Eolin Skrevet 10. september 2013 #2681 Skrevet 10. september 2013 Jeg brukte ACO hodebunnsgele, det er sikkert den samme du har prøvd? Jeg opplevde at jeg måtte smøre med den 1 gang pr dag minst, noen ganger 2 ganger. Så super effektiv var den ikke, men den tok det verste. 1 gang i uken sov jeg med jojobaolje eller olivenolje i hodebunnen. Jeg vasket håret så sjeldent som mulig, og brukte en helt mild shampoo. ja, har samme gele, men jeg synes ikke den virker så bra. som sagt lindrer den, men det begynner raskt å klø og jeg har endel store hudflak i håret fordi det flasser (ikke flass, men tørr hodebunn, ja, du vet). muligvis jeg skal teste ut det med olivenolje, det er kanskje litt lettere å få ned i hodebunnen enn kokosolje. jeg vasker heller ikke håret ofte og bruker nøytral shampoo. nå vurderer jeg nesten også å klippe håret kortere da jeg har veldig langt og MEGET tykt hår. kanskje det vil gjøre det lettere... meeen, har jo ikke lyst til å miste manken heller, har jo spart i flere år..
Belle de Jour Skrevet 10. september 2013 #2682 Skrevet 10. september 2013 ja, har samme gele, men jeg synes ikke den virker så bra. som sagt lindrer den, men det begynner raskt å klø og jeg har endel store hudflak i håret fordi det flasser (ikke flass, men tørr hodebunn, ja, du vet). muligvis jeg skal teste ut det med olivenolje, det er kanskje litt lettere å få ned i hodebunnen enn kokosolje. jeg vasker heller ikke håret ofte og bruker nøytral shampoo. nå vurderer jeg nesten også å klippe håret kortere da jeg har veldig langt og MEGET tykt hår. kanskje det vil gjøre det lettere... meeen, har jo ikke lyst til å miste manken heller, har jo spart i flere år.. Du kan jo håpe på at det roer seg litt etterhvert? Mener å huske at jeg klødde ekstra mye i hodebunnen i starten, men at det roa seg etter en stund Ser at du bruker kokosolje - selv hadde jeg castorolje blandet med arganolje og jojobaolje, samt litt rosmarinolje (bare få dråper) som jeg klinte i hodebunnen før hver hårvask. Følte det hjalp litt. Ellers brukte jeg shampo spesielt beregnet på tørr og irritert hodebunn. Men det er dessverre begrenset hva man får gjort med det selv.
Eolin Skrevet 10. september 2013 #2683 Skrevet 10. september 2013 Du kan jo håpe på at det roer seg litt etterhvert? Mener å huske at jeg klødde ekstra mye i hodebunnen i starten, men at det roa seg etter en stund Ser at du bruker kokosolje - selv hadde jeg castorolje blandet med arganolje og jojobaolje, samt litt rosmarinolje (bare få dråper) som jeg klinte i hodebunnen før hver hårvask. Følte det hjalp litt. Ellers brukte jeg shampo spesielt beregnet på tørr og irritert hodebunn. Men det er dessverre begrenset hva man får gjort med det selv. ja.. jeg håper virkelig at det roer seg for dette er innmari slitsomt. alt annet kan man jo fikse på. øyedråper, lepomade og masse krem. verre med hodebunnen.
lille.my Skrevet 16. september 2013 #2684 Skrevet 16. september 2013 Hei! Lurte på hvordan man kan få resept på isotretinoin? Er det bare å bestille time hos hudlege, eller må man først til vanlig lege? Jeg har slitt med mye kviser lenge, men er fortsatt mindreårig og mamma er mildt sagt skeptisk til isotretonin. Noen som vet om det er noe spessielt skadelig ved det? eller er det bare bivirkninger som kløe, tørr hud etc, ?
Gjest Sengaia Skrevet 17. september 2013 #2685 Skrevet 17. september 2013 Det er masse bivirkninger! Tørr hud, kan få depresjon, leddsmerter... Selv syns jeg det var verdt det da, men du må ha prøvd alt annet, og tror man må være over 25 år..? Nå har det gått nesten et år, har blitt kvitt mye, men har fått resept på ny kur selvom det ikle er så voldsomt mye... Men har også vært hos hudlege og kommer til å kjøpe en serie fra OBAGI. Har noen erfaring med obagi i kombinasjon av iso? Er litt redd for å ødelegge huden, men om det kun blir ille under kuren så gjør det ikle så mye... 1
lille.my Skrevet 17. september 2013 #2686 Skrevet 17. september 2013 Hvordan virker isotrtinoin, og er det en hormonbehandlig?
