Gå til innhold

Hvordan stoppe baby fra å stå i sengen?


Rosebud

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en jente på øyeblikk 9 mnd som synes det er kjempestas å stå inntil alt mulig. Dette gjelder dessverre også oppi sengen, og problemet er at hun kravler rund og reiser seg i søvne og dermed vekker seg selv og meg ofte. Hun klarer å komme seg ned igjen, men hun har til nå aldri lagt seg ned igjen selv når hun tuller i senga.

Hun sover i en sånn sovepose, men den merker hun knapt når hun reiser seg. Har også prøvd en sånn pose med stropper rundt madrassen, da reise hun seg ikke, men klarte å snu seg til magen og kravle litt likevel, nok til å vekke seg selv og bli sint i alle fall.

Noen som har noen tips for å få henne til å ikke kravle rundt og reise seg? Sliten av dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss var det en fase som gikk over, slitsomt mens det sto på, men plutselig var det ikke så spennende lenger.

Vi la junior ned igjen, han sto opp, vi la han ned igjen osv... Av og til sto vi og strøk han på ryggen til han sovnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lengeprøvde du posen som du binder fast da?

Du kan stramme den slik at hun ikke får til å snu seg rundt. Og det tar gjerne noen dagers tilvenning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Godt å høre at det sannsynligvis blir mindre spennende etterhvert. Prøver å legge henne ned igjen, men hun snur seg, drar seg løs og prøver å reise seg omtrent i luften på vei ned igjen, så det er litt tapsprosjekt... Hun MÅ liksom sove tungt før hun legges ned.

La luna: Kanskje jeg gjør noe feil? Strammet den såpass at de festene såvidt stakk opp på hver sin side av madrassen, hadde ikke klart å feste henne i sengen om de hadde vært strammere, tror jeg... Men hun klarte å snu se likevel, og da ble posen veldig stram rundt henne, så da turte jeg ikke mer. Prøvde i tre dager. Er det noe knep jeg ikke skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde dere likt å bli bundet fast på ryggen hele natta?

Lurer jeg og på.

TS, det er bare en fase, hold ut. Legg henne ned igjen, evt ta henne opp i senga di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lengeprøvde du posen som du binder fast da?

Du kan stramme den slik at hun ikke får til å snu seg rundt. Og det tar gjerne noen dagers tilvenning :-)

Men da må de jo igang med å legge ned, og legge ned, og legge ned igjen den dagen de slutter med pose.

vi brukte dette en kort, kort stund. Fant ut at det var helt feil å binde fast jenta på ryggen i sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er direkte slemt å binde fast barnet til madrassen om natten, selv om det kanskje er litt kjedelig for foreldrene å legge et barn som reiser seg opp igjen og igjen og igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten kommer jo opp med jevne mellomrom, og her er den ikke engang relevant, i og med at posen ikke fungerer!

Men for the record: Jeg hadde likt å bli bundet fast til senga hvis det hadde hjulpet meg til å få en god natts søvn!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke dette tråden handler om, men jeg er også imot å "binde" fast ungene.

Og når ungen er 9 mnd så begynner de å teste ut litt andre liggestillinger enn på ryggen, min unge snudde seg over på magen og krøllet seg sammen da han var på den alderen.

Og det er vel ulikt fra unge til unge, men det var ikke mange dagene/ukene det her var et styr for oss, kanskje 1-2 uker. Det er nok bare en fase de skal gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er direkte slemt å binde fast barnet til madrassen om natten, selv om det kanskje er litt kjedelig for foreldrene å legge et barn som reiser seg opp igjen og igjen og igjen.

Enig.

Jeg la gutten ned og gikk ut. Så gikk jeg inn når han ble sint, og gjorde det samme om igjen og om igjen. Et par kvelder la jeg ham tjue ganger, men etter en uke sluttet han, og vi har siden ikke hatt dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar og meninger. Jeg er helt enig at det virker kjipt å bli bundet fast om natten, og hun må gjerne sove på magen, siden, i fotenden, i en ball eller hva hun enn vil, så lenge hun sover. Men posen ble prøvd i beste mening, jeg tror vi begge kunne ha godt av mer sammenhengende søvn. Problemet er som sagt at hun vekker seg selv med romsteringen sin og når hun reiser seg opp.

Det virker som det er mange som har vært borti det samme, får ta tålmodigheten til hjelp... :) Skulle noen likevel ha snublet over en genial løsning - skrik gjerne ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at hun enda ikke har lagt seg ned selv. Hvor lenge har du ventet? Står hun og gråter/roper hvis hun først reiser seg opp, eller er det bare moro og jodling?

Hadde det vært en ide å bare la henne stå? Før eller siden (om det så tar en time) vil hun bli trøtt og legge seg ned igjen - forutsatt at hun ikke står og gråter, selvfølgelig.

Da våre var i den fasen pleide vi bare å sitte inne i rommet (litt unna sengen) slik at babyen kunne se oss. Og så sto de bare der og tittet, og vi sa bare "sove nå", "det er natta", og etter en laaaaang stund la de seg ned igjen og sov.

Hvis det skjer om natta, og dere deler rom, er det jo ganske greit å bare la henne stå der. Da ser hun dere, og vet at det er trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hos oss hadde ungen en mani med at han "måtte" reise seg opp hver gang han såvidt våknet litt, og det var utrolig slitsomt for han selv. Kunne godt holdt på med å legge han ned fem hundre ganger hver kveld, jeg, men når jeg ser at han sover så utroooolig mye bedre om natta når han ikke kan reise seg opp hele tida, så synes jeg det er mye bedre å binde han fast.

Regner med dere andre ikke binder fast ungene i vogna når de skal sove, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Godt å høre at det sannsynligvis blir mindre spennende etterhvert. Prøver å legge henne ned igjen, men hun snur seg, drar seg løs og prøver å reise seg omtrent i luften på vei ned igjen, så det er litt tapsprosjekt... Hun MÅ liksom sove tungt før hun legges ned.

La luna: Kanskje jeg gjør noe feil? Strammet den såpass at de festene såvidt stakk opp på hver sin side av madrassen, hadde ikke klart å feste henne i sengen om de hadde vært strammere, tror jeg... Men hun klarte å snu se likevel, og da ble posen veldig stram rundt henne, så da turte jeg ikke mer. Prøvde i tre dager. Er det noe knep jeg ikke skjønner? :)

Hm, skjønner, da har jeg ingen tips dessverre. Men lykke til! :-) Det må jo en gang bli bedre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Regner med dere andre ikke binder fast ungene i vogna når de skal sove, da?

Det er litt forskjell da. Der gjør man det jo for at de ikke skal falle ut av vognen og skade seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjell da. Der gjør man det jo for at de ikke skal falle ut av vognen og skade seg ;)

Ja, du som mor får kanskje litt bedre samvittighet da, men det gjør jo null niks forskjell for ungen, h*n vet kun at h*n er bindt fast ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjell da. Der gjør man det jo for at de ikke skal falle ut av vognen og skade seg ;)

Det er en forskjell i motivasjonen, men det er jo ingen forskjell for hva barnet opplever. Argumenter av typen: "Ville du likt å bli bundet fast" kan i alle fall ikke stå seg mot dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forskjell i motivasjonen, men det er jo ingen forskjell for hva barnet opplever. Argumenter av typen: "Ville du likt å bli bundet fast" kan i alle fall ikke stå seg mot dette.

jo, jeg syns det er forskjell på å være bunnet fast til ryggen 12 timer i strekk, kontra en times lur i vognen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...