Gå til innhold

Overta foster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest *Røyskatt*

Da hadde det vel vært mer problematisk med prøverør og surrigati også ville jeg tro. Men jeg tror det ikke kan være veldig langt på vei før at kroppen støtter det ut.

Men da snakker vi jo ikke lenger om ett foster. Prøverør er tidlig, tidlig på embryostadiet. Det kalles jo embryo til uke 10, foster er etter det igjen.

Jeg vil tro da at ved så tidlig innsetting som de bruker (de setter jo inn i tidlige stadier på celledeling), så blir det ikke som ett eget organ, eller noe som kan oppfattes som "trussel" mot kroppen. Jeg vil tro at ett mer utviklet foster absolutt vil oppfattes som en trussel mot immunforsvaret og kroppen dersom det ikke deler gener med "bæreren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan sikkert sjekkast ut raskt med eit søk på google, men eg gidd ikkje leite fram sånt no *trøtt*

Jeg har prøvd å google det både på norsk og engelsk, men finner ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men dette har jeg ingen tro på at er mulig med verken hester eller mennesker per i dag, og om det var mulig så måtte det jo være altfor komplisert å gjøre en hoppe drektig 4-5 ganger for så å flytte fosteret vellykket over i en annen kropp, når man kan hente ut egg som ved vanlig IVF.

Nei dette er bare tull. Et hestefoster er festet til morkaken på hoppa på samme måte som hos menneskefoster. Tar man det ut av livmoren dør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Jeg googlet nå, og det eneste jeg finner er at man kan ta ett embryo som er lagd i prøverør og overføre til en hoppe, akkurat som ved vanlig prøverørsbehandling og surrogati i dag. Da er det også snakk om embryo i tidlig stadie av celledeling og ikke ett foster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Vet ikke så mye om det. Blir veldig ofte kalt Ebryo Transfer (enkelt nok.)

Du kan lese mer om det her

http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_breeding

under Advanced reproductive techniques

Da er det jo fortsatt snakk om ett så vidt påbegynt embryo, ikke ett foster.. Uansett så syns jeg kanskje det virker som en vel slitsom metode, og kjenner at jeg ble litt glad for at jeg ikke er så aktiv i hesteverdenen. Det ble litt for freaky for meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det jo fortsatt snakk om ett så vidt påbegynt embryo, ikke ett foster.. Uansett så syns jeg kanskje det virker som en vel slitsom metode, og kjenner at jeg ble litt glad for at jeg ikke er så aktiv i hesteverdenen. Det ble litt for freaky for meg :fnise:

Det er fullt mulig å gjøre det til egget fester seg i uke 10, så det er fullt mulig å erstatte abortsjon.

Gentukling for the win! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Det er fullt mulig å gjøre det til egget fester seg i uke 10, så det er fullt mulig å erstatte abortsjon.

Gentukling for the win! :D

Egget fester deg etter en uke, ti dager. I linken du la ved, og etter at jeg søkte selv på embryo transfer, så står det at de må gjøres innen de første dagene etter inseminering.

Så det går ikke særlig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vera enklare med prøverørsbefruktning/surrogati på hestane? :klo:

Prøverørbefruktning er vanligere, men det er noen som foretrekker å bruke den andre måten. Vet ikke helt hvorfor, syns det virker som et styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egget fester deg etter en uke, ti dager. I linken du la ved, og etter at jeg søkte selv på embryo transfer, så står det at de må gjøres innen de første dagene etter inseminering.

Så det går ikke særlig lenge.

Jeg vil tro det er mulig å utvikle den teknologien. Har vært borti et tilfelle der fosteret var i livmoren i tre uker før det ble fjernet uten store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Muligens.. Men jeg stiller meg ganske tvilende til at det vil vil kunne gjennomføres. Både med tanke på utstøting og kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men her er det jo snakk om å hente ut embryoet før det har festet seg i livmoren, da blir jo hoppen egentlig ikke noe mer enn et levende befruktningslaboratorium, hun er jo aldri per definisjon drektig. Mao er det noe helt annet enn å hente ut et foster fra en gravid kvinne og få det satt inn i en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør kanskje de som adopterer bort barna også, men jeg synes det er bedre for barnet å få beholde livet uansett.

Når en tar abort er det ikke blitt et barn enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...