Gå til innhold

Store barn med smokk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror kanskje mange bare tar den enkle utveien med å gi ungen smokken så fort h*n sutrer :kgbaby: Har forresten en venninne som har en datter på hele 4 år som enda bruker smokk :daane: Så fort hun sutrer så er den inn i munnen med smokken. Kanskje på tide å få ungen til å slutte med smokk eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn er forskjellige. Begge barna mine elsket smokken sin, men den ene lot seg rimelig lett avvenne både ift dag og natt. Hun yngste prøvde vi å kutte ut smokk for på dagen når hun ble to, men etter tre måneder (!) med hyling fra jeg hentet henne i barnehagen, til hun la seg for kvelden, så ga vi opp. Hun så at andre fikk o g da ga hun seg ikke. Nå er hun to og et halvt og det går mye lettere. Vi har litt mas men lite gråt. Det handler også om at språket er bedre slik at hun vil snakke og vi kan forklare. Når hun var yngre skjønte hun jo ikke hvorfor, bare at vi tok vekk noe som var viktig for henne.

Jeg synes også smokk på store barn er stygt, men jeg synes hylgråt er værre.

Skrevet

Da beklager jeg...

Den er grei :)

Og bare så det er sagt, jeg synes heller ikke at man skal bruke smokken helt ukritisk og i flerfoldige år. Jeg synes bare ikke at det er en katastrofe, og jeg kan forstå hvorfor noen foreldre nedprioriterer akkurat dette området og utsetter smokkeslutt.

Skrevet

Den er grei :)

Og bare så det er sagt, jeg synes heller ikke at man skal bruke smokken helt ukritisk og i flerfoldige år. Jeg synes bare ikke at det er en katastrofe, og jeg kan forstå hvorfor noen foreldre nedprioriterer akkurat dette området og utsetter smokkeslutt.

Det er jo faktisk katastrofe for både språkutvikling og tannstilling.

Skrevet (endret)

Det er jo faktisk katastrofe for både språkutvikling og tannstilling.

Ikke en katastrofe, men uheldig. Det betyr ikke at barnet ikke kommer til å lære å snakke.

Endret av Harlekin
Skrevet

Ikke en katastrofe, men uheldig. Det betyr ikke at barnet ikke kommer til å lære å snakke.

Jeg syns faktisk det er katastrofe om foreldre lar ungen gå med smokk hele tiden slik at det går utover språket og kreves logopedhjelp i ettertid. Like mye katastrofe som når et barn har munnen full av karries fordi foreldrene ikke vil ta opp kampen om tannpuss.

Skrevet

Jeg syns faktisk det er katastrofe om foreldre lar ungen gå med smokk hele tiden slik at det går utover språket og kreves logopedhjelp i ettertid. Like mye katastrofe som når et barn har munnen full av karries fordi foreldrene ikke vil ta opp kampen om tannpuss.

Jeg må si meg enig.

Skrevet

Jeg har et ganske avslappet forhold til det. Selv brukte begge mine barn smokk lenge av ulike grunner. Jeg hadde tatt det samme valget igjen. Det var ganske enkelt viktigere ting å prioritere enn å slutte med smokk.

Så det er ingen av dere som kan se for dere situsjoner der man kanskje har andre ting å ta seg av enn en stakkars liten smokk? Jaja..

Åjoda! Jeg er bare SÅÅÅ enig med deg! Jeg synes også det er en uting med store barn som går rundt med smokk i butikken etc., men det finnes da større kriser i verden. Min eldste var en baby uten sugebehov, brukte aldri smokk som spedbarn, og fant etterhvert totten som hun fremdeles bruker når hun skal sove (hun er 4,5). Mellomste var så sugen at hele kroppen nærmest stod i spenn, men da vi puttet inn smokk så vi formelig hvordan hele den lille kroppen sank sammen i avslapning. Hun er nå 2,5, og har hele tiden hatt et utrolig lidenskapelig forhold til smokkene sine. Hun ELSKER dem, og de er bare verdens beste trøst når hun er sliten, syk eller lei seg. Vi prøver å begrense bruken til soving, men det hender hun henter dem på dagtid også. Vi har ikke tatt kampen rett og slett fordi vi har hatt viktigere kamper å ta oss av :).

Språkmessig har hun hatt noe dårligere diksjon enn storesøster, men dette er i ferd med å bedre seg. Fortsatt er hun tidlig ute språklig i forhold til alderen, så det er ingen bekymring hos oss.

Jeg regner med at smokkbruken går over av seg selv om en stund, og bruker ikke energien min på det nå. Vi trenger energien til familien som helhet :).

Skriver mest dette som respons til de som mener smokk er en ufyselig, motbydelig uting generelt, i og med at vårt barn ikke tusler rundt på butikk/kjøpesenter med smokk i munnen (samt at hun "bare" er 2,5 år, og ikke f.eks. 4).

• Liker 2
Skrevet

Her har for øvrig tommelbrukaren heile vegen hatt eit veldig godt utvikla språk, medan han som ikkje brukar noko som helst å sutte på, er meir gjennomsnittleg.

Skrevet

Jeg syns ikke det er noe mer kamp, å si til ungen min at smokk bruker vi bare om natta, enn det er å si at godteri spiser vi bare på lørdager og tennene pusser vi hver kveld. Men det er meg..

Skrevet

Jeg syns ikke det er noe mer kamp, å si til ungen min at smokk bruker vi bare om natta, enn det er å si at godteri spiser vi bare på lørdager og tennene pusser vi hver kveld. Men det er meg..

Ja, det er deg, og ditt barn :). Barn er forskjellige, familier er forskjellige. Å nekte barn godteri på ukedager er god omsorg. Å pusse tennene selv om de ikke vil, er god omsorg. Å nekte barnet det kjæreste han/hun eier, som lindrer all mulig smerte (både fysisk og psykisk), som er den beste trøst og kos på jord (bedre enn mammas og pappas fang, nesten) - det synes jeg blir litt unødvendig bare fordi andre skal slippe å se ungen min med smokk. Så lenge det ikke går ut over tannstilling og språk (noe jeg vurderer at det ikke gjør hos oss), så synes jeg hun kan ha smokken enn så lenge.

Skrevet

Smokk til trøst og soving er nå så, men her var det jo prat om store barn på butikken f.eks som slurrer og slarrer (prater) bak en svær smokk. Det syns jeg er helt bak mål. Litt i samme kategori som den ungen som jeg hørte på kjøpesenteret sa til moren hun ville på do. Du har bleie på deg sa moren, gjør fra deg i den. :kjefte:

Skrevet

Smokk til trøst og soving er nå så, men her var det jo prat om store barn på butikken f.eks som slurrer og slarrer (prater) bak en svær smokk. Det syns jeg er helt bak mål. Litt i samme kategori som den ungen som jeg hørte på kjøpesenteret sa til moren hun ville på do. Du har bleie på deg sa moren, gjør fra deg i den. :kjefte:

Ik! :overrasket:

Og det var litt snakk om at smokk var en uting sånn generelt, så da sklir det lett ut ;).

Skrevet

Ja, men det er da ikke alle unger dette skjer med! Noen ungen kan fint bruke smokk noe utover hva som er "akseptert" og likevel ikke slite med verken språkvansker eller tannstilling. Jeg synes ikke det er nødvendig å være så kategorisk å si at ingen barn skal bruke smokk etter, la oss si 2 år, fordi de muligens kan få problemer med å snakke. Det finnes viktigere ting, som LilleKatt sier.

Skrevet

Mine barn fikk KUN bruke smokken når sem skulle sove enten i vogn,lekegrind eller på natta. Begge tok vi ifra smokken hegen etter att barna fylte to år. Glemte det, men dem fikk også bruke den ved lengere bilturer ( over 30 min. som oftest kjørte vi langt pga. familie, så det ble ofte 4 timer med innlagte pauser.

Er veldig glad for att ikke hele albumet mitt består av bilder av barna MED smokken imunn.

Skrevet

Nettopp fordi det er avsporing til opprinnelig tema burde jeg ikke svare på det, men når så mange går til angrep på en simpel mening da klarer jeg ikke å la være.

En babys sugebehov varer ikke timesvis hver eneste dag. Det finnes andre alternativer enn totten, smukk og sutteklut for å stille babyens sugebehov, men det enkleste for foreldrene er å løpe i butikken å kjøpe smokk.

Jeg synes smokk er en uting, det er en mening som ikke endres samme hva andre måtte mene om den.

Men denne tråden handler ikke om babyer, den handler om store barn. Jeg har min mening, andre har sin, men man får enten holde seg til tema eller starte en egen tråd.

Skrevet (endret)

Ja, det er deg, og ditt barn :). Barn er forskjellige, familier er forskjellige. Å nekte barn godteri på ukedager er god omsorg. Å pusse tennene selv om de ikke vil, er god omsorg. Å nekte barnet det kjæreste han/hun eier, som lindrer all mulig smerte (både fysisk og psykisk), som er den beste trøst og kos på jord (bedre enn mammas og pappas fang, nesten) - det synes jeg blir litt unødvendig bare fordi andre skal slippe å se ungen min med smokk. Så lenge det ikke går ut over tannstilling og språk (noe jeg vurderer at det ikke gjør hos oss), så synes jeg hun kan ha smokken enn så lenge.

Jeg tviler ikke på at du gjør en riktig vurdering der altså. Det får enhver familie finne ut selv.

Men, jeg ville bare få frem, at jeg syns det å la en unge gå ukritisk med smokk, grenser til like alvorlig som det er å la være å pusse tennene osv, og at det ikke er en kamp man skal unngå men en nødvendighet. Det er helt unødvendig å la et større barn gå rundt med smokk hele tiden.

Endret av SummerJoy
Skrevet

Det finnes viktigere ting, som LilleKatt sier.

Jeg forstår ikke det argumentet.

Skrevet

Jeg forstår ikke det argumentet.

Det kan være ting som gjør at barnet har et større behov for trøst enn vanlig, at det skjer store omveltninger i barnets hverdag, at en eller begge foreldrene står ovenfor store utfordringer der de har null overskudd, osv. Jeg sier bare at det blir for kategorisk å si at all smokkebruk blant eldre barn er en uting.

Skrevet

Det finnes andre alternativer enn totten, smukk og sutteklut for å stille babyens sugebehov

Som hva da?

Forøvrig undrer jeg meg litt over hvorfor det er greit med smokk om natta/i senga og evt. i bilen? Er det da plutselig ikke en uting lengre? Hvorfor har barna mer behov for smokken når de skal sove, enn når de er slitne/lei seg/syke ellers på dagtid?

Får litt assosiasjoner til tråder om f.eks. nattmating - skal man nattavvenne eller ikke, og når. Mange er jo enige i at barna skal ha omsorg også mellom 19 og 7, og derfor bør de nattammes hvis de har behov for det. I mine øyne er smokken et viktig element i omsorgen vi gir vårt mellomste barn. Hun har behov for den omsorgen fra tid til annen, både på dagtid og nattestid. Mine barn er/har vært veldig forskjellige med tanke på smokkbruk og sugebehov. Minsten bruker bare smokk til selve innsovningen, og er egentlig ikke så keen på den ellers. Og eldste hadde ikke sugebehov i det hele tatt. Vi har ikke gjort noen verdens ting for å påvirke barna, de har bare vært sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...