Gå til innhold

Posjonerer du ut maten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg posjonerer ut alle måltider til min familie.

Frokost og lunsj tar mann og barn med seg matpakker på jobb.

Til middag får de så og så mye på tallerkenen, og kun en porsjon.

Til kaffen får de litt kaffekos, gjerne noe sunt, og til kveldsmat spiser de så og så mange knekkebrød, rundstykker og brødskiver.

De får kun vann å drikke her hjemme, juice og brus og godteri er bare til helgene.

Jeg har ikke råd til at alle skal frotse så mye de vil av alt, og det er ingen som klager for alle spiser seg normalt mett.

Dessuten er vi vant med å ha det sånn. Mine barn syns det er rart at hos andre barn spiser barna så mye de vil, mens andre har reagert på at vi porsjonerer ut maten her.

Mannen min syns det er helt greit, siden matbudsjettet er noe man kan spare på. Vi har god og sunn mat på bordet hver dag som metter på en bra måte, og vi har dermed penger til overs til sparing eller andre ting.

Hvordan har dere det hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

får en følelse av at du tuller.. hehe

men ja..nei jeg har vært borti noe sånt en gang før, og den familien var ordentlig rar.

jeg skjønner at det er fint å spare osv, men jeg synes jo det hadde vært viktig at hele familien lærte seg de grensene. og jeg ville aldri at noen skulle ha en sånn rolle i min familie, å kontrollere maten for alle andre.

• Liker 12
Skrevet

POenget er at jeg lager akkuatt nok mat. Hvis det er noen som spiser to laksestykker eller kyllingfileer, så får de det, og om noen spise et, så får de det.

Jeg syns det er tullete å overspise seg på tre stykker når man egentlig blir mett på et eller to...

Har vi pizza, så lager jeg bare to brett, og da vet alle det, og de vet hvor mange stykker de kan ta. Det er bare 16 stykker tilsammen.

Nå deler mannen og eldstemann en hel pizza, mens jeg og de to yngste barna deler den andre pizzaen. Så har vi salat til for å ha noe grønt inn i bildet.

Så jeg lager bare nok, og aldri for mye. De gangene jeg lager MYE, er f.eks ved høytider, så vi har til dagen etter, eller nå som vi har hatt fårikål, så har vi det dagen etter også.

Jeg syns det er bra at barna mine ikke bruker mat til trøst, men at de bruker maten i hverdagen til å bli normalt mett, og at man kan kose seg i helgene.

Skrevet

Edit, det skulle stå 32 pizzaastykker. Det er 16 pizzastykker på hver brett.

Skrevet

Er bare meg og sambo. Jeg spiser lite så da får jeg liten porsjon, han spiser middels og får litt større porsjon. Om det blir noe til overs blir det mat til neste dag eller kveldskos etter lange turer eller slik.

Vi har ikke hatt middagsbesøk enda fordi vi egentlig ikke har plass til det, men kommer til å la voksne mennesker forsyne seg selv såklart. Om vi får barn og de har med en venn kommer de nok til å få porsjon med innflytelse på hvor mye de spiser selv (men enkelte barn tror jo gjerne de spiser 6 poteter fordi de en gang gjorde det hjemme, men de var da i en helt annen str. feks). Mamma lagde hvertfall porsjoner til meg og venner da vi var små, og det var jo greit nok:)

Skrevet

Herregud,da skulle du sett vårt matbudsjett :jepp:

Vi er en storfamilie som drikker det vi vil av melk,juice og biola når det er ukedager,brus får de når det er helg.

Frokost,middag og kvelds spiser alle så mye de orker.

Baker boller og kaker eller hva det nå skal være ellers et par ganger i uka.

Frukt og andre frokostblandinger kan alle ta utenom hvis de er sultne.

Hos meg skal ingen være sultne ivertfall,det måtte vært helt forferdelig.

Skal vi spare inn penger skal det ikke gå utover matbudsjettet,heller bensin og toalettartikler :jepp:

Skrevet

Toalettartikler?

Så dere går med andre ord rundt mette, men med stivnet bæsj i ræven, svette armhuler, ubarberte legger og gjørme på hendene istedenfor?

• Liker 1
Skrevet

Toalettartikler?

Så dere går med andre ord rundt mette, men med stivnet bæsj i ræven, svette armhuler, ubarberte legger og gjørme på hendene istedenfor?

det var et eksempel,men måtte du avspore tråden med spydigheter du da AB,jeg burde ikke svare deg en gang.

Men det er ganske utrolig at du er så lite opplyst at du ikke vet at det finnes andre tolettartikler enn såpe eller toalettpapir :skratte:

Skrevet

Heller sikkert mer i retning å velge Serla fremfor Lambi :fnise:

Nei, jeg posjonerer ikke, vi spiser det vi vil, når vi vil :)

• Liker 3
Skrevet

Herregud,da skulle du sett vårt matbudsjett :jepp:

Vi er en storfamilie som drikker det vi vil av melk,juice og biola når det er ukedager,brus får de når det er helg.

Frokost,middag og kvelds spiser alle så mye de orker.

Baker boller og kaker eller hva det nå skal være ellers et par ganger i uka.

Frukt og andre frokostblandinger kan alle ta utenom hvis de er sultne.

Hos meg skal ingen være sultne ivertfall,det måtte vært helt forferdelig.

Skal vi spare inn penger skal det ikke gå utover matbudsjettet,heller bensin og toalettartikler :jepp:

:takke:

--------

ts: gjennom min oppvekst måtte jeg ta til takke med den maten jeg fikk på tallerken. det resulterte i at jeg gikk sulten omtrent konstant. nå har jeg riktignok et litt ekstremt magemål, men det er vondt å være sulten. det var ikke før jeg begynte på folkehøgskole jeg kjente meg mett for første gang, eller hvert fall 2 dager på rad. det spiste jeg mer enn guttene som var 3x så store som meg.

hvis jeg får unger skal jeg aldri begrense mengden mat de skal få, de skal få spise til de blir mette, men hvis de blir usundt stor kommer jeg nok til å begrense mengden på den usunne maten. fri tilgang på sunn mat skal de altid få ha. :jepp:

hvis hele familien din blir mette og alle er fornøyde synes jeg det er supert at dere har funnet en ordning som passer dere!

• Liker 5
Skrevet

Jeg lurer på en ting. Er det lik porsjon til alle eller er det tilpasset hver enkelt?

Noe slikt hadde aldri fungert her, jeg spiser forskjellig fra måltid til måltid pga. sykdom. Noen ganger får jeg til å spise en halv brødskive mens andre ganger kan jeg pakke i meg 5-6 stykker. Jeg har på følelsen av at sambo hadde blitt litt snurt om jeg hadde gitt ham kun en spesifikk porsjon. ( :fnise: ) Her i gården funker det nok best å få forsyne seg selv så ofte og mye som vi orker. Vi har forsåvidt ikke noe barn ennå, men når det kommer så ville vi nok gitt porsjoner av usunn mat og latt det spise fritt av sunn mat.

• Liker 1
Skrevet

Nei nei, hver enkelt person i min husstand får hver sin tilpassede porsjon.

De får det som skal til for å gjør de mette.

Da jeg vokste opp fikk vi altfor masse mat, og vi overspiste hele tiden. Dessuten trøstespiste jeg hele tiden, siden jeg hadde full tilgang på alt fra brus til kaker til is til godt,

såå derfor vil jeg at barna mine skal lære seg å begrense seg. Det er ingen som sulter, overhodet ikke. Men jeg lager bare akkuratt passe mat, og aldri for mye!

Jeg spør alltid hvor mange fiskestykker eller biffer eller kyllingfileer de vil ha, også lager jeg det.

Lager jeg lasagne eller taco eller pizza, vet jeg alltid sån ca.hvor mye som går.

Eldstemann spiser som faren sin, så der er det full pott.

De to yngste spiser ikke så mye, men etterhvert som de blir eldre vil jeg øke porsjonene deres også.

Poenget mitt er at jeg ikke lager for mye slik at man bare sitter og spiser for å spise fordi man kjeder seg eller trøstespiser.

