Gå til innhold

legge baby kl 18 eller 21?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

gutten vår er nå 5 mnd og legger seg kl 18. han sover da i ca 12 timer med to ammestopp. noen ganger kan han være våken 30 min- 1 time og bare ligger å prater, men det variere.

Er det for tidlig i legge han 18? Ville dere gått for en times blund klokken 18 når han er trøtt, vekket han slik at han sovnet igjen i 21 tiden?

virker som folk syns vi legger han for tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Hvis dere må vekke ham når han er trøtt kl. 21 så synes jeg ikke dere skal gjøre det. Men om han våkner av seg selv etter en times tid og da er klar til legging 21 så hadde jeg glatt gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere må vekke ham når han er trøtt kl. 21 så synes jeg ikke dere skal gjøre det. Men om han våkner av seg selv etter en times tid og da er klar til legging 21 så hadde jeg glatt gjort det!

når han sovner kl 18 så må vi vekke han etter en times tid,ellers sover han lenge og da blir leggingen veldig sein. det er derfor jeg lurer på om det er dumt med denne blunden. men er kl 18 så alt for tidlig?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn sover mindre i dag enn før, og jeg syns ikke kl 18 er for tidlig.

Men alt er opp til deg, og barnet ditt. Du skal i alle fall ikke gjøre som andre sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn sover mindre i dag enn før, og jeg syns ikke kl 18 er for tidlig.

Men alt er opp til deg, og barnet ditt. Du skal i alle fall ikke gjøre som andre sier.

det er helt sant. men begynner bare å lure litt selv når folk stusser på at vi legger han kl 18. Men 19 er jo vanlig leggetid, så hvorfor er 18 så tidlig da?! hmm,ikke lett det her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid lagt småen kl. 19 +/- etter formen hans. De gangene det blir drøyet til 19.15 holder han et rent lite helvete i et par timer før han sovner :P Så for oss gjelder det å følge den allerede fastsatte leggetiden! Og da sover han til 7-8 om morgenen og det passer fint til barnehage/jobb/skole :)

Nå er gutten din ganske liten og jeg ville latt ham regulere seg selv en stund til. Om du skal endre på leggetid ville jeg heller lagt ham 18.15 og stått opp 06.15 i 4 dager, så 4 dager med 18.30 og opp 06.30, så 4 dager med 18.45 og opp 06.45 osv. Men jeg kan ikke garantere at det vil fungere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18.00 syns jeg er litt tidlig ja. De fleste legger jo i 19-20 tiden. Jeg syns det er helt avhengig av når man må stå opp om morgenen i forhold til barnehage, jobb, evt tur med hund om morgenen osv. Om dere foretrekker at babyen våkner kl 7 istedenfor 6 så er det jo bare å strekke leggetiden 15 min hver kveld frem til kl 19 og så holde det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har tvillingene lagt seg mellom 18 og 19 siden den alderen ettersom de da var klare for natten på eget iniativ. Sånn er det enda (10 måneder) og de sover da til rundt ca 7 om morgenen. Jeg synes ikke 18 er tidlig, men heller at 21 faktisk er litt seint hvis det er slik at foreldrene holder barnet våken til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 er et fullstendig normalt klokkeslett for barn i den alderen. 21 er jo sent.. Gutten vår la seg rundt 18 da han var 5 mnd også, nå er han 8 mnd og legger seg 18.30 - 19 akkurat som søsteren på 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid lagt småen kl. 19 +/- etter formen hans. De gangene det blir drøyet til 19.15 holder han et rent lite helvete i et par timer før han sovner :P Så for oss gjelder det å følge den allerede fastsatte leggetiden! Og da sover han til 7-8 om morgenen og det passer fint til barnehage/jobb/skole :)

Nå er gutten din ganske liten og jeg ville latt ham regulere seg selv en stund til. Om du skal endre på leggetid ville jeg heller lagt ham 18.15 og stått opp 06.15 i 4 dager, så 4 dager med 18.30 og opp 06.30, så 4 dager med 18.45 og opp 06.45 osv. Men jeg kan ikke garantere at det vil fungere!

men hvordan gjør man det når søvnen på dagtid varierer? da varier det jo om de er trøtt kl 18.30 eller 18 også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan gjør man det når søvnen på dagtid varierer? da varier det jo om de er trøtt kl 18.30 eller 18 også?

