Gå til innhold

Til dere som er gravide i ca uke 8/9!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! her kommer en litt pussig forespørsel, som kanskje ikke har noe for seg i det hele tatt, men for meg ville det være svært hjelpsomt likevel, i denne hormonelle og usikre tiden:

Jeg er gravid, ca 8 uker og 5-6 dager nå. Men har hatt div smerter i magen de siste par ukene, og følt meg i dårlig form. Ingen blødninger, heldigvis. Nå har plutselig kvalmen gitt seg, og alt føles så annerledes, plutselig. Som om jeg har fått tilbake masse energi, og føler meg som mitt gamle jeg igjen, føler meg ikke gravid.

Pga en SA rundt denne tiden i mitt forrige svangerskap, er jeg livredd for at noe lignende har skjedd igjen. En ting jeg kan merke som jeg er litt bekymret for, er at når jeg trekker inn magen nå (trekker inn pusten og gjør magen så "hul" som mulig), så er det ingen problem å få det til. Magen blir "hul" og slank.

Har hatt et vellykket svangerskap bak meg, da husker jeg at jeg ikke fikk til å trekke inn magen, for det var noe inni der som hindret for dette. Fosteret, og alt rundt, med voksende livmor etc.

Hadde vært fint å få en pekepinn på om det er normalt å kunne trekke inn magen helt, selv om man er gravid. Frykter at det ikke er det :-(

Er det noen der som er omtrent like langt på vei som gidder å prøve å trekke inn magen, og fortelle meg om dere får det til?

(Får ikke komme til legen min med graviditetsrelaterte ting før man er i uke 12, og har bestilt privat UL i stedet, men må vente i en uke før jeg får time - da spinner hodet og leter etter tegn på egen hånd....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får desverre ikke til... Men det er sikkert forskjell på folk..

Ring legen du! Det er nok det beste å gjøre her, så får du funnet ut av det så fort som mulig!

Håper alt står bra til med spiren og at dette bare er noe du har "hengt deg opp i" :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livmoren din er så liten fortsatt at du har jo ikke gravidmage i uke 8/9, så at du klarer å trekke inn magen er ingenting å bekymre seg for :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det ikke til, men er rimelig sikker på at det er pga kvalmen og den konstante småspisingen av knekkebrød, som fordøyelsen min ikke er så glad i...

Håper alt er bra, og legen din er tett! Jeg fikk komme i uke 6!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er noen trøst så ble maven min helt flat mellom uke 11-13. jeg er i dag i uke 39 og venter en rebbel av en jente :)

om du er veldig bekymret ville jeg dratt på legevakten og "lekt" som om jeg er enda værre enn det jeg er for å bli videresendt. Rett og slett fordi jeg synes det er på trynet at en skal vente til uke 12!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne fint trekke inn magen på den tiden, husker jeg. Det var først uti 2. trimester en gang at jeg ikke lenger kunne trekke inn magen helt.

Ellers syns jeg det er ille at de på legekontoret ikke tar deg inn til noe som helst før 12. På mitt legekontor er jeg sikker på at de ville tatt meg inn ekstraordinært om jeg hadde magesmerter og symptomfall på det tidspunktet, spesielt når du har hatt en SA før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne trekke inn magen lenge husker jeg. Var ikke før uke 18-20 jeg ikke kunne det lenger. Og jeg er liten så her er det ikke mye plass å hente!!

krysser fingrene for at det går bra!! Husker forresten at jeg i uke 10 plutselig følte meg helt "normal" ikke kvalm eller sliten eller noenting av det jeg hadde slitt med frem til da. Puppene ble helt myke og uømme (om man kan kalle det det.. :fnise:) Jeg ble veldig engstelig og hadde UL uken etterpå som viste at alt var bra ift levende foster! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skiftet fastlege og bedt om å få komme nå. Lenge å vente en uke når man er engstelig! Håper det er falsk alarm og at alt står bra til med dere begge to. :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde det akuratt som deg i uke 8, 9 og 10.

Alle symptomer forsvant, var bare litt trøtt og sliten, men ellers i fin form og ble urolig, trekke inn magen kunne jeg også. I uke tolv var vi på Ul og alt var bra:)

Hos noen avtar symptomene i denne perioden, hos andre senere, men er vel ikke noe som er normalt/unormalt da alle har forskjellige svangerskap:) alt er nok helt sikkert fint, men ta en UL om du er veldig urolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen min går omtrent innover om dagen.. Er i uke 8+2. Jeg spiser så å si ingenting, og er kvalm hele dagen. Var på tidlig ul for 2 dager siden pga svak spotting (privat, betalte selv).

