Gå til innhold

Lånekassen lemper på reglene for terrorofre


Miki

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir flau av å lese en del innlegg her..

Tror mange av innleggene ville ha høstet nikk fra ABB og er det virkelig slike holdninger vi vil ha?

Nei, jeg finner ikke ord..Synes det er skremmende, veldig skremmende at folk kommer med uttalelser som Hadde Lånekassen lempet på reglene om tragedien hadde skjedd på FrPU's sommerleir? Heller tvilsomt..

Hvorfor klarer dere ikke å se på dette som noe positivt?

Hvorfor klarer dere ikke å se på dette som en døråpner for en lettere hverdag for flere på sikt?

Så mye rart folk skal henge seg opp i..er det så viktig med den episoden av Greys at det må bli et problem av det? Det er fordi det er knappe 2 mnd siden denne hendelsen skjedde! Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Blir helt matt av holdningene til enkelte her. Tror litt forståelse hadde gjort hverdagen deres litt lettere så slipper dere å gå rundt å være så bitre eller hva dere er..

Selv om vi andre går videre så kan vi ikke kreve at alle ofrene gjør det. Og nei, samfunnet stopper ikke opp bare fordi man ikke viser en greys episode, tro det eller ei.

Det mange reagerer på, tror jeg, er at det taes så mye hensyn til dem. Samtidig som man ikke tar hensyn til andre som kunne trengt det like mye, men av andre årsaker.

Ta f.eks den episoden med Greys. Nei, det er selvsagt ikke så viktig med den ene episoden. Men de tar ikke episoder som handler om voldtekstofre, misbrukte, episoder med blid vold osv av skjema. Mange som har opplevd dette, og som må forholde seg til det i media hver eneste dag.

Det virker om du kanskje tror vi tenker "Jeg fikk ikke, da skal ikke de få heller." For min egen del tenker jeg ikke slik. Jeg tenker istedenfor "De får, da bør alle andre (som trenger det)få ogå." - Da tenker jeg på reglene til lånekasse, hjelp i ettertid etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mange reagerer på, tror jeg, er at det taes så mye hensyn til dem. Samtidig som man ikke tar hensyn til andre som kunne trengt det like mye, men av andre årsaker.

Ta f.eks den episoden med Greys. Nei, det er selvsagt ikke så viktig med den ene episoden. Men de tar ikke episoder som handler om voldtekstofre, misbrukte, episoder med blid vold osv av skjema. Mange som har opplevd dette, og som må forholde seg til det i media hver eneste dag.

Det virker om du kanskje tror vi tenker "Jeg fikk ikke, da skal ikke de få heller." For min egen del tenker jeg ikke slik. Jeg tenker istedenfor "De får, da bør alle andre (som trenger det)få ogå." - Da tenker jeg på reglene til lånekasse, hjelp i ettertid etc.

Da kan man nesten spørre seg, skal man ta hensyn til alt av personlige kriser? Og la det meste stoppe opp? Eller skal man da kunne se at det nettopp dette er en helt unik episode som aldri før har skjedd i norge,en nasjonal hendelse som gir ringvirkninger sånn som regelendringer og unntak i enkelte ting og tang (i mangel på ord)

Utrolig stygt å si det men "selvfølgelig" blir slike store hendelser tatt mer "hensyn" til.

Selvfølgelig bør man kan kanskje se på om flere burde få denne muligheten som enkelte av utøya-ofrene nå får og kommer til å ta imot,men er ikke da dette en fin start? Eller må alt skje pronto?

Synes forørvrig at en eventuell debatt om at flere burde få mulighetene som ofrene etter 22.07 nå får, blir ødelagt av usaklige kommentarer og sjalusi fre en god del her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye rart folk skal henge seg opp i..er det så viktig med den episoden av Greys at det må bli et problem av det? Det er fordi det er knappe 2 mnd siden denne hendelsen skjedde! Er det virkelig så vanskelig å forstå?

For min del er det ikke viktig i det hele tatt. Jeg har aldri sett på Greys og eneste jeg vet om det er at det handler om et sykehus? Samme om det hadde vært en annen serie. Greia er bare at det er unødvendig etter min mening å fjerne episoder pga terrorhandlingene. Som sagt, ingen som tvinger noen til å se på noe som helst. Og man bør faktisk gå videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette rettferdig? Det finnes jo folk som sliter med andre ting som ikke klarer å fullføre skolen. F.eks blitt brutalt voldtatt, forsøkt drept eller sett andre bli drept.

Link

Ja. hvorfor synes du det er urettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. hvorfor synes du det er urettferdig?

Det har hun vel allerede skrevet? Fordi andre som sliter av andre grunner enn 22.juli ikke får samme hjelpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har hun vel allerede skrevet? Fordi andre som sliter av andre grunner enn 22.juli ikke får samme hjelpen.

det er ikke et argument akkurat. tror du hun klarer å svare selv eller må du svare for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke et argument akkurat. tror du hun klarer å svare selv eller må du svare for henne?

Hvorfor er ikke det et argument? Hun klarer nok å svare selv, alt jeg gjør er å påpeke at hun allerede har gjort det. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke det et argument? Hun klarer nok å svare selv, alt jeg gjør er å påpeke at hun allerede har gjort det. :briller:

kanskje du skal gjøre noe mer nyttig i mellomtiden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. hvorfor synes du det er urettferdig?

Hva med å faktisk LESE tråden, så man slipper å komme tilbake til point zero etter fem sider?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å faktisk LESE tråden, så man slipper å komme tilbake til point zero etter fem sider?

Det er vel det man vanligvis gjør på et forum, tror du ikke? Jeg spør fordi svaret hun kommer med er på tryne.

Innlegget er endret som ledd i rydding.

Phaedra,mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det man vanligvis gjør på et forum, tror du ikke? Jeg spør fordi svaret hun kommer med er på tryne.

Hun har i det minste begrunnet svaret sitt. Begrunn hvorfor du synes det hun svarte er helt på tryne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All erfaring frå liknande scenarier viser at samtlige som var på Utøya (og i Regjereingskvartalet) har PTSD. Og Lånekassen gjer det forhaldsvis enkelt for både seg sjølv og alle som er ramma ved å gi førehandsløfte om ettergiving av studielån for dei fleire hundre som er ramma. Det har ingenting med spesialbehandling å gjere.

Eg må seie eg synst fleire her i tråden burde lest litt meir om kva som skjedde på Utøya/i Regjeringskvartalet før dei uttalar seg. Scenaria der kan samanliknast med kva ein opplever i krigssoner.

Vil det si at alle som blir diagnisert med PTSD får samme behandling fra lånekassen som utøya-ungdommene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes det er bra at noen tar ansvar og hjelper alle de menneskene som sliter etter å ha vært vitne til en sånn hendelse. Jeg tror ikke dere som skriver at de får særbehandling og ikke fortjener det, kjenner noen som var på utøya. jeg er helt sikker på at de mer enn gjerne ville ha gått på skolen, sluppet å sykemelde seg og betalt ned lånet sitt, om de kunne velge. Men nå har det seg slik at de har sett vennene sine bli skutt og drept, mange har fått psykiske problemer og synes hverdagen er tung. Dette er det minste som kan bli gjort for mennesker som har opplevd noe så grusomt ! Jeg mistet flere venner på utøya, og kjenner mange som var der. Jeg ser hver dag hvor ille de har det, og er så takknemlig for at de får litt hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er bra at noen tar ansvar og hjelper alle de menneskene som sliter etter å ha vært vitne til en sånn hendelse. Jeg tror ikke dere som skriver at de får særbehandling og ikke fortjener det, kjenner noen som var på utøya. jeg er helt sikker på at de mer enn gjerne ville ha gått på skolen, sluppet å sykemelde seg og betalt ned lånet sitt, om de kunne velge. Men nå har det seg slik at de har sett vennene sine bli skutt og drept, mange har fått psykiske problemer og synes hverdagen er tung. Dette er det minste som kan bli gjort for mennesker som har opplevd noe så grusomt ! Jeg mistet flere venner på utøya, og kjenner mange som var der. Jeg ser hver dag hvor ille de har det, og er så takknemlig for at de får litt hjelp.

Det er nok ikke det at de ikke mener at de ikke fortjener hjelp, de mener bare at det er urettferdig at andre som også sliter som følge av andre grunner enn 22. juli, ikke får samme hjelpen (selv om de sliter like mye).

Jeg kjenner familien til en av de drepte, og synes såklart at de fortjener all den hjelpen de får, og mer til. Synes absolutt at man ikke skal spare på kronene her, og at alle som trenger det må få hjelp.

Men, jeg synes denne hjelpen også kan gis til andre som trenger det. For de er det dessverre også mange av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er bra at noen tar ansvar og hjelper alle de menneskene som sliter etter å ha vært vitne til en sånn hendelse. Jeg tror ikke dere som skriver at de får særbehandling og ikke fortjener det, kjenner noen som var på utøya. jeg er helt sikker på at de mer enn gjerne ville ha gått på skolen, sluppet å sykemelde seg og betalt ned lånet sitt, om de kunne velge. Men nå har det seg slik at de har sett vennene sine bli skutt og drept, mange har fått psykiske problemer og synes hverdagen er tung. Dette er det minste som kan bli gjort for mennesker som har opplevd noe så grusomt ! Jeg mistet flere venner på utøya, og kjenner mange som var der. Jeg ser hver dag hvor ille de har det, og er så takknemlig for at de får litt hjelp.

Kondolerer på dine vegne.

Selvfølgelig er det bra de får hjelp, men de er ikke de eneste i Norge som har opplevd noe grusomt, som får ettervirkninger for dem. Tror du ikke f.eks at en person som har blitt misbrukt heller ville fullført utdanningen f.eks?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner hva dere mener, og jeg er helt enig i at det ville vært optimalt om alle som sliter hadde fått tilbud om hjelp. Det jeg reagerte på var at noen inlegg handlet om at det er feil av lånekassen å hjelpe de som var på utøya, fordi ikke alle andre med problemer fikk det. I mine øyne er heller feilen at ikke alle som trenger det får hjelp, og ikke det at en spesifikk gruppe får hjelp. Selv om jeg såklart skjønner at det ville blitt vanskelig om alle som sliter med et eller annet skulle fått samme tilbud. Jeg synes uansett dette er en sak med et stort omfang, og det gjør det kanskje lettere å hjelpe en hel gruppe som sliter emd det samme, enn enkelt mennesker med problemer på bakgrunn av andre hendelser. Beklager rotete innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva dere mener, og jeg er helt enig i at det ville vært optimalt om alle som sliter hadde fått tilbud om hjelp. Det jeg reagerte på var at noen inlegg handlet om at det er feil av lånekassen å hjelpe de som var på utøya, fordi ikke alle andre med problemer fikk det. I mine øyne er heller feilen at ikke alle som trenger det får hjelp, og ikke det at en spesifikk gruppe får hjelp. Selv om jeg såklart skjønner at det ville blitt vanskelig om alle som sliter med et eller annet skulle fått samme tilbud. Jeg synes uansett dette er en sak med et stort omfang, og det gjør det kanskje lettere å hjelpe en hel gruppe som sliter emd det samme, enn enkelt mennesker med problemer på bakgrunn av andre hendelser. Beklager rotete innlegg.

Veldig veldig VELDIG enig :jepp:

Reagerer også på at når man endelig tar tak i noe slikt så skal det fremstilles negativt. dette er jo et skritt i riktig retning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kjenner jeg blir flau av å lese en del innlegg her..

Tror mange av innleggene ville ha høstet nikk fra ABB og er det virkelig slike holdninger vi vil ha?

Det er sykt å hevde at de som ikke er enige med deg høster nikk fra den terrorsiktede. Noe så fattig og lusent som å kalle FRP'ere eller anti-Arbeiderpartiere for ABB-sympatisører! Fy!

Nei, jeg finner ikke ord..Synes det er skremmende, veldig skremmende at folk kommer med uttalelser som Hadde Lånekassen lempet på reglene om tragedien hadde skjedd på FrPU's sommerleir? Heller tvilsomt..

Hvorfor klarer dere ikke å se på dette som noe positivt?

Hvorfor klarer dere ikke å se på dette som en døråpner for en lettere hverdag for flere på sikt?

Jeg vet ikke. Kan det være fordi de er lei av at enhver som er uenig med regjerningen blir kalt terrorsympatisører?

Jeg er også enig i at det får være grenser for hvor nepotisk Arbeiderpartiet skal bli beskyldt for å være, men den motsatte ytterlighet dit du går er ikke et eneste hakk bedre.

Argumentér for ståstedet ditt - ikke synk ned til et nivå der du karakteriserer dine meningsmotstandere som terroristsympatisører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sykt å hevde at de som ikke er enige med deg høster nikk fra den terrorsiktede. Noe så fattig og lusent som å kalle FRP'ere eller anti-Arbeiderpartiere for ABB-sympatisører! Fy!

Jeg vet ikke. Kan det være fordi de er lei av at enhver som er uenig med regjerningen blir kalt terrorsympatisører?

Jeg er også enig i at det får være grenser for hvor nepotisk Arbeiderpartiet skal bli beskyldt for å være, men den motsatte ytterlighet dit du går er ikke et eneste hakk bedre.

Argumentér for ståstedet ditt - ikke synk ned til et nivå der du karakteriserer dine meningsmotstandere som terroristsympatisører.

ok. unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...