Gå til innhold

Hvordan forholde seg til dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jøss. Jeg trodde kristne troende folk var inkluderende og hyggelige. "Stå opp for sin neste" og " ta vare på hverandre", men tydligvis ikke. Feirer ikke jul med hvem som helst? Det er for søren meg et barn vi snakker om her. Et barn!

Jeg må bare si at jeg synes familien din høres lite hyggelig ut og jeg håper jeg aldri møter slike holdninger i mitt privatliv. Fysj.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ingen vanskeligheter med å forstå tankegangen din ts, og skjønner at du har lyst å feire sammen med noen som syns jula faktisk betyr noe :) Angående din samboer, så kan jeg tenke meg at han blir sur fordi han føler du velger dine foreldre fremfor han, At de kommer først, til tross for at han egentlig ikke bryr seg om jula.

Jeg ville nok ikke feiret jul med foreldre som var så trangsynte, det tror jeg ikke ville blitt noe koselig uansett.

Men har de sagt noe om hvorfor det er så problematisk for dem å feire med din stedatter? Selv om de ikke kjenner henne, så er hun jo en del av din familie..

Det er godt mulig at han føler seg litt tilsidesatt, men når julaften med hans stedatter aldri har vært tema hos oss så regnet jeg med at det var han, meg og vårt felles barn som skulle feire jul sammen. Det er jo dette han har sagt at han gleder seg til :) Jeg sa til han i går at jeg får si til foreldrene mine at vi ikke kommer på julaften, men han sa da at jeg skulle vente med det for han skulle snakke med moren til sin datter om dette. Han selv synes det var rart at hun PLUTSELIG denne julen skulle ha barnefri når moren skal feire jul med hele familien sin inkludert en hel drøss med barn. Hos oss blir det INGEN barn utenom vårt fellesbarn på 3-4 mnd, så det blir sikkert ikke en gøyal jul for datteren hans å sitte med kun voksne og eldre, men jeg skal ikke si noe sikkert om det blir gøy for henne eller ikke.

Har ikke spurt mine foreldre konkret om hun kan komme, men da vi tidligere i år skulle vanne blomster for foreldrene mine mens de var på ferie, så fikk jeg grei beskjed om at det er KUN jeg eller sambo som får lov å gå opp i huset deres da jeg nevnte at vi hadde stedatter den dagen vi skulle opp i huset deres. Hun fikk altså ikke lov å være med inn med verken meg eller sambo. Det kan jo hende at de ikke ville at hun skulle komme inn siden de ikke kjenner henne og ikke var der selv, ikke vet jeg. Men de er generelt veldig skeptisk til "fremmede", enten det er barn eller voksne. Jeg skal møte foreldrene mine seinere denne uken og jeg tenkte å si at vi ikke skal feire jul med dem og da får jeg nok et spørsmål om hvorfor. Da svarer jeg at vi skal ha stedatter denne julen og jeg tenkte at de ikke ville feire jul med fremmede siden de har sagt dette før i en annen setting (som ikke gjaldt min stedatter), så får jeg se hva de svarer. Det er jo godt mulig at jeg overanalyserer og undervurderer foreldrene mine.

Skrevet

Det er godt mulig at han føler seg litt tilsidesatt, men når julaften med hans stedatter aldri har vært tema hos oss så regnet jeg med at det var han, meg og vårt felles barn som skulle feire jul sammen. Det er jo dette han har sagt at han gleder seg til :) Jeg sa til han i går at jeg får si til foreldrene mine at vi ikke kommer på julaften, men han sa da at jeg skulle vente med det for han skulle snakke med moren til sin datter om dette. Han selv synes det var rart at hun PLUTSELIG denne julen skulle ha barnefri når moren skal feire jul med hele familien sin inkludert en hel drøss med barn. Hos oss blir det INGEN barn utenom vårt fellesbarn på 3-4 mnd, så det blir sikkert ikke en gøyal jul for datteren hans å sitte med kun voksne og eldre, men jeg skal ikke si noe sikkert om det blir gøy for henne eller ikke.

Har ikke spurt mine foreldre konkret om hun kan komme, men da vi tidligere i år skulle vanne blomster for foreldrene mine mens de var på ferie, så fikk jeg grei beskjed om at det er KUN jeg eller sambo som får lov å gå opp i huset deres da jeg nevnte at vi hadde stedatter den dagen vi skulle opp i huset deres. Hun fikk altså ikke lov å være med inn med verken meg eller sambo. Det kan jo hende at de ikke ville at hun skulle komme inn siden de ikke kjenner henne og ikke var der selv, ikke vet jeg. Men de er generelt veldig skeptisk til "fremmede", enten det er barn eller voksne. Jeg skal møte foreldrene mine seinere denne uken og jeg tenkte å si at vi ikke skal feire jul med dem og da får jeg nok et spørsmål om hvorfor. Da svarer jeg at vi skal ha stedatter denne julen og jeg tenkte at de ikke ville feire jul med fremmede siden de har sagt dette før i en annen setting (som ikke gjaldt min stedatter), så får jeg se hva de svarer. Det er jo godt mulig at jeg overanalyserer og undervurderer foreldrene mine.

Vi får håpe det :) Det er jo litt trist hvis dere aldri kan dra til foreldrene dine når stedatteren din er hos dere.

Skrevet

:hakeslepp: Du tullar, sant? Så sære har faktisk ikkje vaksne menneske lov til å vere. Hadde eg fått beskjed om noko slikt, hadde eg gitt dei beskjed om å finne nokre andre til å vatne plantane sine. For nokre haldningar!

• Liker 1
Skrevet

:hakeslepp: Du tullar, sant? Så sære har faktisk ikkje vaksne menneske lov til å vere. Hadde eg fått beskjed om noko slikt, hadde eg gitt dei beskjed om å finne nokre andre til å vatne plantane sine. For nokre haldningar!

Nei, jeg tuller ikke. Jeg sa jo tidligere i tråden at foreldrene mine er spesielle. De er veldig spesielle mennesker og jeg har prøvd å få dem til å være mer imøtekommende og hyggelig mot andre mennesker, men det lar seg ikke gjøre. Har mange andre eksempler på at de er VELDIG spesielle, men de eksemplene kan jeg holde for meg selv siden det blir off topic. Har tidligere fått høre av både venner og den nåværende kjæresten min at mine foreldre er veldig spesielle/sære. Jeg selv liker å diske opp med mat og inviterer gladelig mennesker inn til meg. Har gjort dette for å bli kjent med naboer, venner av venner så de ikke skal føle seg uvelkommen etc, men når det gjelder mine foreldre så kan de ikke fordra å bli kjent med nye mennesker. Jeg aner ikke hvorfor de er slik. Det er utallige situasjoner hvor jeg har blitt flau for måten de oppfører seg på, men alikevel så er de mine foreldre. Det blir vel kanskje feil å si "mine foreldre" med tanke på at det er min mor som er sjefen i heimen og min far bare nikker til alt hun sier, så det er vel min mor som er spesiell/sær.

Skrevet

Der hadde jeg bedt foreldrene mine vanne blomstene sine selv, og så hadde jeg sagt at de var hjertelig velkommen på besøk hos oss når de lærte seg å oppføre seg som normale oppegående mennesker. Får være måte på å fraskrive de ansvar, at det liksom er greit å behandle datteren hans på den måten, fordi de er skeptisk mot fremmede.

kanskje på tide å bli voksen, og gi de klar beskjed om hva som er akseptabel oppførsel i forhold til datteren hans.

Skrevet (endret)

Eg er jammen glad for at foreldra mine er sånn cirka ein million gonger meir inkluderande enn dine, TS. Ikkje rart du har blitt som du har blitt. Kvifor vil dei ikkje feire jul med stedottera di?

Eg er einig i at det verkar litt rart at mora til denne jenta sender ho for å feire jul med far, når far ikkje feirar jul.

Endret av imli

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...