Gjest Varpunen Skrevet 1. oktober 2011 #21 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg husker når jeg var liten posjonerte mamma ut middagsmaten. Det ble stekt 4 koteletter, en til hver av oss i familien, men vi fikk jo ta så mye poteter og gulrøtter og erter vi ville (så lenge vi passet på at det ble nok til alle). Jeg tror jeg syntes at dette var litt småkjipt så når jeg flyttet hjemmefra og kunne bestemme over meg selv så lagde jeg mer enn nok mat, både til bare meg selv og til andre. Det gjør jeg fortsatt i dag, noe som gjør at matbudsjettet her i huset er mye større enn det hadde trengt å være. Så jeg skulle ønske jeg kunne bli litt flinkere til å porsjonere ut maten... en slags mellomting hvertfall.
Kamikatze Skrevet 1. oktober 2011 #22 Skrevet 1. oktober 2011 Mellomtingen kan jo også være å bli flinkere til å utnytte restene. Dagens middagskotelett, kan bli morgendagens grytekjøtt. 1
Gjest Varpunen Skrevet 1. oktober 2011 #23 Skrevet 1. oktober 2011 Mellomtingen kan jo også være å bli flinkere til å utnytte restene. Dagens middagskotelett, kan bli morgendagens grytekjøtt. Absolutt! Jeg jobber med saken 1
Gjest NozMonster Skrevet 1. oktober 2011 #24 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg posjonerer ut alle måltider til min familie. Frokost og lunsj tar mann og barn med seg matpakker på jobb. Til middag får de så og så mye på tallerkenen, og kun en porsjon. Til kaffen får de litt kaffekos, gjerne noe sunt, og til kveldsmat spiser de så og så mange knekkebrød, rundstykker og brødskiver. De får kun vann å drikke her hjemme, juice og brus og godteri er bare til helgene. Jeg har ikke råd til at alle skal frotse så mye de vil av alt, og det er ingen som klager for alle spiser seg normalt mett. Dessuten er vi vant med å ha det sånn. Mine barn syns det er rart at hos andre barn spiser barna så mye de vil, mens andre har reagert på at vi porsjonerer ut maten her. Mannen min syns det er helt greit, siden matbudsjettet er noe man kan spare på. Vi har god og sunn mat på bordet hver dag som metter på en bra måte, og vi har dermed penger til overs til sparing eller andre ting. Hvordan har dere det hjemme? og hvis de tok for lite på første middagsposjon, så må de gå sultne fra middagsbordet? eller er du SÅÅ snill at de kan få lov til å få et knekkebrød? tjener ikke mannen din penger eller? hvis han gjør det- får ikke han lov til å kjøpe noe mat/evt noe drikke? jeg synes du høres meget sær og sta ut! en skikkelig kontrollfreak! 1
Gjest NozMonster Skrevet 1. oktober 2011 #25 Skrevet 1. oktober 2011 Herregud,da skulle du sett vårt matbudsjett Vi er en storfamilie som drikker det vi vil av melk,juice og biola når det er ukedager,brus får de når det er helg. Frokost,middag og kvelds spiser alle så mye de orker. Baker boller og kaker eller hva det nå skal være ellers et par ganger i uka. Frukt og andre frokostblandinger kan alle ta utenom hvis de er sultne. Hos meg skal ingen være sultne ivertfall,det måtte vært helt forferdelig. Skal vi spare inn penger skal det ikke gå utover matbudsjettet,heller bensin og toalettartikler ja, det budsjettet skulle jeg likt å se! du har trossalt en hel armè med barn! jeg har aldri hørt om noen andre enn ts som ikke lar familiemedlemmene sine spise det de vil, når de vil altså! jeg tror dette er en trolle-tråd!
ViC* Skrevet 1. oktober 2011 #26 Skrevet 1. oktober 2011 Hmm, er litt omvendt jeg da... Lager heller litt for mye enn for lite
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #27 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg synes det høres unødvendig ut, egentlig... Jeg har vokst opp med at det holdt fint å lære å ikke forsyne seg helt hemningsløst, ta passe mengder mat på tallerkenen og se an mengde mat i forhold til hvor mange som ikke har fått/bare har fått en porsjon, men også at det var greit å spise seg mett (det hadde vi råd til på tross av foreldre med lav inntekt, og vi spiste nok ikke spesielt mye, alle i familien var sylslanke). Det er nok lurt å lære barna at det ikke bare er å ta mat uten hensyn til andre, spesielt når man er på besøk, i middagsselskaper o.l, men hjemme har vi i hvert fall lov til å si fra hvis det ikke er nok mat og ikke minst velge selv hvor mange knekkebrød vi ønsker. Tror man blir mer selvstendig på den måten, og kanskje mer oppmerksom på hvor mye mat som faktisk er tilgjengelig i ulike sammenhenger. Selv de jeg kjenner som har slitt med sterk overvekt har ikke funnet noen varig løsning på problemet før DE SELV blir bevisste på hvordan og hvor mye de spiser. Til små barn er det imidlertid greit å porsjonere ut, det er ikke vits i at de fyller hele tallerkenen når man vet de spiser maks en kjøttbolle og en halv potet. Jeg har ikke barn, men aldri om samboeren min hadde funnet seg i at det var jeg som styrte 100% hva som kom ut av kjøkkenskapene og ned i hans mage Ikke motsatt vei heller. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #28 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg synes det høres unødvendig ut, egentlig... Jeg har vokst opp med at det holdt fint å lære å ikke forsyne seg helt hemningsløst, ta passe mengder mat på tallerkenen og se an mengde mat i forhold til hvor mange som ikke har fått/bare har fått en porsjon, men også at det var greit å spise seg mett (det hadde vi råd til på tross av foreldre med lav inntekt, og vi spiste nok ikke spesielt mye, alle i familien var sylslanke). Det er nok lurt å lære barna at det ikke bare er å ta mat uten hensyn til andre, spesielt når man er på besøk, i middagsselskaper o.l, men hjemme har vi i hvert fall lov til å si fra hvis det ikke er nok mat og ikke minst velge selv hvor mange knekkebrød vi ønsker. Tror man blir mer selvstendig på den måten, og kanskje mer oppmerksom på hvor mye mat som faktisk er tilgjengelig i ulike sammenhenger. Selv de jeg kjenner som har slitt med sterk overvekt har ikke funnet noen varig løsning på problemet før DE SELV blir bevisste på hvordan og hvor mye de spiser. Til små barn er det imidlertid greit å porsjonere ut, det er ikke vits i at de fyller hele tallerkenen når man vet de spiser maks en kjøttbolle og en halv potet. Jeg har ikke barn, men aldri om samboeren min hadde funnet seg i at det var jeg som styrte 100% hva som kom ut av kjøkkenskapene og ned i hans mage Ikke motsatt vei heller. Enig, men jeg ser ikke helt forskjellen på å porsjonere ut som TS gjør og å lage så mye mat man vet alle blir mette men at det ikke blir masse mat til overs, det siste er jo bare en form for indirekte porsjonering. Da jeg var liten ble det laget nok mat til at alle fikk nok, og så delte vi det så alle fikk. Var noen fortsatt sultne (det skjedde veldig sjelden) tok de en brødskive. Det ble ikke laget masse ekstra mat i tilfelle noen ville ha mye den dagen, for moren min var opptatt av å ikke ha unødvendige rester.
Joe Skrevet 2. oktober 2011 #29 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg lager alltid ektra jeg, for da spiser vi det til kveldsmat, eller frokost eller tar med som lunsj dagen etter. Kaster svært sjeldent middagsrester likevel. 2
missLynch Skrevet 2. oktober 2011 #30 Skrevet 2. oktober 2011 Har aldri porsjonert ut mat, og kommer aldri til å gjøre det. Det høres fryktelig sært og nitrist ut å gjøre det, spør du meg. 3
Gjest Vestlandslefsa Skrevet 2. oktober 2011 #31 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg porsjonerer mat i den grad at jeg lager ikke mer til middag enn det jeg og samboer bruker å spise. Feks 1 karbonade til meg 2 til han, måler opp ris etc. Har noen av oss lyst på mer så porsjonerer jeg mer. Er ikke akkurat kjempe bevisst fra min side. Mest av vane. Hater å kaste mat. 1
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2011 #32 Skrevet 2. oktober 2011 Nei, selvfølgelig posjonerer jeg ikke ut maten til andre enn meg selv! Jeg kan ikke vite hvor mye mat samboeren trenger for å bli mett til et måltid, og jeg satser på at han selv kjenner etter når han blir mett. Når vi har gjester så kunne det ihvertfall ikke falle meg inn å posjonere ut middagen. Jeg setter min ære i at alle går gode og mette fra bordet, og lager heller litt for mye mat enn akkurat passe. Jeg har heller ikke noe regime om hva folk får lov til å drikke. Vi har brus eller farris i huset til enhver tid, og folk som er på besøk får beskjed om å forsyne seg med det de vil ha, uansett om det er vann eller brus. 1
Safira Skrevet 2. oktober 2011 #33 Skrevet 2. oktober 2011 Her i gården lager vi omtrent så mye som vi tror vi kommer til å spise. Likevel får vi stort sett litt rester, og jeg synes det er mye bedre for det betyr jo at alle har spist så mye de vil. Restene spises stort sett senere på kvelden eller dagen etter. Jeg er vant til at det er saft tilgjengelig hvis man vil ha det (og melk og juice for de som liker det) og brus i helgen.
Gjest nupp Skrevet 2. oktober 2011 #34 Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Jeg posjonerer ut alle måltider til min familie. Frokost og lunsj tar mann og barn med seg matpakker på jobb. Til middag får de så og så mye på tallerkenen, og kun en porsjon. Til kaffen får de litt kaffekos, gjerne noe sunt, og til kveldsmat spiser de så og så mange knekkebrød, rundstykker og brødskiver. De får kun vann å drikke her hjemme, juice og brus og godteri er bare til helgene. Jeg har ikke råd til at alle skal frotse så mye de vil av alt, og det er ingen som klager for alle spiser seg normalt mett. Dessuten er vi vant med å ha det sånn. Mine barn syns det er rart at hos andre barn spiser barna så mye de vil, mens andre har reagert på at vi porsjonerer ut maten her. Mannen min syns det er helt greit, siden matbudsjettet er noe man kan spare på. Vi har god og sunn mat på bordet hver dag som metter på en bra måte, og vi har dermed penger til overs til sparing eller andre ting. Hvordan har dere det hjemme? selvsagt gjør jeg det. hver gang jeg kommet på f.eks har fest, så tar jeg på meg plastikkhansker, tar potetgullet og deler ut en og en bit. og så ber jeg dem si om de vil ha mer. gjør nesten det samme når jeg er hos andre. jeg tar all maten og deler den ut så alle får likt. når jeg synes de har fått nok, putter jeg resten i fryseren til den som har fest Endret 2. oktober 2011 av nupp 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #35 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg legger alltid opp porsjonsvis på tallerkener når vi har middagsgjester. Noe annet ville være temmelig uhensiktsmessig når man serverer 4-5 retter sammensatt av flere komponenter. Dessuten vil jeg jo gjerne at gjestene skal få maten presentert slik jeg har tenkt meg den, dvs som en komplett og visuelt balansert sammensetning på tallerkenen. Ofte lager jeg form for "salat" bestående av feks et stykke stekt fisk (eller et par kamskjell), diverse dampede eller grillede grønnsaker, krutonger eller mandler, rømmesaus(aïoli), store kapers, forskjellige friske urtekvister etc. Dette må legges riktig opp på tallerkenen, ellers framstår det ikke visuelt som en rett i det hele tatt. Og generelt går man glipp av mye wow-faktor dersom man setter serveringsskåler på bordet vs å legge opp porsjoner på en gjennomtenkt måte, som gjestene så får fiks ferdig plassert foran seg. Forresten er ikke problemet at gjestene på min måte får for lite mat - utfordringen er tvert imot å lage porsjonene små nok.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #36 Skrevet 2. oktober 2011 Akkurat når det gjelder middagsmat så lager jeg alltid nok til oss, men ikke i overflod. Vi blir mette, men ikke stappmette. Her er det f.eks. en kotelett til hver, 4 kjøttkaker osv. (var bare et eksempel da). Dette vet vi alle og at jeg i dag gjerne skulle hatt en kotelett til så sorry. Tomt. Maten blir ikke porsjonert ut på tallerken, men alle forsyner seg og tar samtidig hensyn til at alle skal få. Av brødmat, kornblanding osv så er det fritt fram. Yoghurt er begrenset og det samme med juice. Alle vet at vi ikke hiver 4 osteskiver på en brødskive, men vi har nok pålegg på sånn at brødskiva er dekket opp. Av pizza så lager jeg i langpanne og da spiser vi til vi er mette. Det som er igjen er restemat neste dag. At jeg har vært litt striks er pga økonomien og litt kostvaner. Har unger som gjerne hadde spist 4 yoghurt på en dag og drukket 1l juice. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #37 Skrevet 2. oktober 2011 ... og PS til dere som skratter og ler av porsjonering: Har dere aldri spist på restaurant? 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #38 Skrevet 2. oktober 2011 Enig, men jeg ser ikke helt forskjellen på å porsjonere ut som TS gjør og å lage så mye mat man vet alle blir mette men at det ikke blir masse mat til overs, det siste er jo bare en form for indirekte porsjonering. Da jeg var liten ble det laget nok mat til at alle fikk nok, og så delte vi det så alle fikk. Var noen fortsatt sultne (det skjedde veldig sjelden) tok de en brødskive. Det ble ikke laget masse ekstra mat i tilfelle noen ville ha mye den dagen, for moren min var opptatt av å ikke ha unødvendige rester. Tja, det er jo sant det også, jeg synes det er naturlig å beregne omtrentlige mengder - og ikke steke 14 koteletter til 3 personer f eks. Men sjelden jeg porsjonerer ut "nøyaktig", jeg bruker heller restene til lunsj eller i middagen dagen etter. Eller at middagen ikke blir så stor, og at vi heller spiser kveldsmat. Når det blir én person i husstanden som fordeler maten, til og med hvert knekkebrød, til de øvrige, synes jeg det høres ut som hun umyndiggjør dem.
Zzyzx Skrevet 2. oktober 2011 #39 Skrevet 2. oktober 2011 SÅ latterlig er det da faktisk ikke. Da jeg vokste opp var det på ingen måte overflod av mat på bordet, det ble laget akkurat nok til de som skulle spise. Ikke fordi mamma ikke ville gi oss mer, men fordi det er så alt for lett å kaste mat om man lager for mye. Hun spør fremdeles om hvor mange poteter jeg vil ha til middag når jeg er hjemme. Om denne mengden mat står i grytene og man forsyner seg selv, eller om den blir lagt opp på tallerkenen for servering betyr ingenting, mengden er fremdeles den samme. Jeg synes metoden til TS faktisk er ganske fornuftig. Mange spiser nok mye mer enn de trenger fordi maten er tilgjengelig og ubegrenset. Jeg tror ikke noen har vondt av å få akkurat nok mat, og ikke alltid litt for mye. 1
Joe Skrevet 2. oktober 2011 #40 Skrevet 2. oktober 2011 Å servere til gjestene sine synes jeg er veldig fint. Men det betyr ikke at de ikke kan få mer om de ønsker, i hvert fall ikke hos meg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå