Auri Skrevet 30. september 2011 #41 Skrevet 30. september 2011 det er sykt dyrt.... da jeg var i belgia kjøpte jeg en øl som heter duvel. Den koster vel rundt 7-10 kr der for en flaske... så samme ølen på polet i norge, og der kosta en flaske 50 kr O_O skjønner at det er avgifter, men rundt 5 ganger originale prisen? :S 10kr +fraktpris +moms +avgifter Vinmonopolet i Norge tar omtrent ikke noe som helst overskudd, så går ikke ann å klage på at polet tar seg godt betalt selv heller. 2
Gjest gutt92 Skrevet 30. september 2011 #42 Skrevet 30. september 2011 (endret) Tror de tjener godt på det jo... Monopoler tar som regel monopolpris... (punktet der differanse enhetskostnader krysser differanse enhetsinntekter) Endret 30. september 2011 av gutt92
Auri Skrevet 30. september 2011 #43 Skrevet 30. september 2011 (endret) Nei. Vinmonopolet Norge er statskontrollert, og tar ikke ut annet overskudd enn det de trenger for å drifte seg selv (lønninger osv.) Ting er dyrere i Norge pa avgifter, moms, fortollingsutgifter, frakt, og konsumprisindeksen. Om det IKKE hadde vært monopol på alkohol i Norge, så kan jeg love deg at alkohol antagelig hadde vært enda dyrere. Endret 30. september 2011 av Pixie Plaid 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #44 Skrevet 30. september 2011 10kr +fraktpris +moms +avgifter Vinmonopolet i Norge tar omtrent ikke noe som helst overskudd, så går ikke ann å klage på at polet tar seg godt betalt selv heller. om det er import kan jeg skjønne det såvidt, men det er vel mye sprit som blir lagd i norge? men likevel koster det nesten like mye med en flaske sprit i norge som om den skulle vært importert fra utlandet.
Auri Skrevet 30. september 2011 #45 Skrevet 30. september 2011 Det er ikke så mye sprit som blir laget i Norge, såvidt jeg vet. Og om det blir laget i Norge, så er det dyrere å produsere enn i andre land (høyere lønninger, fraktkostnader innad i landet osv). Om et bryggeri i Norge har lisens på å lage en type engelsk øl f.eks, så blir det ikke så mye billigere enn å importere. Ja, man slipper unna frakt fra utlandet og fortolling. Men råvarene koster mer i Norge (pga generelt norsk prisnivå/inntekter), lønningene til dem som lager ølet er dyrere osv. Men, uansett skjønner jeg ikke problemet.. Jeg har ingen problemer med å betale det sprit spesielt og alkohol generelt koster, men så har jeg også en veldig respekt for alkohol... Lett å se hva som skjer i land hvor alkohol er mye billigere ift. til inntekter (Russland f.eks.), det blir mye mer alkoholikere og alkohol blir et mye større problem. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #46 Skrevet 30. september 2011 Sprit er dyrt - big fucking deal! Forøvrig så koster det mer enn en hundrelapp for f.eks en flaske vodka på taxfree, så du overdriver forskjellen. Hvis alkoholkonsumet ditt er så stort at du ikke får regnskapet til å gå opp ved å kjøpe sprit i Norge, så bør du roe ned alkoholkonsumet ditt. Godt vi har noen til å passe på oss- det er jo ikke alt staten får med seg heller...
cilipili Skrevet 1. oktober 2011 #47 Skrevet 1. oktober 2011 For en morsom tråd. Jeg klarer ikke ta sånn uttalelser alvorlig. Det er vel ingen som mener at det er dyrt med 400 kroner for en liter sprit, vel? 1
Larsern Skrevet 1. oktober 2011 #48 Skrevet 1. oktober 2011 For en morsom tråd. Jeg klarer ikke ta sånn uttalelser alvorlig. Det er vel ingen som mener at det er dyrt med 400 kroner for en liter sprit, vel? Er det din egen blogg du linker til forresten?
cilipili Skrevet 2. oktober 2011 #49 Skrevet 2. oktober 2011 Er det din egen blogg du linker til forresten? Hvordan det?
slask Skrevet 2. oktober 2011 #50 Skrevet 2. oktober 2011 Sprit er også helt unødvendig, så for meg spiller prisen ingen rolle. 1
Gjest gutt92 Skrevet 2. oktober 2011 #51 Skrevet 2. oktober 2011 Akkurat. Skjønner ikke at folk som ikke har noe forhold til sprit uttaler seg om at spriten ikke er for dyr, for den er veldig dyr for de som nesten kun drikker sprit.
Gjest imli Skrevet 2. oktober 2011 #52 Skrevet 2. oktober 2011 Akkurat. Skjønner ikke at folk som ikke har noe forhold til sprit uttaler seg om at spriten ikke er for dyr, for den er veldig dyr for de som nesten kun drikker sprit. Håpar verkeleg ikkje du "nesten kun drikker sprit" 1
Gjest gutt92 Skrevet 2. oktober 2011 #53 Skrevet 2. oktober 2011 Jo jeg gjør det. Altså... Ikke daglig som vann nei!!! Men når jeg først drikker... Noe som er sjeldnere enn 1 gang i mnd. Men alikevel liker jeg ikke å bruke penger på alkohol, men når man blir invitert på noe og det er lenge siden vil jeg ikke si nei heller siden det er kos.
