Gå til innhold

Halvt noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er interessert i å vite om det er mange som meg der ute.

Jeg er halvt norsk da min mor er fra Norge, så er jeg halvt arabisk da min far er fra Tunisia.

Er det noen andre "blandinger" der ute? Hva er fordelene og ulempene deres? Har dere vert i landene der foreldrene deres kommer ifra? Kan dere språkene? :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er blanding av norsk svensk og finsk. Lengre bak enn det har jeg ikke kommet,av div.grunner.

Jeg har ikke sjangs til å forstå finsk,men svensk forstår jeg

Fordeler,tja fint lite?

Ulemper? vet jeg ikke

Skrevet

Jeg er halvt norsk og halvt islandsk :) Er vel noen få prosent svensk også innblandet i det norske.

Ser helt norsk ut, og prater flytende norsk. Folk vet ikke at jeg er halvt noe annet, før jeg sier det.

Jeg kan begge språk, og det er jo positivt. Ingen ulemper såvidt jeg vet :)

Skrevet

jeg er halvt norsk og halvt engelsk.

har to morsmål, vokst opp begge steder, snakker utpreget dialekt på begge språk, kan skifte fra den ene til den andre i samme setning.

Norsk utseende (høy, blond, blå øyne), men engelsk av natur (veldig åpen, ærlig, imøtekommende, varm, snakker med hvem som helst).

Det siest at de som lærer seg to språk eller flere bra spedbarn av har en del av hjernen bedre utviklet enn andre, og man tillegner seg egenskaper som man går glipp av ved å kun ved enspråklig. (blant annet analytisk evner)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kvart tater. Teller det?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kvart tater. Teller det?

Tror det? :sjenert: Jepp, vi sier det! :jepp:

Skrevet

Om jeg er 100% norsk tviler jeg vel på, det må jo ha vært en eller annen svenske innblandet på et eller annet tidspunkt. Har også hørt at det skal ha vært en sigøyner som var på turné og befruktet et lettlurt familiemedlem en eller annen gang i tiden. Men alle mine forfedre så langt bak jeg kjenner er født i Norge.

Skrevet

Ikke noe annet enn nordmenn i nyere tid.

Har vært en spanjol i bildet, men det var for maaaaaaaaange år siden. Var visst en spansk militærgubbe som nektet å ta av seg hatten for en eller annen, så han ble sendt til nordnorge som straff, og hadde seg litt med ei dame der oppe :fnise:

Kjenner ikke hele historien.

• Liker 4
Skrevet

Om jeg er 100% norsk tviler jeg vel på, det må jo ha vært en eller annen svenske innblandet på et eller annet tidspunkt. Har også hørt at det skal ha vært en sigøyner som var på turné og befruktet et lettlurt familiemedlem en eller annen gang i tiden. Men alle mine forfedre så langt bak jeg kjenner er født i Norge.

Tror nok vi alle har en eller annen avsporing langt bak i slekta, Norge har jo tross alt vert innlemmet i både Svensk og Dansk ætt, men jeg vil ha det til at det er flere og flere som er/blir halvt om halvt, spesielt fra min tid og litt før da det var enklere for innvandrere og komme inn i landet. :jepp:

Skrevet

Jeg er 25 % fransk.

Ulemper? Aner ikke

Fordeler? Ingen

Skrevet

Norsk, svensk og dansk :)

Det tror jeg VIRKELIG er så NORSK som man kan bli. :fnise:

Skrevet

Barnet mitt er også halvt tunisisk og halvt norsk. Jeg er ikke sammen med barnefaren og han bor i Tunisia, men vi reiser så ofte vi kan - dvs ca. 2 ganger i året. Barnet er i barnehagealder og snakker kun norsk.

Skrevet

Jeg er både norsk og fransk (har begge statsborgerskap). Jeg synes egentlig det er kun positivt. Jeg har aldri bodd i Frankrike, men hele familien min på mammas side er jo der så det har blitt mange ferieturer dit. Da jeg studerte i England fikk jeg forresten skolepenger som EU-borger det første året pga mitt franske statsborgerskap, og det er betydelig rimeligere enn å studere som norsk, så det var jo en klar fordel.

Skrevet

Er 1/4 dansk og 1/4 tysk, og resten norsk. Snakker dansk temmelig flytende, men ikke et ord tysk. :tristbla:

Skrevet

Barnet mitt er også halvt tunisisk og halvt norsk. Jeg er ikke sammen med barnefaren og han bor i Tunisia, men vi reiser så ofte vi kan - dvs ca. 2 ganger i året. Barnet er i barnehagealder og snakker kun norsk.

Så flott at det er flere av oss!

Jeg hadde ikke noe kontakt med min far da jeg var lita, han ble sendt ut av Norge før jeg ble født. I 1997 kom han tilbake til Norge og har bodd her siden. Har dessverre ikke noe kontakt med han nå heller av personlige årsaker. Jeg var 6år da jeg begynte med morsmåls-kurs, men som 6åring skjønte jeg hverken vitsen med det eller hvor mye det ville ha gitt meg om jeg hadde gjennomført. Nå i ettertid angrer jeg og har lyst til og ta opp kurset, men penger og tid strekker ikke til. Kan gjøre meg forstått på arabisk, men ikke mer... Hvor i Tunisia kommer han fra?

Jeg har vert i Tunisia bare en gang sammen med moren min, men da dro vi som turister og vi besøkte heller ikke byen der pappa kommer ifra i frykt for at de kunne finne på og holde meg igjen der nede, men det skal nok bli! :fnise:

Skrevet

Jeg er halvt norsk og halvt chilensk. :) Har alltid kunnet noe spansk siden det ble snakket mye hjemme, men lærte det ikke ordentlig før jeg tok spansk på videregående og senere som årsstudium på høgskolen. :) Har heller aldri vært i Chile, men skal så absolutt dra en gang økonomien og studier/jobb tillater det. :)

Gjest HunterLady
Skrevet (endret)

Jeg er 3/4 norsk. Den siste delen vet jeg ikke hva er, men vet at det ikke er norskt blod. Har en litt komplisert familiehistorie, da min mor er adoptert og vi vet ikke helt hvem hennes biologiske foreldre er, men har fått informasjon om at faren hennes mest sannsynlig er utenlandsk. Det kan stemme veldig godt siden verken jeg eller min mor ser helt norsk ut. :)

Ulempene her er at jeg hele mitt liv har blitt spurt om hvor jeg er fra. Litt irriterende å ikke kunne svare skikkelig, gidder liksom ikke å utlevere hele familiehistorien til alle jeg treffer på. Også ble jeg tatt for å være innvandrer ved en del anledninger før. :skratte:

Fordelene er at jeg slipper å se norsk ut. :D

Ed.: Jeg tror at det er spansk, arabisk, italiensk eller albansk blod i meg. Håper jeg en dag finner det ut.

Endret av HunterLady
Skrevet

Halvt norsk og tyrkisk..

Me too,

Ulempe: Mobbet kraftig som barn fordi jeg var pakkis

Fordeler: Ingen egentlig, kanskje jeg er mer åpen en helt norske.

Har besøkt pappaen min flere ganger, og slekta hans. Snakker litt Tyrkisk, kan holde en enkel samtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...