Gå til innhold

Barnebidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet

men de blir ikke regnet som samværsforelder etter bidragsloven når de har 50/50.

Takk.

Det stemmer. Det kreves ofte 60/40 i den enses favør,hørt om 65/35 også i noen tilfeller for å få ensllig forsørger tilegg. Ekstra baretrygd og skattkl 2. er ikke enslig forsørger tillegg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt usikker på konklusjonene deres her.

Vi har ikke avtalt delt bosted fordi begge skule få rettigheter som utvidet barnetrygd når vi ble eneforsørgere.Nå får han ingen goder fordi han er gift på nytt.. Han har betalt bidrag på barnet som bor hos meg. Barnet som bor hos ham er det meningen han skal ha hovedforsørgeransvar for - dvs han betaler i dag ekstrating som utgifter til fritidsaktiviteter - yttertøy - sko - lommepenger - mobil- ski- m.m.. han vil ikke betale vanlige klær hos meg - bare for ting som går frem og tilbake mellom husstandene.

Jeg mener han plikter å forsørge ham fullt ut både hos seg og hos meg da han tjener det dobbelte enn hva meg, samt de har to inntekter å leve på siden han er gift. For barnet han betaler bidrag på (1500 mnd ), så holder han henne med klær hos seg - resten faller på meg.

Delt bosted - må det avtales skriftlig? Vi har muntlig avtale om 50-50,er det slik at jeg da ikke regnes som sambærsforelder selv om vi har avtalt at barnet skal bo fast hos ham og det andre hos meg? Kan det bety at jeg får mindre bidrag for det barnet jeg alt får bidrag på - dere sier det beregnes nettobidrag? Vi har beregnet bidrag ut fra bidragskalkulatoren.Kan dette bli mindre med nettobidrag?..Han betaler dog litt mer enn hva den regnet ut..

Dersom jeg får igjennom bidrag for barnet som bor hos ham også - må jeg da også ta del i økonomiske utgifter til dette barnet? Blir jeg hovedforsørger da?

Hm... Får jeg min utvidede barnetrygd og skatteklasse 2?

Skrevet

men de blir ikke regnet som samværsforelder etter bidragsloven når de har 50/50.

Jo, så lenge barnet ikke har delt bosted (dvs bosted to plasser i folkeregisteret) er den ene forelder bare samværsforelder juridisk sett selv om man kan ha inntil 50% samvær.

Når det gjelder stønader som enslig forsørger (foruten ekstra barnetrygd og skatteklasse 2) som nevnes over her kan ikke samværsforelder ha for høy samværsprosent. Da må bostedsforelder ha barn minimum 60% av tiden (eller antakelig mer) for å kunne motta stønader som overgangsstønad (jeg får i hvertfall ikke når far har 40% samvær)

Til TS: Hvis det er slik at far er gift på nytt og derfor ikke får fordelaktig skatteklasse kan du jo spørre om dere kan skifte bostedsadresse på det barnet som er registrert å bo hos han? I så fall vil du jo kunne få bidrag fra han. Du vil også da få barnetrygd som om du hadde tre barn (mens du idag får som om du hadde 2 antar jeg). Hva angår skatteklasse regner jeg med du allerede har klasse 2, så dette vil jo ikke endres.

Skrevet

??? Hvorfor skulle faren være interessert i å miste barnetrygd og i tillegg måtte betale bidrag for et barn til? Det vil jo gjøre at han får 2500,- mindre å rutte med i mnd...Det hadde jo vært en drømmesituasjon for meg om han gikk med på det!!

Han mister jo ikke barnetrygden selv om han er gift nå - han mister kun skatteklassen og den utvidede barnetrygden...

Han ønsker ikke betale bidrag, men betaler det lovpålagte (litt over det pga privat avtale) for barnet som har fast bosted hos meg - saken her er jo at vi gjorde avtale om dette da vi gikk fra hverandre fordi vi skulle ha alt likt på en måte - barnetrygd - skatteklasse o.l.

Jeg har alt spurt om vi kan sette det andre barnet over på meg så jeg kan få barnetrygden for dette også..Men han vet jo at det innebærer at han ikke får barnetrygd selv om han har dem begge like mye som meg og at han må ut med mer i bidrag.. Så derfor er det jeg søker nav om bidrag selv om jeg er samværsforelder - jeg mener han bør betale fullt ut for begge til meg pga han tjener det dobbelte av meg..

Skrevet

Til TS: Hvis det er slik at far er gift på nytt og derfor ikke får fordelaktig skatteklasse kan du jo spørre om dere kan skifte bostedsadresse på det barnet som er registrert å bo hos han? I så fall vil du jo kunne få bidrag fra han.

Hvorfor skulle far gå med på det?

Skrevet

jeg mener han bør betale fullt ut for begge til meg pga han tjener det dobbelte av meg..

Jeg forstår ikke logikken din. Hvorfor skal han betale mer bare fordi han tjener godt? Han betaler da allerede fullt ut for det ene barnet deres, + klær og bidrag for det andre barnet deres. Det er jo helt urimelig at du skal få mer. Hvis du ønsker høyere inntekt må du heller gjøre noe med jobbsituasjonen din. Med 50-50 % fordeling, har du jo i praksis massevis av tid til enten å jobbe mer eller omskolere/videreutdanne deg.

Jeg synes det er ganske uverdig og pinlig at du forsøker å kreve inn mer bidragspenger. Selv om eksen din tjener bedre enn deg, har han egne utgifter å ta hånd om også, inkludert både barn, kanskje nye barn, kanskje ny bolig med ny partner osv.

Skrevet

Jeg forstår ikke logikken din. Hvorfor skal han betale mer bare fordi han tjener godt? Han betaler da allerede fullt ut for det ene barnet deres, + klær og bidrag for det andre barnet deres. Det er jo helt urimelig at du skal få mer. Hvis du ønsker høyere inntekt må du heller gjøre noe med jobbsituasjonen din. Med 50-50 % fordeling, har du jo i praksis massevis av tid til enten å jobbe mer eller omskolere/videreutdanne deg.

Jeg synes det er ganske uverdig og pinlig at du forsøker å kreve inn mer bidragspenger. Selv om eksen din tjener bedre enn deg, har han egne utgifter å ta hånd om også, inkludert både barn, kanskje nye barn, kanskje ny bolig med ny partner osv.

For meg er logikken ganske klar, ut fra en tanke om at barna skal ha omtrent den samme standarden i begge hjem.

Det er langt mer uverdig om de hos mor ser på en 14 " tv med kun NRK, ikke kan gå i barnebursdag eller må avstå fra andre goder som er selvsagt hos far. Dette er bare eksempler, satt litt på spissen.

Skrevet

Ingenting provoserer meg mer enn ekskoner/samboere som skal loppe mannen for alt fordi han tjener bedre!

Skrevet

Og jeg blir ganske provosert av disse mennenes nye koner eller samboere som aldri blir fornøyd. Ikke skal barna være på besøk, og ikke skal mannen sørge for barna med penger som ikke lenger er hans, men deres.

Men før du går løs på meg, så har jeg ikke sagt at du er en av dem. Og jeg har vært gift med en mann som betalte veeeeldig mye for sine barn, mens mitt barns far betalte knapper og glansbilder. Med samme inntekt. Og han hadde en sånn kjærring. Ikke ville hun se barnet, og ikke ville hun at far skulle betale noe som helst. Lurer på om hun hadde samme synet på sitt barns far....

Skrevet

Jeg er litt usikker på konklusjonene deres her.

Vi har ikke avtalt delt bosted fordi begge skule få rettigheter som utvidet barnetrygd når vi ble eneforsørgere.Nå får han ingen goder fordi han er gift på nytt.. Han har betalt bidrag på barnet som bor hos meg. Barnet som bor hos ham er det meningen han skal ha hovedforsørgeransvar for - dvs han betaler i dag ekstrating som utgifter til fritidsaktiviteter - yttertøy - sko - lommepenger - mobil- ski- m.m.. han vil ikke betale vanlige klær hos meg - bare for ting som går frem og tilbake mellom husstandene.

Jeg mener han plikter å forsørge ham fullt ut både hos seg og hos meg da han tjener det dobbelte enn hva meg, samt de har to inntekter å leve på siden han er gift. For barnet han betaler bidrag på (1500 mnd ), så holder han henne med klær hos seg - resten faller på meg. Delt bosted - må det avtales skriftlig? Vi har muntlig avtale om 50-50,er det slik at jeg da ikke regnes som sambærsforelder selv om vi har avtalt at barnet skal bo fast hos ham og det andre hos meg? Kan det bety at jeg får mindre bidrag for det barnet jeg alt får bidrag på - dere sier det beregnes nettobidrag? Vi har beregnet bidrag ut fra bidragskalkulatoren.Kan dette bli mindre med nettobidrag?..Han betaler dog litt mer enn hva den regnet ut..

Dersom jeg får igjennom bidrag for barnet som bor hos ham også - må jeg da også ta del i økonomiske utgifter til dette barnet? Blir jeg hovedforsørger da?

Hm... Får jeg min utvidede barnetrygd og skatteklasse 2?

Jeg fatter ikke hvordan du ser rettferdigheten her.. hvorfor skulle en m hovedomsorg for barnet betale penger til samværsforeldren...?? faller ikke det på sin egen urimelighet ??? O

• Liker 1
Skrevet

Dersom jeg får igjennom bidrag for barnet som har fast bosted hos far - må jeg da også ta del i økonomiske utgifter til dette barnet ( klær, ski, lommepenger, aktiviteter)?

Blir jeg hovedforsørger da?

Hm... Får jeg min utvidede barnetrygd og skatteklasse 2 når de bor 50-50 hos hver, men vi ikke har avtale om delt bosted?

Hvordan avtales delt bosted - er det papirer å fylle ut?

Rettferdigheten ligger i at han tjener det dobbelte i forhold til meg, han er gift på nytt og dette gjør at de har inntekt fra hans kone også. Jeg mener derfor han bør bære utgifter utover hva det koster meg med boutgifter for dem når de er hos meg.

Skrevet

Dersom jeg får igjennom bidrag for barnet som har fast bosted hos far - må jeg da også ta del i økonomiske utgifter til dette barnet ( klær, ski, lommepenger, aktiviteter)?

Blir jeg hovedforsørger da?

Du kan umulig få bidrag når barnet bor hos deg,regler er ikke slik.

Hm... Får jeg min utvidede barnetrygd og skatteklasse 2 når de bor 50-50 hos hver, men vUtbetaling til begge foreldrene.Du må søke om barnetrygd og utvidet barnetrygd

§ 9. Vilkår for rett til utvidet barnetrygd

Det foreligger rett til utvidet barnetrygd i de tilfeller der barnets foreldre er ugift, skilt eller separert og ikke bor sammen i en felles husholdning. Utvidet barnetrygd kan også gis til gjenlevende ektefelle. Det gis ikke utvidet barnetrygd dersom søkeren bor i samme boenhet som den andre av barnets foreldre.

Utvidet barnetrygd kan likevel gis i tilfeller der foreldrene er gift, hvis den som setter fram krav godtgjør at

a)

samlivet mellom ektefellene har vært hevet i minst 6 måneder (faktisk separasjon),

b)

den ene ektefellen har vært forsvunnet i minst 6 måneder. Tilsvarende gjelder for forsvunnet samboer eller partner,

c)

ektefellene er midlertidig separert ved kjennelse etter ekteskapsloven § 92, eller

d)

den ene ektefellen er innsatt i fengsel med dom på fengselsstraff der den ubetingede delen av straffen ikke er lavere enn 6 måneder eller er idømt forvaring. Det samme gjelder hvis vedkommende er idømt overføring til tvungent psykisk helsevern reller tvungen omsorg og av den grunn ikke kan bo sammen med ektefellen. Videre kan utvidet barnetrygd gis ved utholdt varetekt i minst 6 måneder. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for samboer eller partner.

Det foreligger ikke rett til utvidet barnetrygd i tilfeller der barnas foreldre vanligvis bor sammen, men der de midlertidig bor atskilt som følge av arbeid, utdannelse e.l.

Bestemmelsen i denne paragrafen gjelder tilsvarende for annen omsorgsperson som barnet bor fast hos og som fyller vilkårene i denne paragrafen.

For at utvidet barnetrygd skal kunne tilstås etter samlivsbrudd mellom samboere med felles barn under 16 år, må det legges fram meklingsattest.

Det foreligger ikke rett til utvidet barnetrygd for særkullsbarn dersom stønadsmottakeren

a)

inngår ekteskap,

b)

lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning uten felles barn og har levd slik i minst 12 av de siste 18 måneder, eller

c)

har eller får felles barn med en person som han eller hun lever sammen med i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning.

Hvis foreldrene bor hver for seg, har to felles barn og har ordnet seg slik at det ene barnet bor fast hos moren og det andre barnet bor fast hos faren, skal hver av dem ha utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos vedkommende. Den av dem som ikke mottok barnetrygd før samlivsbruddet, må søke om å få utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos ham/henne.

Når foreldrene bor hver for seg, kan de avtale at barnet skal ha delt bosted etter barneloven § 36, dvs. at barnet blant annet har fast bosted hos begge foreldrene. Dette er det eneste tilfellet der begge foreldrene kan få utbetalt barnetrygd for samme barn. Hver av dem får utbetalt halvparten av den barnetrygden de ellers ville fått utbetalt. Den av dem som ikke mottar barnetrygd fra før, må søke om å få utbetalt den delen av barnetrygden han/hun har rett til.

i ikke har avtale om delt bosted?

Du skal liknes i klasse 2 dersom du er enslig forsørger og alene har omsorgen for barn som er 17 år eller yngre ved utgangen av inntektsåret. Har begge foreldrene omsorgen for barnet, gis klasse 2 til den av foreldrene som har den daglige omsorgen det meste av året.

Er barnet like lenge hos begge, kan foreldrene liknes i klasse 2 annet hvert år. Da må dere bli enige om hvem skal ha klasse 2 det første året.

Endring av skatteklasse kan du kreve i selvangivelsens post 5.0 – tilleggsopplysninger. Er barnet 18 år eller eldre, har du krav på klasse 2 såfremt barnet virkelig forsørges. Om når du har krav på klasse 2, se ”Rettledning til postene” under temaet ”Foreldre og barn”.

Hvordan avtales delt bosted - er det papirer å fylle ut?

Dere foreldre lager en vanlig avtale lik samværsavtale bare det er delt bosted.

Rettferdigheten ligger i at han tjener det dobbelte i forhold til meg, han er gift på nytt og dette gjør at de har inntekt fra hans kone også. Jeg mener derfor han bør bære utgifter utover hva det koster meg med boutgifter for dem når de er hos meg.

Det du mener er ikke relvant opp mot regler. Mange menn har sagt det milioner av gangar sp hvorfor skulle noen høre på deg som dame.

Skrevet

Jeg himler med øynene og måper av det siste avsnittet. Fars nye kone skal ikke være økonomisk ansvarlig for DINE barn. Noe hun blir om far skal betale alt for barna. Stakkars mann som fikk barn med deg!

Skrevet

Jeg himler med øynene og måper av det siste avsnittet. Fars nye kone skal ikke være økonomisk ansvarlig for DINE barn. Noe hun blir om far skal betale alt for barna. Stakkars mann som fikk barn med deg!

Ja du sier noe, men det som faktisk er at om en mann som betaler full bidragsevne og skulle egentlig betalt mer. Da får hans nye kone eller samboers inntekt innvirkning på at barnebidraget blir forhøyet slik at det kan betales fullt ut.

Men motsatt er det ikke, dvs.om en bidragsmottaker for seg ny partner virker dette ikke inn på bidragsgrunnlaget ang.inntekter som ligger til grunn for beregningen.

UTRETTFERDIG ER DETTE. Men er vel ikke så rart når der er flest menn som er bidragsbetalere og kvinners kår i Norge er særs godt ivaretatt.

Det burde ikke væres å skjevt mellom foreldre på dette.

Skrevet

Ja du sier noe, men det som faktisk er at om en mann som betaler full bidragsevne og skulle egentlig betalt mer. Da får hans nye kone eller samboers inntekt innvirkning på at barnebidraget blir forhøyet slik at det kan betales fullt ut.

Men motsatt er det ikke, dvs.om en bidragsmottaker for seg ny partner virker dette ikke inn på bidragsgrunnlaget ang.inntekter som ligger til grunn for beregningen.

UTRETTFERDIG ER DETTE. Men er vel ikke så rart når der er flest menn som er bidragsbetalere og kvinners kår i Norge er særs godt ivaretatt.

Det burde ikke væres å skjevt mellom foreldre på dette.

Ja det er helt riktig. Nå får jo jeg betraktelig mindre enn det jeg gjorde før jeg ble sykemeldt, men jeg gruer meg til både far og jeg er i jobb igjen da vi får betraktelig høyere lønn. Slik som ting er nå, er bm mor gift og mannen hennes tjener BRA! og hun får full pott av oss så langt det lar seg gjøre.

Jeg trenger vel ikke å fortelle hvem som lever "fett" mellom oss og dem, men så lenge jeg har mat på bordet og vi kan gjøre små ting i hverdagen er det helt ok frem til nyttår da det blir justert igjen.

Skrevet

Du får be om bereikning av bidrag (for begge ungane) gjennom NAV. Kostar begge foreldra rundt 800 kr.

Skrevet

Er spendt på hva NAV sier! har du TS fått svar ?

Skrevet

Nei - ikke fått svar enda, tror det er noen ukers behandlingstid - skal gi en lyd når avgjørelse fra NAV foreligger!Spent!!

• 4 uker senere...
Skrevet

Nå er saken blitt behandlet av NAV.

Det gikk ikke helt min vei. Far som betalte 500kr mer gjennom vår private avtale må nå betale mindre (!!) Han må nå bare betale meg 1000 kr mnd. for barnet som har fast bosted hos meg. I vår private avtale tok vi ikke hensyn til at jeg får skatteklasse 2, dobbel barnetrygd, bonuser o.l. Dette har NAV regnet med. I tillegg har de tatt med i beregningen bonuser og slikt jeg får fra jobben. I vår beregning regnet vi med inntekt for meg til 50000 under hva NAV har gjort Han viser seg å ha gått ned i lønn siden vår private avtale var inngått - jeg tok han ikke på ordet der... Så - resultatet blir altså at jeg får 6000 mindre fra ham i året :( Mye også oga av at han får stooore samværsfradrag for å ha ungen 50% av tiden.. For barnet som har fast bostedsadresse hos ham - fikk jeg avslag på kravet mitt - vi har ikke inngått avtale om delt bosted - men registrert ett barn på hver adresse, så daregnes visst barnet ikke for å bo fast hos meg! Urettferdig spør du meg da det jo er tilfelle! De bor like mye begge plasser. Må si jeg angrer litt på at jeg fikk omgjort avtalen fra privat til offentlig nå ja...Tenker klage - har ikke noe å tape på det ihvertfall - syns ikke det er tiktig at han skal betale så lite når han tjener nesten det dobbelte iforhold meg!

Skrevet

Sånn går det når mye vil ha mer, du grådige trådstarter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...