Gjest imli Skrevet 2. oktober 2011 #54 Skrevet 2. oktober 2011 Jo jeg gjør det. Altså... Ikke daglig som vann nei!!! Men når jeg først drikker... Noe som er sjeldnere enn 1 gang i mnd. Men alikevel liker jeg ikke å bruke penger på alkohol, men når man blir invitert på noe og det er lenge siden vil jeg ikke si nei heller siden det er kos. Hehe, eg skjønte at du meinte at du kun drakk sprit når du drakk alkohol Men du formulerte deg litt artig 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #55 Skrevet 2. oktober 2011 Det er ikke så mye sprit som blir laget i Norge, såvidt jeg vet. Og om det blir laget i Norge, så er det dyrere å produsere enn i andre land (høyere lønninger, fraktkostnader innad i landet osv). Om et bryggeri i Norge har lisens på å lage en type engelsk øl f.eks, så blir det ikke så mye billigere enn å importere. Ja, man slipper unna frakt fra utlandet og fortolling. Men råvarene koster mer i Norge (pga generelt norsk prisnivå/inntekter), lønningene til dem som lager ølet er dyrere osv. Men, uansett skjønner jeg ikke problemet.. Jeg har ingen problemer med å betale det sprit spesielt og alkohol generelt koster, men så har jeg også en veldig respekt for alkohol... Lett å se hva som skjer i land hvor alkohol er mye billigere ift. til inntekter (Russland f.eks.), det blir mye mer alkoholikere og alkohol blir et mye større problem. så du tror IKKE at noe av avgiftene er fordi det ønskes at folk skal drikke mindre? Akkurat som med sigaretter Ifjor pleide jeg å kjøpe Liercider, det kosta 99 kr. Nå har det gått opp til 126 kr.....
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #56 Skrevet 2. oktober 2011 fra regjeringen.no 9.3.1 Alkoholavgifter Som omtalt i kapittel 7 har alkoholavgiftene, ved siden av å skaffe staten inntekter, også som mål å begrense alkoholforbruk som bidrar til helsemessige og sosiale problemer. Dagens produktavgift på alkoholholdige drikkevarer er delt inn i tre avgiftsgrupper, avhengig av volumprosent alkohol. Brennevinsbaserte drikkevarer er skattlagt høyere enn annen alkohol med samme volumprosent, jf. avsnitt 7.3.1. Den høyere avgiftsatsen på brennevin kan begrunnes med at en lettere får høy promille ved inntak av brennevin (Goldberg og Isaksson 1957), noe som igjen øker sannsynligheten for akutte skader. Marginalskaden øker med alkoholprosenten, det vil si at å gå opp i styrke på alkoholenheten fra 5 til 6 pst. er mindre skadelig enn å gå opp i styrke fra 45 til 46 pst. Bruk av brennevin kan også gi en mer aggressiv atferd, og er oftere kilde til alkoholforgiftning enn annen alkohol. Slike faktorer er med på å øke de eksterne kostnadene ved bruk av brennevin, og taler for en relativt høy avgift på denne varen. Brennevinsbasert rusbrus avgiftslegges høyere enn annen rusbrus. Rusbrus kan være inngangsporten til alkohol for en del personer (særlig unge mennesker) som ellers ville hatt et lavt alkoholkonsum. Selv om rusbrus i seg selv ikke er mer skadelig enn vin og øl, vil drikken kunne skape dårlige alkoholvaner på sikt. Dette er også bakgrunnen for at flere EU-land som Frankrike, Irland, Tyskland og Storbritannia har innført høyere avgift på rusbrus.
cilipili Skrevet 2. oktober 2011 #58 Skrevet 2. oktober 2011 Likte den. Så gøy Det er en liten samling av engasjerte venner som skriver i denne bloggen.
Auri Skrevet 2. oktober 2011 #59 Skrevet 2. oktober 2011 så du tror IKKE at noe av avgiftene er fordi det ønskes at folk skal drikke mindre? Akkurat som med sigaretter Ifjor pleide jeg å kjøpe Liercider, det kosta 99 kr. Nå har det gått opp til 126 kr..... Jo, hvor har jeg sagt at jeg ikke tror på det? Som sagt er jeg veldig glad for at alkohol er såpass dyrt; nettopp fordi man ser i land hvor det er billigere så er det mye mer fyll og alkoholikere. Men de avgiftene er det ikke Vinmonopolet som tjener på; det er staten.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #60 Skrevet 2. oktober 2011 Jo, hvor har jeg sagt at jeg ikke tror på det? Som sagt er jeg veldig glad for at alkohol er såpass dyrt; nettopp fordi man ser i land hvor det er billigere så er det mye mer fyll og alkoholikere. Men de avgiftene er det ikke Vinmonopolet som tjener på; det er staten. vinmonopolet 'er' jo staten. Er masse fyll i Norge og. det er bare det at når vi først drar på fylla, så blir det heftig fyll... og det er mye mer smugling og sånn her. Og når vi drar til utlandet kjøper vi masse billig drikke der og blir ekstra drita... kun fordi vi ikke kan gjøre det i Norge. Vil noen bli fulle, så sørger dem for det. uavhengig av pris.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå