Gå til innhold

Hvor ofte ser besteforeldre barnebarnet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Svigers ser ungene minst 1 gang i uka, som oftest så kommer de innom på et kort besøk en ettermiddag, også er vi enten på besøk hos de/de hos oss eller de passer snuppa noen timer en av helgedagene (da spiser de som oftest middag hos oss). Hender de henter i barnehagen, sitter barnevakt på kvelden osv ved behov. Mine foreldre bor i en annen landsdel, vi treffes som oftest hver andre/tredje måned, men snakker med de på Skype en gang eller to i uka.

Synes det er utrolig godt at vi har svigerforeldrene mine i nærheten, godt at ungene har muligheten til å bli godt kjent med hvertfall ett besteforeldrepar, og det at de kan avlaste innimellom gjør at dagene lettere går opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS

Jeg kjenner jeg blir overrasket over hvor mye barnebarn og besteforeldre ser hverandre. Mulig jeg har formulert spørsmålet veldig dårlig. Det jeg tenkte på er hvordan det var før dere trengte noen form for avlastning, da barnet er spedbarn. Det var ikke sånn at foreldre/svigerforeldre var innom hos dere 3-4 ganger i uka når barnet var spedbarn? Og satt 1-2-3 timer?

Jeg ser den at foreldre/svigerforeldre blir en stor ressurs når barna skal i barnehage/skole og blir hentet av dem innimellom. Vi har som sagt begge sett besteforeldre i nærheten og hvis begge sett skal se barnebarnet flere ganger i uka så kan det bli mye, eller?

Vi har lyst til at hver side av besteforeldrene skal hente barnetbarnet i barnehage/skole en gang i uka hver og ha det med seg hjem og ha det til leggetid. Ellers får vi vel bare se ann hvordan det går i veg.

Men det som var utgangspunktet for tråden, som jeg ser jeg ikke fikk fram, var hvor ofte besteforeldre så barnet da det var lite og før det begynner i barnehage?

Gjest pysepusen
Skrevet (endret)

TS

Jeg kjenner jeg blir overrasket over hvor mye barnebarn og besteforeldre ser hverandre. Mulig jeg har formulert spørsmålet veldig dårlig. Det jeg tenkte på er hvordan det var før dere trengte noen form for avlastning, da barnet er spedbarn. Det var ikke sånn at foreldre/svigerforeldre var innom hos dere 3-4 ganger i uka når barnet var spedbarn? Og satt 1-2-3 timer?

Jeg ser den at foreldre/svigerforeldre blir en stor ressurs når barna skal i barnehage/skole og blir hentet av dem innimellom. Vi har som sagt begge sett besteforeldre i nærheten og hvis begge sett skal se barnebarnet flere ganger i uka så kan det bli mye, eller?

Vi har lyst til at hver side av besteforeldrene skal hente barnetbarnet i barnehage/skole en gang i uka hver og ha det med seg hjem og ha det til leggetid. Ellers får vi vel bare se ann hvordan det går i veg.

Men det som var utgangspunktet for tråden, som jeg ser jeg ikke fikk fram, var hvor ofte besteforeldre så barnet da det var lite og før det begynner i barnehage?

Jo, mamma var innom i noen timer flere ganger i uka da han var baby. Om det så bare var å sitte i sofaen med ham på magen sin da han sov (hun elsket det :rodmer: ) Stepappa gjorde også det, han spurte gjerne når neste sovetid var og om han kunne få hvile med ham (men det var jo avlasting for oss ettersom det var eneste måten å få ham til å sove). De er jo besteforeldre som vil ha en relasjon til barnet, ikke bare være barnevakt. Og vi er virkelig ikke interessert i at det er det de skal være - de skal være besteforeldre og kose seg sammen med barnet når de vil. Dette har vi prøvd å legge til rette for den andre siden også, men de vil ikke.

Mamma har ham en dag i uka nå da, etter sitt eget ønske. Hvis ikke hadde han hatt full plass i barnehagen. Vi forventer aldri at de skal hente eller ha ham om ettermiddagen. Da vil vi jo være sammen med ham selv :)

Men selv om han er hjemme hos sin mormor en dag i uka så treffes vi likevel noen ekstra ganger fordi besteforeldrene savner ham! Også "snakker" han i telefonen med dem noen ganger i løpet av uka også! :)

Endret av pysepusen
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Svigersene, og særlig svigermor, har vel alltid sett vesla ett par ganger i uka. Det fra ho ble født. De bor ti minutter unna oss.

Ho har vært mye barnevakt mens jeg har vært gravid nå, siden jeg er dårlig, men før det kunne det gå månedsvis i mellom hver gang svigersene var barnevakter. Allikevel er det jo viktig at de tilbringer tid sammen.

Min mor bor langt unna, på andre siden av landet, og vi reiser dit omtrent hver tredje måned. Det er egentlig alt for lite, men det er for langt for meg å kjøre dit med barn, og flytur har jeg ikke råd til månedlig.

Skrevet (endret)

Besøk av besteforeldre er topp!! Pappa er her tre dager i uka (han er hekta!) mamma har henne i helgene og vi er hos svigers ca hver søndag :) viktig for meg at jenta vår får ett tett og godt forhold til dem. Og at hun ikke blir redd dem, da hun er i den alderen nå.

Nå er hun 7 mnd. Når hun var helt ny var de oftere innom. Det er deres baby også, og jeg har sagt at de må bare trø ned dørene - er bare kos! :) Men jeg har aldri hatt behov for å være med babyen min døgnet rundt. Hun har sovet hos mamma siden hun var 4 uker, har ingen prøblem med å dele ;)

Endret av Redbull
Skrevet

Tja, for vår del så besteforeldrenen barnebarnet kanskje enda mer før barnehagestart. Gutta våre vil veldig ofte være ute og leke i gata etter barnehage/før legging, så da blir det sånn.

Var ikke uvanlig at vi så hverandre hver dag når de var baby, men det kunne være alt fra 10 minutter til hele dagen. Vi som foreldre syntes det var viktig at besteforeldre og barnebarn ble kjent med hverandre helt fra starten av, og som en tidligere i tråden sa - det var litt "deres" baby og :)

En annen ting - dersom dere tenker å "bruke" besteforeldre som barnevakt/avlastning etterhvert er det jo enda mer viktig at de får et trygt og nært forhold fra tidlig av?

Mitt råd er uansett å ikke gruble for mye og planlegge dette akkurat nå, vent til barnet kommer og så ta det derfra.

Skrevet

TS

Da hun var baby var de egentlig innom oftere ( nå kommer de jo ofte innom, men tar med seg snuppa ut). Svigermor kom etter jobb hver fredag, tok mating, stell og legging. De storkoste seg!

Samt at de kom innom en svipp støtt og stadig, samt at vi var oftere hos de også på ettermiddagen og sånn (var litt enkelere da vi var i permisjon og helt uten kveldsrutiner ;) )

Det gjør da ingen ting om begge sett besteforeldre vil se flere ganger i uken. Her kan de hvertfall fint komme samme dag/kveld.

At besteforeldrene skal hente i bgh/skole; er det noe de har sagt de vil selv? De fleste jeg kjenner har det ikke slik (bare så det er sagt), så du ikke blir skuffet om de ikke vil.

Det er jo viktig at de får ta stor del fra starten av slik at de ¨får tette bånd, og ikke bare plutselig når det er greit for dere, og dere trenger avlastning.

Skrevet

Besøk av besteforeldre er topp!! Pappa er her tre dager i uka (han er hekta!) mamma har henne i helgene og vi er hos svigers ca hver søndag :) viktig for meg at jenta vår får ett tett og godt forhold til dem. Og at hun ikke blir redd dem, da hun er i den alderen nå.

Nå er hun 7 mnd. Når hun var helt ny var de oftere innom. Det er deres baby også, og jeg har sagt at de må bare trø ned dørene - er bare kos! :) Men jeg har aldri hatt behov for å være med babyen min døgnet rundt. Hun har sovet hos mamma siden hun var 4 uker, har ingen prøblem med å dele ;)

Er faren din hos dere tre kvelder i uka? Eller jobber han ikke?

Begge besteforeldreparene jobber fullt alle sammen. Det vil si at skal de komme tre ganger i uka så vil dette være på kveldstid, og den kveldstiden i uka føler jeg at skal gå mye til pappaen til babyen som jobber hele dagen og bare har kvelden til å være sammen med babyen.

Vi er selvfølgelig på besøk hos mine og hans foreldre i helgene, men absolutt ikke hver helg. Hender det at du tar med deg babyen alene til dine foreldre i helga? Og at han tar med seg alene til sine foreldre i helga?

Skrevet

Er faren din hos dere tre kvelder i uka? Eller jobber han ikke?

Begge besteforeldreparene jobber fullt alle sammen. Det vil si at skal de komme tre ganger i uka så vil dette være på kveldstid, og den kveldstiden i uka føler jeg at skal gå mye til pappaen til babyen som jobber hele dagen og bare har kvelden til å være sammen med babyen.

Vi er selvfølgelig på besøk hos mine og hans foreldre i helgene, men absolutt ikke hver helg. Hender det at du tar med deg babyen alene til dine foreldre i helga? Og at han tar med seg alene til sine foreldre i helga?

Her er svigerforeldrene mine i full jobb. Vi har det som redbull :)

I helgene tar vi noen ganger med frøkna aleine til foreldrene våre, men oftest sammen.

Skrevet

Hjelpe meg. Får barnefar noen gang tid med barnet sitt alene?

Skrevet

Føler meg kald og jævelig jeg :( Visste ikke at folk tilbrakte omtrent hver ledige dag med foreldre/svigerforeldre.

Skrevet

Vi ser verdien av storfamilien og er begge vokst opp med famile som er mye sammen. Jeg er veldig glad for at jeg har et tett forhold til mine tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre. Det samme kommer våre barn til å ha. Vi blir ikke slitne av å ha dem i huset i det hele tatt. De hjelper til med alt mulig, svigermor og mamma har tatt storvask her flere ganger når vi har vært slitne og ting har hopet seg opp. Jeg synes synd på de familiene hvor man ikke kan komme på besøk mer enn to ganger i måneden for da blir det "for mye", spesielt for mor.

Skrevet

Her bor mine foreldre 20min ifra, og svigers 10min.

Ingen av de kommer innom uten at vi ringer og inviterer, og hjelp til barnepass og henting i barnehage passer dem aldri...

Litt synd for barna som ikke får oppleve den gleden med besteforeldrene, men til slutt så blir det størst tap for besteforeldrene. (men må innrømme at det hadde vært fantastisk å få en telefon med spørsmål om de kunne få låne barna en dag/natt)

Skrevet

Barnefaren her går en lang tur med guttungen hver kveld, litt over en time somregel, ut i all slags vær. Han har da tid til det selv om vi er innom besteforeldre. Siden vi har en større gutt som helst skal være i seng til syv/halv åtte så er vi jo somregel hjemme til det. Besøkene varer somregel rundt en time, det er ikke snakk om å sitte hele kvelden da.

Skrevet

Besøkene varer somregel rundt en time, det er ikke snakk om å sitte hele kvelden da.

Dessuten sitter vi ikke og underholder familien når de er hos oss, vi gjør det vi pleier å gjøre. Og må vi gjøre noe spesielt i huset eller ute så er det jo greit at det er noen der som kan se etter barna. Vi sitter liksom ikke i sofaen og drikker kaffe sammen med den hele tiden.

Hilsen AB 12:18

Skrevet

Når ungene var bittesmå bodde jeg 50 meter unna mamma. Hun så dem hver dag, kanskje to ganger om dagen. Mine eks-svigers så dem 2-3 ganger i uka. Enten kom de til oss eller vi til dem.

Nå ser mine eks-svigerforeldre ungene når de er hos pappaen, og ellers når de eller ungene ønsker.

Min mor har besøk av barnebarna minst 2 ganger i uka.

Ikke fordi jeg trenger avlastning, men fordi ungene trives med sine besteforeldre :)

Skrevet

Tilbragte dere like mye tid med foreldre/svigerforeldre også før barna kom?

Skrevet

Ja, vi har alltid tilbragt mye tid med familiene våre. Vi reiser på ferie sammen også.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg reiste like ofte til mamma, siden det var enklere å bare slenge seg på flyet da. Var nok ikke like mye hos svigersene. Det har økt en hel del etter at vi fikk barn.

Skrevet

Vi var ikke så mye med besteforeldrene før vi fikk barn, men da bodde vi også 10 mil unna.

Husk at de minste bare husker noen dager av gangen og en vil jo at de skal bli trygge på besteforeldrene så de kan passe de når det blir aktuelt ;) Selv om det bare er for en time mens du er hos legen eller noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...