Gå til innhold

Lånekassen lemper på reglene for terrorofre


Miki

Anbefalte innlegg

Alle eller ingen. Spesialbehandling for AP-medlemmer er det nok av i politikken allerede.

Vel, alle har rett på sykestipend, permisjon etc. Alle de reglene eksisterer hos Lånekassen lenge før denne hendelsen, at de nå velger å lette på det strenge reglemanget er kanskje ikke så rart?

Eller hva mener du om det da? At det skulle ha vært lett å skaffe seg permisjon og rett på sykestipend? Da får du problemet med at mange utnytter situasjonen.

Slik jeg ser det, så er det en reaksjon på at de får mange hundre henvendelser fra mennesker med ulike behov etter denne hendelsen og de dermed ser seg nødt til å lette på reglene, slik at de skal få hjulpet flest mulig. Så nei jeg ser ikke dette som et problem. Et problem blir det for meg først hvis de velger å kun prioritere Utøyaofrene, og ikke innvilge noen form for sykestipend til andre med behov.

Alle må fremdeles søke, og dokumenterere sine sykdommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

De samme reglene finnes for alle andre. Alle kan søke sykestipend bare de har dokumentasjon. Og alle kan søke permisjon fra studene.

Forskjellen er :De kan flytte hjem, være syke ved oppstart.

Det er nettopp dette som er poenget: disse får hjelp FORDI MAN VET OM DEM! De andre som opplever vonde ting får ikke automatisk hjelp fordi det vanligvis er forbundet med søknader og slikt. Skulle man virkelig ikke laget ordninger fordi man vet om som faktisk trenger hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at han ikke skal få hjelp! Jeg har sagt at det er noe helt annet at hele samfunnet rundt deg ikke snakker om noe annet enn terrorhandlingene - og dessuten, så opplevde disse ungdommene mange timer med dødsangst. En av dem, intervjuet av VG i dag: satt i alle forelesninger og lette etter fluktveier.

Jeg skulle gjerne ha gitt ut bistands advokat og støtte til alle. Nå er det ikke til å unnslå at en stor gruppe mennesker - som tilfeldigvis var fra AP fordi terroristen anså dem som sitt viktigste mål - har blitt rammet av dette. Før du spyr mer av grønn misunnelse bør du tenke gjennom hva disse gjennomgikk i disse timene.

MEN for all del - vi får vel heller si: herregud altså, kom over det - det er jo hele to måneder siden. Skjerp dere nå da.

Det handler ikke om misunnelse, men om hvrodan Stoltenberg passer på sine egne og gir faen i alle andre. Stoltenberg kjører landet i grøfta og følger opp med å særbehandle sine egne mens andre fremdeles avspises med smuler. Infrastruktur, psykisk helsevern, rusomsorg og forebyggende tiltak er noe Stoltenberg er kjeent for å holde på ett absolutt minimum. rett go slett for at han og de andre 68'erne skal få svi flekset sitt i Spania. drit i ungdommen, drit i de andre, drit i de som kommer etter, drit i de som ikek var på Utøya.

eg underslår IKKE de psykiske skader AP_medlemmene på Utøya nødvendigvis må ha, men jeg KREVER likeht for loven! Og så lenge Stoltenberggir en blank faen i alle som ikke er med i hans AP så klarer jeg ikke å støtte dette forslaget til Lånekassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alle har rett på sykestipend, permisjon etc. Alle de reglene eksisterer hos Lånekassen lenge før denne hendelsen, at de nå velger å lette på det strenge reglemanget er kanskje ikke så rart?

Eller hva mener du om det da? At det skulle ha vært lett å skaffe seg permisjon og rett på sykestipend? Da får du problemet med at mange utnytter situasjonen.

Slik jeg ser det, så er det en reaksjon på at de får mange hundre henvendelser fra mennesker med ulike behov etter denne hendelsen og de dermed ser seg nødt til å lette på reglene, slik at de skal få hjulpet flest mulig. Så nei jeg ser ikke dette som et problem. Et problem blir det for meg først hvis de velger å kun prioritere Utøyaofrene, og ikke innvilge noen form for sykestipend til andre med behov.

Alle må fremdeles søke, og dokumenterere sine sykdommer.

ALLE skal behandles likt hele tiden!

Det finnes to riktige måter å løse dette på. enten lempes reglene for ALLE og ikke bare AP-medlemmer. Eller så bemanner man opp Lånekassen til å ta imot denne ekstra økningen i søkere.

Hvorfor skal hun som ble grovt voldtatt av to medstudenter under fadderuka måtte bo flere hundre kilometer fra hjemmet for å få sykestipend mens AP-emdlemmene kan få bo i trygge omstendigheter?

PS: Det med voldtekten er ett illustrerende eksempel, ikke en virkelig hendelse en vet om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Lånekassen lempet på reglene om tragedien hadde skjedd på FrPU's sommerleir? Heller tvilsomt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE skal behandles likt hele tiden!

Det finnes to riktige måter å løse dette på. enten lempes reglene for ALLE og ikke bare AP-medlemmer. Eller så bemanner man opp Lånekassen til å ta imot denne ekstra økningen i søkere.

Hvorfor skal hun som ble grovt voldtatt av to medstudenter under fadderuka måtte bo flere hundre kilometer fra hjemmet for å få sykestipend mens AP-emdlemmene kan få bo i trygge omstendigheter?

PS: Det med voldtekten er ett illustrerende eksempel, ikke en virkelig hendelse en vet om.

Og det har de blitt frem til nå...NÅ velger de å lette reglene pga 22 juli. Og det forstår jeg uten noen problemer. De velger å lette på reglene pga. en stor hendelse som har påvirket mange hundre ungdommer, de velger å lette på reglene slik at det skal bli lettere å få sykestipend og at det skal gå raskere - hvor står det at dette ikke gjelder for alle andre også?

Slik jeg tror Lånekassen har sett på dette, er at det ikke har vært behov for å lette på reglene sine før nå, fordi nå er det plutselig en overveldende mengde som søker om rett på sykestipend, permisjon fra studier, psykolog hjelp etc. Da har Lånekassen selv behov for å gjøre ting lettere for seg selv.

(Men nå sier jeg takk for meg, tidlig opp imorgen)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler ikke om misunnelse, men om hvrodan Stoltenberg passer på sine egne og gir faen i alle andre. Stoltenberg kjører landet i grøfta og følger opp med å særbehandle sine egne mens andre fremdeles avspises med smuler. Infrastruktur, psykisk helsevern, rusomsorg og forebyggende tiltak er noe Stoltenberg er kjeent for å holde på ett absolutt minimum. rett go slett for at han og de andre 68'erne skal få svi flekset sitt i Spania. drit i ungdommen, drit i de andre, drit i de som kommer etter, drit i de som ikek var på Utøya.

eg underslår IKKE de psykiske skader AP_medlemmene på Utøya nødvendigvis må ha, men jeg KREVER likeht for loven! Og så lenge Stoltenberggir en blank faen i alle som ikke er med i hans AP så klarer jeg ikke å støtte dette forslaget til Lånekassen.

Altså jeg er veldig enig med deg i masse av det du skriver men, du må slutte å spy galle utover arbeiderpartiet.

Dette hadde lånekassen gjort samme pokker hvilket ungdomsparti som ble rammet.

Jeg er ikke fan av arbeiderpartiet selv, på ingen måte.

Men med den måten du skriver om saken på så fremstiller du det dit hen at det er arbeiderpartiet som er skyd i at lånekassen gjør om reglene, og der bommer du grovt.

I stedet for å bli tatt seriøst fordi gode poengene som du faktisk har så tror jeg du mister mye respekt vet å skrive så mye hatske ting om ap.

Jeg kjenner forøverig en jente som ble gruppevoldtatt og truet med kniv under hendelsen, hun fikk svært dårlig oppfølging etterpå og hun var medlem av arbeiderpartiet... Så ikke alle fra den kanten får særbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hadde Lånekassen lempet på reglene om tragedien hadde skjedd på FrPU's sommerleir? Heller tvilsomt..

Jeg synes virkelig synd i dere som tror at dette kun dreier seg om AP medlemmer og deres velbefinnende.

For det første laster dere AP for noe pressen ofte har skapt (hets spesielt rettet mot FRP) og for det andre ser dere fullstendig rødt fordi AP uheldigvis er i søkelyset akkurat nå.

Jeg ser det som en absolutt selvfølge at ved et eventuelt fremtidig terrorangrep eller lignende traumatisk hendelse så blir slike krav lempet på uansett partiboken til de det gjelder.

Bare husk at en unik situasjon er unik, nettopp fordi den er unik. Den er ikke unik fordi det er AP som er rammet, men fordi det er et terrorangrep på størrelse med 9/11 målt i % av rammede i forhold til folketall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Lånekassen lempet på reglene om tragedien hadde skjedd på FrPU's sommerleir? Heller tvilsomt..

Det tror jeg nok de hade gjort. Jeg tror de hadde gjort det uavhengig av hvilken organisasjon, parti, etc. så lenge det er en nasjonal hendelse som hadde berørt mange og skapt et overveldende behov for å få raskere behandlingstid etc. så ja jeg tror det hadde blitt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har de blitt frem til nå...NÅ velger de å lette reglene pga 22 juli. Og det forstår jeg uten noen problemer. De velger å lette på reglene pga. en stor hendelse som har påvirket mange hundre ungdommer, de velger å lette på reglene slik at det skal bli lettere å få sykestipend og at det skal gå raskere - hvor står det at dette ikke gjelder for alle andre også?

Slik jeg tror Lånekassen har sett på dette, er at det ikke har vært behov for å lette på reglene sine før nå, fordi nå er det plutselig en overveldende mengde som søker om rett på sykestipend, permisjon fra studier, psykolog hjelp etc. Da har Lånekassen selv behov for å gjøre ting lettere for seg selv.

(Men nå sier jeg takk for meg, tidlig opp imorgen)

I VG. Les hva det faktisk står i artikkelen så ser du at dette er tillempinger for kun AP-meldemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nok de hade gjort. Jeg tror de hadde gjort det uavhengig av hvilken organisasjon, parti, etc. så lenge det er en nasjonal hendelse som hadde berørt mange og skapt et overveldende behov for å få raskere behandlingstid etc. så ja jeg tror det hadde blitt gjort.

Helt ærlig? Nei, det tror jeg ikke på. I få partier er partitilhørighet viktigere enn i AP. AP er som LO, de som ikke er medlemmer er snyltere og frtjener ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg er veldig enig med deg i masse av det du skriver men, du må slutte å spy galle utover arbeiderpartiet.

Dette hadde lånekassen gjort samme pokker hvilket ungdomsparti som ble rammet.

Jeg er ikke fan av arbeiderpartiet selv, på ingen måte.

Men med den måten du skriver om saken på så fremstiller du det dit hen at det er arbeiderpartiet som er skyd i at lånekassen gjør om reglene, og der bommer du grovt.

I stedet for å bli tatt seriøst fordi gode poengene som du faktisk har så tror jeg du mister mye respekt vet å skrive så mye hatske ting om ap.

Jeg kjenner forøverig en jente som ble gruppevoldtatt og truet med kniv under hendelsen, hun fikk svært dårlig oppfølging etterpå og hun var medlem av arbeiderpartiet... Så ikke alle fra den kanten får særbehandling.

Jeg har NULL tro på at Staten hadde vært like hyggelig om dette var FpU eller Høyre sin ungdomsorganisasjon som fikk gjennomgå. Til det har Stoltenberg i alle år gjort så uendelig mye kun for seg og sine at min tillit til AP og stoltenberg sine lakeier er på grensen til det paranoide.

Når det gjelder denne stakkers unge kvinnen du kjenner håper jeg virkelig at hun får den hjelp hun trenger. Men slik jeg kjenner Stoltenberg-regimet så er det ikke mye å hente for det som trenger psykriatisk oppfølgning. Dessverre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I VG. Les hva det faktisk står i artikkelen så ser du at dette er tillempinger for kun AP-meldemmer.

Hvis du snakker om artikkelen som blir lenket til i trådstarters innlegg, ser jeg ingenting om at dette gjelder kun for AP-medlemmer.

Hadde det vært tilfelle (at det bare gjaldt for AP-medlemmer) hadde jeg blitt forbanna, men såvidt jeg ser står det at reglene gjelder så lenge de kan vise at det er 22. juli som er grunnen til at de sliter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes virkelig synd i dere som tror at dette kun dreier seg om AP medlemmer og deres velbefinnende.

For det første laster dere AP for noe pressen ofte har skapt (hets spesielt rettet mot FRP) og for det andre ser dere fullstendig rødt fordi AP uheldigvis er i søkelyset akkurat nå.

Jeg ser det som en absolutt selvfølge at ved et eventuelt fremtidig terrorangrep eller lignende traumatisk hendelse så blir slike krav lempet på uansett partiboken til de det gjelder.

Bare husk at en unik situasjon er unik, nettopp fordi den er unik. Den er ikke unik fordi det er AP som er rammet, men fordi det er et terrorangrep på størrelse med 9/11 målt i % av rammede i forhold til folketall.

Nå skal du ikke på noe som helst vis tro at jeg støtter FrP på noe som helst nivå, men FrP er ikke ansvarlige for den rasering og kammeraderi-politikken Stoltenberg er ansvarlig for.

Jeg vil tro at lempinger på regler er ekstremt avhengig av hvem som er offer.

Når dt gjelder unik og ikke unik så finnes ikke 22 juli unik når det kommer til den psykiske belastningen det er for offrene. Men offre for andre traumatsike hendelser skal ikke få nyte godt av disse regelendringene. Er det rart jeg er forbannet? Alle skal med? Pøh!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ligger jo ikke på sykestipend, for den ordningen har Lånekassen fra før. Men derimot deltidssykemelding. Det er jo ønskelig at disse ungdommene skal klare å fortsette på skolen, selv om det bare er deltid.

Jeg ble selv sykmeldt etter første semester i studiet, men jeg valgte å fullføre noen fag, for å ikke gi opp helt. Jeg fikk diagnosen PTSD. Jeg har opplevd overgrep i oppveksten og vold og flere overgrep i forhold. Og masse annet traumatisk. Men det er ikke poenget.

Problemet mitt oppstod da jeg skulle søke om sykestipend, det fikk ejg ikke fordi jeg fullførte noen fag, jeg var ikke 100% sykmeldt. For meg var det veldig viktig å fortsette med studiet. Hadde jeg blitt 100% sykmeldt hadde jeg havna rett i kjelleren og det hadde vært slutten på det. Det er mange med meg som har det slik tror jeg, de klarer litt, de orker noe, men ikke fullt løp som alle andre. Noen av oss trenger litt mer tid.

Jeg fikk heldigvis hjelp av nav på annet vis, men det var bare fordi min sak var som den var. Det er ikke alle som er like heldig. Noen ender opp med studielån oppover øra.

Jeg er all for at utøya-ofrene får tilpasset studiene sine og får støttet deltidsstudier. Kjempebra. Men, da bør det bli en permanent ordning. Punktum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker om artikkelen som blir lenket til i trådstarters innlegg, ser jeg ingenting om at dette gjelder kun for AP-medlemmer.

Hadde det vært tilfelle (at det bare gjaldt for AP-medlemmer) hadde jeg blitt forbanna, men såvidt jeg ser står det at reglene gjelder så lenge de kan vise at det er 22. juli som er grunnen til at de sliter.

Ergo AP-medlemmer. Som noen andre nevnte, tror du dette hadde skjedd om det var FpU sin leir som ble rammet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ergo AP-medlemmer. Som noen andre nevnte, tror du dette hadde skjedd om det var FpU sin leir som ble rammet?

Det er jo ikke bare AP-medlemmer som ble rammet. Vet om folk som mistet nærmere 20 venner på Utøya, men selv var de ikke involvert i AUF. Dette gjelder jo også de som var i Regjeringskvartalet, noe som jeg antar ikke bare var APere. Man kan regne med at mange av de avdøde AUFerne hadde venner, søsken og foreldre som ikke var AP-medlemmer, men jeg ser for meg at alle disse vil være "kvalifisert" til denne regellempingen.

Om det samme hadde skjedd hvis det var FpU sin leir som ble rammet, har jeg absolutt ingen annen formening om enn at jeg håper det. Er verken AUFer eller FpUer, men synes såklart alle burde få samme behandlingen. Og det gjelder for øvrig for alle også i denne sammenhengen, og jeg mener at dette ikke bare burde gjelde for folk som sliter pga. 22. juli. Kommentaren min var utelukkende for å si at dette ikke gjelder kun for AP-medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til et "tilbud" til samtlige som var på Utøya, altså et kollektivt tilbud.

Jeg mener at dette bør behovprøves for dem, som for alle andre.

Når det er sagt, jeg ser ikke bort fra at alle (?) som var der har traumer som skulle tilsi at de ville falt innunder ordningen til Lånekassen. Men selv om det helt klart har vært traumatisk for alle som var tilstede, hadde de unge ulike opplevelser og erfaringer der ute, og har også reagert ulikt i ettertid, og vil fortsette å gjøre det. Mange vil greie seg helt utmerket, andre vil slite, og atter andre vil virkelig slite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Nei, det tror jeg ikke på. I få partier er partitilhørighet viktigere enn i AP. AP er som LO, de som ikke er medlemmer er snyltere og frtjener ingenting.

Jeg har lest artiklene, det står fremdeles ingenting som underbygger dine påstander. Og ja det tror jeg faktisk - du har fremdeles ingen gode agumenter bare dine egne oppfatninger om Ap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir flau av å lese en del innlegg her..

Tror mange av innleggene ville ha høstet nikk fra ABB og er det virkelig slike holdninger vi vil ha?

Nei, jeg finner ikke ord..Synes det er skremmende, veldig skremmende at folk kommer med uttalelser som Hadde Lånekassen lempet på reglene om tragedien hadde skjedd på FrPU's sommerleir? Heller tvilsomt..

Hvorfor klarer dere ikke å se på dette som noe positivt?

Hvorfor klarer dere ikke å se på dette som en døråpner for en lettere hverdag for flere på sikt?

Så mye rart folk skal henge seg opp i..er det så viktig med den episoden av Greys at det må bli et problem av det? Det er fordi det er knappe 2 mnd siden denne hendelsen skjedde! Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Blir helt matt av holdningene til enkelte her. Tror litt forståelse hadde gjort hverdagen deres litt lettere så slipper dere å gå rundt å være så bitre eller hva dere er..

Selv om vi andre går videre så kan vi ikke kreve at alle ofrene gjør det. Og nei, samfunnet stopper ikke opp bare fordi man ikke viser en greys episode, tro det eller ei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...