Gå til innhold

Hvordan forholde seg til dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Jeg har ikke hatt mulighet til å svare før nå fordi meg og sambo har hatt en god og lang prat. Jeg sa til datteren hans(hun kom litt seinere på dagen) at det blir kjekt når hun skal feire jul hos oss og jeg spurte hvilke tanker og forhåpninger hun hadde for julaften slik at jeg kunne gjøre det mest mulig koselig for henne (hvilken mat hun liker, dessert, gaveønsker etc). Fikk da spørsmål om hun skulle feire julaften hos oss, for det visste hun ikke en gang, men at moren hadde nevnt noe om at hun ville ha barnefri på julaften.

Jeg må ærlig si at jeg synes det var litt drøyt sagt av moren, men det får nå så være. Skal prate en gang til med foreldrene mine og går det ikke at det kommer en ekstra person på julaften, så sa sambo at vi kunne invitere hele bønsjen hjem til oss dersom de gikk med på det. Vil de ikke det heller, så blir det oss fire her hjemme :)

Datteren spurte om sambo kunne kjøre henne hjem til moren seinere på julaften så hun kunne leke/være i gaten med de andre vennene sine som heller ikke feiret jul for det hadde hun gjort hvert år. Jeg må si jeg fikk litt hakeslepp da for jeg har aldri fått lov å gå ut i julehøytiden uten familien og i hvert fall ikke fått lov og ringe på til venner. Men siden moren hennes vil ha barnefri på julaften, så kan jo hun nesten ikke reise hjem igjen og jeg hadde selv aldri tillatt at barnet mitt ringte på til folk på julaften. Barnemor har andre unger også, men de er voksne.

Høres ut for at det ordner seg for dere :) Må si denne barnemoren overrasker meg. Å ha et ønske om barnefri på julaften er for meg helt utenkelig, men henne om det..

Du må vel kanskje forberede deg på at foreldrene dine ikke ønsker å komme siden de generelt var så sterkt i mot å feire med en til. Men det får bli deres tap :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg i utgangspunktet imot å blande og mixe kulturer og religion.

Men jeg er enig med din samboer i at din familie virker sære.

Den dagen du flyttet sammen med din samboer, så fikk du en hel pakkeløsning, å i den pakken er også hans datter. Det mest naturlige er jo at hun også blir inkludert i deres familie da hun er en del av din og samboers familie.

Kan hende er det ikke bare din familie som er sære, men også du. Hva har du gjort for å inkludere stedatter i deres liv? Hvis du og samboer har klart å få et fellesbarn, så betyr det at dere har kjent hverandre ihvertfall i 9 mnd, å hvis dere har ansett forholdet for å være alvorlig og seriøst, så skulle hans datter blitt inkludert for lenge siden.

Din familie er tydeligvis ikke opptatt av medmenneskelighet. De/dere tenker kun på dere selv og ikke enkefru Jensen i første som ikke har noen å feire med, eller mmors barndomsvennide som har blitt alene og ikke har noen å være sammen med i høytider.

Den tiden er forbi da høytider kun ble feiret sammen med nærmeste familie. Nå er det ganske vanlig å også feire sammen med andre bekjente.

Julen handler om å ta vare på hverandre - også sine medmennesker som ikke har noen andre.

Skam dere sier jeg til både ts og hennes familie :kjefte:

• Liker 1
Skrevet

Men er det riktig å videreføre en slik tradisjon for noen som ikke har denne troen? Blir ikke det litt rart? eller er det vanlig at folk med en annen tro feirer jul her til lands? Jeg bare lurer jeg altså. Dersom det er sånn at samboeren og hans barn har et sterkt ønske om å feire jul, så må jo det være veldig bra for ts. Men det overrasker meg bare litt at de skulle ha dette ønsket. Nordmenn jeg vet om, som har konvertert til en annen religion har også sluttet å feire jul. Akkurat dette med å feire jul er jo litt spesielt. familitid med mat og hygge derimot kan man jo ha uansett..

Jeg syns det. Jeg tviler vel sterkt på at folk med en annen religion feirer jul på norsk måte om de flytter til norge. Men i og med at det er en familie som vi snakker om i dette tilfellet så forventer jeg at en ønsker å være med å dele viktige tradisjoner hos hverandre. Veldig mange etniske nordmenn feirer heller ikke jul pga det kristne budskapet, men basert på at dette er en viktig tradisjon i familiene og i kulturen vår.

Men dette går selvfølgelig og begge veier, jeg mener og at om eks ts sin mann var muslim og ville feire id så skulle ts og hatt ett øsnke om å bli med på dette. Dette fordi en velger en hel pakke når en velger å stifte familie, en pakke med forskjellige tradisjoner, kulturer osv som alle er like viktige.

Skrevet

Ærlig talt , du vil heller feire jul med dine egoistiske foreldre, som ikke evner å glede seg over sin svigersøns barn , en med din mann og deres felles barn og hans barn! Da får du bare fortsette å sutre å gråte da ! Betyr julen med dine foreldre mer en de to barna og mannen som er din nærmeste familie nå? Og fatter virkelig ikke hvilke voksne folk som ikke åpner dørene for ett barn på julaften , ett barn som deres datter er bonusmamma for! Nei , de skulle jammen fått sittet der alene mange juler for meg!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er samboer med en mann som har en annen religion enn meg. Jeg selv er kristen. Han har ei datter i skolealder med ei anna norsk dame. Denne måneden fikk vi et felles barn sammen. Planen har alltid vært at sambo, jeg og vårt felles barn skal feire jul hos mine foreldre sammen med min familie dette året. Jeg har aldri feiret jul med sambo før fordi jeg ikke har følt meg helt komfortabel med dette. Julen er en viktig høytid for meg og selv om jeg har vært sammen med andre menn i over 3 år har vi aldri feiret jul sammen. Nå har sambo og jeg fått et felles barn og har planer om å gifte oss så da blir situasjonen litt annerledes og dermed har min familie invitert han hjem til oss på julaften.

Sambo har selv aldri feiret jul på egen hånd. Da han var sammen med sine ekser har han feiret jul med dem, men som sagt så har han en annen religion enn kristendommen og dermed er det ikke naturlig for han å feire jul. Han kommer forresten ikke fra Norge heller, så julen har aldri vært et tema for han før han flyttet hit. De årene han ikke har hatt ekser har han vært alene hjemme eller med venner fra samme land som han og de har funnet på ting. Med andre ord så er ikke denne høytiden spesiell for han.

I dag fikk jeg vite at datteren hans skal feire jul med oss (?) Moren til datteren ringte i dag og sa at siden hun hadde datteren deres forrige jul, så skulle sambo ha henne denne julen. Min familie er veldig spesiell og feirer ikke jul med "hvem som helst". De har heller aldri møtt denne datteren hans (og ja, jeg vet at det fortsatt er god tid til å bli kjent med henne på, men da jeg har mange gamle i min familie føler jeg det blir litt feil å kjøre rundt og besøke familiemedlemmene mine så de får bli kjent med denne datteren på tvang), men min familie hadde aldri følt det naturlig å skulle feire jul med en de ikke kjenner og jeg kan nesten ikke krangle på dette når det ikke er mitt bosted. De kjenner sambo veldig godt fordi familien min har invitert både sambo og meg på familiemiddager slik at de kunne bli kjent med han. Så jeg beklagde til sambo og sa at da må nesten han og sin datter være alene hjemme hos oss på julaften. Det jeg reagerer litt på er at barnemor ikke vil ha sin egen datter på julaften når hun vet at sambo ikke feirer jul en gang, men det får da være opp til henne.

Sambo ble sur da jeg sa at de måtte feire jul alene fordi min familie er spesiell, og det er ikke så mye jeg kan gjøre med det. Og jeg gjerne vil feire jul sammen med min familie siden høytiden er viktig for meg. Har grått mange tårer i dag pga hyling og skriking her hjemme og han har snakket mye stygt om min familie. Han sa også at jeg like så godt kunne flytte hjem til mine foreldre hvis det var sånn jeg skulle være. Jeg føler at jeg er veldig urimelig, men jeg kan ikke tvinge mine foreldre til å ta i mot datteren hans også (noe jeg VET de aldri hadde gjort heller). Og jeg vil heller ikke sitte alene hjemme med de to og vårt felles barn på julaften når julaften betyr så mye for meg. Hva skal jeg gjøre? Og nei, det nytter ikke å prate med mine foreldre. Har allerede prøvd det tidligere i år. Måtte bare ha en liten utblåsning :)

Ble irritert mnår jeg leste det her. Du har valgt å være sammen med og få barn med en som har barn fra tidligere forhold. Så det her blir for dumt. Hvis ikke foreldrene dine kan godta at hun får bli med å feire jul med de,så får dere heller feire jul sammen hjemme.

Her synes jeg du får sette foten ned å forklare at datteren fra tidligere er med i familien og kommer alltid til å være det så da må de innkludere henne også.

Du høres ut som ei sutrehøne som skal ha vilja di for enhver pris.

Skrevet

Ærlig talt , du vil heller feire jul med dine egoistiske foreldre, som ikke evner å glede seg over sin svigersøns barn , en med din mann og deres felles barn og hans barn! Da får du bare fortsette å sutre å gråte da ! Betyr julen med dine foreldre mer en de to barna og mannen som er din nærmeste familie nå? Og fatter virkelig ikke hvilke voksne folk som ikke åpner dørene for ett barn på julaften , ett barn som deres datter er bonusmamma for! Nei , de skulle jammen fått sittet der alene mange juler for meg!

Helt enig med deg! Synes det er helt fryktelig at ett barn, som er noe av det uskyldigste her på jord skal bli kastet mellom egoistiske voksne mennesker, skremmende å tenke på.

UFF!

• Liker 1
Skrevet

Ro dere ned noen hakk... Dersom dere har lest ts sitt siste innlegg, så skriver hun jo at de skal feire sammen og at datteres hans er inkludert. At foreldrene til ts oppfører seg tåpelig er da vel ikke ts sin feil.

• Liker 2
Skrevet

Men er det riktig å videreføre en slik tradisjon for noen som ikke har denne troen? Blir ikke det litt rart? eller er det vanlig at folk med en annen tro feirer jul her til lands? Jeg bare lurer jeg altså. Dersom det er sånn at samboeren og hans barn har et sterkt ønske om å feire jul, så må jo det være veldig bra for ts. Men det overrasker meg bare litt at de skulle ha dette ønsket. Nordmenn jeg vet om, som har konvertert til en annen religion har også sluttet å feire jul. Akkurat dette med å feire jul er jo litt spesielt. familitid med mat og hygge derimot kan man jo ha uansett..

Og så lurer folk på hvorfor det er vanskelig å bli integrert i det norske samfunnet? :nei:

• Liker 2
Skrevet

Og så lurer folk på hvorfor det er vanskelig å bli integrert i det norske samfunnet? :nei:

Integrering handler vel ikke bare om julen? :klo:

Jeg vil bare legge til at jeg har forståelse både for ts og samboerens meninger. Ingen av de har noen rett på å bestemme hvordan julen skal feires, men har en "plikt" ovenfor hans og deres barn og finne en løsning de alle kan leve med. Noe jeg aynes det virker som om de har greid :tommelsmil:

Skrevet

Ehemm... Dette handler ikke om mine personlige meninger. Som jeg skre, så er det flott for ts dersom hennes samboer og barn har et ønske om å feire jul. Men jeg trodde ikke dette var noe ønske folk med annen religion hadde.. Så ikke kom med pekefingeren her gitt ;)

Skrevet

Og forresten så mener jeg faktisk at grunnen til at vi feirer jul skal ligge i bånn, og er noe vi skal lære våre barn og ta med oss videre. Uansett om vi ikke nødvendigvis er personlig kristne og kun feirer pga tradisjoner..

Skrevet

Og forresten så mener jeg faktisk at grunnen til at vi feirer jul skal ligge i bånn, og er noe vi skal lære våre barn og ta med oss videre. Uansett om vi ikke nødvendigvis er personlig kristne og kun feirer pga tradisjoner..

Hva er egentlig grunnen til at vi feirer jul? Tror du at det er fordi jesus ble født? Han ble født en helt annen årstid enn midtvinters, ser du.

Kanskje det er for å feire at sola snur?

Syns du at du har enerett på definisjonen av jul og hva som skal ligge i bånn? Du har ikke det, skjønner du!

Du kan mene hva du vil, men hvis du tror jeg feirer jul etter din norm fordi du mener det er det rette, så tar du feil. Derfor er det ingen kristen symbolikk involvert i vår julefeiring, noe som betyr at mine venner fra alle kulturer og religioner både kan og vil feire med oss! :ler:

• Liker 1
Skrevet

Her i huset er mannen muslim, han er veldig glad i jula. ;) jeg kjenner faktisk ganske mange med annen tro som feirer jul, så uvanlig er det ikke. Spesielt ikke der man har flerkulturelle familier med en norsk part som er vant til det.

• Liker 1
Skrevet

Hva er egentlig grunnen til at vi feirer jul? Tror du at det er fordi jesus ble født? Han ble født en helt annen årstid enn midtvinters, ser du.

Kanskje det er for å feire at sola snur?

Syns du at du har enerett på definisjonen av jul og hva som skal ligge i bånn? Du har ikke det, skjønner du!

Du kan mene hva du vil, men hvis du tror jeg feirer jul etter din norm fordi du mener det er det rette, så tar du feil. Derfor er det ingen kristen symbolikk involvert i vår julefeiring, noe som betyr at mine venner fra alle kulturer og religioner både kan og vil feire med oss! :ler:

Vel, i såfall kan vi bare slå fast med en gang at vi er totalt uenige. Selv er jeg ikke personlig kristen, men det betyr ikke at jeg ikke vil lære barna mine hva som i utgangspunktet er årsaken til at vi feirer jul. For joda, det syns jeg er viktig, akkurat som påske. Om det ikke er det for dere, er jo deres sak.

Og dermed mener du at jeg har enerett på definisjon av jul? Det du sier er mao at dette er noe kun jeg er opptatt av? I såfall tror jeg du tar veldig feil. jeg er rimelig sikker på at det er nokså mange som overhodet ikke er personlig kristne, men som allikevel syns det er viktig å lære videre hvorfor vi feirer jul.

og hvis det skal være sånn som du mener, at all historie og det vi har lært fra kristendommen skal viskes ut, ja, da spørs det vel hvor lenge det faktisk er noe vits i at vi fortsetter å feire jul og påske. Da kan vi vel heller bare lage våre egne dager hvor vi feirer ettersom vi har lyst...

men nå merker jeg vi er inne på et helt annet tema, og jeg har ikke tenkt å forsvare det at jeg syns vi skal lære våre etterkommere det vi selv har lært av våre foreldre og på skolen..

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg selv feirer jul fordi jeg like veldig god mat og fordi det er noe stusselig å sitte alene på julaften når andre feirer. De jeg feirer sammen med har som tradisjon å gå i kirken også. De ser på det som frivillig å delta på dette.

Jeg er ateist. Er det "forbudt" eller med feil motivasjon jeg deltar i julefeiringen?

Gjest Blondie65
Skrevet

Nemlig!

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Vel, i såfall kan vi bare slå fast med en gang at vi er totalt uenige. Selv er jeg ikke personlig kristen, men det betyr ikke at jeg ikke vil lære barna mine hva som i utgangspunktet er årsaken til at vi feirer jul. For joda, det syns jeg er viktig, akkurat som påske. Om det ikke er det for dere, er jo deres sak.

Det er fint at du presiserer dette nå, for det var slett ikke det du sa i sted. Jeg opplevde det du skrev i sted som ekskluderende - er man ikke kristen så får man ikke feire jul.

Selvsagt skal du lære videre til dine barn det julen handler om for deg - og det er jo slett ikke feil at man feirer jul grunnet i Jesu fødsel (uansett når han ble født) her til lands. For andre er det midtvinterblot som er mer interessant som årsak - så får de som vil bringe den tradisjonen og forklaringen videre.

For meg er det jul som fest midt på vinteren, hyggelig sammenkomst med familie og omtanke for disse som julen dreier seg om. I denne settingen passer jo også mennesker med andre religioner også inn.

Endret av Blondie65
Skrevet (endret)

Så bra at det ordner seg for dere TS. Ble litt sjokkert da jeg leste det første innlegget ditt. Men bra at dere har fått snakket ut om det og at dere feirer jul som en familie :)

Endret av Doh
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg selv feirer jul fordi jeg like veldig god mat og fordi det er noe stusselig å sitte alene på julaften når andre feirer. De jeg feirer sammen med har som tradisjon å gå i kirken også. De ser på det som frivillig å delta på dette.

Jeg er ateist. Er det "forbudt" eller med feil motivasjon jeg deltar i julefeiringen?

Har overhodet ikke nektet noen å feire jul jeg, for meg må alle få gjøre som de vil... Men jeg påpekte at jeg syntes det var viktig å vite HVORFOR vi feirer jul. og det var grunnen til at jeg trodde de fleste med en annen tro valgte å ikke feire jul... Ser du forskjellen?

Du må gjerne plukke i stykker innleggene mine for å få frem meningen din. Men dersom du leser alt, så vil du også se at jeg ikke forbyr noen å feire jul.. Tidligere skrev jeg også at jeg syntes det var flott for ts at hennes samboer og barn ønsker å feire jul...

Endret av Husfrua
Skrevet

Har overhodet ikke nektet noen å feire jul jeg, for meg må alle få gjøre som de vil... Men jeg påpekte at jeg syntes det var viktig å vite HVORFOR vi feirer jul. og det var grunnen til at jeg trodde de fleste med en annen tro valgte å ikke feire jul... Ser du forskjellen?

Det er ikke det du skriver i det innlegget jeg reagerer på. Der spør du

Men er det riktig å videreføre en slik tradisjon for noen som ikke har denne troen? Blir ikke det litt rart? eller er det vanlig at folk med en annen tro feirer jul her til lands? Jeg bare lurer jeg altså.
Du sier ikke noe om hva som er viktig for deg, bare om hva du mener må være viktig for "de andre", nemlig å ikke feire.

Du må gjerne plukke i stykker innleggene mine for å få frem meningen din. Men dersom du leser alt, så vil du også se at jeg ikke forbyr noen å feire jul.. Tidligere skrev jeg også at jeg syntes det var flott for ts at hennes samboer og barn ønsker å feire jul...

Dette er et diskusjonsforum, der plukker folk innlegg fra hverandre, men i ditt tilfelle var altså ikke det nødvendig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...