Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så fint Sunshiny!

Jeg er ikke så hardt angrepet vil jeg si, men har strevd med en slags kronisk betennelse i huden, som da ser ut som kviser og uren hud siden puberteten egentlig. Er nå 36år,så det er absolutt på tide å gjøre noe med det. Jeg har jobbet mot dette i mange år. Men selvsagt ville alle leger og spesialister prøve ALT annet først og gjerne flere gang. Så nå når jeg kom til min hud spesialist nr 4 så sa han at det var en selvfølge at jeg skulle settes på denne kuren. Fått beskjed at jeg må gå på den i 5-6 måneder... Haff...

Merker du noe enda av tablettene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint Sunshiny!

Jeg er ikke så hardt angrepet vil jeg si, men har strevd med en slags kronisk betennelse i huden, som da ser ut som kviser og uren hud siden puberteten egentlig. Er nå 36år,så det er absolutt på tide å gjøre noe med det. Jeg har jobbet mot dette i mange år. Men selvsagt ville alle leger og spesialister prøve ALT annet først og gjerne flere gang. Så nå når jeg kom til min hud spesialist nr 4 så sa han at det var en selvfølge at jeg skulle settes på denne kuren. Fått beskjed at jeg må gå på den i 5-6 måneder... Haff...

Merker du noe enda av tablettene?

Jeg har heller ikke det verste tilfellet, men har små "nuppe-lignende" kviser som jeg har hatt i panna siden jeg var 14år ca (er nå 23), og så har det blitt litt mer i kinnene de siste årene, slik at jeg har en ujevn overflate. Synes det er greit å snakke med andre som også går på denne samtidig:) jeg skal ta annenhver dag 1,2,1,2 osv tabletter, og skal gå på kuren i 8mnd!! Synes det var litt lenge, men hudlegen satte meg på lavere dose for å kanskje unngå sterke bivirkninger. Han sa det kan hende det holder med 5-6mnd, vi skal se det an gjennom kuren.

Har ikke merket så mye enda, men det begynte å svi i øynene noen timer etter første tablett, men idag er det greit. Jeg merker også at jeg er mer oppmerksom på alt som skjer i kroppen min, siden jeg "venter" på å merke bivirkninger 😄

Skrevet

snart tatt 400 tbl og har fortsatt litt kviser! Noen av de er skikkelig underjordiske og vondte. begynner å tro at jeg alltid kommer til å ha kviser :(

Skrevet

Jeg overlever enhver bivirkning. Det ENESTE problemet mitt er at jeg ikke klarer å svelge piller/tabletter. Jeg har prøvd og prøvd og prøvd og er ikke i nærheten av å kunne svelge en liten tic-tac engang. Jeg har sååååååååå lyst til å starte en Iso-kur så fort som mulig......denne fordømte halsen min mener noe annet.

Skrevet

Jeg er så deprimert, vet ikke hva jeg skal gjøre. Klarer ikke å ''trene'' på svelginga heller....Kan ha noe med at jeg hadde angst for å svelge 3-4 år tilbake. Da var til og med vanlig mat et problem å svelge. Pr. dags dato spiser jeg aldri et måltid uten å svelge det ned med væske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spennende å følge med/lese om deres opplevelser med Isotretinoin.

Jeg er en av de som ikke har turt å ta denne medisinen, jeg er drittlei av sår,flassende og irritert hud pga kvisekremer - skulle fått Iso myyyye tidligere- hadde spart meg mye stress og kvisearr,og whatnot!

Nå er det litt "sent" å ta det, for det første så nærmer sommeren seg og dette er en kur som gjør huden ekstremt ømfintlig mot sol både under og litt etter at kuren er avsluttet.I tillegg så har jeg droppet p-pillen og har ingen planer om å begynne på den igjen.

Kanskje jeg prøver det til høsten...får se om jeg tør, og om jeg får "lov" uten at jeg må ta de helsikes p-pillene...

Anonymous poster hash: 184cd...7c0
Skrevet (endret)

Velkommen alle som nettopp har begynt! :)

Jeg er nå ferdig med fem uker på kur, og har ikke en eneste kvise eller bivirkning! Så alt går over alle forventninger for meg! I begynnelsen hadde jeg litt tørr hud, tørre øyne, vondt i ryggen og diverse, men nå er alt helt fantastisk! Har en del arr og røde merker igjen da... Angrer bare på at jeg ikke startet på denne kuren for noen år siden, så hadde jeg nok sluppet det..

Endret av Emmz
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen alle som nettopp har begynt! :)

Jeg er nå ferdig med fem uker på kur, og har ikke en eneste kvise eller bivirkning! Så alt går over alle forventninger for meg! I begynnelsen hadde jeg litt tørr hud, tørre øyne, vondt i ryggen og diverse, men nå er alt helt fantastisk! Har en del arr og røde merker igjen da... Angrer bare på at jeg ikke startet på denne kuren for noen år siden, så hadde jeg nok sluppet det..

12 uker på kuren. Har mer akne enn før kuren.... Tørre lepper, tørre flekker på kropp og fått eksem på hendene...

Hjelp...

Anonymous poster hash: c3130...9a4

Skrevet

Hvor raskt er det vanlig å merke bivirkninger etter begynt kur? Og hvor lenge ut i kuren varer vanligvis bivirkningene? Jeg fikk litt sviende øyne de første to dagene, så gikk det over og har ikke merket noe spesielt enda. Er bare på dag 5 enda, men trodde jeg skulle ha merket mer siden det begynte å svi i øynene allerede 3-4 timer etter første tablett :)

Skrevet

Jeg så det var noen som nevnte problemer med hodebunn, men nå finner jeg den ikke igjen så jeg får ikke sitert. Men på apoteket har de noen finfine produkter fra aco for tørr hodebunn, både sjampo og en flaske med noe greier du heller i hodebunnen din i enten tørt eller vått hår som på magisk vis både fikser hodebunnen og gjør ikke at håret ser fett ut. Rød og hvit flaske :)

Nå som jeg ikke går på kuren lenger, har jeg fortsatt litt problemer med sensitiv hodebunn, så jeg bruker Neutral sjampo og balsam (fra Meny og sikkert andre butikker) og av og til denne magiske flasken fra apoteket :) Da går det over på en dag.

Hei :) det var meg ;) aco sjampo for tørr hodebunn og en hodebunn gele fra aco. :) håper det fynker for deg også 😊 gelen kan du bruke flere ganger om dagen

Skrevet

Hay! Noen her som har peil på hvordan det er med iso og sol? Jeg er sannsynligvis ferdig med kuren ila april. Kan jeg sole meg som "normalt" i sommer eller må jeg smøre meg med faktor 50 og sitte i skyggen? Btw, jeg blir vanligvis sjeldent brent.

AnonymBruker
Skrevet

Hay! Noen her som har peil på hvordan det er med iso og sol? Jeg er sannsynligvis ferdig med kuren ila april. Kan jeg sole meg som "normalt" i sommer eller må jeg smøre meg med faktor 50 og sitte i skyggen? Btw, jeg blir vanligvis sjeldent brent.

Lurer på det å!

Hvordan vet du at du blir ferdig i April? Er du kvisefri nå? Er så redd jeg ikke blir helt fri fra kvisene!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så deprimert, vet ikke hva jeg skal gjøre. Klarer ikke å ''trene'' på svelginga heller....Kan ha noe med at jeg hadde angst for å svelge 3-4 år tilbake. Da var til og med vanlig mat et problem å svelge. Pr. dags dato spiser jeg aldri et måltid uten å svelge det ned med væske.

Kanskje du kan dele tabletten (det er myke kapsler med "fyll", så det må gjøre forsiktig) og bland den med en spiseskje yoghurt? Ikke gjør det før du har snakket med legen din om det dog!

Anonymous poster hash: 61af2...44a

Skrevet

Har vel kun luktet på bodylotioner og dusjsåper, og de lukter "rent og riktig", altså ingen syke syntetiske dufter, men en del av de lukter ganske sterkt, så ville nok ha luktet meg litt frem før jeg kjøpte/bestilte noe. De selger vel Loccitane på vitusapotekene også, hvis du bor et sted det ikke er egen butikk. Som jeg gleder meg til å lukte "normalt" igjen :) Trodde førstd et bare var A-dermaen som ga en underlig lukt, men innbiller meg faktisk at pillene skiller ut en rar lukt. Riktignok er det visst bare jeg som lukter den, men.... .

Så utrolig deilig med så fin hud! Vel fortjent! Gratulerer :) Er det litt å prøve seg frem med ulike ansiktsprodukter som gjelder? Litt usikker på hvordan huden blir etter kur.

Jeg økte dosen i midten av desember, og har ikke hatt en kvise siden da, og hudormene er mer eller mindre borte de også :) Men det var de leppene da... . Og så merker jeg at tung styrke nå plutselig gir en kropp jeg ikke ante kunne bli så støl. Haha, det er faktisk litt latterlig. Men ser enden på dette nå. Skal ta blodprøver i dag, og klar for pakke nr 4.

Restylaneglossen har jeg mer eller mindre gitt opp... . Dessverre :/ Sendte mld til en venninne som tar restylane fast, men hun hadde aldri sett de, ebay ga dårlig med treff, og så har jeg ikke utforsket noe mer hvor man i denne byen kan ta restylane og kanskje kan få tak i. Nå har leppene vært "fine" i 2 uker, men i dag er det sår i munnvikene igjen, så med desperasjonen kommer kanskje jakten etter et sted å finne den også... .

Ha en finfin dag! :)

Litt sent svar fra meg, men jeg fåt ikke alltid opp varsel om at innlegget har blitt besvart! :)

Når det gjelder ansiktsprodukter så lever jeg fortsatt (tro det eller ei, haha) fortsatt på prøver jeg fikk på apoteket mens jeg gikk på kuren.. hehe. Er snart tom for ansiktskrem og rens, og vet ikke helt hva jeg skal begynne å bruke..Lurer på å prøve Emma S. -serien. Har hørt så mye bra om den i det siste. Det jeg lurer på er om huden fortsatt er acne-prone når vi er ferdig med kuren...

Så bra at det går greit med deg utenom tørrhet og ekstra stølhet. Bivirkningene er plagsomme, men jeg pleide å tenke på så mye verre det kunne vært også.. Når man leser under "vanlige bivirkninger" i pakningsvedlegget, så får man jo helt angst. Glad for at jeg ikke fikk halvparten av det som sto:P

Skjønner at du har gitt opp glossen! Jeg er snart tom...(hjelp). Spørs om jeg ikke må gå å ta restylane for å få tak i mer, haha!!

Skrevet (endret)

Jeg ville vært mer forsiktig enn normalt de første 3 mnd etter kuren for å være sikker. Første måneden hadde jeg brukt høy faktor og caps (jeg tåler også mye sol, og blir sjeldent brent), men man er veldig utsatt for solbrenthet og f.eks pigmentflekker pga kuren. Ikke minst er kroppen fortsatt tørr noen uker etter man slutter, og da er det veldig dumt å utsette den for sol :) Den første kuren jeg gikk på, gikk jeg på den midt på sommeren, og var 3 uker i syden. Det var et helvete ja :( Satt under parasollen og smurte meg med A-derma-kremen min, mens de andre solte seg og badet..Flasset som bare det! :O

Endret av Lilje:)
Skrevet

Kanskje du kan dele tabletten (det er myke kapsler med "fyll", så det må gjøre forsiktig) og bland den med en spiseskje yoghurt? Ikke gjør det før du har snakket med legen din om det dog!

Ja, det der hadde vært helt fantastisk, men jeg er skråsikker på at pillen ikke skal knuses eller løses før det ligger i bunnen av magesekken.

Det skal riktignok skade halsrøret, men om det kun er irritasjon så kan jeg faktisk leve med det, så lenge det ikke dreper meg, eller gir meg alvorlige resultater.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det der hadde vært helt fantastisk, men jeg er skråsikker på at pillen ikke skal knuses eller løses før det ligger i bunnen av magesekken.

Det skal riktignok skade halsrøret, men om det kun er irritasjon så kan jeg faktisk leve med det, så lenge det ikke dreper meg, eller gir meg alvorlige resultater.

Ja, er en del tabletter som ikke må deles/knuses av forskjellige grunner, men ta en telefon til legen og hør! Hva med å legge tabletten inni litt gelé? Det glir jo veldig lett ned!

Skrevet

Jeg ville vært mer forsiktig enn normalt de første 3 mnd etter kuren for å være sikker. Første måneden hadde jeg brukt høy faktor og caps (jeg tåler også mye sol, og blir sjeldent brent), men man er veldig utsatt for solbrenthet og f.eks pigmentflekker pga kuren. Ikke minst er kroppen fortsatt tørr noen uker etter man slutter, og da er det veldig dumt å utsette den for sol :) Den første kuren jeg gikk på, gikk jeg på den midt på sommeren, og var 3 uker i syden. Det var et helvete ja :( Satt under parasollen og smurte meg med A-derma-kremen min, mens de andre solte seg og badet..Flasset som bare det! :O

Tusen takk for svar. Er litt kjipt, men må vel bare leve med at i år blir jeg ikke brun :/ føler meg så mye mer fresh om jeg får litt farge på låra. Et litt dumt spørsmål; pigmentflekker; syns de med en gang eller er det sånn som kommer snikende frem når jeg blir eldre? Hvis de kommer "med en gang" kan jeg jo prøve meg frem litt med mengde sol. Blir ihvertfall faktor 30. Håper jeg slipper 50. Har ikke funnet solkrem i faktor 50 som er mattende og ikke ser ut som en hvit maske

Skrevet

Lurer på det å!

Hvordan vet du at du blir ferdig i April? Er du kvisefri nå? Er så redd jeg ikke blir helt fri fra kvisene!

Jeg har jo gått på kuren siden oktober, så er jo 6 mnd snart. :) har ikke kviser nei, men har fått en her og der innimellom. Men, de ligger lissom ikke dypt i huden, men en liten som tørker inn og forsvinner i løpet av få dager. Jeg er redd for tilbakefall, er egentlig nesten sikker på at det ikke vil fungere for meg. Har jo hatt to laaaaange tetracyclin kurer med diverse kremer, doblet ofte dosen også. Tok bare to-tre mnd før alt kom tilbake. Mistenker at spiralen min er roten til problemet. Vurderer å fjerne den.

Hva med deg? Hvor lenge har du igjen?

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar. Er litt kjipt, men må vel bare leve med at i år blir jeg ikke brun :/ føler meg så mye mer fresh om jeg får litt farge på låra. Et litt dumt spørsmål; pigmentflekker; syns de med en gang eller er det sånn som kommer snikende frem når jeg blir eldre? Hvis de kommer "med en gang" kan jeg jo prøve meg frem litt med mengde sol. Blir ihvertfall faktor 30. Håper jeg slipper 50. Har ikke funnet solkrem i faktor 50 som er mattende og ikke ser ut som en hvit maske

Sist jeg gikk på kuren var jeg veldig forsiktig med å være i solen de første 2mnd. Satt i skyggen og brukte faktor 30. Ble brent med en gang om jeg var litt uforsiktig. Fikk heldigvis ingen pigmentflekker, men fy så vondt det gjorde å bli brent på den tynne huden..

I helgen var jeg en tur på fjellet og tenkte meg ikke så godt om. Det var overskyet, brukte 30 i ansiktet, men ble rød som en tomat :(

Å forresten... Solbrent blir jeg så og si aldri...

Endret av kici007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...