Gå til innhold

Synes dere å trene skal være en selvfølge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fullt klar over det, men jeg gidder ikke å bekymre meg og ta helt av fordi jeg kan bli saggy i tryne og feit når jeg blir 30-40, jeg kan gjøre noe med det når jeg først begynner å føle at jeg må gjøre noe med det. men for øyeblikket er jeg ung og frisk, tar livet som det kommer, med en sjokolade og cola for å slukke sukkersuget, uten å bry meg om jeg legger på meg. Jeg går hudpleie linjen, så jeg må stå masse, det går helt fint selv om jeg ikke trener.

Problemet med den tankegangen er ofte at det blir vanskeligere å komme i form dess eldre en blir. Det er derfor de fleste som er 30+ tenker; At jeg ikke startet å trene tidligere! Det er lettere å vedlikeholde en eldre, trent kropp, enn en eldre utrent kropp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fullt klar over det, men jeg gidder ikke å bekymre meg og ta helt av fordi jeg kan bli saggy i tryne og feit når jeg blir 30-40, jeg kan gjøre noe med det når jeg først begynner å føle at jeg må gjøre noe med det. men for øyeblikket er jeg ung og frisk, tar livet som det kommer, med en sjokolade og cola for å slukke sukkersuget, uten å bry meg om jeg legger på meg. Jeg går hudpleie linjen, så jeg må stå masse, det går helt fint selv om jeg ikke trener.

Merker du ikke at du får vondt i ryggen av å sitte å lese hele dagen, bære rundt på tunge bøker etc? Jeg trener i hovedsak på grunn av to ting, jeg har skjev ryggrad og MÅ få en sterkere rygg slik at jeg kan takle sånne dager og fordi det er sosialt. Omtrent alle jeg kjenner trener, vi trener gjerne sammen, går turer sammen etc. så det blir mer sosialt.

Og mange av dem trener jo nettopp for å slippe å få vondt i ryggen så ofte etc.

Jeg får nesten litt fjortis assosiasjoner til hvordan du argumenterer for å ikke trene. Greit nok at du ikke bryr deg, og tror kanskje at du kommer til å være kjempehappy med å se hvordan kroppen din i de senere år etter at kroppen din ikke er fast og fin lenger. Du er/ på vei til å bli hudpleier, det er en krevende jobb - du må stå ganske mye om dagene, aner du hvor mye belastning det er for en svak rygg?

Jeg sier du ikke skal begynne å trene, og for å være helt ærlig så kommer du nok uansett ikke til å gjøre det. Men jeg lurer bare på om du virkelig ser hvorfor andre trener? Mange trener for å motvirke dårlig rygg, vond rygg, svake muskler som i de senere årene kommer til å gi deg kraftige utfordringer. Jeg vil heller trene nå, kose meg med snop i helgene og drikke og feste og få en sterk kropp som kan takle de utfordringene noe lunde greit når de kommer, enn å tenke: jaja jeg burde ha trent jeg når jeg kunne. Og slite med masse problemer som kunne ha vært unngått i en alder av 40

EDIT: trykkeleif :)

Endret av Anuket
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at man ikke kan gjøre begge deler, at man enten trener og bare spiser sunt blablabla, eller er en latsabb (som meg selv) som ikke gjør en dritt. Og om man velger å være lat, spise usunt og drikke cola så er det jo et valg man tar selv. Poenget mitt er at jeg skjønner ikke at folk gidder å bry seg så mye om det, man lever, så dør man, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det når man er ung og drite i å trene fordi folk liksom synes det er en 'selvfølge'.

Men hvordan kan du være sikker på at det er "å gjøre det beste ut av det" for deg? De fleste som trener, vet jo hvordan det føles å være i dårlig form også, f.eks etter en sykdomsperiode o.l. Om du aldri har prøvd det andre alternativet (å være trent), så har du jo ikke grunnlag for å vite hva du hadde fått mest utbytte av. Hvis du faktisk hadde vært godt trent en periode, og fortsatt hadde ment at "å sitte i sofaen med colaen" var å gjøre det beste ut av det, da hadde jeg kanskje kjøpt argumentasjonene din (i alle fall litt mer).

jeg ung og frisk

Har jo en psycho lang oppoverbakke jeg må gå for å komme meg hjem, og må en syyk lang oppoverbakke når jeg skal hjem fra ica etter å ha kjøpt alt snopet mitt :c life sucks.

Jeg forstår veldig godt at det ikke er for alle å hige etter sportselige prestasjoner, men jeg synes det er en selvfølge å trene nok til at dårlig form ikke er noe som hindrer en i hverdagen. Jeg kan ikke fatte å begripe at man karakterisrer seg selv som frisk, når en motbakke er et slit.

Jeg synes det er en veldig tydelig sammenheng mellom hvem som "syter" over at hverdagsting er slitsomme, og hvem som trener (i alle fall i min bekjentskapskrets). Når man f.eks velger å gå tidligere hjem fra et eller annet enn alle andre, fordi man ta siste bussen, mens alle andre sykler eller går. Eller når man må si nei til å være med på hyttetur med vennegjengen, pga sin dårlige fysiske form. Da går jo i aller høyeste grad motviljen mot å trene ut over livskvaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan du være sikker på at det er "å gjøre det beste ut av det" for deg? De fleste som trener, vet jo hvordan det føles å være i dårlig form også, f.eks etter en sykdomsperiode o.l. Om du aldri har prøvd det andre alternativet (å være trent), så har du jo ikke grunnlag for å vite hva du hadde fått mest utbytte av. Hvis du faktisk hadde vært godt trent en periode, og fortsatt hadde ment at "å sitte i sofaen med colaen" var å gjøre det beste ut av det, da hadde jeg kanskje kjøpt argumentasjonene din (i alle fall litt mer).

:jepp: Helt enig! Og hvordan hun kan få mer ut av å sitte i sofaen skjønner ikke jeg, når hun kunne vært ute i skogen på jogge/gå/sykle/ridetur, eller kommi seg i form så hun orka en dag i slalombakken, eller lært seg nye ting som dans, kampsport, lagsport, det er jo så mye gøy man kan gjøre! :) Og så mye fint man kan se og gjøre i naturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er trening en selvfølge. Jeg blir faktisk litt rastløs om det går en dag jeg ikke har fått trent, men det er heldigvis ikke ofte.

Når det er sagt så ser jeg ikke ned på de som ikke gidder, det appelerer jo ikke like mye til alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det bør være en selvfølge å trene?

Nei. Det er din kropp og ditt liv.

De helsemessige gevinstene av å, om ikke trene, så i allefall bevege seg hver dag, den er du selvsagt klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er en selvfølge pga helsa sin skyld. :hjerte:

Ja, noe trening i hverdagen bør alle klare å ta seg tid til, hvis ikke må man ta seg tid til å pleie dårlig helse siden i livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte. Om jeg hadde bodd med ei, hadde det vært kjedelig om jeg trente nesten hver dag som jeg gjør og hu aldri gadd å bli med, dessuten liker jeg sporty jenter så sånn sett så er det en liten selvfølge, men ikke hver dag da såklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...