De får lon å gå å ta seg noe i skapet om de er småsulten, og de får lage ting om de vil, men som regel har de så mye lekser og så mye å gjøre på at de spiser kun de faste måltidene hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Nei, posjonerer overhodet ikke maten. Mamma og pappa gjorde heldigvis aldri det mens vi bodde hjemme heller.

• Liker 2
Skrevet

Du høres litt sær og petimeteraktig ut ;) Men jeg ser forsåvidt poenget. Greit å holde oversikt over matbudsjettet på den måten. På 50-tallet ville man sikkert kalt deg mønsterhusmor.

Det er bare mannen min og meg. Jeg lager som regel litt for mye fordi jeg ikke er så god til å beregne pasta, ris, etc. men det blir gjerne spist opp dagen etter og er kjekt å ha til lunsj, så det gjør jo ikke noe. Jeg pleier å legge maten på tallerkener, mer til mannen min enn til meg, og ofte forskyner vi oss med litt til - i hvert fall gjør mannen min det. Hvis vi har finere middag, f.eks. god fisk eller godt kjøtt, så lager jeg kun en porsjon til hver, men da er det gjerne dessert og evt. forrett i tillegg.

Vi har alltid knekkebrød, pålegg, frokost blanding ol. som vi kan ta av hvis det er behov. Jeg prøver også å ha frukt stående.

• Liker 1
Gjest Survival
Skrevet

Det høres helt sykt ut å posjonere ut maten på den måten.

Jeg gleder meg til jeg og sambo blir foreldre en gang i fremtiden og jeg kan lage store middager hvor alle kan forsyne seg så masse de ønsker. Og jeg lager hveteboller eller muffins og kjeks på lørdager. Gleder meg til barna mine kommer bort til meg å spør om jeg kan lage dem noen brødskiver eller noe mat når de er sultne. :)

Det skader ikke å tenke økonomisk eller praktisk, men posjonering av mat liker jeg ikke og kommer jeg aldri til å utføre i mitt hjem!

Skrevet

Jeg posjonerer ut alle måltider til min familie.

Frokost og lunsj tar mann og barn med seg matpakker på jobb.

Til middag får de så og så mye på tallerkenen, og kun en porsjon.

Til kaffen får de litt kaffekos, gjerne noe sunt, og til kveldsmat spiser de så og så mange knekkebrød, rundstykker og brødskiver.

De får kun vann å drikke her hjemme, juice og brus og godteri er bare til helgene.

Jeg har ikke råd til at alle skal frotse så mye de vil av alt, og det er ingen som klager for alle spiser seg normalt mett.

Dessuten er vi vant med å ha det sånn. Mine barn syns det er rart at hos andre barn spiser barna så mye de vil, mens andre har reagert på at vi porsjonerer ut maten her.

Mannen min syns det er helt greit, siden matbudsjettet er noe man kan spare på. Vi har god og sunn mat på bordet hver dag som metter på en bra måte, og vi har dermed penger til overs til sparing eller andre ting.

Hvordan har dere det hjemme?

Skrevet

Nei jeg posjonerer ikke, her spiser vi det vi vil når vi vil. Håper jeg aldri blir så gjerrig at jeg sier "Nei, nå har du fått 2 knekkebrød, nå får du ikke mer i dag".

• Liker 2
Skrevet

Kanskje i noe har du rett. Men jeg kunne aldri tenkt meg at det porsoneres mat hos oss. Ikke tale om. Dette vil jeg aldri tillate. At noen har lyst til å ta en brødskive mer og får høre at det går ikke kan jeg ikke tenke meg i det villeste fantasien. Det er grådighet på en måte fra din side. Sier ikke at barna skal fråtse i seg masse godterier og dem kan heller ikke drikke til middag bare vann. Nei, du burde kanskje tenkt å spare pengene dine fra noe annet enn mat. Det er vel det viktigste vi har på å overleve og kose oss så lenge vi er friske.

Er helt uenig med deg. Men gjør det som du pleier å gjøre hvis alle i din familien er fornøyd. Vet ikke hvorfor vil du vite hva andre familier gjør og ikke gjør når du er fornøyd med deg selv.

• Liker 1
Skrevet

Haha, for et Hitler-regime. Noe sånt hadde jeg aldri funnet meg i.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...