Gjest Vampen Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 (endret) Jeg har hatt fordommer mot Twilight, både bøkene og filmene, siden de kom. Men nå er det slik at jeg som kommende lærer som skal jobbe med litteratur, føler at jeg burde kjenne til en serie som er såpass populær blant ungdom. Jeg har altså begynt å lese bøkene og jeg har sett et par av filmene. Inntrykket mitt er litt sånn så som så, jeg har ikke hatt det helt store behovet for å starte bokbål i hagen, men det er heller ikke en litterær opplevelse av dimmensjoner. Helt ok liksom, men jeg syntes ikke Meyer skriver superbra. Uansett, det jeg lurer på er hva dere andre syntes om serien? Bøker, filmer eller begge deler. Hva er det isåfall du liker/misliker? Jeg leser jo bøkene som voksen leser med lærerbrillene på, så det hadde vært interessant å vite mer om hva folk syntes og eventuelt bekrefte/avkrefte mitt inntrykk og teorier. Endret 27. september 2011 av Vampen
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Jeg synes det er langt fra noen stor litterær opplevelse, men historien er fengende og drømmende :-) Om man klarer å se bort fra alle klisjéene er boka koslig og jeg har lest alle ett par ganger.. Filmene likte jeg ikke da, men liker sjelden filmer hvor jeg har lest boka, så mulig det er grunnen. 2
Gjest Vampen Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Jeg synes det er langt fra noen stor litterær opplevelse, men historien er fengende og drømmende :-) Om man klarer å se bort fra alle klisjéene er boka koslig og jeg har lest alle ett par ganger.. Filmene likte jeg ikke da, men liker sjelden filmer hvor jeg har lest boka, så mulig det er grunnen. Med fare for å støte noen, jeg tror jeg hadde likt filmene bedre om de droppa både Bella og Edward og prioriterte 120 minutter med film av Jacob! Selv om han er alt for ung, så er han ikke akkurat vond å se på. Men det er interessant å se hva du syntes. Jeg sitter liksom med et inntrykk av at det hele er veldig polert, i mangel på bedre ord. Jeg leste Anne Rice sin vampyr-serie flere ganger i tenårene og det er kanskje litt av grunnen til at jeg syntes det blir litt tamt til tider. Edward lider liksom så veldig og alt er så vakkert og romantisk at jeg tar meg selv i å savne den mer lekne, arrogante og farlige Lestat fra Anne Rice sin bøker. Jeg tror nok jeg er ganske farget av serien til Anne Rice, jeg klarer liksom ikke å la være å sammenligne, defor er det veldig spennende å se hva andre syntes.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Jeg har ikke lest bøkene, men sett den første filmen og litt av den andre. Den første filmen var helt grei. Typisk fjortisfilm, full av klisjéer, men jeg ble engasjert og levde meg inn i historien. På en skala fra 1 til 10 ville jeg kanskje gitt den 6 eller 7. Følte ikke at tiden jeg hadde brukt på å se filmen, var bortkastet, men jeg kommer aldri til å se den igjen. Siden den første filmen tross alt var en positiv overraskelse, og jeg hadde blitt litt engasjert i historien, valgte jeg å se den andre. Den var en gedigen skuffelse. Alt ble, og nå skal jeg bruke et ord for første gang i mitt liv: kleint. Var noe snålt med hele filmen (eller halve, siden jeg bare så halvparten), med historien, med skuespillet ikke minst, og også med de ulike filmatiske kvalitetene.
Gjest Vampen Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Jeg har ikke lest bøkene, men sett den første filmen og litt av den andre. Den første filmen var helt grei. Typisk fjortisfilm, full av klisjéer, men jeg ble engasjert og levde meg inn i historien. På en skala fra 1 til 10 ville jeg kanskje gitt den 6 eller 7. Følte ikke at tiden jeg hadde brukt på å se filmen, var bortkastet, men jeg kommer aldri til å se den igjen. Siden den første filmen tross alt var en positiv overraskelse, og jeg hadde blitt litt engasjert i historien, valgte jeg å se den andre. Den var en gedigen skuffelse. Alt ble, og nå skal jeg bruke et ord for første gang i mitt liv: kleint. Var noe snålt med hele filmen (eller halve, siden jeg bare så halvparten), med historien, med skuespillet ikke minst, og også med de ulike filmatiske kvalitetene. Hmmm, interessant.. jeg likte film 2 bedre enn film 1, men som sagt, det er mye mulig det henger sammen med mindre Edward og mer Jacob i bar overkropp. Fyttirakkern, nå høres jeg ut som en grisete gammel dame her jeg sitter! Me, uansett, jeg ser poenget ditt. Jeg lurer på om film 2 kanskje var vanskeligere å filmtisere? En del av handlingen spinner jo rundt Bellas drømmer og tanker, noe som kanskje er vanskelig å få frem på en god måte. Og jeg er litt enig i at det ble litt kleint til tider, spesielt slutten, men den så vel kanskje ikke du? 1
Rofl Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 De filmene og bøken er garantert ikke lagd for meg men jeg HATER de. Pokkers pinglete liksom vampyrer. Er nok farget av andre filmer og bøker men en vampyr skal da være skummel og farlig. Om man tar de ut i solen skal de brenne for så å dø. Skal ikke se ut som noe pokkers diamant Ikke lest bøkene men exen min likte de godt. Men som en smartere fyr en meg sa: “Harry Potter is about confronting fears, finding inner strength and doing what is right in the face of adversity. Twilight is about how important it is to have a boyfriend.” ― Stephen King 3
HopelessFear Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Jeg personlig likte ikke bøkene noe særlig. De er for fjotis aktig for min del. Men jeg liker veldig mer dype litterære bøker, og har lest sinnssykt mye bøker, så standaren på en bok burde være høy for at den skulle havne i smak hos meg. Jeg syns det blir altfor mye klisje og for dårlig plot til at det slår an. Har sett den første filmen, helt ok, men ikke noe mer enn det. Har på følelsen av at den serien passer for jenter mellom 10 og 16 år, som kanskje ikke har lest så mye litteratur tidligere og heller ikke setter seg inn i tolkninger, skjulte budskap og lignende. Syns i tillegg at Meyer skriver ganske gjennomsnittlig, ikke bra, men heller ikke dårlig.
Gjest Vampen Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 De filmene og bøken er garantert ikke lagd for meg men jeg HATER de. Pokkers pinglete liksom vampyrer. Er nok farget av andre filmer og bøker men en vampyr skal da være skummel og farlig. Om man tar de ut i solen skal de brenne for så å dø. Skal ikke se ut som noe pokkers diamant Ikke lest bøkene men exen min likte de godt. Men som en smartere fyr en meg sa: “Harry Potter is about confronting fears, finding inner strength and doing what is right in the face of adversity. Twilight is about how important it is to have a boyfriend.” ― Stephen King Hahaha, dette er som å lese mine egne tanker! Det med at de glitrer i sola (wtf liksom?) er en ting jeg også sliter noe enormt med! Legg til at de ikke har hoggtenner, drikker bjørn fremfor menneskeblod og far i huset til og med er lege for å redde menneskeliv, så skal jeg tilstå at jeg dør litt innvendig! 2
Gjest Vampen Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 Jeg er forresten helt enig i at dette er enkle bøker med jenter i alderen 10-16 som målgruppe. Det er kanskje derfor det er såpass polert? Om du er en 14 årig romantiker, vil du drømme om den superkjekke, overnaturlige kjæresten som elsker deg dypt og inderlig? Eller den arrogante, farlige vampyren som høvler over deg og/eller spiser deg til lunsj? 3
Rofl Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Når jeg var 14 årig romantiker gikk det vel i Buffy tror jeg Men ja er nok sant det. Jeg har da bare sett den første filmen. Følte nesten Anne Rice og Bram Stoker rullet seg i graven når jeg så den. Så for å skåne de for mer smerte fant jeg ut at jeg heller skulle slutte med den første 1
HopelessFear Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Tror Meyer prøvde å menneske gjøre vampyrer, at de ikke er så farlige slik mange myter skal ha det til, men mislykket litt i det. Jeg mener, vampyrer blir en vandrende diskoball når de går ut i sola? Virkelig? 1
Gjest BabyBlue Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Det er en klisé, men jeg tror det er det som gjør at ungdommer liker bøkene såpass godt. Karakterene har likhetstrekk med omtrent alle folk der ute. Det er den superpene og bitchy, og den ordinære, og den utadvendte og smilende etc, etc. Også har vi handlingen da: Den lidende og vakre gutten som har vært alene i så lang tid, møter på den hverdagslige jenta som ikke lette etter kjærlighet, men som fant the one i en ordinær hverdag. Men... Man lever seg jo inn i en helt annen verden, og siden det skrives på en så veldig personlig måte fra Bella sin side føles det nesten som om det sees gjennom dine øyne. Men som nevnt: Serien er veldig polert, og den siste boka var så perfekt at jeg holdt på å brekke meg. Hadde det vært hot sex, detaljerte drap og en mindre gentlemany Edward i de bøkene, hadde jeg blitt hakket mer fornøyd
Gjest BabyBlue Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 Tror Meyer prøvde å menneske gjøre vampyrer, at de ikke er så farlige slik mange myter skal ha det til, men mislykket litt i det. Jeg mener, vampyrer blir en vandrende diskoball når de går ut i sola? Virkelig? Det kommer jo av at huden er så hard at den reflekterer lyset når sola treffer på de Men ja, wtf tenkte hun på?!
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #14 Skrevet 27. september 2011 Jeg synes både vampyrer og varulver er kjempespennende, men disse Twillight filmene og bøkene er lite bra. Jeg begynte på den første boka, men det var som å lese nedbørsstatistikk fra Sahara, svært tørt. Derfor så jeg filmene. Historien der er så som så, men de har valgt elendige skuespillere. Eller, altså, hvem som helst hadde spilt Bellas rolle med liv, og litt glede. Men igjen: det er poenget, ingen glede, ingen liv! Forfatteren har skrevet Bellas karakter slik at alle jenter kan passe inn i hennes sko. Ny skole, Kjekk fyr, utilpass og usikker på seg selv, beskyttende foreldre osv osv.
Gjest Vampen Skrevet 27. september 2011 #15 Skrevet 27. september 2011 Når jeg var 14 årig romantiker gikk det vel i Buffy tror jeg Men ja er nok sant det. Jeg har da bare sett den første filmen. Følte nesten Anne Rice og Bram Stoker rullet seg i graven når jeg så den. Så for å skåne de for mer smerte fant jeg ut at jeg heller skulle slutte med den første Hehe, jeg skal ikke si noe, Lestat var min våte fjortisdrøm. Nå ligger vel ikke Anne Rice i grava, men jeg ser helt klart poenget. Anne Rice skriver også mye bedre enn Meyer, så det er helt klart en klasseforskjell. Men Rice skriver vel også for et eldre publikum enn Meyer. Men ja, hver gang jeg ser en film eller ei bok føler jeg et behov for å rulle meg i "ordentlig vampyrlitteratur" for å skvise kliss og glitrende vampyrer ut av hjernebarken. Men så er jeg heller ikke verdens største romantiker. Det kan kanskje ha noe å si.
HopelessFear Skrevet 27. september 2011 #16 Skrevet 27. september 2011 Det kommer jo av at huden er så hard at den reflekterer lyset når sola treffer på de Ja men, ja men... Det er jo helt feil! Hvorfor ødelegge vampyrlitteratur med slik sprøyt?!
Gjest BabyBlue Skrevet 27. september 2011 #17 Skrevet 27. september 2011 Ja men, ja men... Det er jo helt feil! Hvorfor ødelegge vampyrlitteratur med slik sprøyt?! Enig. Hadde jeg skrevet twilight skulle Edward ha høvlet over meg hver kveld (som det så fint ble nevnt her i tråden) og brukt meg som en vandrende buffet Han skulle ikke ha glitret i sola, ei heller vært så ekstremt gentleman-ish og gammeldags. Kult å modernisere vampyren, men hun skulle ha droppet den detaljen. Blæh.
Rofl Skrevet 27. september 2011 #18 Skrevet 27. september 2011 Hva har egentlig de glitrene dørstopperne med vampyrer å gjøre? De lever lenge, kan "fly/bevege" seg kjempe fort og drikker blod? Så de er en mygg som lever lenge? Lestat var en skikkelig vampyr så du skal heller få lov 1
Xaphan Skrevet 27. september 2011 #19 Skrevet 27. september 2011 Jeg likte bøkene, selv om de er middelmådige. Jeg ble veldig sugd inn i handlingen og syns alt i alt det var en god leseropplevelse. Men da jeg leste siste boka ble jeg utrolig skuffet. Slutten var jo tidenes antiklimaks For ikke å snakke om klisjeene. Bøkene er underholdende, men stort mer godt å si om dem er det ikke.
Gjest BabyBlue Skrevet 27. september 2011 #20 Skrevet 27. september 2011 Jeg likte bøkene, selv om de er middelmådige. Jeg ble veldig sugd inn i handlingen og syns alt i alt det var en god leseropplevelse. Men da jeg leste siste boka ble jeg utrolig skuffet. Slutten var jo tidenes antiklimaks For ikke å snakke om klisjeene. Bøkene er underholdende, men stort mer godt å si om dem er det ikke. Enig. Det ble nesten fyra opp i peisen den dagen jeg hadde fullført breaking dawn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå