Gå til innhold

Lånekassen lemper på reglene for terrorofre

Miki

Anbefalte innlegg

Å være sjalu på Utøya-ofrene fordi de får litt økonomisk støtte er faen så smålig!

Se egoistisk på det: Du tjener selv på det i det lange løp, fordi du slipper å betale trygden deres om de, med tiden til hjelp, klarer å fullføre skolen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at de på utøya har det tøft og kan slite lenge fremover og få det vanskelig med utdanning.

Jeg har fått hjelp i den forstand at jeg droppet ut av 10klasse da jeg ikke klarte å møte andre mennesker, moren min var sterk og stod på 24/7 for at jeg skulle komme inn på en privatskole, men droppet ut etter 2 år.

Kort om min historie og hvorfor jeg skulle ønske nav og lånekassen kunne hjelpe meg, slik at jeg ikke satt med gjeld oppovere ørene i dag fordi jeg til slutt klarte å ta en utdannelse

* missbrukt fra jeg var 4-20 av flere personer som er i og utenfor familien

* omsorgsvikt

* mobbing

* terrorisert av menn

* anmeldelser som har blitt henlagt pga bevisets tilstand og har etter det møtt overgriperene flere steder. Selv om de ikke har lov til å komme nærmere enn 300m så gjør de meg ingen skade ved å være 100 eller 2 meter fra meg så kan ikke politiet gjøre noe

* vært utsatt for psykisk og fysisk vold i tidligere forhold.

* innlagt på psykiatrisk

*selvskading

* inn og ut av sykehus

J

eg sier ikke at det er så stakkars meg, for jeg er frisk den dag i dag. Men jeg har hatt det tøft g det hadde vært enklere om jeg kunne fått hjelp av NAV eller lånekassen. Det jeg reagerer på at det må så mye til som 22 juli for at noen skal ta grep om situasjon.

Som noen over her sier, hva med oss enkeltmennesker. Er ikke det "godt" nok?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være sjalu på Utøya-ofrene fordi de får litt økonomisk støtte er faen så smålig!

Se egoistisk på det: Du tjener selv på det i det lange løp, fordi du slipper å betale trygden deres om de, med tiden til hjelp, klarer å fullføre skolen.

Ah! La oss lage spesialregler for alle i AP og LO! Andre som utsettes vor vold, voldtekt og andre o vergrep får heller forholde seg til den rigide byråkratiske statsmakten AP har bygget opp gjennom årenes løp.

Det handler ikke om smålighet, men likhet for loven! Jens "Salomon" Stoltenberg sine disipler skal selvfølgelig ha det bedre en Jørgen hattemaker sine like. Så lenge de rødgrønne driter i å VIRKELIG bedrive forebyggende behandling og driter i å styrke psykisk helsvern samt rusmiddelomsorg i dette landet så gjør denne forskjellsbehandlingen lite annet for meg enn å øke min politikerforakt generelt, og forakt for AP spesielt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra det gjør dette, fordi det er en såpass stor gruppe som er berørt, nå er det ikke lenger snakk om enkelt tilfeller men mange hundre unge mennesker som er så og si direkte berørt. Jeg tror ikke de kommer til å nekte alle andre hjelp eller fjerne denne åpenheten så snart Utøya ofrene er "friske". Jeg ser det heller som at de nå tar ansvar og åpner mulighetene for alle, men spesielt for dem som er hardest rammet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra det gjør dette, fordi det er en såpass stor gruppe som er berørt, nå er det ikke lenger snakk om enkelt tilfeller men mange hundre unge mennesker som er så og si direkte berørt. Jeg tror ikke de kommer til å nekte alle andre hjelp eller fjerne denne åpenheten så snart Utøya ofrene er "friske". Jeg ser det heller som at de nå tar ansvar og åpner mulighetene for alle, men spesielt for dem som er hardest rammet.

La oss telle antall overgrepsofre, voldsofre og andre ofre for traumatiske opplevelser gjennom ett år. De blir nok ikke så mange, så da driter vi i dem...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss telle antall overgrepsofre, voldsofre og andre ofre for traumatiske opplevelser gjennom ett år. De blir nok ikke så mange, så da driter vi i dem...

jeg sier ikke at det er bra de har oversett alle andre - men at det er bra de tar tak i det nå. Du kan faktisk ikke overse det faktum at dette er et ganske unikt tilfelle, og ikke bare får de mange hundre flere ofre å måtte ta stilling til, så derfor er løsningen vel å lette på reglemanget, slik at alle kan få hjelpen de trenger når de trenger den.

Hvor var alle dere før Utøya da? Mange kritiserer Lånekassen for å gjøre dette nå, og ja jeg synes kanskje det er litt sent selv, men hvor var alle dere kritiske røster før dette vedtaket ble tatt - brydde dere, dere om de andre ofrene og deres muligheter for å få hjelp før dette?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler ikke om å være sjalu, det handler om å se at også andre kan ha behov. Se at dette handler om individer og ikke bare forsiden av Dagbladet. Det handler om å få noe godt ut av Utøya-tragedien. Et bedre samfunn som er flinkere til å hjelpe de som trenger det. Det handler om solidaritet for alle.

"Egoistisk" (eller rettere sagt, samfunnsøkonomisk) så er vi tjent med å støtte de som har blitt utsatt for voldtekt, de som har sett sin far drepe sin mor osv osv når vi ser de trenger det. Å bare ville hjelpe noen få fordi dem er ofre i en medieprofilert sak mens vi glemmer alle de andre er ikke god samfunnsøkonomi!

Og bare så det er sagt, selv hadde jeg en strålende oppvekst og var heldig som slapp å oppleve mye av det andre har måtte gå igjennom. Så nei, dette handler ikke om at jeg vil ha penger til meg selv eller er bitter på støtte jeg ikke har fått.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier ikke at det er bra de har oversett alle andre - men at det er bra de tar tak i det nå. Du kan faktisk ikke overse det faktum at dette er et ganske unikt tilfelle, og ikke bare får de mange hundre flere ofre å måtte ta stilling til, så derfor er løsningen vel å lette på reglemanget, slik at alle kan få hjelpen de trenger når de trenger den.

Hvor var alle dere før Utøya da? Mange kritiserer Lånekassen for å gjøre dette nå, og ja jeg synes kanskje det er litt sent selv, men hvor var alle dere kritiske røster før dette vedtaket ble tatt - brydde dere, dere om de andre ofrene og deres muligheter for å få hjelp før dette?

Til del en:

Det finnes ikke bra før det blir en standard regel for ALLE som har PTSD får samme behandling. Før det er dette ikek annet enn en håndsrekning fra Stoltenberg til hans egne disipler. Som hør og bør er i de kretser...

Til del to:

Jeg har i alle år vært forbannet på Staten, spesielt den røde og mørke blå delen. det vil si AP og FRP, for deres ulidelige motvilje til å ha en stat som bærer preg av medmenneskelighet. Når da staten gir spesialbehandling til KUN ap-medlemmer så er det GRAVERENDE OG PROVOSERENDE! Det er å pisse på alle andre som lider minst like mye, men på grunn av helt andre hendelser. Det er en hån, en skam og direkte pinlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk ikke overse det faktum at dette er et ganske unikt tilfelle,

Problemene noen av de som var på Utøya sliter med er på ingen måte unikt. Det er heller ikke slik at de har opplevd det samme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADVARER LITT SPOILING!

Nå er jeg så forbanna lei den terror saken! Klart det er helt forferdelig og kan ikke sette meg inn i situasjonen siden jeg aldri har opplevd noe lignende, MEN HALLO! Det er over 2(!) mnd siden. De dropper å sende en episode av en serie fordi den kan virke støtende på Utøya ofrene (det er ingen som tvinger noen til å se noe som helst), og samtidig publiseres bilder av Jens Stoltenberg med GEVÆR!! Også nå, dette med lånekassa! Det er klart det er vanskelig for dem og jeg er glad på deres vegne at de får det tilbudet, MEN hva med alle andre som lider av andre årsaker som ikke får dette tilbudet? "Sorry, dere ble ikke skutt på så vi gidder ikke å hjelpe dere!" URETTFERDIG JA!

Og ja jeg gjemmer meg bak anonym bruker og er fullt klar over at jeg ikke trenger å lese alle disse sakene hvis jeg blir så irritert, så det trenger ikke alle dere som er "så mye bedre enn meg" påpeke! TAKK!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene noen av de som var på Utøya sliter med er på ingen måte unikt. Det er heller ikke slik at de har opplevd det samme.

Nei og det er heller ikke det jeg sier, jeg sier at selve situasjonen de har havnet i er unik - for hvor mange andre unge norske ungdommer har vært på et treff og opplevd at en fyr utkledd som politi går rundt og dreper vennene deres med kaldt blod? Ikke mange. Selve situasjonen er unik, hvilke problemer de får er dermed ikke unike da mange kan få samme problemer ut ifra ulike opplevelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har mistet en forelder. Jeg har mistet venner. Jeg har opplevd små barn dø.

Jeg var ikke i regjeringskvartalet eller på Uttøya. Jeg hadde noen jævlig vonde dager da dette skjedde. Men jeg så ikke kameratene mine skutt i filler, og ikke må jeg forholde meg til at det jeg opplevde stadig vekk er tema i nyhetene. Ikke må jeg se den ekle morderen flire i avisen, når jeg faktisk kunne dødd. Ikke må jeg forholde meg til at jeg lå underst i en likhaug og holdt pusten sånn at eklingen skulle tro jeg var død. Ikke pisset jeg på meg av skrekk. Ikke svømte jeg vettskremt til land mens skuddene haglet og folk druknet ved siden av meg.

Hvis ikke de som har opplevd Uttøya skal ha særbehandling så vet jeg ikke hvem som skulle hatt det. Det er noe helt annet å oppleve en nasjonal krise og katastrofe som dette enn å oppleve en personlig tragedie - uten at den personlige tragedien dermed blir liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til del en:

Det finnes ikke bra før det blir en standard regel for ALLE som har PTSD får samme behandling. Før det er dette ikek annet enn en håndsrekning fra Stoltenberg til hans egne disipler. Som hør og bør er i de kretser...

Til del to:

Jeg har i alle år vært forbannet på Staten, spesielt den røde og mørke blå delen. det vil si AP og FRP, for deres ulidelige motvilje til å ha en stat som bærer preg av medmenneskelighet. Når da staten gir spesialbehandling til KUN ap-medlemmer så er det GRAVERENDE OG PROVOSERENDE! Det er å pisse på alle andre som lider minst like mye, men på grunn av helt andre hendelser. Det er en hån, en skam og direkte pinlig.

Om alle som har PTSD nå får lik behandling synes jeg det blir bra - det er trist at det kommer nå i det seneste laget, men det er nå så. Hva foretrekker du da? At det ikke skal skje noen verdens ting? At ingenting skal bli endret? Reglemanger blir veldig sjeldent endret pga. enkelt tilfeller. Når noe stort skjer, som berører mange samtidig så pleier man å endre dem. Da inkluderer man også dem som har fått de samme problemene av andre årsaker.

Det er kanskje ikke den beste løsningen i manges øyne, men det er nå sånn det pleier å foregå, og at reglene blir endret nå kan hjelpe mange enkelt individer med enkelt situasjoner i fremtiden. Så om ikke det er bra - så ja...

Jeg har i grunn ingen kommentar til din del 2 - fordi det kan komme til å bli en avsporing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mistet en forelder. Jeg har mistet venner. Jeg har opplevd små barn dø.

Jeg var ikke i regjeringskvartalet eller på Uttøya. Jeg hadde noen jævlig vonde dager da dette skjedde. Men jeg så ikke kameratene mine skutt i filler, og ikke må jeg forholde meg til at det jeg opplevde stadig vekk er tema i nyhetene. Ikke må jeg se den ekle morderen flire i avisen, når jeg faktisk kunne dødd. Ikke må jeg forholde meg til at jeg lå underst i en likhaug og holdt pusten sånn at eklingen skulle tro jeg var død. Ikke pisset jeg på meg av skrekk. Ikke svømte jeg vettskremt til land mens skuddene haglet og folk druknet ved siden av meg.

Hvis ikke de som har opplevd Uttøya skal ha særbehandling så vet jeg ikke hvem som skulle hatt det. Det er noe helt annet å oppleve en nasjonal krise og katastrofe som dette enn å oppleve en personlig tragedie - uten at den personlige tragedien dermed blir liten.

Han gutten på 12 som levde sammen med sin mor. En dag han kom hjem fra skolen og låste seg inn. Der hang hun med ett tau rundt halsen rett framfor ham.

Nå kan du finne frem bilder av mennekser som har hengt seg.

Så kan du tenke på at han ikke var medlem av AP og derfor aldri fikk krav på noe som helst spesialbehandling av lånekassen. Alle (i AP) skal med...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle som har PTSD nå får lik behandling synes jeg det blir bra - det er trist at det kommer nå i det seneste laget, men det er nå så. Hva foretrekker du da? At det ikke skal skje noen verdens ting? At ingenting skal bli endret? Reglemanger blir veldig sjeldent endret pga. enkelt tilfeller. Når noe stort skjer, som berører mange samtidig så pleier man å endre dem. Da inkluderer man også dem som har fått de samme problemene av andre årsaker.

Det er kanskje ikke den beste løsningen i manges øyne, men det er nå sånn det pleier å foregå, og at reglene blir endret nå kan hjelpe mange enkelt individer med enkelt situasjoner i fremtiden. Så om ikke det er bra - så ja...

Jeg har i grunn ingen kommentar til din del 2 - fordi det kan komme til å bli en avsporing...

Alle eller ingen. Spesialbehandling for AP-medlemmer er det nok av i politikken allerede.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samme reglene finnes for alle andre. Alle kan søke sykestipend bare de har dokumentasjon. Og alle kan søke permisjon fra studene.

Forskjellen er :De kan flytte hjem, være syke ved oppstart.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han gutten på 12 som levde sammen med sin mor. En dag han kom hjem fra skolen og låste seg inn. Der hang hun med ett tau rundt halsen rett framfor ham.

Så kan du tenke på at han ikke var medlem av AP og derfor aldri fikk krav på noe som helst spesialbehandling av lånekassen. Alle (i AP) skal med...

Jaha ja, han er fremdeles ikke lånekassen sitt ansvar, da han er mindreårig og ikke student og ikke har lån. Da har han krav på hjelp fra NAV og mange andre departementer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha ja, han er fremdeles ikke lånekassen sitt ansvar, da han er mindreårig og ikke student og ikke har lån. Da har han krav på hjelp fra NAV og mange andre departementer.

Prinsippet er det samme da. Tror du han virkelig hadde fått samme behandling av Lånekassa dersom han hadde hatt lån der? Neppe!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har ikke sagt at han ikke skal få hjelp! Jeg har sagt at det er noe helt annet at hele samfunnet rundt deg ikke snakker om noe annet enn terrorhandlingene - og dessuten, så opplevde disse ungdommene mange timer med dødsangst. En av dem, intervjuet av VG i dag: satt i alle forelesninger og lette etter fluktveier.

Jeg skulle gjerne ha gitt ut bistands advokat og støtte til alle. Nå er det ikke til å unnslå at en stor gruppe mennesker - som tilfeldigvis var fra AP fordi terroristen anså dem som sitt viktigste mål - har blitt rammet av dette. Før du spyr mer av grønn misunnelse bør du tenke gjennom hva disse gjennomgikk i disse timene.

MEN for all del - vi får vel heller si: herregud altså, kom over det - det er jo hele to måneder siden. Skjerp dere nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah... Han hadde nok det... Fikk han det? Var det ett hjelpeapaprat tilstede da han fikk flashbacks i studietiden? Var det noe som helst å hente av hjelp hos lånekassen? Merk at jeg skriver i fortid, det er en grunn til det. Forøvrig virker det som om han har skikket seg på tross av staten sin unnfallenhet.

Gadd vite hvor mange kvinner som hvert år får ødelagt studier og økonomi etter overfall. Tilfeller der de ikke er AP-medlem og derfor ikke får denne spesialbehandlingen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...