Det vil aldri passe å legge til et heelt presist klokkeslett, det vil du nok merke fremover når barnet blir eldre også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan gjør man det når søvnen på dagtid varierer? da varier det jo om de er trøtt kl 18.30 eller 18 også?

Det vil jo som regel bli litt styrete når man går fra 3/2 dupper til 1 dupp midt på dagen, men det går seg jo til. Barnets behov vil jo variere og endre seg hele tiden, så da må man bare ta hensyn til det :) Det er ikke uvanlig eller tidlig å legge en baby kl.18! De som legger barnet sitt når de legger seg må jo gjennom styret før de begynner på jobb igjen og man må ned på en leggetid i 7-tiden.

Nå er gutten vår halvannet, men siden mai har vi prøvd å ha bare 1 dupp om dagen, og legge ham tidligst 18.30, senest 19.15. Han får aldri sove etter kl.15 (bortsett fra nå som han er skikkelig syk). Det varierer selvfølgelig om han er trøtt allerede fra kl.18, eller om han er trøtt kl.19. Leggetiden er likevel noe av den samme! Han trives med rutiner, selv om vi er på reise eller hos andre, så da holder vi det slik. Kl.19 er det i en form for seng og i et rom som er mørkt og uten forstyrrelser, da er det natt. Om han er like villig hver eneste kveld varierer jo, men sånn er det å ha barn ;)

Det blir noe helt annet med en på 5 måneder! Verre å legge for sent enn for tidlig, om du legger for sent har du det gjerne gående gjennom natten fordi kroppen ikke klarer å roe seg. Husker at han aldri fikk sove etter kl.17 når han var rundt 5 måneder, og så holdt vi ham våken til det nærmet seg 19 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er sært at andre skal drive å mene at 18 er tidlig for babyen deres å legge seg (men samtidig syns jeg 21 er seint for en baby å legge seg, selv om det sikkert er normalt for noen det og :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo som regel bli litt styrete når man går fra 3/2 dupper til 1 dupp midt på dagen, men det går seg jo til. Barnets behov vil jo variere og endre seg hele tiden, så da må man bare ta hensyn til det :) Det er ikke uvanlig eller tidlig å legge en baby kl.18! De som legger barnet sitt når de legger seg må jo gjennom styret før de begynner på jobb igjen og man må ned på en leggetid i 7-tiden.

Nå er gutten vår halvannet, men siden mai har vi prøvd å ha bare 1 dupp om dagen, og legge ham tidligst 18.30, senest 19.15. Han får aldri sove etter kl.15 (bortsett fra nå som han er skikkelig syk). Det varierer selvfølgelig om han er trøtt allerede fra kl.18, eller om han er trøtt kl.19. Leggetiden er likevel noe av den samme! Han trives med rutiner, selv om vi er på reise eller hos andre, så da holder vi det slik. Kl.19 er det i en form for seng og i et rom som er mørkt og uten forstyrrelser, da er det natt. Om han er like villig hver eneste kveld varierer jo, men sånn er det å ha barn ;)

Det blir noe helt annet med en på 5 måneder! Verre å legge for sent enn for tidlig, om du legger for sent har du det gjerne gående gjennom natten fordi kroppen ikke klarer å roe seg. Husker at han aldri fikk sove etter kl.17 når han var rundt 5 måneder, og så holdt vi ham våken til det nærmet seg 19 :)

ble han ikke veldig grinete og overtrøtt hvis han ikke fikk sove etter kl 17 og hadde behov for det?

forstår ikke helt opplegget med å legge et kverter senere/tidligere for hver dag? varierer ikke leggetiden veldig med når barnet har siste dupp? altså hvis siste dupp er kl 14-16 så blir det tid for natt kl 18. hvis siste dupp er 15-17, så blir det tid for natt kl 19. (cirka selvfølgelig)

hva med dette kvartere mange snakker om? er det hvis de sover etter klokka hele dagen det kanskje?? for det klarer vi ikke få til her.

men som regel er han trøtt 18.. men dette er mer tilfeldig tror jeg pga dagsøvnen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leggetiden kl.19 har lite med duppen her i hvertfall! Har aldri noe å si, han er så vant til å legge seg rundt 19 at det er innebygd ;) Dagsøvnen vil ha mer å si når de er eldre, din på 5 måneder skal sove alt fra 14-18 timer i døgnet! Nå sover min på 18 måneder 14/15 timer i døgnet, fortsatt!

Poenget med det kvarteret er at du kan endre leggetiden med et kvarter av gangen for å kanskje slippe unna rabalder! Du legger ikke ungen din kl.23 i flere måneder for så å legge h*n kl.19 helt plutselig og tror det skal fungere! Om du vil at ditt barn skal sove 19-7, istedet for 18-6 så må du ta det i etapper.

Nå har aldri min gutt vært trøtt etter 17 før det har vært leggetid fordi jeg har sett tegn på forhånd og vi har alltid vært nøye på rutinene. Han har sovet fra 10-12 og 14-16 (dette ble halvert før vi skjønte at han bare skulle ha en dupp om dagen), før det var fra 11-13 og nå er det 12-14 :)

PS: Om han viste tegn til å ville sove fra 18.15 så la vi ham 18.30, ikke noe problem det vel?

Endret av Serenity88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutten vår er nå 5 mnd og legger seg kl 18. han sover da i ca 12 timer med to ammestopp. noen ganger kan han være våken 30 min- 1 time og bare ligger å prater, men det variere.

Er det for tidlig i legge han 18? Ville dere gått for en times blund klokken 18 når han er trøtt, vekket han slik at han sovnet igjen i 21 tiden?

virker som folk syns vi legger han for tidlig!

Synes ikke det er for tidlig hvis det fungerer for dere! Etterhvert som han blir eldre, og klarer å være våken lengre mellom duppene, går det an å forskyve leggingen til 18.30/19.00 om dere ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leggetiden kl.19 har lite med duppen her i hvertfall! Har aldri noe å si, han er så vant til å legge seg rundt 19 at det er innebygd ;) Dagsøvnen vil ha mer å si når de er eldre, din på 5 måneder skal sove alt fra 14-18 timer i døgnet! Nå sover min på 18 måneder 14/15 timer i døgnet, fortsatt!

Poenget med det kvarteret er at du kan endre leggetiden med et kvarter av gangen for å kanskje slippe unna rabalder! Du legger ikke ungen din kl.23 i flere måneder for så å legge h*n kl.19 helt plutselig og tror det skal fungere! Om du vil at ditt barn skal sove 19-7, istedet for 18-6 så må du ta det i etapper.

Nå har aldri min gutt vært trøtt etter 17 før det har vært leggetid fordi jeg har sett tegn på forhånd og vi har alltid vært nøye på rutinene. Han har sovet fra 10-12 og 14-16 (dette ble halvert før vi skjønte at han bare skulle ha en dupp om dagen), før det var fra 11-13 og nå er det 12-14 :)

PS: Om han viste tegn til å ville sove fra 18.15 så la vi ham 18.30, ikke noe problem det vel?

jeg spør ikke for å kritistere deg, men fordi jeg trenger hjelp. glad for at du prøver å forklare :) men forstår forstatt ikke helt opplegget. hvis han våkner fra siste blund den ene dagen kl 16 og andre dagen kl 17, så blir jo leggetiden også en time forskjell. dette kan jo variere fra dag til dag. Og det er da jeg ikke skjønner det kvarteret helt? men vil gjerne at du prøver å forklare... jeg må ha det inn med t skje!

er dette for de som sover til faste tider på dagen kanskje?

burde vi nå prøve å styre søvnen mer på dagen? vekke hvis han sover for lenge og forlenge hvis han sover for kort?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 er altfor sent for et så lite barn!

Fortsett å legg kl 18 slik dere har gjort.

Vi har også leggetid 18-18.30 på ettåringen, og har hatt det fra han var veldig liten.

Han blir sutrete med en gang om vi prøver å holde han våken etter 18. Uavhengig av når/hvor lenge han har sovet tidligere på dagen.

La eldste også 18-18.30 frem til for ca ett år siden. Altså til godt over 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...