Gå til innhold

legge baby kl 18 eller 21?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette med å regulere med et kvarter er nok mer for de babyene som har kommet inn i en rutine. Det trenger ikke å komme på en stund ennå at han har faste tider på sovingen på dagtid, så dermed er det nok bare å legge han når han er trøtt. :) Men hvis han viser tegn til å være trøtt hver kveld rundt klokken 18, og deretter sover i 12 timer ville jeg aldri i verden begynt å styrt med det nå, det er jo over all forventning spør du meg.

Min gutt la seg klokka 18 på samme alder, og det fortsatte han med til han var ca. halvannet år. Deretter la han seg 18.30, i sommer var det leggetid 19, men nå når han har begynt i barnehage (og er straks to år) er det leggetid 18.30 igjen. Han trenger mye søvn, og dette fungerer best for oss. Ikke tenk så mye på hva andre som ikke kjenner ditt barn mener.

I råd fra eksperter jeg har lest (sovekarin f.eks) sies det også at barn under ett år skal legges 18-18.30, og barn opp til tre år skal legges senest 19.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg meiner også at det er for seint å ha dagsoving kl 17. Mykje betre å leggje ungen for natta tidleg. Etter at eg byrja med rutiner på ungane mine, var siste sovinga sånn i 15-16-tida, og så la dei seg for kvelden kl 18-19. Etterkvart som ungane blir eldre må ein sjølvsagt senke grensa for når siste soving kan vera :) Dei fleste har kl 13-14 som grense fram til ungane sluttar å sova på dagen.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Vesla min la seg 18 veldig lenge. Nå er det skubbet helt til 19. de to siste ukene. Ho trenger mye søvn, og det har aldri betydd noe når vi legger ho, hvor lenge ho sover om morgenen. Ho har perioder hvor ho våkner kjempetidlig, og perioder hvor ho våkner seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner også at det er for seint å ha dagsoving kl 17. Mykje betre å leggje ungen for natta tidleg. Etter at eg byrja med rutiner på ungane mine, var siste sovinga sånn i 15-16-tida, og så la dei seg for kvelden kl 18-19. Etterkvart som ungane blir eldre må ein sjølvsagt senke grensa for når siste soving kan vera :) Dei fleste har kl 13-14 som grense fram til ungane sluttar å sova på dagen.

men hva hvis de blir trøtt kl 16.30 da? lar dere de ikke få en liten blund da? da tror jeg han blir overtøtt hvis vi skal holde han oppe.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva hvis de blir trøtt kl 16.30 da? lar dere de ikke få en liten blund da? da tror jeg han blir overtøtt hvis vi skal holde han oppe.

ts

Vi har da holdt våken til 17.30, med aktivisering og lek. Kanskje spise mat og sånt og... Og så legger vi litt tidlig.

Slokner som regel som et lys omtrent på sekunder på sånne dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, da må du nesten prøve deg litt frem :) Kanskje ditt barn trenger mye søvn. Her har vi tjent mest på å ha lange dupper, men ikke så ofte. Kanskje din trenger flere korte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hva hvis de blir trøtt kl 16.30 da? lar dere de ikke få en liten blund da? da tror jeg han blir overtøtt hvis vi skal holde han oppe.

ts

Ja, det er ikkje så lett, det der. Kor mange gonger i løpet av dagen søv han? Når vaknar han om morgonen?

Hugsar at mine hadde 3 sovingar pr dag i starten. Me stod vel opp rundt 7, og så var det soving ca kl 9, 12 og 15. Omtrent 1-1,5 times soving kvar gong. Då vakna dei opp etter siste soving rundt kl 16, og holdt til legging ein gong mellom 18 og 19 litt avhengig av kor trøtte dei verka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vi får prøve oss litt fra. det varierer når han våkner. alt fra 06-07.30. kommer litt ann på natten da han noen ganger er litt våken. på dagen sover han tre lurer. disse varierer i lengde og det varierer også hvor lenge han er våken mellom lurene. derfor er det vanskelig å styre tidspunkt for legging.

når begynner man med rutiner for søvn på dag?

må jeg tilrettelegge bedre kanskje..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor du spør om dette? Er det fordi noen mener at 18 er for tidlig? I så fall vil jeg mene at de kan passe sine egne saker ;)

Eller er det fordi babyen har våkeperioder på kveld/natt? Mener du skrev noe om det i åpningsinnlegget? I så fall ville jeg testet ut litt forskjellig.

Det ene du kan gjøre er å regulere dagsovingen, f.eks. vekke ved et fast tidspunkt etter første soving (og/eller etter andre). Og deretter legge når babyen blir trøtt resten av dagen.

Det andre er å gi en liten blund kl 17/18, men bare 15-20 min. Det trenger jo ikke være en time! Det siste gjorde vi med førstemann, hun kunne vekkes fra siste soving kl 1730, og legge seg 20 (og stå opp kl 8. Hun var litt eldre enn din da, ca 10 mnd).

Med yngstemann har vi gjort det første. Hun sover til 1015 etter første soving, nesten uansett hvor tidlig den startet. Så får hun en lang hvil før hun legger seg kl 19, og sover til 630-730 (med to amminger). Hun er 8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste søvneksperter er enige om at små barn og babyer ikke skal legge seg etter klokka 19, så jeg ville absolutt fortsatt slik dere gjør. Du kan jo forsøke å trekke det ut en halvtime etterhvert, men jeg ville ikke stresset med det.

Vår på 3 måneder, legger seg halv 7, og jeg forsøker å unngå dagsoving etter 16-16.30. Hvis hun er fryktelig trøtt tar hun er powernap på 10 minutter på et fang, men vi legger henne aldri ned noe sted for å sove så sent.

Storebror på 2 legger seg forøvrig 18.30-19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg spør av forskjellige grunner. synes også det er greit å prøve å få litt rutine på dagene. føler vi er klare for det, og da trenger jeg jo litt tipd om hvordan dette gjøres. takk for mange bra svar.

jeg kan jo kanskje begynne med å vekke til samme tidspunkt på første luren som en nevner her. da vekker du uansett om h*n har sovet f eks 30 min. eller 1 time? har bare på følelsen av at hvis han ikke får nok søvn ved første lur, så vil han bli sutrete. men jeg kan jo forsøke :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk ikkje inn rutiner på dagsovinga før rundt 4-5 mnd. Ved 7-8 mnd blei det to sovingar om dagen, og rundt 12-13 mnd 1 soving.

hvordan gjorde du det når du skulle lage rutine på dagsovingen da? :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvordan gjorde du det når du skulle lage rutine på dagsovingen da? :)

ts

Det gjekk litt av seg sjølv, i grunnen... Begge ungane var sånn at dei blei trøtte etter 2-3 timar vakne. Er ikkje dei fleste ungar sånn? Meiner og ha lest ein plass at når dei er små bør dei ikkje vera vakne meir enn 3 timar for ikkje å bli overtrøtte :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Jeg tror heller ikke jeg fikk rutine på dagsovingen så tidlig. Min var så utrolig soveunge, at ho sov nesten hele tiden uansett. Så etterhvert som ho ble mer våken, så måtte ho alltid ha en lur etter to timer våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjekk litt av seg sjølv, i grunnen... Begge ungane var sånn at dei blei trøtte etter 2-3 timar vakne. Er ikkje dei fleste ungar sånn? Meiner og ha lest ein plass at når dei er små bør dei ikkje vera vakne meir enn 3 timar for ikkje å bli overtrøtte :klo:

jo det variere mellom 1,5 timer og 2,5 timer her, noe som derfor gjør ar det er vanskelig å vite når neste lur er og hvor lenge den blir. alt dette kommer vel mer av seg selv. er bare litt utolmodig,he he. lyst til å få litt mer rutiner og forutsigbarhet :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville lagt når barnet var trøtt, enkelt og greit. Leste akkurat at det var normalt frem til nærmere året at leggerutinene ikke var helt faste. Tror ikke jeg ville begynt å stresse enda i alle fall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan jo kanskje begynne med å vekke til samme tidspunkt på første luren som en nevner her. da vekker du uansett om h*n har sovet f eks 30 min. eller 1 time? har bare på følelsen av at hvis han ikke får nok søvn ved første lur, så vil han bli sutrete. men jeg kan jo forsøke :)

Ja, vi vekker etter 30 min, hvis det passer med tidspunktet. Hvis hun blir raskt trøtt igjen, får hun legge seg snart. Men stort sett holder hun noen timer da.

Men barn er så forskjellige, og jeg kan ikke love at det funker!

Og egentlig vil jeg anbefale deg å ikke tenke så mye på dette. Hvis du ikke holder på å bli gal av manglende nattesøvn, ville jeg latt humla suse en stund til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...