AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #4701 Skrevet 22. januar 2017 Hei! Jeg er ny her og skal starte på ISO til uka. Har tatt blodprøver (glemte at det måtte være fastende, hadde drukket litt cola 1 time før, håper det går bra??) Jeg har prøvd å lese i tråden og oppdager veldig mye ny? informasjon vedr. ISO. Legen min har ikke nevnt halvparten av dette engang! Som alkohol.. anbefalte kremer.. trening.. osv. Er det noen her som kunne tenke seg å fortelle om sin erfaring med ISO og hvilke restriksjoner osv. Dere har opplevd. Denne tråden er så veldig lang, så umulig å få lest seg igjennom alt.. Jeg er 172 og veier 56,2 kg. (Legen ba forøvrig aldri om høyden min..) Hvilken dose tror dere jeg havner på?? Anonymkode: e58b1...ccd
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #4702 Skrevet 22. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er ny her og skal starte på ISO til uka. Har tatt blodprøver (glemte at det måtte være fastende, hadde drukket litt cola 1 time før, håper det går bra??) Jeg har prøvd å lese i tråden og oppdager veldig mye ny? informasjon vedr. ISO. Legen min har ikke nevnt halvparten av dette engang! Som alkohol.. anbefalte kremer.. trening.. osv. Er det noen her som kunne tenke seg å fortelle om sin erfaring med ISO og hvilke restriksjoner osv. Dere har opplevd. Denne tråden er så veldig lang, så umulig å få lest seg igjennom alt.. Jeg er 172 og veier 56,2 kg. (Legen ba forøvrig aldri om høyden min..) Hvilken dose tror dere jeg havner på?? Anonymkode: e58b1...ccd Heisann Alkohol: Min hudlege sa at jeg skulle være restriktiv, men at moderat inntak var greit en gang i blant. Jeg drikker kanskje to glass vin annenhver uke, og blodprøvene har vært fine. Trening: Etter hva du føler for. Noen blir slitne i kroppen, får vondt i ryggen eller muskelsmerter, og da begrenser det seg jo. Jeg har ingenting av dette og trener som før. Kremer: Jeg har brukt kremen Effaclar H fra La Roche Posay og leppepomaden Prolip fra dag én. Det har holdt huden veldig greit i sjakk. Viktig: Ikke ta tilskudd av vitamin A. Ta vare på kvitteringene på apoteket hvis du skal søke om å få refundert utgiftene dine til isotretinoin. Jeg er 60 kg og har regnet ut at jeg skal ha ca 370 tabletter. Skal til sjekk hos legen om en måneds tid, da får jeg høre om det stemmer. Men hvis jeg har regnet rett bør jo også du ligge på noe slikt. Høyde er ikke viktig, kun kg. Anonymkode: fb172...d97
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #4703 Skrevet 23. januar 2017 På 22.1.2017 den 15.21, AnonymBruker skrev: Heisann Alkohol: Min hudlege sa at jeg skulle være restriktiv, men at moderat inntak var greit en gang i blant. Jeg drikker kanskje to glass vin annenhver uke, og blodprøvene har vært fine. Trening: Etter hva du føler for. Noen blir slitne i kroppen, får vondt i ryggen eller muskelsmerter, og da begrenser det seg jo. Jeg har ingenting av dette og trener som før. Kremer: Jeg har brukt kremen Effaclar H fra La Roche Posay og leppepomaden Prolip fra dag én. Det har holdt huden veldig greit i sjakk. Viktig: Ikke ta tilskudd av vitamin A. Ta vare på kvitteringene på apoteket hvis du skal søke om å få refundert utgiftene dine til isotretinoin. Jeg er 60 kg og har regnet ut at jeg skal ha ca 370 tabletter. Skal til sjekk hos legen om en måneds tid, da får jeg høre om det stemmer. Men hvis jeg har regnet rett bør jo også du ligge på noe slikt. Høyde er ikke viktig, kun kg. Anonymkode: fb172...d97 Okei, supert takk!! hvor mange tabletter tar du om dagen da? Noe annet du tenker at jeg bør vite? :D Anonymkode: e58b1...ccd
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #4704 Skrevet 24. januar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei, supert takk!! hvor mange tabletter tar du om dagen da? Noe annet du tenker at jeg bør vite? :D Anonymkode: e58b1...ccd Jeg startet med én tablett daglig i et par uker, deretter to tabletter daglig. Men dette kommer til å stå på resepten Anonymkode: fb172...d97
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #4705 Skrevet 26. januar 2017 Hei, nå har jeg startet på tablettene. 2 x 20 hver dag.. men den kvalmen.. noen andre som opplever å bli kvalm?? hva gjør dere/tar dere mot kvalmen Anonymkode: e58b1...ccd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #4706 Skrevet 28. januar 2017 hvor lenge etter dere startet på kuren merket dere noe til bivirkninger? og hvilke? Anonymkode: e58b1...ccd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #4707 Skrevet 28. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: hvor lenge etter dere startet på kuren merket dere noe til bivirkninger? og hvilke? Anonymkode: e58b1...ccd Etter en uke merket jeg at huden og leppene var bittelitt tørrere. Men ikke plagsomt i det hele tatt, og sånn har det vært siden. Huden blir finere og finere. Anonymkode: fb172...d97
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #4708 Skrevet 28. januar 2017 Jeg lurer på om kuren er noe for meg, eller om jeg har for "mild" acne. Jeg sluttet på Diane p-piller i fjor vår da jeg fikk vite at man ikke skal gå på det over lengre tid, og jeg hadde brukt de i 4-5 år. Med en gang jeg byttet til "normale" p-piller kom kvisene og den fete huden, og det forsvant aldri ordentlig. Nå har jeg begynt på Diane igjen siden jeg vart så sabla lei, men 2 måneder ut og jeg merker ingen forskjell. Får fortsatt store, vonde underhudskviser i sidene på panna, på sidene på haka, og rundt øyenbrynene. Når de forsvinner som kviser er det fortsatt "arr" etter dem, selv om jeg ikke har plukket på de (alt for mye), og jeg kan ikke huske at jeg slet med dette før jeg begynte på Diane første gangen (da jeg var 18-19 år), men heller masse småkviser. Jeg har ikke "søkk" i huden, og sliter ikke voldsomt med kviser på rygg eller bryst selv om det forekommer. Jeg er sabla lei av rødhetene, kvisene, hudormene og den fete huden, men er det "ille" nok for denne "hardcore"-kuren? Anonymkode: b9b05...680
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #4709 Skrevet 30. januar 2017 På 28.01.2017 den 23.57, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om kuren er noe for meg, eller om jeg har for "mild" acne. Jeg sluttet på Diane p-piller i fjor vår da jeg fikk vite at man ikke skal gå på det over lengre tid, og jeg hadde brukt de i 4-5 år. Med en gang jeg byttet til "normale" p-piller kom kvisene og den fete huden, og det forsvant aldri ordentlig. Nå har jeg begynt på Diane igjen siden jeg vart så sabla lei, men 2 måneder ut og jeg merker ingen forskjell. Får fortsatt store, vonde underhudskviser i sidene på panna, på sidene på haka, og rundt øyenbrynene. Når de forsvinner som kviser er det fortsatt "arr" etter dem, selv om jeg ikke har plukket på de (alt for mye), og jeg kan ikke huske at jeg slet med dette før jeg begynte på Diane første gangen (da jeg var 18-19 år), men heller masse småkviser. Jeg har ikke "søkk" i huden, og sliter ikke voldsomt med kviser på rygg eller bryst selv om det forekommer. Jeg er sabla lei av rødhetene, kvisene, hudormene og den fete huden, men er det "ille" nok for denne "hardcore"-kuren? Anonymkode: b9b05...680 Jeg tror ikke det er mulig for noen her å avgjøre. Men hvis du er veldig lei og kvisene aldri forsvinner ville jeg uansett tatt turen til hudlege. Vedkommende finner sikkert en grei behandling til deg, enten det blir isotretinoin eller noe annet Anonymkode: fb172...d97
Million Skrevet 30. januar 2017 #4710 Skrevet 30. januar 2017 På 12.1.2017 den 17.39, AnonymBruker skrev: Hjelp! ....... Nå ser man ikke mine kviser såå godt da en del av de er underjordiske, men jeg får som sagt lett arr og jeg plages av det her. Tror dere jeg er hardt nok angrepet for å få iso? Hvor mange ganger må jeg egentlig til legen hvis jeg går på en kur over 6 mnd? Og har noen her egentlig hatt langvarig effekt av antibiotika? Anonymkode: 41ae3...93b Min sønn hadde underjordiske, store kvisekuler samt mange "vanlige" kviser i ansiktet. Flere arr etter dem. Han fikk først antibiotika av fastlegen et par år (det er litt lenge), deretter gikk vi til privat hudklinikk og fikk utskrevet isotretinoin. Legen skrev ut en resept på alle månedene kuren varer, og vi har ikke vært tilbake hos legen etter det. Har tatt noen blodprøver hos Fürst laboratorier, som sender resultatene til hudklinikken (står hvor på henvisningen vi fikk av legen) underveis, som sjekker at han tåler kuren med iso. Alt vel, og nå er det bare litt over en måned igjen av kuren. Jeg tror du vil kunne få iso, men det er mange fastleger som ikke har lov å skrive det ut. Da må man til spesialist, altså hudlege. Vår fastlege på et vanlig legekontor, kunne ikke skrive det ut. Noen fastleger har kanskje lov til det, hvis de har etterutdannelse eller noe? Uansett, det var det vi fikk beskjed om. Hvor mange ganger akkurat du må til legen under kuren er vanskelig å si, men som sagt har vi bare vært der èn gang, og det var da kuren startet. Sønnen min gikk også som nevnt to år på antibiotika, men vi rakk aldri å se om kvisene ville komme tilbake etter avsluttet medisinering, for vi/han gikk rett over på iso etterpå.
Cesil Skrevet 31. januar 2017 #4711 Skrevet 31. januar 2017 Jeg var ferdig med kuren for noen måneder siden og har begynt å få noe urenheter igjen. Ikke mye, men en betydelig forskjell fra da jeg gikk på kuren og ikke hadde én eneste kvise (jeg fikk aldri det store utbruddet mange opplever). Hva slags renseprodukter/hudpleie har dere brukt i etterkant av kuren? Kanskje jeg klarer å holde ting passelig i sjakk om jeg får en god hudpleierutine med gode produkter, så kom gjerne med tips.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #4712 Skrevet 3. februar 2017 Har gått på kuren i 2 uker nå, 1 tablett hver dag, og bivirkningene er her. Har fått et munnsår som er skikkelig sårt, tørr hud på hake og nese og veldig ømme ledd etter trening. Er skeptisk til å trappe opp til 2 tabletter hver dag. Digg at håret ikke blir fett da, men må si jeg gruer meg hvis dette her bare blir verre og verre. Anonymkode: 41ae3...93b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #4713 Skrevet 3. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har gått på kuren i 2 uker nå, 1 tablett hver dag, og bivirkningene er her. Har fått et munnsår som er skikkelig sårt, tørr hud på hake og nese og veldig ømme ledd etter trening. Er skeptisk til å trappe opp til 2 tabletter hver dag. Digg at håret ikke blir fett da, men må si jeg gruer meg hvis dette her bare blir verre og verre. Anonymkode: 41ae3...93b Ikke ta sorgene på forskudd! Mange slike bivirkninger går i perioder. Noen forsvinner faktisk også når dosen økes, så ta det som det kommer Anonymkode: fb172...d97
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #4714 Skrevet 3. februar 2017 Har nå gått på kuren i 10 dager, 2 tabletter hver dag. Har "skiftet hud", første hudlaget har over de siste dagene prellet av. Begynte rundt nesen og fortsetter utover. Men det bryr jeg meg ikke så mye om. Alt er helt fint. Bank i bordet Anonymkode: e58b1...ccd
Gulvplanke Skrevet 4. februar 2017 #4715 Skrevet 4. februar 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke ta sorgene på forskudd! Mange slike bivirkninger går i perioder. Noen forsvinner faktisk også når dosen økes, så ta det som det kommer Anonymkode: fb172...d97 Takk for svar! (huket av anonym ved en feil) Jeg ble egentlig litt deppa fordi jeg har tørr hud fra før, og er redd jeg skal begynne å flasse i hele ansiktet. Skal øke dosen i morgen, så blir spennende å se. Men skal jo uansett fullføre det her, vil virkelig se om det kan hjelpe på kvisene jeg har hatt mer enn halve livet.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #4716 Skrevet 6. februar 2017 På February 3, 2017 den 16.08, AnonymBruker skrev: Har gått på kuren i 2 uker nå, 1 tablett hver dag, og bivirkningene er her. Har fått et munnsår som er skikkelig sårt, tørr hud på hake og nese og veldig ømme ledd etter trening. Er skeptisk til å trappe opp til 2 tabletter hver dag. Digg at håret ikke blir fett da, men må si jeg gruer meg hvis dette her bare blir verre og verre. Anonymkode: 41ae3...93b Var meg som skrev dette. Har nå gått 2 uker og 3 dager, huden blir mer og mer tørr, i dag flasser huden på haken. Prøvde å sminke meg som vanlig, men det fungerte dårlig. Skal ta 300 tablettet totalt, så slipper vel unna med ca 4 mnd, men håper virkelig det her går seg litt til. Munnsåret gjør kjempevondt, har aldri fått et så stort munnsår før. Men fremdeles veldig digg med det håret, ventet 4 dager med å vaske håret forrige uke, fortsatt fint. Anonymkode: 41ae3...93b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #4717 Skrevet 7. februar 2017 Ja, det med håret skulle jeg ønske jeg fikk beholde. Vanligvis må jeg vaske det annenhver dag, nå har jeg gått i opptil seks dager uten å vaske det. I slutten av neste skal jeg på kontroll hos hudlegen. Da får jeg vite hvor lenge jeg skal gå på dette. Startet kuren tidlig i november. Huden har blitt utrolig mye bedre Anonymkode: fb172...d97
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #4718 Skrevet 10. februar 2017 På 12.1.2017 den 18.34, AnonymBruker skrev: min erfaring med leger er at om man ikke selv er pådriver for utredning/eventuel en spesifikk kur man ønsker å ta, så komemr man aldri i mål. Legene vil alltid gå trinn for trinn veien om man ikke ytrer ønsker selv. Da jeg begynte på iso første kuren ville turnuslegen jeg var hos ikke engang henvise meg til hudlege. hun bare kom med oppfordringer om at jeg måtte lære å spise sunt, og heller gå til hudterapaut for å få veiledning i hvilke kremer bruke (jeg er 164 og veier 55 kg, junkfood spiser jeg kanskje 2-3 ganger i halvåret, jeg er utdannet lærer og er faglærer i mat og helse) jeg måtte bare sette hardt mot hard og si at om hun ikke kunne henvise meg videre måtte jeg bare få time hos en annen lege som kunne gjøre det. hun henviste meg, men da jeg ikke ville vente tok jeg heller kontakt med en privat hudlege. til da hadde jeg også prøve ut tetracyclin, uten at det hjalp) hos hudlegen fikk jeg iso med en gang. Nå har jeg akkurat startet på kur nr to. ikke fordi jeg er like plaget som forrige gang (da hadde jeg mye dype kviser) nå har jeg mest små kviser/ hudormer som aldri går skikkelig bort. Så si til legen, dersom iso er noe du vil begynne med, at du vil begynne med det. les deg opp på medikamentet, og vis at du har kjennskap til hva det å gå på denne kuren innebærer. ellers: om min kur nr to. har gått nå i snart to uker. startet rett på 40mg dagen første uka, nå 60 mg dagen. merket ingen bivirkninger ennå. en anelse tørr på leppene når jeg våkner om morgenen, men ikke noe mot hva det var første kur. Merker allerede at huden har begynt bli bedre. kvisene på kinnene trekker seg stadig lengre vekk, og nå er det for det meste bare røde flekker igjen (som jeg alltid får uansett pga veldig lys hud) huden tømemr seg ikke på samme måte som første kur, sikkert fordi jeg ikek er så ille plaget nå som da. kun på ryggen merker jeg det har kommet noen dypere kviser, men det gjør ingenting- er i ansikt/hals som er områdene som palget meg nå, og der ser kvisene ut til bare tørke inn og bli borte. snart gjennom de første 60 pillene,..kun 400 igjen Anonymkode: 1b9c4...9ec Interessert i å høre hvordan det går videre Jeg tror jeg må på kur nr to, siden huden min holder på å slå seg skikkelig vrang igjen.. 😟. Er kur to "lettere" for kroppen tror du? Anonymkode: 2a4ef...b6e
Gulvplanke Skrevet 11. februar 2017 #4719 Skrevet 11. februar 2017 På February 4, 2017 den 11.56, Gulvplanke skrev: Takk for svar! (huket av anonym ved en feil) Jeg ble egentlig litt deppa fordi jeg har tørr hud fra før, og er redd jeg skal begynne å flasse i hele ansiktet. Skal øke dosen i morgen, så blir spennende å se. Men skal jo uansett fullføre det her, vil virkelig se om det kan hjelpe på kvisene jeg har hatt mer enn halve livet. En uke senere, fullført 3 uker nå. Huden flasser med sminke, og jeg kan ikke bruke foundation. Har vært en skikkelig tøff uke på jobb, for jeg har også fått et ganske ille utbrudd, men har ikke mulighet til å dekke over det. Men aller verst har munnsåret mitt vært; fikk et munnsår som gikk ganske langt utenfor leppa, aldri opplevd det før. Merket også at det var en slags kvise "inni" såret, så det gjorde utrolig vondt. Først prøvde jeg med salve mot munnsår, det var tydeligis det dummeste jeg kunne gjort, for det ble verre og svidde. Begynte så å smøre det med krem, og nå er det bedre. Men utrolig lite gøy å gå rundt med dette. Heldigvis har jeg aldri fått spesielt mye kviser i kinnene (hvor jeg har inntrykk av at det lettere dannes arr), så jeg skal nok overleve dette utbruddet så lenge det holder seg på haka, kjeven og halsen. Holder meg unna alkohol, og drikker masse vann i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #4720 Skrevet 12. februar 2017 Jeg går på en lavdosekur nå. Tar 4-5 tabletter i uken bare. Likevel blir jeg tørr i huden og leppene. Jeg bruker en ansiktsolje og A-derma Exomega om natten, og olje og LRP Effaclar H på dagen. Effaclar H er jo lager spesielt for dette, men jeg synes absolutt ikke at det er nok fuktighet. Dette er nå tredje gangen jeg tar iso-kur, så kanskje huden min sliter med det fortsatt. Spørsmålet er: er det ok å bruke ansiktsolje og en så fet krem som Exomega? Har hatt 40 piller på to måneder, og får en ny kvise her og der, men om det er pga hudpleien eller fordi jeg bare har tatt 40 piller klarer jeg ikke å skjønne selv. Anonymkode: 8b750...041
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå