011 #5 Skrevet 1. oktober 2011 Psykiske lidelser er enda ganske tabu dessverre, og man blir lett stigmatisering. Derfor må det snakkes om, og derfor spør jeg: Hvilke psykiske lidelser har du? Haha, det handler om at folk skal kunne snakke om det, og gjøre temaet mindre tabu, også får du bare svar fra gjester og anonyme brukere... Det gjør jo ikke saken mindre tabu, når folk ikke tør å vise hvem de er. Jeg har ADD og Aspergersyndrom, og sliter med angst og depresjoner til tider. 6
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #6 Skrevet 1. oktober 2011 Angst, depresjon, bipolar eller ADD/ADHD, forholdsvis sterke autistiske trekk. Noe OCD i dårlige perioder, nesten fri for det i andre. Skammer meg ikke over dette, men holder det skjult pga at det vil koste meg jobben om det kommer ut.
Gjest badeand1 Skrevet 1. oktober 2011 #7 Skrevet 1. oktober 2011 Depresjon, men går på medisiner så det er ikke så framtredende nå. Og en slags form for sosial angst.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #8 Skrevet 1. oktober 2011 Er fobier en psykisk lidelse? Jeg har mange rare fobier..... Sosial angst til tider og ofte deprimert uten grunn. 1
Heart Skrevet 1. oktober 2011 #9 Skrevet 1. oktober 2011 Lett til moderat depresjon her. Det blir nokså ille i perioder, men siden jeg nå vet at det er sinnet mitt som ikke fungerer 100%, går det ganske greit å takle. Det var verre før jeg skjønte at dette var en depresjon. Da trodde jeg selvsagt at følelsene var en riktig og logisk reaksjon på min livssituasjon, altså måtte livet mitt være forferdelig og jeg helt verdiløs. Rart at det tok flere år før jeg reagerte på at livet kunne være bra på tirsdag, men ikke til å holde ut på onsdag, selv om det ikke hadde skjedd noe som helst i mellomtiden. Jeg er antakelig litt treig. :gjeiper:
Gjest Not Skrevet 1. oktober 2011 #10 Skrevet 1. oktober 2011 Haha, det handler om at folk skal kunne snakke om det, og gjøre temaet mindre tabu, også får du bare svar fra gjester og anonyme brukere... Det gjør jo ikke saken mindre tabu, når folk ikke tør å vise hvem de er. Jeg har ADD og Aspergersyndrom, og sliter med angst og depresjoner til tider. At folk skriver det anonymt her handler jo om at de kanskje ikke vil alle skal vite om det, og det er jo en ærlig sak. Men likevel ved å skrive om det her, anonymt eller ikke, så får man vist at det er ganske som lider psykisk.
Gjest Not Skrevet 1. oktober 2011 #11 Skrevet 1. oktober 2011 Er fobier en psykisk lidelse? Jeg har mange rare fobier..... Sosial angst til tider og ofte deprimert uten grunn. Ja, fobier er en psykisk lidelse hvis man lider veldig av det. Det gjelder alle psykiske problemer. Det er en psykisk lidelse først når man lider subjektivt eller funksjonsevnen blir betydelig nedsatt.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 1. oktober 2011 #12 Skrevet 1. oktober 2011 Er fobier en psykisk lidelse? Ja... "Types of Specific Phobia The DSM-IV-TR defines five types of specific phobias: (1) Animal Type: These include fears of animals such as dogs, cats, spiders, bugs, mice, rats, birds, fish, and snakes. (2) Natural Environment Type: These include fears of heights, storms, and being near water. (3) Blood-Injection-Injury Type: These include fears of seeing blood, receiving a blood test or injection, watching medical procedures on television, and for some individuals, even just talking about medical procedures. (4) Situational Type: These include fears of situations such as driving, flying, elevators, and enclosed places. (5) Other Type: These include other specific fears, including fears of choking or vomiting after eating certain foods, fears of balloons breaking or other loud sounds, or fears of clowns."
Hipster Skrevet 1. oktober 2011 #13 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg sliter med depresjoner, sosial angst til tider og er bipolar.
Yme Skrevet 1. oktober 2011 #14 Skrevet 1. oktober 2011 At folk skriver det anonymt her handler jo om at de kanskje ikke vil alle skal vite om det, og det er jo en ærlig sak. Men likevel ved å skrive om det her, anonymt eller ikke, så får man vist at det er ganske som lider psykisk. Men når man er anonym, bygger jo det opp under det at det er tabu... Folk vil ikke at folk skal vite de sliter med ting. Det er jo derfor det er tabu. 3
Gjest Not Skrevet 1. oktober 2011 #15 Skrevet 1. oktober 2011 Men når man er anonym, bygger jo det opp under det at det er tabu... Folk vil ikke at folk skal vite de sliter med ting. Det er jo derfor det er tabu. Ja, men det er fordi det er stigmatiserende og man kan risikere jobb m.m. At det er slik er det helsevesenet som må gjøre noe med. Psykologer og politikere har en plikt til å jobbe for mindre stigmatisering, men dessverre ser man veldig lite til det.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 1. oktober 2011 #16 Skrevet 1. oktober 2011 Men når man er anonym, bygger jo det opp under det at det er tabu... Folk vil ikke at folk skal vite de sliter med ting. Det er jo derfor det er tabu. Helt enig. Det vil ikke ha noen effekt om folk leser her at en hau av anonyme brukere har psykiske lidelser, det vet de jo allerede (at ukjente har det). Det har en effekt hvis folk ser at "Oj, Xbruker har jeg jo lest mye av. Hadde aldri trodd at h#n er psykisk syk. Kanskje mine holdninger var feil..." 2
Kamikatze Skrevet 1. oktober 2011 #17 Skrevet 1. oktober 2011 Sliter med tvangshandlinger - greier ikke la være å logge på KG. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #19 Skrevet 1. oktober 2011 Øh, jeg mener: Sliter med tvangshandlinger - greier ikke la være å logge på KG. 3
Renapur Skrevet 1. oktober 2011 #20 Skrevet 1. oktober 2011 sliter med agorafobi, panikkangst, depresjon i remisjon pga medisiner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå