Gå til innhold

Hvordan forholde seg til dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis din stedatter aldri har feiret jul med sin far så er det jammen på tide! Kanskje storesøstera har sagt til moren sin at hun har lyst å være hos far denne jula nettopp fordi hun har blitt storesøster og har lyst å være sammens med sitt søsken?

Jeg lurer fortsatt på hvorfor hun aldri har møtt familien din......kanskje på tide det og?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sjelden jeg blir sint, men det ble jeg virkelig av å lese dette innlegget. Fy, skam deg TS, for en holdning du har ovenfor ei lita jente. Det er faktisk søsteren til ditt barn og din samboer (snart mann) sitt andre barn. Han er like mye pappa til begge disse barna.

Du har jo akkurat de samme stygge holdningene som dine foreldre. Beskriver barnet som "en hvem som helst", og er sjokkert over at barnet skal være hos faren denne julen. Jeg klarer ikke å tro at det er sant det du skriver... Og hvis det virkelig er sant at godt voksne personer (dine foreldre og familie), ikke kan åpent ta imot ett uskyldig lite barn på juleaften, så er de rett og slett onde...

Vi har vært beredskapshjem, og de barna har ingen biologisk forbindelse til oss - men jeg hadde vel "svimt av" hvis ikke mine foreldre tok imot de på samme måte som "våre egne" barn. Det har aldri vært et spørsmål engang.

Her har du ingen andre valg enn å bli hjemme hos din samboer, ditt barn og barnets søster. Det er de som er din familie nå. Siden din mann ikke har tradisjoner for julen, er jo nettopp dette et fint tidspunkt til å lage deres egne. Itillegg viser du tydelig din familie at du ikke aksepterer slik oppførsel.

Hvordan hadde du reagert om din mann hadde tatt med seg begge sine barn til sine foreldre og der satt du alene?? Han har like mye rett til å ta deres felles barn med seg, som du har til å ta det den 24. desember...om de (faren og familien) feirer jul eller ei.....

• Liker 4
Skrevet

Jeg har faktisk bittelitt forståelse for at du først og fremst ønsker å feire med familien din. Ikke fordi jeg selv vile gjort det,men jeg har en søster som ikke greide å feire andre plasser enn sammen med sin "gamle" familie i starten da de fikk barn. Hennes mann nektet å feire med hennes familie, så derfor feiret han hjemme hos sine foreldre, mens gutten deres var med sin mor. Året etter fant hun ut at hun heller ville feire med sin "nye" familie, så det var nok ikke så morsomt å ikke feire med sin mann allikevel ;)

Dette handler vel om at noen har vanskeligere for å gi slipp på gamle tradisjoner, og ikke greier å se for seg at det skal bli koselig å gjøre noe annet, skape sine egne tradisjoner. Men jeg tror nok at du ville syntes det var trist på julaften om din mann og stedatter satt for seg selv.

Skrevet

Det er godt mulig jenta har lyst å feire jul med oss, men det var ikke slik barnemor framla det. Det var mer at siden hun hadde datteren deres forrige jul så skulle sambo ha datteren deres denne julen og dermed basta! Ikke har jeg hørt noe tidligere i år fra verken datteren eller sambo om noe julefeiring heller.

Datteren har ikke møtt min familie for jeg føler det aldri har vært anledning til det. Sambo er mye borte pga jobb så det er jeg som sitter hjemme med datteren hans hver gang hun er her. Han bare kjører hun frem og tilbake hos oss, men er der sjeldent selv (kanskje 1 gang i mnd). Og jeg bor et godt stykke borte fra mine foreldre så hvis vi skulle dratt til dem så måtte vi hatt en bil tilgjengelig, noe som JEG ikke har siden sambo bruker den til og fra jobb. De dagene det har vært familiebesøk har ikke sambo spurt om dattern vil komme til oss eller om hun kan være med oss. Og jeg vet at jeg kunne spurt sambo om dette selv, men det har faktisk ikke streifet tankene mine siden familiebesøkene har vært ganske seint på kvelden og aldri i helger (det vil si skoledag dagen etterpå).

Vi har det veldig kjekt sammen. Vi syr, lager smykker og armbånd, spiller kort/brettspill, spiller dataspill og playstation/nintendo og har vært på kino/ser filmer sammen og det virker som jenten er veldig glad i meg for jeg får alltid klem når hun kommer og må dra. Så jeg synes det blir feil å si at jeg ikke inkluderer henne her hjemme. Har aldri lagt skjul på at dette også er hennes hjem, at hun ikke er en gjest, men at hun faktisk bor hos oss også. Hun har og spurt meg tidligere om jeg ville komme på 17-maifeiringen hennes på skolen (noe jeg gjorde) og hun ringer i blant for å spørre om vi kan finne på ting sammen, bare hun og jeg, så jeg tror ikke hun føler seg lite inkludert i hvert fall.

Men jeg har tatt svarene deres til meg, og som sagt så blir det nok julefeiring sammen med sambo, datteren hans og vårt felles barn selv om det ikke var slik jeg så for meg julen. Jaja, vi får prøve og gjøre det beste utav det. Datteren har også samme religion som sin far (hun har valgt å gå i farens fotspor når det gjelder religion, men feirer alikevel jul med moren), så jeg vet ikke HELT hvordan dette blir, men vi får da prøve.

Skrevet

Jeg er nysgjerrig, jeg tilstår det. Hvilken religion har far og datter?

Skrevet

Hvordan hadde du reagert om din mann hadde tatt med seg begge sine barn til sine foreldre og der satt du alene?? Han har like mye rett til å ta deres felles barn med seg, som du har til å ta det den 24. desember...om de (faren og familien) feirer jul eller ei.....

Nå har sambo andre tradisjoner enn meg og hadde han valgt å ta med begge barna og ikke meg til sine foreldre når det gjaldt hans tradisjoner hadde jeg ikke brydd meg. Dette har han faktisk gjort før. Da var ikke vårt felles barn født, men han tok med seg dattern sin da en av hans tradisjoner "dukket opp". Jeg ble ikke invitert med og jeg ble heller ikke sur for det. Satt hjemme og var gravid :) Dersom han ville tatt med vårt felles barn også så kunne jeg ikke sagt så mye.

Jeg har forståelse og respekt for andres tradisjoner :)

Skrevet

Nå er det altså sånn at far og datter har en annen religion hvor de ikke feirer jul. Da må jeg faktisk innrømme at jeg ikke helt greier å forstå hvorfor de absolutt vil være med å feire heller. Blir ikke det litt feil da?? At de vil ha tid med familie er jo greit, men det kan man jo ha alle dager ellers i året..

• Liker 1
Skrevet

Men jeg har tatt svarene deres til meg, og som sagt så blir det nok julefeiring sammen med sambo, datteren hans og vårt felles barn selv om det ikke var slik jeg så for meg julen. Jaja, vi får prøve og gjøre det beste utav det. Datteren har også samme religion som sin far (hun har valgt å gå i farens fotspor når det gjelder religion, men feirer alikevel jul med moren), så jeg vet ikke HELT hvordan dette blir, men vi får da prøve.

Herregud, SKAM DEG! Du har jo ingen tro på at dette skal bli en fin jul for din familie. For JA, det er mannen din og de to barna som er din familie nå. IKKE foreldrene dine. Det er familien DIN du skal prioritere, noe annet burde virkelig ikek vært et alternativ en gang.

Jeg blir helt målløs av slike forkastelige holdninger!

Skrevet

Herregud, SKAM DEG! Du har jo ingen tro på at dette skal bli en fin jul for din familie. For JA, det er mannen din og de to barna som er din familie nå. IKKE foreldrene dine. Det er familien DIN du skal prioritere, noe annet burde virkelig ikek vært et alternativ en gang.

Jeg blir helt målløs av slike forkastelige holdninger!

jeg tror faktisk jeg har endret litt mening her.. Dersom det nå er sånn at ts ønsker å feire med sin egen familie pga gamle tradisjoner og tro, så skjønner jeg det også. Altså, her er hun sammen med en mann som egentlig ikke feirer jul, og hans datter har valgt hans tro, og feirer da egentlig ikke jul heller. Da har jeg noe forståelse for at ts syns det er litt trist å feire en jul med to som egentlig ikke har denne tradisjonen.

At foreldrene hennes ikke kan feire med hans datter, syns jeg derimot er skammelig..

• Liker 6
Gjest frøken am
Skrevet

Folk er veldig raske med å slenge ut at folk burde skamme seg...som om det er så konstruktivt å skamme seg :roll:

• Liker 2
Skrevet

Men har du spurt familien din I'm det er greit at jenta er med?

Kan virkelig ikke fatte at noen skal ha noe i mot at et ekstra barn er med på julaften. Her hadde det ikke vært noe spm engang...

Skrevet

Jeg lurer på, selv om samboeren din og datteren hans ikke har samme religion som oss, LIKER de å feire jul? Jeg tenker, vi andre feirer jo ikke nødvendigvis julen fordi vi er så sterke i troen, men fordi vi liker det og syns det er en hyggelig tradisjon.

De fleste barn (og da utelater jeg de muslimske) liker jo julen, og jeg syns denne høytiden er mest for deres skyld.

Hvis de liker julefeiring, er det da så viktig at de tilhører en annen religion? Jeg hadde prioritert barna (de er jo søsken) og hadde sørget for at de skulle kose seg. Men jeg stusser jo litt på at det er så uoverkommerlig for dine foreldre at dere tar med dere hans datter. I mine øyne er dette selvfølgelig. Har du tatt dette opp med dem?

• Liker 1
Skrevet

Sambo ble sur da jeg sa at de måtte feire jul alene fordi min familie er spesiell, og det er ikke så mye jeg kan gjøre med det. Og jeg gjerne vil feire jul sammen med min familie siden høytiden er viktig for meg. Har grått mange tårer i dag pga hyling og skriking her hjemme og han har snakket mye stygt om min familie. Han sa også at jeg like så godt kunne flytte hjem til mine foreldre hvis det var sånn jeg skulle være. Jeg føler at jeg er veldig urimelig, men jeg kan ikke tvinge mine foreldre til å ta i mot datteren hans også (noe jeg VET de aldri hadde gjort heller). Og jeg vil heller ikke sitte alene hjemme med de to og vårt felles barn på julaften når julaften betyr så mye for meg. Hva skal jeg gjøre? Og nei, det nytter ikke å prate med mine foreldre. Har allerede prøvd det tidligere i år. Måtte bare ha en liten utblåsning :)

Han har grunn til å bli sur. Han har grunn til å hyle og skrike, og være utrolig opprørt. Hva er det du sitter der og sier, lar du DIN nærmeste familie sitte alene på julaften fordi din familie nekter å ha fremmede på besøk i julen? Den jenta er ikke så veldig fremmed en gang, hun er din stedatter, faktisk. Halvsøsteren til ditt eget barn. Jeg forstår samboeren din, jeg hadde blitt utrolig skuffet og lei meg selv om min kjære hadde sagt de tingene til meg. Og hans familie så slik på mitt barn. Ærlig talt.

Skrevet

Jeg syns det er trist hele greia... Her har samboeren din og datteren hans en familie som skal feire jul sammen, men likevel så sier du at de må være aleine hjemme? Jeg ser at du har "ombestemt" deg, men om min samboer hadde servert meg dette så hadde jeg tatt en seriøs revurdering på om hans holdninger og meninger er forenelige med mine...

Skrevet

Hadde mine foreldre så mye som ymtet frempå at min stedatter (uansett religion) ikke var velkommen hos de på julaften hadde jeg klikket i vinkel og ihvertfall ikke feiret jul med dem. At TS her ønsker å holde på tradjoner og tro er vel og bra, men en del av det å å barn og stebarn inkludert er jo nettopp og videreføre tradisjoner gjennom generasjonene.

• Liker 3
Skrevet

Stedatter til Ts er jo vant til å feire jul, hun feirer hvert år med sin mor..... Nå vet vi ikke hvor gammel denne jenta er, men mange, særlig i tenårene, har en tendens til å gjøre "kule" valg.....så kanskje hun bare sier hun ikke feirer jul mtp samme religion som sin far.

Jeg var en kort periode vegetarianer da jeg var 13........holdt helt til moren min lagde sitt berømte lammelår...... :sjenert:

Synes det er helt sprøtt at Ts sine foreldre ikke kan invitere sitt stebarnebarn til julefeiring...... Hadde jeg hatt et stebarn og mine foreldre ikke hadde invitert han/henne hjem, så kunne de har dratt en viss plass....

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Jeg har ikke hatt mulighet til å svare før nå fordi meg og sambo har hatt en god og lang prat. Jeg sa til datteren hans(hun kom litt seinere på dagen) at det blir kjekt når hun skal feire jul hos oss og jeg spurte hvilke tanker og forhåpninger hun hadde for julaften slik at jeg kunne gjøre det mest mulig koselig for henne (hvilken mat hun liker, dessert, gaveønsker etc). Fikk da spørsmål om hun skulle feire julaften hos oss, for det visste hun ikke en gang, men at moren hadde nevnt noe om at hun ville ha barnefri på julaften.

Jeg må ærlig si at jeg synes det var litt drøyt sagt av moren, men det får nå så være. Skal prate en gang til med foreldrene mine og går det ikke at det kommer en ekstra person på julaften, så sa sambo at vi kunne invitere hele bønsjen hjem til oss dersom de gikk med på det. Vil de ikke det heller, så blir det oss fire her hjemme :)

Datteren spurte om sambo kunne kjøre henne hjem til moren seinere på julaften så hun kunne leke/være i gaten med de andre vennene sine som heller ikke feiret jul for det hadde hun gjort hvert år. Jeg må si jeg fikk litt hakeslepp da for jeg har aldri fått lov å gå ut i julehøytiden uten familien og i hvert fall ikke fått lov og ringe på til venner. Men siden moren hennes vil ha barnefri på julaften, så kan jo hun nesten ikke reise hjem igjen og jeg hadde selv aldri tillatt at barnet mitt ringte på til folk på julaften. Barnemor har andre unger også, men de er voksne.

• Liker 2
Skrevet

Hadde mine foreldre så mye som ymtet frempå at min stedatter (uansett religion) ikke var velkommen hos de på julaften hadde jeg klikket i vinkel og ihvertfall ikke feiret jul med dem. At TS her ønsker å holde på tradjoner og tro er vel og bra, men en del av det å å barn og stebarn inkludert er jo nettopp og videreføre tradisjoner gjennom generasjonene.

Men er det riktig å videreføre en slik tradisjon for noen som ikke har denne troen? Blir ikke det litt rart? eller er det vanlig at folk med en annen tro feirer jul her til lands? Jeg bare lurer jeg altså. Dersom det er sånn at samboeren og hans barn har et sterkt ønske om å feire jul, så må jo det være veldig bra for ts. Men det overrasker meg bare litt at de skulle ha dette ønsket. Nordmenn jeg vet om, som har konvertert til en annen religion har også sluttet å feire jul. Akkurat dette med å feire jul er jo litt spesielt. familitid med mat og hygge derimot kan man jo ha uansett..

• Liker 1
Skrevet

Jeg må nok si meg enig med de andre her. Datteren hans er/blir en stor del av livet ditt når dere gifter dere. Familien din burde ta seg tid til å bli kjent med den lille jenta og ta varmt i mot henne. Synd hvis de ikke vil det.

Julen handler jo tross alt å tenke på andre enn seg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...