Gå til innhold

Hva gjør man om man ikke har sparepenger og ingen kausjonist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest MorAase

Hva regner du som by da? Midt i Oslo bare?

Kjenner da enslige med ikke så alt for god økonomi som har kjøpt i byer, uten egenkapital til og med.

Oslo, Stavanger/Sandnes, Bergen, Trondheim, Tromsø. Muligens Drammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Hva regner du som by da? Midt i Oslo bare?

Kjenner da enslige med ikke så alt for god økonomi som har kjøpt i byer, uten egenkapital til og med.

Rekker opp hånden. Men så faller jeg utenfor da siden jeg var 45 da jeg kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Oslo, Stavanger/Sandnes, Bergen, Trondheim, Tromsø. Muligens Drammen...

Det finnes da flere byer enn dette, så her gir man altså svar utifra hva man selv definerer som by (selv om det på papiret finnes plenty av steder i Norge med bystatus.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Rekker opp hånden. Men så faller jeg utenfor da siden jeg var 45 da jeg kjøpte.

Får så gamle mennesker lån? hadde jeg ikke trodd siden en ofte vil være død før lånet er nedbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Får så gamle mennesker lån? hadde jeg ikke trodd siden en ofte vil være død før lånet er nedbetalt.

Skriver du bare for å provosere? Er dette et saklig innlegg i debatten, eller har du lagt deg på avsporingslinjen som du anklager alle andre for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Det finnes da flere byer enn dette, så her gir man altså svar utifra hva man selv definerer som by (selv om det på papiret finnes plenty av steder i Norge med bystatus.....)

Norge er et miniland. I prinsippet har vi bare noen store forsteder. Stedene kan ha så mye bystatus de bare vil, men det er ikke annet en tettsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Får så gamle mennesker lån? hadde jeg ikke trodd siden en ofte vil være død før lånet er nedbetalt.

Og der gidder ikke jeg lese mer i denne tråden...dummere kommentar skal man vel lete lenge etter.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Skriver du bare for å provosere? Er dette et saklig innlegg i debatten, eller har du lagt deg på avsporingslinjen som du anklager alle andre for?

Det er et helt seriøst spørsmål. Det gis i dag nedbetalingstid på 40 år. 45+40=85. Selv med 45+20=65 så vil de fleste ha pensjonert seg. Hvorfor får så gamle mennesker lettere lån enn unge som har større sjanse for å både leve og jobbe en større andel av låneperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Og der gidder ikke jeg lese mer i denne tråden...dummere kommentar skal man vel lete lenge etter.....

Noterer at det ikke er lov å lure på ting, lover å ikek logge meg på KG igjen før jeg har svaret på ALT i hele vide verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er et helt seriøst spørsmål. Det gis i dag nedbetalingstid på 40 år. 45+40=85. Selv med 45+20=65 så vil de fleste ha pensjonert seg. Hvorfor får så gamle mennesker lettere lån enn unge som har større sjanse for å både leve og jobbe en større andel av låneperioden.

Jeg har ikke nedbetalingstid på 40 år. Det har aldri vært et tema med en så lang nedbetalingstid. Mitt lån vil være nedbetalt før jeg er pensjonist.

Jeg har arbeidet i 8 år aktivt for å få lån så den delen med at det er lettere for meg kan du bare spare deg for. Jeg har ingen BSU med 2 kr i innskudd å vifte med, rik pappa som kausjonerer eller gir bort arv. Jeg har måttet gå i bankene en etter en helt alene. Den eneste grunnen til at jeg får lån er at jeg har fast inntekt, ingen betalingsanmerkninger samt en endring i regelverket for utlån som gjør at noen banker aksepterer kommunalt lån som toppfinansiering.

Den yngre garde har mange år foran seg til å spare på - det kan ikke den eldre garde som må etablere seg for andre gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kan jeg spørre hvor stor %-andel egenkapital du måtte ha?

Dette har jeg allerede svart på. Jeg har 100 % finansiering. 25 % er finansiert av Bergen kommune og resten av en bank.

Størrelsen på lånet (og boligen) står i forhold til inntekten min, uten at jeg har tenkt å gå inn på hva det betyr i praksis. Jeg fikk lånerammen først, og brukte noe tid på å finne en bolig som passet innenfor rammen og min smak. Dvs. at jeg ikke ville bo i en typisk hybel eller i et kommunalt boligkompleks med mye fyll og spetakkel. Dermed måtte jeg litt ut av sentrum - noe jeg forsåvidt også var forberedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den beste måten å spare opp egenkapital på, er dessverre (heldig for oss den gang) å komme seg inn på boligmarkedet til rett tid. Vi kjøpte en leilighet på 50 kvm for snart åtte år siden, solgte 2,5 år senere, og fikk 500 000 mer enn vi gav. Vi fikk fullfinansiert den første leiligheten, men betalte uansett ikke mer i fellesutgifter, renter og avdrag enn ca. 8000 pr. måned. Dette har selvsagt vært til stor hjelp videre (sammen med endel ekstra innbetalinger på lånet), og nå har vi hatt mulighet til å kjøpe enebolig til 4 millioner uten at det vil ta livet av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enslig vil du aldri komme deg på markedet. Det er det første du må innse. Dernest vil du, uten gevinst eller arv, ikke ha sjanse til å kjøpe noe i en alder av 35. Si heller 45 så nærmer du deg noe.

Nå må du rille inn, Aase!

Så klart det er mulgi å komme seg inn på boligmarkedet som enslig. Det gjelder bare å skaffe seg nødvendig egenkapital og betalingsevne til å få lånetilsagn på resten av kjøpesummen.

Jeg har klart det og kjenner mange andre har klart det. Midt her i kostbare Oslo (jewg bor på Torshov).

Ikke noe som åpenbart sier at TS ikke kan klare det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får så gamle mennesker lån? hadde jeg ikke trodd siden en ofte vil være død før lånet er nedbetalt.

Ikke no problem å gi eldre lån dei har verdier om det går skeis. Hyttetomter, hytte, båt, bil, husbil. + banken kan alltis ta huset evt dei tok opp lånet for når dei dør.

Er den nye inn greia eldre som kjøper hus i spania på lån. Blir mindre på arvingene ofc da banken tar verdiene om dei har lån att

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MorAase

Ikke no problem å gi eldre lån dei har verdier om det går skeis. Hyttetomter, hytte, båt, bil, husbil. + banken kan alltis ta huset evt dei tok opp lånet for når dei dør.

Er den nye inn greia eldre som kjøper hus i spania på lån. Blir mindre på arvingene ofc da banken tar verdiene om dei har lån att

Det er jo dette som forvirrer meg. En ting er de som kjøper bolig nummer to, elelr en hytte eller hva som helst. Hva med de eldre som ikke har noen verdier fra før? De som realøkonomisk stiller likt med de unge. De har jo ikek annet en sikekrhet i bolig å vise til. Hvorfor får da disse eldre lån, mens de unge nektes? det er der jeg faller litt av. For i mitt hode så må jo de eldre være en mer usikker investering for banken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er jo dette som forvirrer meg. En ting er de som kjøper bolig nummer to, elelr en hytte eller hva som helst. Hva med de eldre som ikke har noen verdier fra før? De som realøkonomisk stiller likt med de unge. De har jo ikek annet en sikekrhet i bolig å vise til. Hvorfor får da disse eldre lån, mens de unge nektes? det er der jeg faller litt av. For i mitt hode så må jo de eldre være en mer usikker investering for banken?

Nå får de unge lån - de får atpåtil førstehjemslån. Det er mye enklere for en ungdom å få et lån enn for oss gamliser. Problemet er ikke å få lån, men å få NOK lån. For oss gamliser er problemet å få lån overhodet når vi ikke har oppsparte midler eller en annen verdi. Ungdommen kan sprette inn et par kroner på BSU og vips - førstehjemslån. Nå har det jo blitt satt krav til egenkapital også for disse på minst 10 %, og det er sikkert ikke uoppnåelig for en flink og bevist ungdom som starter tidlig med sparing og ha 100-300.000 på bok til boligkjøp den dagen de skal kjøpe. Problemet blir at de ikke har inntektsgrunnlag til å kjøpe denne boligen fordi det ikke finnes boliger til 3 x deres bruttoinntekt + egenkapital. De blir stående og gape når de forsøker seg på et boligmarked som ikke står i stil til den årsinntekten de har.

Så blir de kreative, leter litt utenfor byens kjerne og ser at de må plusse på en bil - her vest er det total utopi at man kan bo i områder som Åsane / Nesttun / Fana / Bergen Vest eller i Os, Askøy, Sund, Fjell, Lindås uten bil. Det er rett og slett et symbolsk kollektivtilbud utenfor de skarpe hovedtraseene. De er allerede ute og kjøre og så en bil på toppen.

Så har vi de heldige - de med en rik pappa ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjøper da klær på Fretex en gang i året, lever på billig men usunn mat og har tilgang på fornuftig kollektivtransport.

Det første kan en velge, men blir da en sosial outsider. Det andre kan en også velge, men da ødelegger en helsen sin. Det tredje... Da skal du ha flaks.

Jeg er helt uenig.

Du klarer deg fint med 1000 kroner i månedlig klesbudsjett for en person. Mange bruker mindre og du trenger ikke gå på Fretex. Det er 12 000 på et år! Har du klesshopping som hobby holder det neppe men unge menn har sjelden det...

Du klarer deg fint med 3000 kroner i måneden i matbudsjett for en enkelt person. Og det er sunn mat du skal kjøpe. Kun sunn mat.

De er gjerne de med usunne matvaner som bruker mer. De kjøper wienerpølse på Statoil og pottitgull på Rimi i tillegg til å bestille Pizza og Cola på døra. Sunn mat basert på ordentlige råvarer er ikke dyrt men billig! Men det krever at du gidder å lage mat noe mange ikke gjør. Tror faktisk 3000 kroner i overkant. De fleste kan leve kjernesunt på mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstehjemslån ... må man låne før man er 34 da, eller?

Søren, jeg blir ikke ferdig med utdannelsen min før jeg er 36 ...

Vanskelig å være sånne som TS! :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...