Gå til innhold

Store barn med smokk

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg blir helt matt når jeg ser store barn ute i offentligheten med smokk i kjeften, særlig mens de prater som en foss bak og man kan nesten ikke forstå hva de sier. 2-åringen min får aldri bruke smokk utenfor hjemmets 4 vegger, og helst kun ved soving,

Det er nesten irrasjonelt hvor mye dette synet plager meg! Smokk etter 3-års alder syns jeg er merkelig. :kgbaby:

Folk sliter vel med avvenninga

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vesla mi kunne nok godt ha endt opp som en unge som aldri hadde brukt smokk om jeg ikke hadde jobbet aktivt med at hun skulle ta den. Prøvde flere ulike og puttet den i når hun spyttet den ut. Hun hadde ikke så veldig stort sugebehov, så hun kunne nok fint klart seg uten. Men jeg ville at hun skulle ha den trøsten. Har vært nok barnevakt for babyer som ikke bruker smokk, og de som har smokk roer seg mye bedre uten mamma enn de som ikke har det.

Når det er sagt: jeg syns det er en uting å putte smokken i munnen på barna i tide og utide. Smokken bør kun være til soving og trøst, det har den alltid vært her i huset. Pappaen og alle andre drev faktisk å putta i den smokken når hun lå helt rolig, jeg dro den ut. Fikk etterhvert banket dette inn hos de fleste at hun IKKE skulle ha smokken når det ikke er behov for det.

Hun er nå 1,5 år og bruker stort sett bare smokken til soving. Kaster den ned i senga selv når hun står opp. En sjelden gang blir den brukt til trøst, men da er hun enten syk eller trøtt i tillegg til å ha slått seg e.l, ellers trenger hun den ikke.

Store barn med smokk har nok ikke bestemt dette helt selv, det handler jo om hvor tilgjengelig smokken har vært da de var mindre. Ser veninna mi har strevd en del med å få jenta si til å slutte med smokken om dagen, hun hadde den nemlig alltid hengende i en snor festet til klærne da hun var mindre. Det hadde ikke jenta mi, dermed har vi aldri hatt den kampen, kommer heller ikke til å ha det. Jeg ser jo det at hun er mer bevisst på smokken nå når hun er eldre og spør etter "tutte", men da får hun heller kosekluten eller bamsen sin. Tror ikke noen bryr seg om større barn med en bamse under armen ;) (Bamsene mine bodde forresten i senga mi til de ble erstattet med mannen min... Men så brukte jeg også smokk til jeg var minst 4 da...)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte lite smokk som barn, men jeg sugde på tommelen til jeg var 7 år... *rødme*. Fikk finere tannstilling en søsteren min som ikke hadde den uvanen...

Hva som skjer hvis man ikke slutter med smokk i tide:

Anonym poster: 88975fcf4455718388f2b848d63b456d

• Liker 1
Skrevet

Hun hadde det tøft da hun var liten, frem til over fire års alder. Så den smokken var (nesten) aldri noe tema i tankene mine engang. Det var en selvfølge at hun skulle få ha den trøsten og tryggheten i en vanskelig hverdag.

Og det var sikkert et helt riktig valg. Jeg fikk bruke smokk til jeg var passert fire pga mye sykdom og hyppige innleggelser på sykehus og det var trygt å godt. Det var kun en regel og det var at smokken skulle brukes i senga hjemme mens på sykehuset fikk jeg bruke den så mye jeg ville.

Så fikk jeg tannregulering men det fikk og min bror som ikke hadde brukt smokk ;)

• Liker 1
Gjest Mandalas
Skrevet

Og det var sikkert et helt riktig valg.

Vi syns det, andre kanskje hadde ikke valgt det likevel. Og hovedpoenget mitt var at når man bare ser et barn, eller til og med når man jobber i dets bhg, så vet man virkelig ikke nok om barnet og barnets bakgrunn likevel. Det kan være uendelig mange grunner til at folk velger som de gjør. Og de aller fleste tror jeg, naivt nok, at tar gjennomtenkte og bevisste valg.

Skrevet

Min på 16 mnd sluttet med smokk på dagtid da h*n var 10 mnd. Men dette må være opp til foreldrene!

Skrevet

Begge mine fikk smokk som babyer, fra 6 mnd alder fikk de den bare ved soving (for å ikke gjøre de helt avhengige). Da er ofte sugebehovet avtatt kraftig også.. Begge sluttet når de var 1 år, vi tok den vekk. Begge hadde en natt med litt skrik gråt før de sovnet, natt 2 gikk mye bedre og ved natt 3 virket det som om smokken var glemt. Sugebehovet er helt borte ved 1 års alder, og trøst kan de få i andre former... Koseklut, kosedyr, mamma/pappa osv :)

Skrevet

Får ondt inni meg når jeg ser det.

Her ble smokken brukt til trøst, og etter 1,5 år kun til søvn.

Det synes jeg også er en fornuftig bruk av smokken, og kommer til å gjøre det samme med mine barn.. Selv om det byr på lite søvn og utålmodighet, så skal ikke ungene mine ha smokken når de ikke er baby mere.. Samme med fireåringer som går med bleie.. Nei, uff! Vil heller gjøre litt innsats og lære dem fort :)

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og har barn der som får smokken proppa inn i kjeften før de rekker å si hei til foreldrene når de blir hentet. 3åringer! Hva er greia?

Vi hadde foreldrekaffe på ettermiddagen for ikke så lenge siden, og hadde da barn som satt på foreldrenes fang med smokk og bolle i munnen samtidig..Gosh :klaske:

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og har barn der som får smokken proppa inn i kjeften før de rekker å si hei til foreldrene når de blir hentet. 3åringer! Hva er greia?

Vi hadde foreldrekaffe på ettermiddagen for ikke så lenge siden, og hadde da barn som satt på foreldrenes fang med smokk og bolle i munnen samtidig..Gosh :klaske:

de vil vel at ungen skal holde kjeft:p
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg blir helt matt når jeg ser store barn ute i offentligheten med smokk i kjeften, særlig mens de prater som en foss bak og man kan nesten ikke forstå hva de sier. 2-åringen min får aldri bruke smokk utenfor hjemmets 4 vegger, og helst kun ved soving,

Det er nesten irrasjonelt hvor mye dette synet plager meg! Smokk etter 3-års alder syns jeg er merkelig. :kgbaby:

Det står jo på papirene som følger med smokkene at man ikke bør bruke det etter at man har blitt 3 år, så jeg er enige med TS.

Skrevet (endret)

Ja, huff, mine foreldre var forferdelige som lot meg bruke smokk frem til jeg var tre år. :roll:

Men hva synes dere da med de barna som suger på tommelen, uten at foreldrene nødvendigvis har oppfordret til det? Er de da ekle? Har sett barn opp i åtte års alder som har suget på tommelen. Det må jo være mye vanskeligere å bli kvitt et slikt behov enn smokken.

Jeg tenker som så: barn har et sugebehov, og de vil finne sine løsninger uavhengig om du gir dem smokk eller ikke. Noen bruker en sugeklut, andre tommelen. Jeg ser det derfor ikke som noe verre å bruke smokk. Noen barn vil selvsagt ikke ha det behovet heller, men da vil de antagelig ikke ta smokk heller (slik som en av mine venninners barn).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Det blir en big deal når ungen må ha regulering fordi dere ikke kuttet smokkebruken om dagen. Det blir en big deal når det viser seg at ungen har talefeil som kan relateres til smokkebruk på dagtid. Jeg sier ikke at dette skjer med dere, og med alle, men det kan skje. Jeg syns ikke en 3-4 åring trenger smokk til trøst. En 3-4 åring er så stor at den kan snakkes med og få omsorg og trøst på andre måter enn via noe som er potensielt skadelig for den. (for å overdrive litt)

Det der minner meg litt om de som har ultrafeite barn og som bare må gi ungen sjokolade fordi "det er så synd i de hvis de ikke får".

Jenten vår sluttet med smokk pga tannlegens anbefaling da hun var 3 år. Da hadde hun mellomrom mellom fortennene og ganske mye overbitt. Nå, ett år senere er mellomrommet borte, og overbittet også. Tannlegen sa til oss at så lenge barna slutter til de er tre år så vil tennene gå tilbake av seg selv.

Skrevet

Smokk i munnen store deler av dagen syntes jeg ikke noe om uansett alder. Men det er en fin ting å ha om det roer en gråtende baby, eller får barnet lettere i søvn.

Jeg derimot suttet på tommelen til jeg var 7-8 år gammel

Skrevet

Ja, huff, mine foreldre var forferdelige som lot meg bruke smokk frem til jeg var tre år. :roll:

Men hva synes dere da med de barna som suger på tommelen, uten at foreldrene nødvendigvis har oppfordret til det? Er de da ekle? Har sett barn opp i åtte års alder som har suget på tommelen. Det må jo være mye vanskeligere å bli kvitt et slikt behov enn smokken.

Jeg tenker som så: barn har et sugebehov, og de vil finne sine løsninger uavhengig om du gir dem smokk eller ikke. Noen bruker en sugeklut, andre tommelen. Jeg ser det derfor ikke som noe verre å bruke smokk. Noen barn vil selvsagt ikke ha det behovet heller, men da vil de antagelig ikke ta smokk heller (slik som en av mine venninners barn).

Mvh Yvonne :heiajente:

Sugebehovet avtar etter 6 mnd. Det er helt ok å gi smokk til babyer, det hindrer også tommelbruk som du nevner. Men nå handlet dette vel mer eldre barn med smokk i munnen i tide og utide..

En 3 åring har ikke sugebehov, den vil ha smokk av gammel vane. Og da er det foreldrenes oppgave å hjelpe barnet med å komme ut av den uvanen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...