Gjest BabyBlue Skrevet 17. september 2013 #2687 Skrevet 17. september 2013 Det er masse bivirkninger! Tørr hud, kan få depresjon, leddsmerter... Selv syns jeg det var verdt det da, men du må ha prøvd alt annet, og tror man må være over 25 år..? Nå har det gått nesten et år, har blitt kvitt mye, men har fått resept på ny kur selvom det ikle er så voldsomt mye... Men har også vært hos hudlege og kommer til å kjøpe en serie fra OBAGI. Har noen erfaring med obagi i kombinasjon av iso? Er litt redd for å ødelegge huden, men om det kun blir ille under kuren så gjør det ikle så mye... Nei, jeg var 17 - 18 da jeg begynte på det, om hukommelsen er som den skal... Men tror ikke det er noe som blir skrevet ut i hust og flust til folk under 16.
K_karo Skrevet 17. september 2013 #2688 Skrevet 17. september 2013 Jeg er selv 15år,blir 16 og går på kuren:) Har nå gått i snart 2 måneder! Jeg har ikke fått noe kviseutbrudd,eneste jeg sliter med er leddsmerter(har leddgikt så kan vere sammenheng med det,men jeg er ikkje plagt av det til vanlig ,kun under kuren, og tørre lipper! Så sånn sett er jeg ganske heldig,huden er også ganske bra:) 1
Gjest snyball Skrevet 17. september 2013 #2689 Skrevet 17. september 2013 Jeg tok siste pille for 1 uke siden. FOR EN BEFRIELSE! Var så lei av blodsprengte øyner på slutten.. Til tross for at min totale dose høres ut å være veldig lav, er jeg strålende fornøyd. Huden min har oppført seg eksemplarisk hele sommeren. Nå er det 3 uker siden jeg hadde en kvise/nupp sist. Alle arr er så godt som borte, og jeg bruker sminke kun ved festlige anledninger. Det er så DEILIG å føle seg fresh uten sminke at jeg har ikke ord. Bruker kun fuktighetskrem, og rens på kvelden. Jeg har ikke en gang fått hormonelle kviser i forkant av uka mi.. Jeg vet at det er en risiko for at resultatet kan være en relativt kortvarig glede, men jeg har bestemt meg for at jeg skal nyte resultatet så lenge det varer:) Lykke til alle dere som går på Iso, eller som skal begynne. 2
Eolin Skrevet 18. september 2013 #2690 Skrevet 18. september 2013 jeg var til kontroll hos hudlegen i går. det går visst bra, kanskje jeg er heldig og slipper med fire måneder. håper ihvertfall det. men! da jeg spurte om råd til den tørre hodebunnen sa hun at det er flass. jeg spurte om det ikke var forskjell på flass og tørr hodebunn (det har de jo sagt på apoteket blabla) og hun sa det er ingen forskjell overhode. jeg ville jo ikke sitte der og late som om jeg visste bedre, men jeg syntes det hørtes veldig rart ut. æsj, jeg vet ikke. det hjalp litt på andre runde med kokosolje og jeg kan jo kjøpe en flasshampo som er mild...
Håpefull1978 Skrevet 18. september 2013 #2691 Skrevet 18. september 2013 Hei dere:) Tenkte jeg skulle legge ved noen bilder av hvordan huden min har forandret seg. Jeg er bare såå fornøyd! Nå går jeg ofte uten sminke og føler meg litt fresh:) Håper dette kan være til motivasjon for andre. Første bildet er samme dagen som jeg begynte på iso, 20 uker siden. Andre bildet er halvveis ut i løpet og siste bildet er nå. Ingen kviser igjen, bare noen arr og merker. (De blekes mer og mer) Så inspirerende bilder Gleder meg til å komme lengre ut i behandlingen selv. Kun 3. dag i dag. Smilte når jeg så forandringene
Håpefull1978 Skrevet 18. september 2013 #2692 Skrevet 18. september 2013 Hei på dere, har lest i noen innlegg her at noen har fått sår/kløe i underlivet av Iso. Har selv bare kommet til dag 3 i behandlingen. Men er det noen her som har opplevd det og samtidig har hatt sex og i såfall, hvordan gikk det? Det er vel ikke noe særlig om man er sår tenker jeg :/
DenAnonymeJenta Skrevet 22. september 2013 #2693 Skrevet 22. september 2013 Jeg er også femten og vurderer å ta roaccutan ettersom jeg har arrdannende kviser. Jeg går for øyeblikket på Epiduo, men føler den ikke hjelper noe særlig. Jeg må bruke kremen for å holde kvisene tilbake. Slutter jeg ender jeg opp med masse kviser. Noe som er sykt irriterende. Og den gjør ikke at du blir kvitt kvisene etter hvert, for alltid. Hvorfor skal jeg da bruke tiden min på å bruke den? Vet du noe om jeg kan få resept på denne hos fastlegen min? Glad på dine vegne, og håper du blir kvitt dette drittet for alltid Lykke til med kuren din.
miramis Skrevet 22. september 2013 #2694 Skrevet 22. september 2013 Litt skummelt at så mange går på denne medisinen med tanke på bivirkningene... I tillegg er det overhodet ikke garantert at kvisene holder seg unna. Flere har tatt selvmord pga. Roaccutane, og et nært familiemedlem av meg ble nesten en del av den statistikken. Finnes viktigere ting i livet enn kvisefri hud.
DesertRose Skrevet 23. september 2013 #2695 Skrevet 23. september 2013 Hyppigheten av bivirkningene som er oppgitt nedenfor, er definert ved bruk av følgende konvensjon: Svært vanlige (= 1/10), vanlige (= 1/100 til <1/10), mindre vanlige (= 1/1000 til <1/100), sjeldne (= 1/10 000 til < 1/1000), svært sjeldne (=1/10 000), ikke kjent (kan ikke anslås utifra tilgjengelige data). Isotretinoin; Psykiatriske lidelser:Sjeldne (=>1/10 000 til <1/1000) Depresjon, forverring av eksisterende depresjon, tendens til aggressivitet, angst, humørsvingninger.Svært sjeldne (=<1/10 000), ikke kjent (kan ikke anslås utifra tilgjengelige data) Unormal atferd, psykotisk forstyrrelse, selvmordstanker, selvmordsforsøk, selvmord. Det over nevnte jeg og i tråden "hvordan oppfatter du personer med akne", og jeg skrev og noe der med hva forskning viser om psykiske problemer, akne og iso. Dette svaret jeg skriver her nå har en del sammenheng med den tråden; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=753437&page=1 Alle medisiner har bivirkninger. For flere har Iso blitt en slags "the big, bad wolf", men er ikke noe verre enn andre medisiner når det kommer til de mer alvorlige(sjeldne) bivirkningene. Selv om det ikke er en garanti at man blir kvitt aknen så betyr det ikke at det ikke er verdt forsøket. Flere er så ødelagt psykisk på grunn av akne at iso blir for de en livreddende medisin. De fleste får god hjelp av kuren og for mange er den verdt hver bivirkning og kostnadene. Som nevnt har all medisin bivirkninger og har ofte, som Iso, like sjeldne, men og meget alvorlige bivirkninger. Noen eksempler dette er; Ritalin (ADHD) bivirkninger i kategori svært sjelden (mindre enn 1 av 10.000) er er blant annet anemi, muskelkramper, unormal leverfunksjon og hjertestans. I kategorien ikke kjent er feks uønskete tanker som kommer tilbake, brystsmerter, uforklarlige besvimelse.... Rituximab (leukemi, leddgikt, ME forsking) har som svært sjeldne bivirkninger (mindre enn 1 av 10.000) feks hjertesvikt, nyresvikt, alvorlige hudtilstander med sår som kan bli livstruende... Zoloft (sertralin); ("lykkepille") har som sjeldne bivikninger (1 til 10 av 10000) feks hudrelatert koldbrann, selvmordstanker, koma... Til DenAnynomeJenta; Det er kun hudlege som kan skrive ut Isotretinoin. Du trenger henvisning fra din fastlege, eller du kan gå privat. Siden du lett får arr ville jeg oppsøkt lege/hudlege så fort som mulig. Beklager hvis innlegget er rotete. Jeg er på vei ut døren og måtte svare skrive kjapt innemellom. 1
DenAnonymeJenta Skrevet 23. september 2013 #2696 Skrevet 23. september 2013 Det skal jeg. Mamma skal faktisk kontakte fastlegen min i morra. Det er rett og slett waste of time å bruke noe som du vet ikke funker. Tusen takk for svar. Betyr mye at du gadd å skrive til meg, når du hadde det travelt.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #2697 Skrevet 23. september 2013 Opprettet en tråd om mitt problem.http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=775044 Går på en om dagen og har blitt gravid. Hva nå? Anonymous poster hash: c65b3...34e
ellemm Skrevet 27. september 2013 #2698 Skrevet 27. september 2013 Hei, jeg er ny hær, startet på iso for snart tre uker siden å tenkte å legge ut bilder før etter og halvveis så dere kan se forbedringene i huden min, så jeg starter med å legge ut to bilder like før jeg startet med kuren MEN kan noen fortelle meg hvordan jeg legger ut bildene? haha
DenAnonymeJenta Skrevet 28. september 2013 #2699 Skrevet 28. september 2013 Hei Hei, jeg er ny hær, startet på iso for snart tre uker siden å tenkte å legge ut bilder før etter og halvveis så dere kan se forbedringene i huden min, så jeg starter med å legge ut to bilder like før jeg startet med kuren MEN kan noen fortelle meg hvordan jeg legger ut bildene? haha Du trykker på "velg fil" rett under kommentarfeltet når du skal skrive en kommentar
Gjest snyball Skrevet 28. september 2013 #2700 Skrevet 28. september 2013 Er det flere enn meg som føler at huden har blitt veldig "gjennomsiktig"? Ser veldig tydelig blodårene mine på det ene låret og magen. Det er ikke særlig pent..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå