waco Skrevet 12. oktober 2011 #61 Skrevet 12. oktober 2011 Nei nei, hver enkelt person i min husstand får hver sin tilpassede porsjon. De får det som skal til for å gjør de mette. Da jeg vokste opp fikk vi altfor masse mat, og vi overspiste hele tiden. Dessuten trøstespiste jeg hele tiden, siden jeg hadde full tilgang på alt fra brus til kaker til is til godt, såå derfor vil jeg at barna mine skal lære seg å begrense seg. Det er ingen som sulter, overhodet ikke. Men jeg lager bare akkuratt passe mat, og aldri for mye! Jeg spør alltid hvor mange fiskestykker eller biffer eller kyllingfileer de vil ha, også lager jeg det. Lager jeg lasagne eller taco eller pizza, vet jeg alltid sån ca.hvor mye som går. Eldstemann spiser som faren sin, så der er det full pott. De to yngste spiser ikke så mye, men etterhvert som de blir eldre vil jeg øke porsjonene deres også. Poenget mitt er at jeg ikke lager for mye slik at man bare sitter og spiser for å spise fordi man kjeder seg eller trøstespiser. De får lon å gå å ta seg noe i skapet om de er småsulten, og de får lage ting om de vil, men som regel har de så mye lekser og så mye å gjøre på at de spiser kun de faste måltidene hjemme. jeg synes du høres ganske flink ut. Ikke la deg påvirke av det dårlige humøret her. Folk flest vil jeg tro er misunnelige. Forbruker masse penger på mat man ikke spiser, kaster mye mat. Lager ofte mat til overs. Lager for lite mat. Har aldri rutiner sånn at folk fråtser når det først er mat. Spiser så mye en kan fordi man ikke vet når man får mat neste gang. Bruker masse penger på innkjøp og impulsivitet. Planlegger aldri så det blir panikkspising og usunt. Selvfølgelig vil en flink jente som ikke bare klarer og leve godt på et matbudsjett og alle er fornøyde og lykkelige, men også klare å tilpasse forbruk og lykke i hele familien er jo nærmest litt provoserende. Kanskje de folka her er vant til skriking og krangling rundt middagsbordet? Dårlig stemning fordi det ikke finnes rutiner? Hvorfor bli sint på en som får det til er spørsmålet mitt?
Gjest "gjest" Skrevet 12. oktober 2011 #62 Skrevet 12. oktober 2011 Min erfaring er at hvis det ikke er igjen mat, så betyr det at ikke alle er mette. 3
LukaFrost Skrevet 14. oktober 2011 #63 Skrevet 14. oktober 2011 Mannen min er voksen og klarer å beregne selv hva han kan spise. 1
Fanta Exotic Skrevet 14. oktober 2011 #64 Skrevet 14. oktober 2011 Hvis det fungerer, så er det jo en fin ting. Men jeg har veldig ulikt middagsbehov hver dag. Noen ganger orker jeg nesten ingenting og forsyner meg lite. Andre dager (hvis jeg har trent først, mensen o.l) har jeg mye større matlyst enn en vanlig dag.. Hvordan tar man hensyn til det når man posjonerer? "Er du litt sulten, sulten eller veldig sulten i dag?" .. Da faller jo hensikten med posjonering bort? 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #65 Skrevet 15. oktober 2011 folk må få spises å mye de vil / mannen min er voksen å klarer selv å beregne hva han skal spise Jeg ser nå hvorfor folk flest er noen kilo for mye, etter å ha lest denne tråden, å ser hvordan folk reagerer negativt på TS sitt innlegg. Fedme er et stadig økende problem, om folk brukte litt mer porsjonberegning så ville vi ikke hatt det problemet. Vi var ikke feite på 70 tallet, nå har "alle" "muffinstopp" som tyter over buksekanten. Jeg forstår ikke problemet, vi som har ansvaret for matinnkjøp og laging av middag har et noenlune budsjett å forholde oss til og vi vet ca hvor mye folk i familien spiser og lager middag i forhold til det. Alså porsjonsberegning. Om alle tar selv av gryta eller mor/ far legger det på tallerken er det samme det, mor/far lager jo nok til alle, så hele familien blir mett. Vi driver jo ikke å lager en masse mer i tilfelle en skulle være mer sulten enn normalt en dag. Da får den personen ta litt brødmat eller noe etterpå. Jeg synes det høres helt horribet ut med dere som skriver at alle får spise alt de vil, og alt ligger i skap/kjøleskap så alle kan forsyne seg når de vil. Men igjen, det er jo nettopp den innstillinga som gjør at folk er fetere i dag enn for 10-20 årsiden.
Sugerøret Skrevet 16. oktober 2011 #66 Skrevet 16. oktober 2011 Hadde jeg fått beskjed av Gubbelille at nå gamla,ere slutt på brødskive nr.2. hadde vel han fått en skurfille til svar. Det er forskjell på å porsjonere ut mat og bli matnazist. OG ikke minst,om en har kun "skit og sjokolade" i skapet,da regner jeg med de fleste klarer å si nei eller komme seg til butikken og finne et annet alternativt til et barn som er sulten. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå