Gå til innhold

Kg-klientellets alkoholvaner

82 stemmer

1. 1. Hvor mange enheter drikker du i uka?

• 0
      34
    • 1-4
      26
    • 5-10
      11
    • 10-15
      9
    • 15-20
      0
    • 20 pluss
      2
    • 40 pluss (er alkoholisert)
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det varierer veldig hvor mye jeg drikker. Noen uker er jeg helt edru, mens andre ganger drikker jeg 1-2 dager i uka. Stort sett alltid på helg i forbindelse med fest.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor fortjener det stor respekt? Har du også stor respekt for mennesker som ikke liker kylling eller sjokolade?

Egentlig fortjener det vel mindre respekt å la være å drikke alkohol, siden det er et rusmiddel som har skadelig innvirkning på kroppen, enn det gjør å la være å spise kylling som er regnet som et rimelig sunt næringsmiddel (enn så lenge).

Dette stemmer ikke. For de 99 prosent av oss som har et normalt forhold til alkohol øker det livskvaliteten å kunne ta seg noe godt å drikke på fredagskvelden. For ikke å snakke om i lystig lag og når man tar seg en bytur. Så ikke sleng ut universelle påstander du ikke har belegg for. Får deg bare til å virke ureflektert og dum!

Selv ikke de med et greit forhold til alkohol er sikret mot de negative konsekvensenen av alkoholbruk. Og hva med alle de andre? Hva med barn som må forholde seg til en mor eller far som stadig er på fylla? Hva med alle trafikkulykkene som skjer pga. en ruset bilfører? Hva med alle ringvirkningene av dette, for dem som selv har et "normalt" forbruk, men som får hele livet snudd på hodet pga andres alkohol(mis)bruk? Hva med alle de som ikke har et "normalt forbruk" hva nå enn det måtte være, og drikker jevnt og trutt slik at det etterhvert får helsemessige konsekvenser?

Hva med dem?

I 2004 ble det utarbeidet en rapport som anslo de samfunnsmessige konsekvensene av alkoholbruk til 18 milliarder kroner pr. år.

Så mulig det øker livskvaliteten for noen, men jaggu er det nok av dem som får sin livskvalitet redusert sfa. alkoholbruk også.

• Liker 1
Gjest HunterLady
Skrevet

Stor respekt til sånne som deg! :)

Hvorfor det??

Gjest shirleys-secret
Skrevet

Jeg drikker egentlig relativt lite i forhold til min omgangskrets og aldersgruppe. Kanskje en kvart/halv liter amundsen (sprit) hver fjerde måned eller noe sånn.

Skrevet

Takk for det :takke:

No er det slik at veldig mange har ikkje eit normalt forhold til alkohol. At alkohol nærmast er overalt, gjer livet vanskelegare for desse menneskene. Og som sagt - alt det dumme som blir sagt og gjort av alkoholpåverka mennesker. Folk sårar andre, er utru, begår overgrep/valdtekt(og i verste fall drap), køyrer i fylla, slåss, er valdelege mot partnar/barn, kjem utfor div. ulykker som lett kunne ha vore unngått i edru tilstand osv.

At eg er avhaldsmenneske har ingenting med verdikonservatisme å gjere :overrasket:

Kva legg du i det?

Man kan ikke slutte å tilby en vare fordi noen misbruker den. Det blir det samme som å hevde at bankene ikke kan låne ut penger fordi noen ikke klarer å betjene gjeden sin. Folk blir da jammen meg såra, voldtatt, drept og banka opp av klin edru mennesker også, så det argumentet holder ikke. Dumme ting hører jeg også til stadighet av personer uten promille. Du har et utrolig unyansert og anstrengt forhold til alkohol, noe jeg også husker fra en annen tråd. Der du nærmest impliserte at man er et dårlig menneske hvis man tar seg en øl til maten, eller seks til fest.

At du nå ønsker å fyre i gang denne diskusjonen, etter at et par brukere (meg selv inkluder) stilte spørsmål ved hvorfor man fortjener en enorm respekt som avholds sier vel det meste. Eller mener du at folk som ikke drikker er noen opphøyde vesener som fortjener mer respekt enn andre?

Og bare for å ha sagt det; De fleste avholdsfolk jeg har vært borti er ekstremt innadvendte og sosialt keitete, og bruker kun avholdenheten som en unnskyldning for å slippe å dra på fest. De fleste normale, oppegående mennesker klarer å ha et avslappet forhold til alkohol. Det gjør tydeligvis ikke du!

• Liker 3
Skrevet

At eg er avhaldsmenneske har ingenting med verdikonservatisme å gjere :overrasket:

Kva legg du i det?

Tradisjonell verdikonservativisme: litt sånn senterpartiet, religiøs, restriktiv, bygdeaktig, familieorientert, tradisjonelle familieverdier, lite generøs, forbudsorientert, konvensjonell, anti-rebelsk, autoritær, autoritetsforherligende, etc.

Skrevet

Man kan ikke slutte å tilby en vare fordi noen misbruker den. Det blir det samme som å hevde at bankene ikke kan låne ut penger fordi noen ikke klarer å betjene gjeden sin. Folk blir da jammen meg såra, voldtatt, drept og banka opp av klin edru mennesker også, så det argumentet holder ikke. Dumme ting hører jeg også til stadighet av personer uten promille. Du har et utrolig unyansert og anstrengt forhold til alkohol, noe jeg også husker fra en annen tråd. Der du nærmest impliserte at man er et dårlig menneske hvis man tar seg en øl til maten, eller seks til fest.

At du nå ønsker å fyre i gang denne diskusjonen, etter at et par brukere (meg selv inkluder) stilte spørsmål ved hvorfor man fortjener en enorm respekt som avholds sier vel det meste. Eller mener du at folk som ikke drikker er noen opphøyde vesener som fortjener mer respekt enn andre?

Og bare for å ha sagt det; De fleste avholdsfolk jeg har vært borti er ekstremt innadvendte og sosialt keitete, og bruker kun avholdenheten som en unnskyldning for å slippe å dra på fest. De fleste normale, oppegående mennesker klarer å ha et avslappet forhold til alkohol. Det gjør tydeligvis ikke du!

Klart fæle ting kan skje forårsaka av heilt edru folk også, men det er vel ikkje vits i å nekte for at alkohol forverrar mykje dårleg oppførsel? Skal alt vera lovleg, fordi det alltid finnest mennesker som ikkje misbrukar ting, sånn for å snu på det?

Eg meiner ikkje at folk som drikk alkohol er dårlege mennesker. Heller ikkje at dei som ikkje drikk, er betre mennesker enn alle andre. Men eg meiner at det er eit val som andre skal respektere, noko veldig mange ikkje gjer. Du blir sett på som "rar" og folk masar på deg og skal ha deg til å drikke. Kva er så vanskeleg med å godta at andre mennesker ikkje har lyst til å drikke alkohol?

Eg har heller aldri påstått at eg har eit normalt forhold til alkohol, for det veit eg at eg ikkje har ;) Andre menneskers alkoholbruk og -misbruk har ført til at eg ikkje ein gong greier å kjøpe øl til andre i daglegvarebutikken, og blir fysisk uvel av å vera på polet. Eg greier ikkje slappe av når eg er i lag med mennesker som drikk alkohol. Eg tvilar på at eg er den einaste personen i verda som har det slik, kanskje dei du meiner er "sosialt keitete" i verkelegheita er usikre pga andres forhold til alkohol.

Skrevet

Tradisjonell verdikonservativisme: litt sånn senterpartiet, religiøs, restriktiv, bygdeaktig, familieorientert, tradisjonelle familieverdier, lite generøs, forbudsorientert, konvensjonell, anti-rebelsk, autoritær, autoritetsforherligende, etc.

:ler:

Trur ikkje du kjenner meg så veldig godt, nei ;)

• Liker 1
Skrevet

Skal alt vera lovleg, fordi det alltid finnest mennesker som ikkje misbrukar ting, sånn for å snu på det?

Ja.

Skrevet

Ja.

Det får du sjølvsagt lov til å meine, men eg trur du er i eit mindretal der :)

Skrevet

Med det drikkepresset som er i dag (tenker spesielt blant ungdommer) så syns jeg det står respekt av å være avholds.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir heller stor respekt til en eksalkoholiker enn en som bare avstår fra det. Etter tenårene er det gyselig enkelt å unngå det man ikke liker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror enkelte her på KG har vanskeligheter med å akseptere at noen mennesker avstår fra alkohol. hvorfor ikke bare akseptere at noen mennesker er avholds? Skal det plutselig bli negativt å ikke drikke? Jeg drikker og synes alkohol er godt og sunt ( da man ikke missbruker det) menjeg kjenenr også flere som ikke drikker av ulike grunner, og det må jeg forstå og respektere. Det er da ingen grunn å kalle folk som ikke drikker for kjedelige, tilbakestående og lignende. Herrejesus.

Skrevet

Drikker veldig sjelden pga tidligere problemer. :)

Hender jeg i perioder drikker et glass vin/rusbrus hver dag pga SMAKEN, men drikker meg ikke full særlig ofte lenger.

Skrevet

Jeg tror enkelte her på KG har vanskeligheter med å akseptere at noen mennesker avstår fra alkohol. hvorfor ikke bare akseptere at noen mennesker er avholds? Skal det plutselig bli negativt å ikke drikke? Jeg drikker og synes alkohol er godt og sunt ( da man ikke missbruker det) menjeg kjenenr også flere som ikke drikker av ulike grunner, og det må jeg forstå og respektere. Det er da ingen grunn å kalle folk som ikke drikker for kjedelige, tilbakestående og lignende. Herrejesus.

Hva forventer du?

I Norge er det helt normalt at selv voksne drikker seg totalt drita.

Skrevet

Jeg har såkalte "kontinentale" drikkevaner. Drikker noen glass vin så godt som hver dag. Fordi jeg liker det :vin:

Skrevet

Hva forventer du?

I Norge er det helt normalt at selv voksne drikker seg totalt drita.

Og det må også være akseptabelt at enkelte ikke drikker. Alle er ikke like, selvom du bor i Norge.

Skrevet

Og det må også være akseptabelt at enkelte ikke drikker. Alle er ikke like, selvom du bor i Norge.

Det eneste jeg reagerte på var erklæringer av stoooor respekt for avholdsfolk. Det impliserer at det nærmest er en dyd å ikke drikke alkohol, og hvis man klarer det kunststykket har man grunn til å være stolt. Å være avholds er et valg på lik linje med andre preferanser man har, og bør ikke opphøyes til noe hellig og normgivende.

• Liker 2
Gjest Bloodless
Skrevet

Har drukket alkohol tre ganger i år, tror jeg. Er ikke noen storfester og liker ikke smaken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...