Gå til innhold

Barnebidrag


Gjest NyHer

Anbefalte innlegg

Noen som vet noe om dette?

Jeg har to barn.

Det ene barnet har fast botedsadresse hos meg, men vi har henne 50/50

Det andre barnet har fast bostedsadresse hos far, men vi har henne 50-50

På spørsmål/svar sidene til nav står det at den som barnet ikke bor fast hos er bidragspliktig.Den barnet bor fast hos skal aldri betale bidrag til samværsforelder.

Jeg får pr. i dag bidrag for hun som bor fast hos meg, men synes også jeg bør få for det barnet som bor fast hos far siden jeg har henne også 50-50.

Har jeg krav på det. Han tjener betydelig mer enn meg: 600000 - 300000.

I dag har han tatt kostnader som følger det barnet som er fastboende hos ham, men jeg får ikke noe ellers.

Noen som har erfaring med dette? Vil jeg få dette gjennom hos NAV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er noe lett å få til siden dere har fordelt det slik... Men du kan vel kanskje kreve mer for de barnet du allerede får bidrag fra... Betaler du bidrag for det barnet som ikke har adresse hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om dette?

Jeg har to barn.

Det ene barnet har fast botedsadresse hos meg, men vi har henne 50/50

Det andre barnet har fast bostedsadresse hos far, men vi har henne 50-50

På spørsmål/svar sidene til nav står det at den som barnet ikke bor fast hos er bidragspliktig.Den barnet bor fast hos skal aldri betale bidrag til samværsforelder.

Jeg får pr. i dag bidrag for hun som bor fast hos meg, men synes også jeg bør få for det barnet som bor fast hos far siden jeg har henne også 50-50.

Har jeg krav på det. Han tjener betydelig mer enn meg: 600000 - 300000.

I dag har han tatt kostnader som følger det barnet som er fastboende hos ham, men jeg får ikke noe ellers.

Noen som har erfaring med dette? Vil jeg få dette gjennom hos NAV?

Hei du kan jo prøve hos nva og se hva du får til svar. Du søker om barnebidrag på fastsatt skjema og så ser du.Regner med du får et vedtaksbrev tilbake som er etter regler. Regler er vel ganske klare som du selv referer til - Den barnet bor fast hos skal aldri betale bidrag til samværsforelder - slik er reglene og noen ganger slår de ut slik er selv ikke føler det er riktig. Kan fortelle "tusen ting" om hvordan de forskjellige regler slår ut mot samværsforelder i enkelttilfeller men skal holde meg til tråden din.

Er interssant å se en kvinne ikke synes regler er rettferdige mot samværforlelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har to barn sammen, og begge har barna like mye, så skjønner jeg faktisk ikke hvorfor noen av dere skal betale bidrag.

Evt. Han betaler deg for det ene barnet, du betaler han for det andre..

Har ikke barn, og kan lite om dette, men det virker urettferdig at han skal betale for begge, når han har de 50%?

Hadde du betalt han for begge hvis du tjente mer enn han?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved delt omsorg betalar ein ofte ikkje bidrag. Kun viss den eine tjener vesentleg meir enn den andre. Er usikker på reglane her. Snakk med NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pkt.1

Ikke gå til Nav og si at dere har barna like mye. I slike tilfeller har dere IKKE krav på ekstra barnetrygd om noen av dere bor uten andre voksne i leiligheten. Om derimot barna er 1 dag ekstra pr uke i gjennomsnitt hos en av dere har dere krav på ekstra barnetrygd om dere bor alene.

Dette betyr at dere må praktisere en liten skjevdeling, ihvertfall på papiret som beskriver samværsavtalen, om dere skal ha 2 barnetrygder. NAV kan forlange kopi av denne avtalen.

Pkt.2

Dere er begge ansvarlig for å betale bidrag til hverandre. Det vil si at hvis du tjener vesentlig mindre enn barnas far skal du betale mindre til han enn det han skal betale til deg. Om du kontakter NAV vil du få vite hvor mye han egentlig skal betale. Men ikke forvent noen kjempe sum. Bidraget størrelse vil bli bestemt av ting som om du bor alene eller om du har samboer. Om barnets far bor alene eller har samboer. din lønn og barnefars lønn. Samværsmengde. Barnas alder, behov for barnehage/SFO. etc, etc.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra barnetrygd har dei ikkje rett på nei. Men dei kan bli samde om å dele den, det er vanleg ved delt omsorg.

TS kan derimot ha rett på barnebidrag frå eksmannen viss han tjener meir enn ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de blir begge her regnet som enslige forsøgere. Dette for at de har et barn med bosted. Har de hatt delt bosted har de ikke blitt regent som enslige foreldre.

De får de støtter begge foreldre som tilfaller enslige foreldre begge foreldre. BF tjener over 6 G og får kun en ekstra barnetrygd og skattekl.2 om han bor alene. BF får heller ikke stønad til barentilsyn pga.gensen 6 G. BM får overgangsstønad, størrelse avhengig av inntekt for hun tjner under 6 G. Videre kan hun få støtte til barnepass om det er et reelt behov for barnepass. Videre likt som far med en ekstra barnetrygd og skattekl 2.

Som dere ser er det forskjeller i stønader fr adet offetnlige og det har TS ikke tatt med i tråden.

Synes TS skal være fornøyd med dette. Tror mange kvinner ville se positivt på at far har slikt samvær som hos dere har med barna.

Far skal ikke straffes for at han tjener mer enn deg når han også er enslig forelder.

Bidragsregler er som de er om både du og far må forholde dere til dette. Du føler det er utrettferdig, det synes de fleste samværsforeldre (ferdre) at regler er.

Har du hatt bosted på begge barn har det blitt barnebidrag på begge.

Alternativet far ville var vel som nå eller delt bosted på begge barn.Da har dere ingen blitt regnet som enslige foreldre og fått en ekstra barnetrygd på deling og skattekl 2. annet hvert år.

Hver derfor fornøyd pga.sammarbeidet mellom dere forldre fungerer slik at 50/50 går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sjølv ved delt omsorg har jo ungane ein bustadsadresse. Byttar vel ofte adr ein gong i året. Det går jo ikkje an å ha to adr sjølv om ein har delt omsorg. Har TS og eksmannen avtalt delt omsorg, er dei ikkje å rekne som einsleg forsørgjarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette gjør seg gjeldende hvis samværforelder går i minus i forhold til underholdskostnad. Det har et spesiellt navn, som jeg ikke finner igjen nå, men avsnittet under er klippet fra NAV:

Delt bosted for samme barn

Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pkt.1

Ikke gå til Nav og si at dere har barna like mye. I slike tilfeller har dere IKKE krav på ekstra barnetrygd om noen av dere bor uten andre voksne i leiligheten. Om derimot barna er 1 dag ekstra pr uke i gjennomsnitt hos en av dere har dere krav på ekstra barnetrygd om dere bor alene.

Dette betyr at dere må praktisere en liten skjevdeling, ihvertfall på papiret som beskriver samværsavtalen, om dere skal ha 2 barnetrygder. NAV kan forlange kopi av denne avtalen.

Pkt.2

Dere er begge ansvarlig for å betale bidrag til hverandre. Det vil si at hvis du tjener vesentlig mindre enn barnas far skal du betale mindre til han enn det han skal betale til deg. Om du kontakter NAV vil du få vite hvor mye han egentlig skal betale. Men ikke forvent noen kjempe sum. Bidraget størrelse vil bli bestemt av ting som om du bor alene eller om du har samboer. Om barnets far bor alene eller har samboer. din lønn og barnefars lønn. Samværsmengde. Barnas alder, behov for barnehage/SFO. etc, etc.

Lykke til.

Sender dere linken om barnetrygd så ser der hav som er riktig. Set virker litt feil her det som skrives.

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd/Barnetrygd/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+barnetrygd.231515.cms

Barnetrygd.

Utbetaling til begge foreldrene

Hvis foreldrene bor hver for seg, har to felles barn og har ordnet seg slik at det ene barnet bor fast hos moren og det andre barnet bor fast hos faren, skal hver av dem ha utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos vedkommende. Den av dem som ikke mottok barnetrygd før samlivsbruddet, må søke om å få utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos ham/henne.

Når foreldrene bor hver for seg, kan de avtale at barnet skal ha delt bosted etter barneloven § 36, dvs. at barnet blant annet har fast bosted hos begge foreldrene. Dette er det eneste tilfellet der begge foreldrene kan få utbetalt barnetrygd for samme barn. Hver av dem får utbetalt halvparten av den barnetrygden de ellers ville fått utbetalt. Den av dem som ikke mottar barnetrygd fra før, må søke om å få utbetalt den delen av barnetrygden han/hun har rett til.

Folketrygdeloven.

En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene.Ut fra dette bør det være en 60/40 deling for aten forelder skal regnes som enslig forsøger. Har hørt noen nav kontorer prakiserer 65/35 med.

§ 15-5. Enslig mor eller far

Medlemmet må sannsynliggjøre at vedkommende er enslig mor eller far med aleneomsorg for barn. Som mor eller far regnes også den som på grunn av dødsfall har fått foreldreansvaret etter barnelova § 38.

En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene. Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen for barnet ved boforhold som nevnt i § 1-5 fjerde ledd, eller ved andre nære boforhold.

Det gis ikke stønad dersom medlemmet lever sammen med en person hun eller han

a)

har barn med,

b)

er skilt eller separert fra, eller

c)

har levd sammen med i 12 av de siste 18 månedene.

En enslig mor kan miste retten til stønad hvis barnets far ikke er kjent og hun lever sammen med en mann som ikke kan utelukkes å være faren, med mindre hun sannsynliggjør at han ikke er far til barnet.

Departementet gir forskrifter om anvendelsen av bestemmelsene i denne paragrafen.

Endret ved lover 18 des 1998 nr. 86 (ikr. straks for fjerde ledd, tredje ledd ikr. 1 juli 1999), 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 728), 16 jan 2009 nr. 5 (ikr. 1 jan 2009).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vi har ikke avtalt delt bosted. Vi har gjort det slik at ene barnet har folkeregistrert adresse på meg og andre har folkeregistrert adresse hos far. Slik blir vi samværsforeldre for et barn hver. Jeg får utvidet barnetrygd i dag pga eneforsørgeransvar..Har alt oppgitt til NAV at vi har barna 50-50, men at vi ikke har delt bosted på dem... får ikke håpe jeg mister den utvidede barnetrygden nå da.. Jeg har ikke betalt bidrag til barnet som har folkeregistrert adresse hos far da han tjener mer enn meg og bidragskalkulatoren kommer ut i 0 for min del. Jeg har søkt nav om bidrag for begge barna selv om bare ene har fast adresse hos meg - vi har de jo likt og han tjener mer enn meg...? Får se hva de sier til det..Må det foreligge avtale om delt bosted for at jeg har krav på bidrag for barnet som ikke har bostedsadresse hos meg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vi har ikke avtalt delt bosted. Vi har gjort det slik at ene barnet har folkeregistrert adresse på meg og andre har folkeregistrert adresse hos far. Slik blir vi samværsforeldre for et barn hver. Jeg får utvidet barnetrygd i dag pga eneforsørgeransvar..Har alt oppgitt til NAV at vi har barna 50-50, men at vi ikke har delt bosted på dem... får ikke håpe jeg mister den utvidede barnetrygden nå da.. Jeg har ikke betalt bidrag til barnet som har folkeregistrert adresse hos far da han tjener mer enn meg og bidragskalkulatoren kommer ut i 0 for min del.Får se hva de sier til det..Må det foreligge avtale om delt bosted for at jeg har krav på bidrag for barnet som ikke har bostedsadresse hos meg også?

Sitat: Jeg har søkt nav om bidrag for begge barna selv om bare ene har fast adresse hos meg - vi har de jo likt og han tjener mer enn meg...? Har vært interssant og hørt svaret. Normalt skal du ikke få noe bidrag for barnet som har bosted hos far.

Når det gjelder nettobidrag må du foreligge avtale om delt bosted.Har dere delt bosted vil du miste alle de andre stønader for du blir ikke regnet som enslig forsørger.

Delt bosted for samme barn

Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget.

Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148111.cms

Vet ikke alder på barnet det her dreier seg om men er barnet 10 år blir det 566 kr i nettobidrag for deg. Men da må du oppfylle vilkår for dette dvs. Har du kostnader som er over 50 prosent på barnet og for dette skal du kreve 566 kr mnd. Hvis du tenker deg om er ikke dette særlig smart. Vil far betale 49 prosent og du 51 prosent av kostnader ved delt bosted. Neppe vil jeg tro, du får nok langt mer enn de 566 kr ekstra å betale om det blir netto bidrag til deg.

Vanlig bidrag gir 750 kr til deg men det får du normalt ikke da far har bosted på dette barnet.

Synes du ikke selv at du straffer far for at han tjener mer enn deg når du vil gå for barnebidrag fra bostedsforelder? Barna får tross alt del i hans inntekt. De er der halve tiden og de får nok sykler ski ovs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Vi har ikke avtalt delt bosted. Vi har gjort det slik at ene barnet har folkeregistrert adresse på meg og andre har folkeregistrert adresse hos far. Slik blir vi samværsforeldre for et barn hver. Jeg får utvidet barnetrygd i dag pga eneforsørgeransvar..Har alt oppgitt til NAV at vi har barna 50-50, men at vi ikke har delt bosted på dem... får ikke håpe jeg mister den utvidede barnetrygden nå da.. Jeg har ikke betalt bidrag til barnet som har folkeregistrert adresse hos far da han tjener mer enn meg og bidragskalkulatoren kommer ut i 0 for min del. Jeg har søkt nav om bidrag for begge barna selv om bare ene har fast adresse hos meg - vi har de jo likt og han tjener mer enn meg...? Får se hva de sier til det..Må det foreligge avtale om delt bosted for at jeg har krav på bidrag for barnet som ikke har bostedsadresse hos meg også?

Hvis det var slik at samværsforeldren skulle ha krav på barnebidrag, skulle det ikke kommet frem av bidragskalkulatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var slik at samværsforeldren skulle ha krav på barnebidrag, skulle det ikke kommet frem av bidragskalkulatoren?

Barnelova.

§ 67. Fostringstilskot.

Der ein eller begge foreldra ikkje bur saman med barnet, skal vedkomande betale faste pengetilskot til forsyting og utdanning. Også foreldre som bur saman med barnet, kan påleggjast å yte pengetilskot når dei forsømer fostringsplikta si etter § 66. Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket.

Til særlege utlegg så lenge underhaldsplikta varer, kan foreldra påleggjast å yte særtilskot. Det er eit vilkår at utlegga er rimelege og naudsynte og ikkje går inn under dei utgiftene som det løpande fostringstilskotet skal dekke. Krav om særtilskot må setjast fram innan eit år etter at dei særlege utlegga kom på. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om særtilskot.

Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast. Tilskotet skal betalast frå og med den kalendermånaden kravet oppstår og ut den kalendermånaden vilkåra for tilskot fell bort.

Endra med lover 17 feb 1989 nr. 2 (med verknad for fostringstilskot for tidsrom etter 30 juni 1989), 19 juni 1992 nr. 63, 15 juni 2001 nr. 37 (ikr. 1 okt 2003, etter res. 31 jan 2003 nr. 78), 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 52 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

Fostringstilskot er barnebidrag.

Fra nav spørsmål og svar.

Hvis den forelderen barnet bor hos, tjener vesentlig mer enn den som har samvær, kan samværsforelderen søke om å få fastsatt bidrag?

Svar:

Nei, samværsforelderen kan aldri få innvilget bidrag til seg. Men inntekten til hver av foreldrene vil ha betydning når NAV skal fastsette bidraget. Dessuten gis det fradrag for samvær når bidraget skal fastsettes. Hvis den som har omsorgen for barnet (den barnet bor hos), tjener vesentlig mer enn den som har samvær, vil omsorgsforelderen måtte dekke forholdsmessig mer av barnets underhold enn samværsforelderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Jeg har søkt nav om bidrag for begge barna selv om bare ene har fast adresse hos meg - vi har de jo likt og han tjener mer enn meg...? Har vært interssant og hørt svaret. Normalt skal du ikke få noe bidrag for barnet som har bosted hos far.

Når det gjelder nettobidrag må du foreligge avtale om delt bosted.Har dere delt bosted vil du miste alle de andre stønader for du blir ikke regnet som enslig forsørger.

Delt bosted for samme barn

Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget.

Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148111.cms

Vet ikke alder på barnet det her dreier seg om men er barnet 10 år blir det 566 kr i nettobidrag for deg. Men da må du oppfylle vilkår for dette dvs. Har du kostnader som er over 50 prosent på barnet og for dette skal du kreve 566 kr mnd. Hvis du tenker deg om er ikke dette særlig smart. Vil far betale 49 prosent og du 51 prosent av kostnader ved delt bosted. Neppe vil jeg tro, du får nok langt mer enn de 566 kr ekstra å betale om det blir netto bidrag til deg.

Vanlig bidrag gir 750 kr til deg men det får du normalt ikke da far har bosted på dette barnet.

Synes du ikke selv at du straffer far for at han tjener mer enn deg når du vil gå for barnebidrag fra bostedsforelder? Barna får tross alt del i hans inntekt. De er der halve tiden og de får nok sykler ski ovs.

litt mer:

Skattekl 2. og en ekstra barnetrygd regnes ikke som stønader. Dette er noe som gies til alle "enslige" foreldre.

Forldere som har delt bosted må dele dette. Dvs skattekl 2. annet hvert år og halve barnetrygden deler de vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror nok ikke du kan regne med å få bidrag for det barnet du bare har "samvær" med, selv om det er 50%.

Jeg regner med dere har plassert barna på ulike folkeregistrerte adresser for at begge skulle få fordeler som utvidet barnetrygd og skatteklasse 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan ha rett på bidrag ved 50/50, for begge barna.

Tror ikke det i dette tilfellet. TS får bidrag for barnet hun har bosted for og ikke det hun ikke har samvær med. De har har bosted på hver sitt barn.

Fra nav spørsmål og svar nav.

Hvis den forelderen barnet bor hos, tjener vesentlig mer enn den som har samvær, kan samværsforelderen søke om å få fastsatt bidrag?

Svar:

Nei, samværsforelderen kan aldri få innvilget bidrag til seg. Men inntekten til hver av foreldrene vil ha betydning når NAV skal fastsette bidraget. Dessuten gis det fradrag for samvær når bidraget skal fastsettes. Hvis den som har omsorgen for barnet (den barnet bor hos), tjener vesentlig mer enn den som har samvær, vil omsorgsforelderen måtte dekke forholdsmessig mer av barnets underhold enn samværsforelderen.

Barnelova.

§ 67. Fostringstilskot.

Der ein eller begge foreldra ikkje bur saman med barnet, skal vedkomande betale faste pengetilskot til forsyting og utdanning. Også foreldre som bur saman med barnet, kan påleggjast å yte pengetilskot når dei forsømer fostringsplikta si etter § 66. Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket.

Til særlege utlegg så lenge underhaldsplikta varer, kan foreldra påleggjast å yte særtilskot. Det er eit vilkår at utlegga er rimelege og naudsynte og ikkje går inn under dei utgiftene som det løpande fostringstilskotet skal dekke. Krav om særtilskot må setjast fram innan eit år etter at dei særlege utlegga kom på. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om særtilskot.

Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast. Tilskotet skal betalast frå og med den kalendermånaden kravet oppstår og ut den kalendermånaden vilkåra for tilskot fell bort.

Endra med lover 17 feb 1989 nr. 2 (med verknad for fostringstilskot for tidsrom etter 30 juni 1989), 19 juni 1992 nr. 63, 15 juni 2001 nr. 37 (ikr. 1 okt 2003, etter res. 31 jan 2003 nr. 78), 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 52 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

Definisjonsmessig er de "enslige foreldre" beggeforeldre i TS innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...