Gjest Mandalas Skrevet 21. september 2011 #61 Skrevet 21. september 2011 Jeg forstår ikke det argumentet. I vårt tilfelle hadde første barnet en funksjonshemning. Det andre barnet fikk ha smokken lenge pga alt det vanskelige hun måtte gjennom pga det eldre barnet. Smokken var hennes trøst og trygghet i de situasjoner da mamma og pappa var opptatt med en vanskelig storebror. Vi har også måttet bruke mye energi på storebroren og smokken er liksom ingen big deal sammenlignet med alt annet vår familie har gjennomgått. Da yngste ble eldre flyttet vi langt og det var også tøft for henne. Derfor ventet vi enda noen mnd med smokkeslutt og hun brukte altså smokk til hun var litt over fire år. Ikke bare ved soving. Altså; visse familier har viktigere ting å tenke på enn smokken. Som attpåtil kan være en ressurs i en tøff hverdag for et litet barn. For en tre-fire-åring er faktisk fortsatt liten.
lille katt Skrevet 21. september 2011 #62 Skrevet 21. september 2011 Det er helt unødvendig å la et større barn gå rundt med smokk hele tiden. Og det er jeg helt enig i. Hadde jenta vår fått bestemme helt selv, så hadde hun nok gått med to smokker i munnen og fem i hendene til enhver tid . Men det er helt unødvendig (også for henne), og kritisk for språk og tannstilling, som nevnt tidligere, så hun får ikke bestemme helt selv . Men hun får ha smokken når hun trenger den. Jeg forstår ikke det argumentet. Du kunne jo ha vært flue på veggen hos oss det siste året, så hadde du kanskje skjønt det . Noen ganger må man prioritere å gi barna best mulig basisomsorg, fordi man ikke får til så mye mer. Da må kanskje diverse avvenninger og innføring av nye rutiner og oppdragelsestriks vente til en annen gang. Og sånn generelt er det jo mange "kamper" som man faktisk ikke trenger å stresse med å ta, fordi "problemene" gjerne går over av seg selv . 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #63 Skrevet 21. september 2011 Jeg synes også smokk på store barn er stygt, men jeg synes hylgråt er værre. 1
Gjest Jente1990:) Skrevet 21. september 2011 #64 Skrevet 21. september 2011 Jeg synes ikke noe om barn fra 2 år og oppover som bruker smokk nei.
SummerJoy Skrevet 21. september 2011 #65 Skrevet 21. september 2011 Det kan være ting som gjør at barnet har et større behov for trøst enn vanlig, at det skjer store omveltninger i barnets hverdag, at en eller begge foreldrene står ovenfor store utfordringer der de har null overskudd, osv. Jeg sier bare at det blir for kategorisk å si at all smokkebruk blant eldre barn er en uting. Nå tenkte jeg på de som lar ungen bruke smokk ukritisk - altså de bare lar ungen ha smokken der i munnen uansett om ungen er glad eller sur. Det finnes nok av de.
SummerJoy Skrevet 21. september 2011 #66 Skrevet 21. september 2011 I vårt tilfelle hadde første barnet en funksjonshemning. Det andre barnet fikk ha smokken lenge pga alt det vanskelige hun måtte gjennom pga det eldre barnet. Smokken var hennes trøst og trygghet i de situasjoner da mamma og pappa var opptatt med en vanskelig storebror. Vi har også måttet bruke mye energi på storebroren og smokken er liksom ingen big deal sammenlignet med alt annet vår familie har gjennomgått. Da yngste ble eldre flyttet vi langt og det var også tøft for henne. Derfor ventet vi enda noen mnd med smokkeslutt og hun brukte altså smokk til hun var litt over fire år. Ikke bare ved soving. Altså; visse familier har viktigere ting å tenke på enn smokken. Som attpåtil kan være en ressurs i en tøff hverdag for et litet barn. For en tre-fire-åring er faktisk fortsatt liten. Det blir en big deal når ungen må ha regulering fordi dere ikke kuttet smokkebruken om dagen. Det blir en big deal når det viser seg at ungen har talefeil som kan relateres til smokkebruk på dagtid. Jeg sier ikke at dette skjer med dere, og med alle, men det kan skje. Jeg syns ikke en 3-4 åring trenger smokk til trøst. En 3-4 åring er så stor at den kan snakkes med og få omsorg og trøst på andre måter enn via noe som er potensielt skadelig for den. (for å overdrive litt) Det der minner meg litt om de som har ultrafeite barn og som bare må gi ungen sjokolade fordi "det er så synd i de hvis de ikke får". 1
SummerJoy Skrevet 21. september 2011 #67 Skrevet 21. september 2011 så hun får ikke bestemme helt selv . Da er vi jo enig da. Og sånn generelt er det jo mange "kamper" som man faktisk ikke trenger å stresse med å ta, fordi "problemene" gjerne går over av seg selv . Akkurat det er jeg fullstendig enig i. Nattamming for eksempel. fordi "problemene" gjerne går over av seg selv ......... men her er det jo ikke snakk om at det går over av seg selv. Det er snakk om 3-4 åringer som går med smokken i munnen til enhver tid.
Gjest Mandalas Skrevet 21. september 2011 #68 Skrevet 21. september 2011 Det der minner meg litt om de som har ultrafeite barn og som bare må gi ungen sjokolade fordi "det er så synd i de hvis de ikke får". Nei, nå får du gi deg! Å si at smokken er skadelig for en tre-fire-åring er en overdrivelse. Hvertfall iflg de tannleger jeg har pratet med. Og det kan ikke sammenlignes med en ultrafeit unge som får stappe i seg sjokolade! Herlighet for en sammenlignelse. Og nei, smokken er fortsatt ikke noe vi hadde valgt å prioritere bort på den tiden. Never ever...
Husfrua Skrevet 21. september 2011 #69 Skrevet 21. september 2011 Nettopp fordi det er avsporing til opprinnelig tema burde jeg ikke svare på det, men når så mange går til angrep på en simpel mening da klarer jeg ikke å la være. En babys sugebehov varer ikke timesvis hver eneste dag. Det finnes andre alternativer enn totten, smukk og sutteklut for å stille babyens sugebehov, men det enkleste for foreldrene er å løpe i butikken å kjøpe smokk. Jeg synes smokk er en uting, det er en mening som ikke endres samme hva andre måtte mene om den. Men denne tråden handler ikke om babyer, den handler om store barn. Jeg har min mening, andre har sin, men man får enten holde seg til tema eller starte en egen tråd. Hva mener du er det beste ifht en babys sugebehov da? min venninnes baby brukte puppen som sutt frem til hun fikk smokk. Min venninne var konstant sår, men babyen hylskrek om hun ikke fikk ligge ved puppen døgnet rundt. Det var du som først og fremst sa at smokk var en uting uansett, og derfor fikk du også kommentar ifht babyer og smokk. Alle barn starter jo med smokk når de er babyer og ikke når de er 3 år gamle.
La Guapa Skrevet 5. august 2012 #70 Skrevet 5. august 2012 Pappa er tannlege og sier at smokk ikke gjør noen som helst skade for tannstilling fram til 4- års alder. Hvis barnet da kun får smokk som kos når det skal legge seg om kvelden og foreldrene trekker den ut av munnen etterpå er det heller ikke skadelig etter 4 års alder. Det er en trygghet og kos for et lite barn å ha smokk ved legge tid. Hva er det alle stresser sånn med? Jeg har til dags dato ikke møtt et eneste voksent menneske som har dårlig uttale og kan fortelle at dette skyldes bruk av smokk som barn ! 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #71 Skrevet 5. august 2012 Har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om det er nevnt før men smokk kan iallefall virke forebyggende iforhold til krybbedød. http://www.lub.no/id/F0C861204607B5A4C1257689005046E6 Anonym poster: c37c34c689954451b2ecfa9bd2e51bc8
makkapakka Skrevet 6. august 2012 #72 Skrevet 6. august 2012 jeg driter i det, det foreldrene sitt problem ikke mitt, har nok å tenke på i hverdagen enn å hisse meg opp over at unger bruker smokk.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2012 #73 Skrevet 6. august 2012 Hvis du har så lite problemer at du må irritere deg over hva andre gjør så må jeg si jeg missunner deg det enkle livet ditt! Og for de som lurer, jeg har ikke unge som brukwr smokk. Men jeg har nok med å passe på meg selv og hva jeg foretar meg
Gjest Marmot Skrevet 6. august 2012 #74 Skrevet 6. august 2012 Jeg har til dags dato ikke møtt et eneste voksent menneske som har dårlig uttale og kan fortelle at dette skyldes bruk av smokk som barn ! Ikke jeg heller, og tannlegen min sier det samme som faren din. Sønnen min ville ha tommelen, og i følge tannlegen var det mye, mye verre. Dagens smokker er laget for å gi minst mulig belastning på tannstillingen, og de er så myke, at det er ikke noe å snakke om engang. Jeg jobbet hardt for å få sønnen min til å ta smokk i stedet for tommel, nettopp fordi smokken er lettere å bli kvitt. Frem til nå har han hatt fri tilgang, fordi han har vært uinteressert i den annet enn når han skulle sove eller var trøtt/sliten/lei seg, men av en eller annen grunn har han blitt ekstremt avhengig av den mens han var på sommerferie hos faren sin. Det var så ille at han måtte ha den ved matbordet og sutte litt mellom matbitene. Så nå er jeg SlemmeMamma som har bestemt at "tutten bor i sengen" og får ikke lov til å være andre steder fordi han er blitt så stor. Når han spør etter den nå, svarer jeg bare det, og han godtar det. Jeg hadde forventet at det skulle være mye mer kamp, men det har heldigvis gått helt fint. Han har en "kos" som fungerer ypperlig til trøst, så jeg er ikke så brutal som det kanskje høres ut som.
Gjest Purple Haze Skrevet 6. august 2012 #75 Skrevet 6. august 2012 Jeg er enig med TS, det er en uting med store barn som går med smokk til en hver tid. Jeg har jobbet i barnehage i mange herrens år, og ser faktisk barn opp i skolealder som fortsatt bruker smokk fordi foreldrene ikke orker kampen med å ta den fra dem. Helt utrolig. Og den som sier at smokk ikke hemmer språkutviklingen kan jo prøve å ha en smokk i munnen hele dagen og prøve å gjøre seg forstått.
Gjest Mandalas Skrevet 6. august 2012 #76 Skrevet 6. august 2012 Yngste min brukte smokk til hun var over fire år. Et ganske bevisst valg som jeg ville tatt igjen
Gjest Purple Haze Skrevet 6. august 2012 #77 Skrevet 6. august 2012 Yngste min brukte smokk til hun var over fire år. Et ganske bevisst valg som jeg ville tatt igjen Og da må jeg spørre hvorfor?
Gjest Mandalas Skrevet 6. august 2012 #78 Skrevet 6. august 2012 Og da må jeg spørre hvorfor? Hun hadde det tøft da hun var liten, frem til over fire års alder. Så den smokken var (nesten) aldri noe tema i tankene mine engang. Det var en selvfølge at hun skulle få ha den trøsten og tryggheten i en vanskelig hverdag.
Lilla-dings Skrevet 6. august 2012 #79 Skrevet 6. august 2012 Jeg jobber i barnehage, og jeg må si at jeg opplever mindre problematikk rundt 3 åringer som bruker smokk sammenlignet med 3 åringer som bæsjer i bleien. Men dette er en annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2012 #80 Skrevet 6. august 2012 Jeg syntes det ser motbydelig ut. Rett og slett ekkelt, når de er over babystadiet. Hvis foreldre ikke klarer å avvenne barnet med smokk, må det jo virkelig være noe galt. Slite i hverdagen, slik at barnet må bruke smokk? Da tror jeg man bør koble inn hjelp. Smokk er ikke noe annet enn en dårlig uvane, og jo lengre barnet får holde på - jo værre er det å slutte... Jeg sluttet med smokk av meg selv før jeg var 1 år. Min bror derimot, han klarte ikke å kvitte seg med smokken helt før han var 4.5 Han har forøvrig A-snitt på universitetet, så helt ille kan ikke oppdragelsen ha vært.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå