Gå til innhold

Hva gjør man om man ikke har sparepenger og ingen kausjonist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Man trenger ikke kjøpe leilighet, man kan fint leie. Det er mange land det er mye mer vanlig å leie enn å eie. Med andre ord, du kan fint leve uten at du må kjøpe en leilighet eller hus. Om man ikke har sparepenger og ingen kausjonist er dette det mest fornuftige alternativet - til man evt klarer å spare litt penger.

Nå er det opp til den norske stat å oppfordre oss til å spare. Det gjør man vanligvis ved å ha en rente og spareprogrammer som oppmuntrer til dette. Finnes det slikt - utover BSU?

I de store byene er det veldig mye dyrere pr kvadratmeter å leie enn å eie. Dvs. at det ikke er det minste rart at svært mange ønsker seg inn i boligmarkedet fort fremfor å bruke masse penger på å leie.

I andre land man liker å sammenligne seg med der det ikke er vanlig å eie så skyldes dette ofte at det er langt dyrere å eie enn å leie. Det motsatte av i Norge altså. Spør man økonomiske eksperter så anbefaler ALLE SOM EN at man forsøker alle muligheter til å komme seg inn i eiemarkedet. Foreldre oppfordres til å med til å gi forskudd på arv (noe til og med staten oppfordrer til i form av gunstige ordninger med arveavgiftfrie beløp). Enkelte går til og med så langt som å si at foreldre bør belåne eget hus for å gi slikt forskudd. Så når noen blir møtt i banken med en rå hånlatter når de forhører seg om mulighetene til å gjøre akkurat det alle anbefaler så forstår jeg at man blir forvirret og søker råd - blant annet her.

Det er min påstand at det er økonomisk fornuft å vurdere forskjellige alternativer før man tar en beslutning om hvordan man skal leve, og om man skal eie eller leie. Siden jeg synes det er fornuftig å gjøre slike undersøkelser og at det er naturlig å være skuffet over at det er vanskelig å komme inn på eiemarkedet så synes jeg faktisk at "argumentet" om at det ikke er en menneskerett å eie er tåpelig. Det ligner mest på en hersketeknikk for å sette trådstarter på plass og slutte å yppe seg. Det er ikke bare i denne tråder dette "argumentet" brukes - det er også brukt mot blant annet ufrivillig barnløshet. Dette er ikke noe argument - det var mitt poeng. At du har et vettug poeng du vil ha frem er flott, bruk det vettuge poenget fremfor å slenge av deg menneskretts-setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her!

Jeg prøver å få 20 000 inn på BSU-en frem til jul. Tror jeg skal klare det. Jeg sparer for harde livet.

Velger heller å gå tur eller trene i naturen fremfor treningssenter.

Spiser sunt og godt, det er viktig for meg, men så går jeg aldri på kino eller restauranter lenger.

Shopper aldri, sist jeg shoppet var i sommer ... :(

Blir enklere neste år, for da har jeg 12 hele mnd å spare opp penger på. Dette året har jeg bare disse mns frem til jul ...

Jeg har leid i alle år, og etter å ha leid i 10 år er man lei. Bor i Oslo, så jeg kan likesågodt kjøpe et sted å betale 10 000 i mnd fremfor å leie en leilighet til 7000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Jeg prøver å få 20 000 inn på BSU-en frem til jul. Tror jeg skal klare det. Jeg sparer for harde livet.

Velger heller å gå tur eller trene i naturen fremfor treningssenter.

Spiser sunt og godt, det er viktig for meg, men så går jeg aldri på kino eller restauranter lenger.

Shopper aldri, sist jeg shoppet var i sommer ... :(

Blir enklere neste år, for da har jeg 12 hele mnd å spare opp penger på. Dette året har jeg bare disse mns frem til jul ...

Jeg har leid i alle år, og etter å ha leid i 10 år er man lei. Bor i Oslo, så jeg kan likesågodt kjøpe et sted å betale 10 000 i mnd fremfor å leie en leilighet til 7000.

Jeg skjønner godt at du er lei, men saken er jo at som det står nå, har du rett og slett ikke en økonomi som gjør deg interessant for banken å låne penger til. Egenkapital er ikke bare et teit opplegg noen har funnet på for å være slemme med deg, det er for din egen sikkerhet og også et tegn på at du har nok luft i økonomien til å spare. Å skulle tvinge gjennom et kjøp før økonomien er sterk nok til deg slår bare tilbake på deg selv, og det er det mange som glemmer.

Hvis du sparer noen år nå, så er du godt på vei, og så kan du godt mulig kjøpe noe om noen år. Bare behold fokus, og husk at shopping og restaurant er noe de fleste må gi opp når de sparer til noe så stort som bolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig så enkelt som dette:

Har du ikke mulighet til å spare opp et par hundre tusen i egenkapital vil du aldri klare å betale ned en million eller to i lån. Husk at lånet må betales tilbake, det er ikke bare rentene som må betales men også selve lånebeløpet.

Uansett spiller neppe egenkapitakravet noen rolle for deg. bankene ville neppe lånt deg 90-95 % av kjøpesummen uansett med den økonomien du sier du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er egentlig så enkelt som dette:

Har du ikke mulighet til å spare opp et par hundre tusen i egenkapital vil du aldri klare å betale ned en million eller to i lån. Husk at lånet må betales tilbake, det er ikke bare rentene som må betales men også selve lånebeløpet.

Uansett spiller neppe egenkapitakravet noen rolle for deg. bankene ville neppe lånt deg 90-95 % av kjøpesummen uansett med den økonomien du sier du har.

Dette er ikke helt sant. Det kan være svært mange grunner til at en ikke får spart. Jeg kjøpte leilighet i fjor, og kommer rimeligere ut av boligkostnader nå som jeg eier, med 100 % finansiering enn da jeg leide. Overalt der det er dyrere å leie enn å eie vil din uttalelse bomme: man får ikke spart fordi man betaler så himla mye i leie.

Og bare sånn for ordens skyld: JA alle nye utgifter (kommunale avgifter, skattelette osv) er med i regnestykket. Jeg har altså bedre råd nå da jeg har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt sant. Det kan være svært mange grunner til at en ikke får spart. Jeg kjøpte leilighet i fjor, og kommer rimeligere ut av boligkostnader nå som jeg eier, med 100 % finansiering enn da jeg leide. Overalt der det er dyrere å leie enn å eie vil din uttalelse bomme: man får ikke spart fordi man betaler så himla mye i leie.

Og bare sånn for ordens skyld: JA alle nye utgifter (kommunale avgifter, skattelette osv) er med i regnestykket. Jeg har altså bedre råd nå da jeg har kjøpt.

Uenig:

Du MÅ ikke bo i Oslo sentrum hvor leiekostnadene er dyre. Og selv om du gjør det kan du fint bo for omtrent 6000 kroner pr måned. selv om du har matutgifter på et 2000/3000 kroners nivå, månedskort på bussen og en tusenlapp til klær samt normale utgifter til tv/telefon vil du sitte igjen med flere tusen kroner spart hver måned av en vanlig lønn.

Om du velger å bruke de ekstra pengene på byturer, dataspill, sydenturer, shopping restaurantbesøk, bil osv er det helt greit, men du kan også velge å spare pengene for å bruke dem til egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke helt sant. Det kan være svært mange grunner til at en ikke får spart. Jeg kjøpte leilighet i fjor, og kommer rimeligere ut av boligkostnader nå som jeg eier, med 100 % finansiering enn da jeg leide. Overalt der det er dyrere å leie enn å eie vil din uttalelse bomme: man får ikke spart fordi man betaler så himla mye i leie.

Og bare sånn for ordens skyld: JA alle nye utgifter (kommunale avgifter, skattelette osv) er med i regnestykket. Jeg har altså bedre råd nå da jeg har kjøpt.

Klarer man ikke å spare noe, så har man heller ikke økonomi til å ha et boliglån. Det er ikke bare snakk om å kunne betjene lånet per nå, men enda viktigere: å kunne håndtere renteoppgang.