Og vi fikk se et flott, sterkt lite hjerte som banket :rodmer:

Det er verdt pengene hvis du ikke vil mase på legen. Man får som regel time samme dag, eller dagen etter. Kostet oss 900kr.

Håper alt står bra til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skiftet fastlege og bedt om å få komme nå. Lenge å vente en uke når man er engstelig! Håper det er falsk alarm og at alt står bra til med dere begge to. :klemmer:

Det tar minst 1 uke å få ny time hos ny lege...og i oslo er det offentlig kø i mange uker på ultralyd. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostet oss 900kr.

I andre vestlige europeiske land er dette gratis i det offentlige helsevesenet.

En pris på nær tusenlappen er altfor altfor uanstendig dyrt (uansett hvor god råd man måtte ha). Men norske forbrukere er vel seg selv like, og godtar alt med et smil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I andre vestlige europeiske land er dette gratis i det offentlige helsevesenet.

En pris på nær tusenlappen er altfor altfor uanstendig dyrt (uansett hvor god råd man måtte ha). Men norske forbrukere er vel seg selv like, og godtar alt med et smil.

Hva hadde du selv gjort i samme situasjon?

Når systemet er sånn, så må hver enkelt ta den vurderingen.

For oss var det verdt hver krone for å bli beroliget. Er ganske sikker på at vi betaler for en ul i uke 12 også.

Tenk hvis alle skulle få gratis ul når de selv måtte ønske? Hadde blitt ganske kaotisk tror jeg, og lange ventelister. Hvem skulle man prioritert osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre vestlige europeiske land er dette gratis i det offentlige helsevesenet.

En pris på nær tusenlappen er altfor altfor uanstendig dyrt (uansett hvor god råd man måtte ha). Men norske forbrukere er vel seg selv like, og godtar alt med et smil.

Unnskyld meg, men pasienter i det offentlige helsevesenet er faktisk ikke kunder. Og når de private klinikkene klarer å overleve med prisene de tar, er det vel ingen grunn til at de skal sette ned prisene. Det er også sånn at det er mulig, selv i pressede områder, å få komme til offentlig ultralyd dersom man blør, men det kan være litt ventetid dersom det ikke er noe spesielt akutt. Men man har ikke kapasitet til å gi alle som ønsker det offentlig ultralyd utover den ordinære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takker for svar! Om 5 dager har jeg privat UL, spent nå. Leste at i uke åtte el ni er livmoren på størrelse med en appelsin. Kan liksom ikke helt kjenne denne appelsinen, men det kan vel være individuelle forskjeller... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her, takker for svar! Om 5 dager har jeg privat UL, spent nå. Leste at i uke åtte el ni er livmoren på størrelse med en appelsin. Kan liksom ikke helt kjenne denne appelsinen, men det kan vel være individuelle forskjeller... :-)

Kjenner ingen appelsin jeg heller.. Men alt så bra ut inni der allikevel.

Lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 15 og klarer fint å trekke inn magen så den blir helt jul fremdeles:) kjenner heller ikke livmoren helt klart, men kjenner at "det er noe der"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde flat mage frem til uke 18 :fnise: der var en liiiiten kul når jeg sto oppreist, men om jeg trakk inn magen eller lå på ryggen var det flatt :gjeiper:

vips over natten til 18+4 kom magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid, ca 8 uker og 5-6 dager nå. Men har hatt div smerter i magen de siste par ukene, og følt meg i dårlig form. Ingen blødninger, heldigvis.

Nå har plutselig kvalmen gitt seg, og alt føles så annerledes, plutselig. Som om jeg har fått tilbake masse energi, og føler meg som mitt gamle jeg igjen, føler meg ikke gravid.

Det er veldig mye mer vanlig enn hva folk snakker om, at gravide kvinner i uke 5-12 spontanaborterer (SA), eller opplever en Missed Abortion (MA) (forsteret dør, men kroppen tror fortsatt at du er gravid, og produserer graviditetshormoner). Ved MA, må mange kvinner til "utskraping" ved sykehuset, og det er det samme prosedyre som en vanlig selvvalgt abort...

Sa og MA kan skape traumer og depresjoner. Mange mister motet.

Men det er altså vanlig, og det kan skje flere ganger før man endelig lykkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...