Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har merka at jeg har vært mer tiltaksløs og litt mer "daff" mens jeg har tatt kuren i litt over 3 mnd nå. Jeg er nedstemt og daff til vanlig, så kanskje jeg har lagt det litt over til ISO, men det er liksom på en annen måte... i begynnelsen hvertfall var det helt jævlig. Det tror jeg ikke er tilfeldig. At de få første ukene av kuren var det et helvete jeg aldri har hatt før. Ellers når det gjelder nedstemthet har det vært sånn passe. Jeg har ikke sagt noe om det til legen, jeg reagerer på at legen i det hele tatt skrev det ut til meg siden jeg har en ganske heftig sykehistorie, psykisk. Men det har som sagt gått greit da. Men kanskje du burde være lurere enn meg, og si ifra? Er nedstemtheten til å holde ut? Hvordan er det egentlig, går det utover dagligdagse ting?

Takk for svar, Sengaia : )

Nedstemheten er til å holde ut så lenge, tror jeg. Er blitt bekymret for at den er kommet såpass tidlig og at det kan bli verre etter hvert.. Jeg var stort sett glad og så lyst på ting før kuren, så dette er noe nytt som jeg må finne en måte å håndtere på. Merker også at jeg er tiltaksløs og reagerer på arbeidspress veldig sterkt (typisk at det er blitt store endringer på jobb nå som jeg går på denne kuren). Nå er jeg sykemeldt, orket ikke mer : (

Hvor lenge varte den verste perioden med tiltaksløshet og nedstemthet for deg? Som jeg har forstått var det ikke jevnlig hele tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aah :D Jeg ble tørr og rar på leppene ganske kjapt. Nå har huden begynt å flasse rundt munnen og nesen. Kjinnene har begynt å bli litt skjellaktig og tørre. Og så klør jeg over alt! Inkludert i hodebunnen, der har jeg begynt å flasse. Til gjengjeld får jeg ikke fett hår i det hele tatt! :P

Jeg klør også overalt, det er noen ganger umulig å la være. I dag bestemte jeg å bruke hjemmelagde ansiktsmasker : ) Har lest et sted at vitamin E hjelper for at arrene forsviner fortere. Og så skal jeg bruke burdock olje maske på hudebunn.

Skrevet

Nedstemheten er til å holde ut så lenge, tror jeg. Er blitt bekymret for at den er kommet såpass tidlig og at det kan bli verre etter hvert.. Jeg var stort sett glad og så lyst på ting før kuren, så dette er noe nytt som jeg må finne en måte å håndtere på. Merker også at jeg er tiltaksløs og reagerer på arbeidspress veldig sterkt (typisk at det er blitt store endringer på jobb nå som jeg går på denne kuren). Nå er jeg sykemeldt, orket ikke mer : (

Hvor lenge varte den verste perioden med tiltaksløshet og nedstemthet for deg? Som jeg har forstått var det ikke jevnlig hele tiden?

Huff, så kjipt at det er såpass ille da :-( Hvor lenge skal du gå på kuren? Er det 400 du skal ta? Det hadde jo vært kjipt om du skulle gå kjempelenge med bivirkninger som det :-/ selv hadde jeg foretrukket det meste annet egentlig.. Min periode med veldig nedstemthet varte et par uker. Jeg vet jo ikke om det er "vanlig", men sånn var det hvertfall for meg. Etter det gikk det bare over av seg selv, nå går det greit. Kanskje noen andre har erfaringer med nedstemthet med kuren? Eller hvor lenge det varer, også evt ETTER fullført kur? Hvor lenge har du igjen?

Skrevet

Jeg klør også overalt, det er noen ganger umulig å la være. I dag bestemte jeg å bruke hjemmelagde ansiktsmasker : ) Har lest et sted at vitamin E hjelper for at arrene forsviner fortere. Og så skal jeg bruke burdock olje maske på hudebunn.

Jeg fant noen oppskrifter på hjemmelagde ansiktsmasker:

Her er 3 versjoner av ansiktsmasker

1. Her trenger du:

1 egg - 1 ts honning - og en halv avocado

Bland egget i ferdigmost avocado og tilsett honning. Sørg for at avocadoen er så å si klumpfri.

Påfør masken og la den virke i ca 20 min. Du skal kunne kjenne et godt resultat når du skyller av masken.

2. Her trenger du:

1 banan - og 1 halv avocado

Knus avocado og banan sammen til en fin masse, så påfør ansiktet. Dette er en ganske enkel oppskrift, men den tilfører både vitaminer og fuktighet.

3. Her trenger du:

1 halv agurk og 2 ss honning

Mos agurken og tilsett honningen, så masken blir tykkere. Dette er en enkel maske, men tilfører likevel mere enn nok fuktighet.

Et godt tips på slutten er å legge to skiver med agurk over øynene for å unngå poser under øynene

Skrevet

hei.. jeg har slitt en del med acne, comdoner osv ... vill anbefale at for de som ikke er særlig plaget om å prøve midlere produkter/preprater før roacutane. er utdannet hudpleier selv. selv tok jeg to kurer med tetracyclin, har hjulpet meg. det er nå ca 4 år siden. bruker nå kun milde produkter til ansikt. kvisene kommer ikke lenger på samme måte. en og annen tåler eg....

Skrevet

Jeg tror jeg har prøvd absolutt alt av alternative ting for huden siden jeg var 10 år. Kremer, behandlinger, vask, te, urter, antibiotika, og absolutt alt... Ingenting virka. Noen virker det på, men andre er det ingenting som biter på.

Og jeg begynner å bli veldig motløs nå!! 300 piller er tatt, men det skjer jo ingenting!! :-((

Skrevet (endret)

Hei! Jeg begynte på Iso og måtte slutte 3 uker senere pga nedstemtheten (Tok 1tbl/dagen). To dager kom jeg meg ikke opp av sengen, og da var jeg på sydenferie og hadde vanligvis vært superglad og hatt det helt fantastisk. (Dette var i sommer) Og jeg praktisk talt lever for syden, sommer og ferie. Så det var ille! Begynte på kuren igjen for 17 dager siden, og har ikke merket noen verdens ting til forandringer i humøret. *bank i bordet* De eneste bivirkningene jeg har er at jeg er litt mer tørr på leppene enn vanlig.

Så jeg har absolutt tro på at den bivirkningen vil kunne forsvinne! Selv om det såklart er veldig individuelt hvordan man reagerer.. :)

Endret av Lilje:)
Skrevet

OI! Da har du jammen vært uheldig med bivirkningene når du får det så kraftig av 1 tablett om dagen! Så bra det går bedre nå!! Nå går jeg på 5, og merker øynene, og litt på leppene. Overraskende lite med 5 om dagen! Jeg har hørt fler som har tatt 5, men nå skal jeg trappe ned igjen. Skulle prøve å bli ferdig til en bestemt dato, men nå merker jeg det mer at jeg blir dårlig inni meg på en måte... kjenner nesten feber også, blir jo livredd! Så jeg skal trappe ned, og ta en pause ca 3 uker før jeg fullfører kuren. Har også hørt t folk som tar pauser faktisk får mindre kviser hvis de har gått på høy dose... det blir spennende å se!! :)

og til deg - lykke til, håper du slipper nedstemtheten iløpet av kuren!

Skrevet

Huff, så kjipt at det er såpass ille da :-( Hvor lenge skal du gå på kuren? Er det 400 du skal ta? Det hadde jo vært kjipt om du skulle gå kjempelenge med bivirkninger som det :-/ selv hadde jeg foretrukket det meste annet egentlig.. Min periode med veldig nedstemthet varte et par uker. Jeg vet jo ikke om det er "vanlig", men sånn var det hvertfall for meg. Etter det gikk det bare over av seg selv, nå går det greit. Kanskje noen andre har erfaringer med nedstemthet med kuren? Eller hvor lenge det varer, også evt ETTER fullført kur? Hvor lenge har du igjen?

Får satse på at denne kjippe perioden går over om 1-2 uker som det var for deg. Føler meg litt bedre i dag : ) Det hjelper sikkert å slappe av og være for seg selv. Klarte til og med gjøre yoga i dag : ) Ikke så myk som for 2 uker siden, men men..

Jeg har gått på kuren i 3 uker nå, og tar 2X20. Hudlegen snakker om 4-6 måneder. Men siden jeg også plages av kviser på ryggen, er det mest sannsynlig snakk om 6 mnd. I morgen skal jeg til han, lurer på om dosen blir økt.

Skrevet

Hei! Jeg begynte på Iso og måtte slutte 3 uker senere pga nedstemtheten (Tok 1tbl/dagen). To dager kom jeg meg ikke opp av sengen, og da var jeg på sydenferie og hadde vanligvis vært superglad og hatt det helt fantastisk. (Dette var i sommer) Og jeg praktisk talt lever for syden, sommer og ferie. Så det var ille! Begynte på kuren igjen for 17 dager siden, og har ikke merket noen verdens ting til forandringer i humøret. *bank i bordet* De eneste bivirkningene jeg har er at jeg er litt mer tørr på leppene enn vanlig.

Så jeg har absolutt tro på at den bivirkningen vil kunne forsvinne! Selv om det såklart er veldig individuelt hvordan man reagerer.. :)

Takk for svar, Lilje : ) Håper du slipper den bivirkningen du hadde forrige gang! Det er egentlig ganske interessant at kroppen kan reagere ulikt på samme medisin i forkjellige perioder : )

Merker at jeg beveger meg langsommere og tenker saktere. Var mye kjappere før : )

Skrevet

Jeg fant noen oppskrifter på hjemmelagde ansiktsmasker:

Her er 3 versjoner av ansiktsmasker

1. Her trenger du:

1 egg - 1 ts honning - og en halv avocado

Bland egget i ferdigmost avocado og tilsett honning. Sørg for at avocadoen er så å si klumpfri.

Påfør masken og la den virke i ca 20 min. Du skal kunne kjenne et godt resultat når du skyller av masken.

2. Her trenger du:

1 banan - og 1 halv avocado

Knus avocado og banan sammen til en fin masse, så påfør ansiktet. Dette er en ganske enkel oppskrift, men den tilfører både vitaminer og fuktighet.

3. Her trenger du:

1 halv agurk og 2 ss honning

Mos agurken og tilsett honningen, så masken blir tykkere. Dette er en enkel maske, men tilfører likevel mere enn nok fuktighet.

Et godt tips på slutten er å legge to skiver med agurk over øynene for å unngå poser under øynene

Takk for oppskriftene! : ) Hadde avocado hjemme og laget ansiktsmaske med egg. Tok litt tid å skylle den av, men resultatet er verdt det - myk hud som har fått nok fuktighet : )

Skrevet

Er det noen her som får hodepine av kuren? Jeg har fått litt vondt i nakken, og i hodet/panna, og føler meg uvel og får nesten hetetokter innimellom. Men føler meg ikke helt elendig liksom, jeg har jogga og vært på yoga. Det ble litt ubehagelig på yogatimen i dag, men det gikk helt greit. Jeg har tatt høy dose den siste uka, eller ca 10 dager, nå skal jeg trappe ned! Jeg leser på bivirkningene at man kan få dødelig utslett, og symptomene før det er akkurat dette :-S !! mens jeg vet jo flere som går på høy dose uten særlig problem... noen som har samme erfaringer uten å dø av det?

Skrevet

Er det noen her som får hodepine av kuren? Jeg har fått litt vondt i nakken, og i hodet/panna, og føler meg uvel og får nesten hetetokter innimellom. Men føler meg ikke helt elendig liksom, jeg har jogga og vært på yoga. Det ble litt ubehagelig på yogatimen i dag, men det gikk helt greit. Jeg har tatt høy dose den siste uka, eller ca 10 dager, nå skal jeg trappe ned! Jeg leser på bivirkningene at man kan få dødelig utslett, og symptomene før det er akkurat dette :-S !! mens jeg vet jo flere som går på høy dose uten særlig problem... noen som har samme erfaringer uten å dø av det?

Har ikke fått hodepine, men har vondt i nakken. Den blir liksom litt stiv og det er vondt å bevege på hodet. Må bare legge til at det går mye bedre her, og har nesten ikke en eneste kvise lenger. Har vel gått på kuren i nesten 5 måneder, eller i hvert fall 4. :P

Har dessverre ikke noen god erfaring med å dø av for høy dose, men jeg håper noen som ikke har dødd kan gi deg et godt svar. Hehe.:P Eller så kan du sende spørsmålet til en nettlege. eksperthjelp.no eller noe i den duren. Lykke til videre!!! :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Det er kanskje vanskelig å få svar fra noen som har dødd av det, ja ;P Jeg fikk svar på leverprøver i går, og de var pefekte. Så jeg tror jeg fortsetter med høy dose til tross for hodepine. Jeg har også vondt i nakken. Men jeg trener en del yoga, så det kan nok være en blanding av begge deler. Jeg sendte spørsmål til "klara-klok.no". Den legen svarte at jeg ikke burde ta så mye, mens hudlegen som skrev ut resept til meg sa at det ikke var dokumentert at det gjorde noe, og leverprøven var jo perfekt. Hvor mange piller har du tatt til nå? Hvor mye veier du, og hvor mange skal du ha tilsammen? Jeg har såvidt tatt litt over 300, og er glad for at jeg begynner å se en ende på det. Jeg har tatt de i ca 3 og en halv måned. Jeg ser at andre bruker både 5 og 6 måneder, og enda lenger, men da vil jeg jo tro at de går på lav dose. Jeg har heldigvis vært veldig heldig med bivirkningene - jeg merker ikke nåe sånn som er FOR ille.

Takk for tips, og lykke til med deg også :) Håper du blie kjempefin!

Skrevet

Jeg merket mye hodepine de to første ukene. Virker som det har avtatt nå i min tredje uke! :) Har fortsatt ikke noe tørr hud, bare tørre lepper. Og tørr hodebunn. Men ikke sånn veldig. Jeg lurer på om jeg kanskje merker det litt i leddene også. Pga jeg bare tar 1tbl/dag må jeg gå på kuren i opptil 9 måneder... Kanskje jeg kan gå opp til 2tbl/dagen hvis jeg ikke merker noe mer bivirkninger til neste legetime :)

Det er i grunn ganske behagelig å ikke ha noe særlig bivirkninger også da, så jeg vet ikke helt..

Skrevet

Tusen takk for svar!

Det er kanskje vanskelig å få svar fra noen som har dødd av det, ja ;P Jeg fikk svar på leverprøver i går, og de var pefekte. Så jeg tror jeg fortsetter med høy dose til tross for hodepine. Jeg har også vondt i nakken. Men jeg trener en del yoga, så det kan nok være en blanding av begge deler. Jeg sendte spørsmål til "klara-klok.no". Den legen svarte at jeg ikke burde ta så mye, mens hudlegen som skrev ut resept til meg sa at det ikke var dokumentert at det gjorde noe, og leverprøven var jo perfekt. Hvor mange piller har du tatt til nå? Hvor mye veier du, og hvor mange skal du ha tilsammen? Jeg har såvidt tatt litt over 300, og er glad for at jeg begynner å se en ende på det. Jeg har tatt de i ca 3 og en halv måned. Jeg ser at andre bruker både 5 og 6 måneder, og enda lenger, men da vil jeg jo tro at de går på lav dose. Jeg har heldigvis vært veldig heldig med bivirkningene - jeg merker ikke nåe sånn som er FOR ille.

Takk for tips, og lykke til med deg også :) Håper du blie kjempefin!

Er vel best å høre på legen som skrev ut resepten. Jeg må faktisk innrømme at jeg ikke har kontroll på hvor mange jeg har tatt til nå. Men tar fortsatt bare 2x20mg hver dag og skal ta det ut oktober. Hudlegen har kontroll, så da bruker jeg heller tiden på å i det hele tatt huske å få dem i meg. Det står jo at man skal ta dem til maten, men satser på at noen timer etter måltidet er greit. Så om noen vet om det er farlig å ikke ta dem til maten så hadde det vært fint å få beskjed!! Jeg tror antall tabelletter man bør ta varierer veldig fra person til person. Nå går det overraskende bra her, men jeg har hatt perioder ansiktet har vært så hovent at det har blitt nesten dobbelt så stort og vært rød som en tomat. Lite kjekt å bevege seg utenfor husets fire vegger på sånne dager. Så jeg ser jo at det blir bedre. Nå er det bare litt på nesen igjen. Så satser på at det blir superbra til slutt.

Skrevet

Lilje: Det hørtes fint ut å ta de over lang tid hvis du fort får plagsomme bivirkninger :) Selv skulle jeg gjerne hatt et helvete en uke ller to, for å få det til å bli fortest mulig ferdig ;P Men nå er det bare noen uker igjen da.

Paul: Jeg tror det er litt viktig å ta de sammen med maten. Jeg syns jeg har lest at det kan gå utover et eller annet i magen, leveren eller noe, om du tar de alene. Også er det anbefalt å ta de til middagen, fordi det er ofte det måltidet som inneholder mest fett, og kroppen tar ISO bedre opp med fett. Antall piller kommer an på vekten. Til slutt skal man ha mellom 120 og 140 mg ISO i kroppen per kilo du veier. Hvor mange skal dere ta, og vekt? Jeg veier 64 kg og skal ta 400 piller. Bivirkninger er nok kjempeindividuelt... Jeg er gørrlei av at jeg ikke ser noen bedring! Og akkurat nå er det så ille som det ikke har vært før, og jeg har tatt over 300 piller. Nå tør jeg nesten ikke gå ut engang... og er redd for at det ikke skal funke på meg :-/ !!

Skrevet

Lilje: Det hørtes fint ut å ta de over lang tid hvis du fort får plagsomme bivirkninger :) Selv skulle jeg gjerne hatt et helvete en uke ller to, for å få det til å bli fortest mulig ferdig ;P Men nå er det bare noen uker igjen da.

Paul: Jeg tror det er litt viktig å ta de sammen med maten. Jeg syns jeg har lest at det kan gå utover et eller annet i magen, leveren eller noe, om du tar de alene. Også er det anbefalt å ta de til middagen, fordi det er ofte det måltidet som inneholder mest fett, og kroppen tar ISO bedre opp med fett. Antall piller kommer an på vekten. Til slutt skal man ha mellom 120 og 140 mg ISO i kroppen per kilo du veier. Hvor mange skal dere ta, og vekt? Jeg veier 64 kg og skal ta 400 piller. Bivirkninger er nok kjempeindividuelt... Jeg er gørrlei av at jeg ikke ser noen bedring! Og akkurat nå er det så ille som det ikke har vært før, og jeg har tatt over 300 piller. Nå tør jeg nesten ikke gå ut engang... og er redd for at det ikke skal funke på meg :-/ !!

Hva sier legen din om at du ikke har sett noe forbedring så langt? Får du kjempestore og vonde kviser? Jeg var hos legen min på torsdag og fikk resept på Prednisolon tab. da jeg plagdes av store vonde kviser på ryggen. Allerede i går (etter 2 tab.) merket jeg at det begynte å roe seg ned : ) Vet ikke om du kan ta denne medisinen nå ved siden av såpass høy dose av Iso, men du kan kanskje ringe og høre med legen. Du kan sikkert få en time ganske raskt da vi som tar denne kuren er på prioritetsliste, hørte jeg : )

Skrevet

Legen sier at det kan ta tid... ja, de er store og vonde i kinnene. Takk for tips, da har jeg notert det, og bestiller time til mandag! :D

Skrevet

Noen som vet sånn cirka hvor lenge bivirkningene fortsatt er der etter siste dag på kuren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...