Har man for høy leie til å klare å spare, så får man rett og slett sørge for å leie billigere. Overalt der det er dyrere å leie enn å eie, må man ikke mange kilometrene unna for å finne lavere leiepriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg er 30, og har ingen sparepenger, og ingen foreldre som kan stille som kausjonist.

Har vært syk de siste årene, men skal begynne på studere neste høst.

Så, tenker jeg at jeg kommer til å kjøpe meg min første bolig når jeg er rundt 35, men hvordan skal jeg komme meg ut på markedet helt alene uten noe midler?

Som enslig vil du aldri komme deg på markedet. Det er det første du må innse. Dernest vil du, uten gevinst eller arv, ikke ha sjanse til å kjøpe noe i en alder av 35. Si heller 45 så nærmer du deg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Som enslig vil du aldri komme deg på markedet. Det er det første du må innse. Dernest vil du, uten gevinst eller arv, ikke ha sjanse til å kjøpe noe i en alder av 35. Si heller 45 så nærmer du deg noe.

Nå må du gi deg, klart hun kan komme inn på boligmarkedet dersom hun prioriterer økonomien dernest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Klarer man ikke å spare noe, så har man heller ikke økonomi til å ha et boliglån. Det er ikke bare snakk om å kunne betjene lånet per nå, men enda viktigere: å kunne håndtere renteoppgang.

Har man for høy leie til å klare å spare, så får man rett og slett sørge for å leie billigere. Overalt der det er dyrere å leie enn å eie, må man ikke mange kilometrene unna for å finne lavere leiepriser.

Javel. Du har peiling du skjønner jeg? Jeg leide ganske billig, jeg hadde bodd der en stund. I mellomtiden hadde leiemarkedet skutt i været og det betød at min husvert kunne øke husleien på den leiligheten jeg hadde med nesten 2000 kr måneden. Det var ikke mulig for meg å finne noe rimeligere - jeg har også prøvd ut å bo i kollektiv. Jeg undersøkte leiemarkedet grundig for å finne noe bedre/billigere - det var ikke sjanse. Og da også med tanke på å dra litt ut av byen. Litt ut av byen får man MER bolig for samme leiesum, ikke samme/mindre bolig for mindre penger.

Jeg har altså fått lån gjennom bank og kommune og jeg klarer meg helt fint. Jeg skal også greie en renteoppgang helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Uenig:

Du MÅ ikke bo i Oslo sentrum hvor leiekostnadene er dyre. Og selv om du gjør det kan du fint bo for omtrent 6000 kroner pr måned. selv om du har matutgifter på et 2000/3000 kroners nivå, månedskort på bussen og en tusenlapp til klær samt normale utgifter til tv/telefon vil du sitte igjen med flere tusen kroner spart hver måned av en vanlig lønn.

Jeg bor ikke i Oslo sentrum. Jeg bor i Bergen. Jeg bor ikke inne i sentrum. I Bergen er det ikke slik at man kan flytte til hutaheiti og halvere husleien. Man kan flytte til hutaheiti og få mer leilighet til samme leiesum.

Om du velger å bruke de ekstra pengene på byturer, dataspill, sydenturer, shopping restaurantbesøk, bil osv er det helt greit, men du kan også velge å spare pengene for å bruke dem til egenkapital.

Nå så min bank og kommunen heldigvis litt anderledes på dette enn det du gjør. Og ikke vet du hva jeg bruker pengene mine på heller. Kanskje det rett og slett akkurat går rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30, og har ingen sparepenger, og ingen foreldre som kan stille som kausjonist.

Har vært syk de siste årene, men skal begynne på studere neste høst.

Så, tenker jeg at jeg kommer til å kjøpe meg min første bolig når jeg er rundt 35, men hvordan skal jeg komme meg ut på markedet helt alene uten noe midler?

Du kommer ikke ut på markedet uten midler. Du må spare, som alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det rett og slett akkurat går rundt?

Da ville du m.a.o. ikke klare selv en liten renteoppgang, og banken din må være idiot.

Så, neppe.

Dessuten sa du nettopp at du har bedre råd nå enn før du kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Da ville du m.a.o. ikke klare selv en liten renteoppgang, og banken din må være idiot.

Så, neppe.

Dessuten sa du nettopp at du har bedre råd nå enn før du kjøpte.

Ja jeg har bedre råd nå enn før jeg kjøpte. Dermed har jeg en sikkerhetsmargin. Kanskje denne blir brukt til

A) å spare

B) å betale ned på lånet

C) shopping/sydentur som man fint kan kutte ned på dersom man får en renteoppgang

Hvorvidt banken min er en idiot eller ikke får du ta opp med dem. Bortsett fra at jeg ikke har tenkt å oppgi hvilken bank det er snakk om. Jeg har en god dialog med dem, og det er ingen av de som ser på meg som fullstendig håpløs kunde. Kanskje fordi at jeg har vist dem at jeg kan leve etter et budsjett, holde meg innenfor de lånerammene som er gitt og at de ikke har finansiert alene mer enn 75 % siden kommunen tok de siste 25 %.

Det er helt for jævlig dyrt å leie - det var faktisk hele poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enslig vil du aldri komme deg på markedet. Det er det første du må innse. Dernest vil du, uten gevinst eller arv, ikke ha sjanse til å kjøpe noe i en alder av 35. Si heller 45 så nærmer du deg noe.

Hvorfor ?

En helt vanlig jobb gir deg omtrent 20 000 utbetalt hver måned. Selv om du velger å bo midt i verdens dyreste by (Oslo)kan du fortsatt sitte igjen med omtrent 14 000 av de 20 000 etter at husleia er betalt. Med et normalt forbruk av mat, klær og transport sitter du fortsatt igjen med en 8-10 000 kroner hver måned. I løpet av to år har du spart opp den nødvendige egenkapitalen og kan kjøpe noe selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har bedre råd nå enn før jeg kjøpte. Dermed har jeg en sikkerhetsmargin. Kanskje denne blir brukt til

A) å spare

B) å betale ned på lånet

C) shopping/sydentur som man fint kan kutte ned på dersom man får en renteoppgang

Hvorvidt banken min er en idiot eller ikke får du ta opp med dem. Bortsett fra at jeg ikke har tenkt å oppgi hvilken bank det er snakk om. Jeg har en god dialog med dem, og det er ingen av de som ser på meg som fullstendig håpløs kunde. Kanskje fordi at jeg har vist dem at jeg kan leve etter et budsjett, holde meg innenfor de lånerammene som er gitt og at de ikke har finansiert alene mer enn 75 % siden kommunen tok de siste 25 %.

Det er helt for jævlig dyrt å leie - det var faktisk hele poenget mitt.

Og poenget mitt var at i ditt tilfelle er det jo ikke sånn at det "akkurat går rundt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Og poenget mitt var at i ditt tilfelle er det jo ikke sånn at det "akkurat går rundt".

Det gikk "akkurat rundt" da jeg leide. Etter at jeg nå eier går det litt i overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Nå må du gi deg, klart hun kan komme inn på boligmarkedet dersom hun prioriterer økonomien dernest

Ikke i byene. Ikke om det smalt bestemte steder en gang. På landet kanskje, men i byene? Da skal du ha veldig god økonomi for å komme deg inn på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Hvorfor ?

En helt vanlig jobb gir deg omtrent 20 000 utbetalt hver måned. Selv om du velger å bo midt i verdens dyreste by (Oslo)kan du fortsatt sitte igjen med omtrent 14 000 av de 20 000 etter at husleia er betalt. Med et normalt forbruk av mat, klær og transport sitter du fortsatt igjen med en 8-10 000 kroner hver måned. I løpet av to år har du spart opp den nødvendige egenkapitalen og kan kjøpe noe selv...

En kjøper da klær på Fretex en gang i året, lever på billig men usunn mat og har tilgang på fornuftig kollektivtransport.

Det første kan en velge, men blir da en sosial outsider. Det andre kan en også velge, men da ødelegger en helsen sin. Det tredje... Da skal du ha flaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Hva regner du som by da? Midt i Oslo bare?

Kjenner da enslige med ikke så alt for god økonomi som har kjøpt i byer, uten egenkapital til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...