Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Gjest badeand1
Skrevet

To gutter som begikk selvmord pga roaccutane. Fikk sterke depresjoner og den ene fikk psykose.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva handler den om? Kort fortalt?

Bivirkninger psykisk av inntak av medikamentet, og at det ikke er en advarsel mot selvmord for ingen ting.

Jeg merket jeg ble nedstemt selv, og jeg er som Phobe i Friends,,,så da forstod jeg at det er alvor!!

Endret av Wonders
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt et ekstremt dårlig immunforsvar under denne kuren. Jeg har hele veien vært forkjølet. Fikk etter mye om og men påvist luftveisinfeksjon, fikk antibiotika men det ble ikke bedre. Sliter fortsatt med luftveiene. Nå har jeg også fått øyeinfeksjon...... Hjelpes meg. Har følt meg konstant syk siden jeg startet på pillene, og begynner å mistenke at det kan komme av iso? Andre som har opplevd noe lignende?

Jeg var syk omtrent 1 uke hver mnd (!! ble så lei) under kuren, etter slutt har jeg ikke vært snufsete engang! (Under kuren var jeg forkjølet i tillegg til tett nese nesten 100% av tiden.)

Gjest Sengaia
Skrevet

ok:) vet du hvordan man regner ut det?

Ta antall tabletter du skal ha. F. eks. hvis du skal ha 400 tabletter, ganger du det med 20 (hver tablett er på 20 mg). Da får du så mange mg ISO du skal ha totalt. 400 X 20 = 8000. Så deler du 8000 med så mye du veier.

Jeg skal ta 400 tabletter, og veier 65 kilo. Da blir regnestykket slik: 400 X 20 = 8000. 8000 delt på 65 = 123. Da er jeg der man skal være, altså mellom 120 og 140 mg totalt per kilo du veier :)

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg begynte på kur nr to på onsdag. Det merker altså... på bivirkningene mener jeg. Hodepine, tørre øyne og hud (merkelig nok glinser huden..) og deppa. Blææh... vet nesten ikke om det er verdt det, men jeg vet mange har blitt heelt bra etter kur nr to, for de som ikke blir helt bra etter første kur. Vet noen her om det har effekt om jeg ikke fullfører kuren helt? Altså, om jeg tar halve kuren, vil det ha litt effekt likevel?

Jeg har også hørt at man ikke skal trene styrke under kuren.-.. jeg trener vanligvis litt styrke hjemme, men jeg vet ikke om jeg orker å gjøre det særlig mye, men er også redd for å miste resultatene av treninga jeg har gjort de siste månedene. ÅÅh, vanskelig valg altså... tar gjerne imot tips for glinsende hud, røde flekker og arr/ujevn hud også :)

Og bare spørr om jeg kan svare på noe, gikk på kuren for et år siden også.

Gjest Sengaia
Skrevet

Sorry om jeg maser her, men jeg vil bare si at jeg driter i å ta den kuren en gang til, det er egentlig ikke nødvendig. Jeg har tatt 15 tabletter. Vet noen hvor lang tid det tar før det går ut av kroppen? Tenkte å ta laser etter kuren, så da tar jeg heller det nå, istedenfor å vente enda et år etter kuren

Gjest snyball
Skrevet

Sorry om jeg maser her, men jeg vil bare si at jeg driter i å ta den kuren en gang til, det er egentlig ikke nødvendig. Jeg har tatt 15 tabletter. Vet noen hvor lang tid det tar før det går ut av kroppen? Tenkte å ta laser etter kuren, så da tar jeg heller det nå, istedenfor å vente enda et år etter kuren

jeg søkte på det i sommer, fordi jeg måtte gå på en antibiotikakur. Da var det en lege på lommelegen som skrev at man burde vente minst 4 uker (i antibiotikasammenheng da). Så vil tro at etter 4 uker er virkestoffet ute av kroppen?
Skrevet

Håper det er den rette beslutningen, ønsker deg lykke til på sluttresultatet :)

Skjønner deg godt, kuren kan være veldig tøff.

Gjest Sengaia
Skrevet

Håper det er den rette beslutningen, ønsker deg lykke til på sluttresultatet :)

Skjønner deg godt, kuren kan være veldig tøff.

Tusen takk :)

Det skal nok gå bra, jeg er veldig glad for at jeg tok den første kuren, den tok mye av kvisene. Det som er igjen er bagateller i forhold :)

Gjest Sengaia
Skrevet

jeg søkte på det i sommer, fordi jeg måtte gå på en antibiotikakur. Da var det en lege på lommelegen som skrev at man burde vente minst 4 uker (i antibiotikasammenheng da). Så vil tro at etter 4 uker er virkestoffet ute av kroppen?

Jeg tror jeg satser på det, jeg tok jo bare 15 tabletter :)

ønsker dere andre på kuren lykke til, selv syns jeg det var verdt det første kuren :)

• 2 uker senere...
Skrevet

ja, så var det min tur. 23 år og har hatt kviser siden jeg var 10. veldig lei. så, etter mye om og men (ettersom jeg vet at jeg nesten alltid får alle de verste bivirkningene + det er et skummelt sterkt medikament) har jeg begynt.

glad for at denne tråden finnes. det er ikke lett! etter bare en knapp uke har jeg fått:

tørre lepper

tørr hud i ansiktet

flassende og kløende hodebunn

irritert skjede (pinlig lukt i tillegg...)
røde øyne
solbrent av å se ut av vinduet +. konstant rød hud i trynet(det føles sånn, overdrivelse)

var på apoteket for å få noe hjelp mot den kløende og flassende hodebunnen hvor apotekeren forteller:
"ja, det er verst de første tre månedene, men så blir alt, for mange, mye bedre! hvor langt er du på vei?"
meg: "en uke..."

uff.. dette vil ta lang tid gitt.. men håper jo at jeg slipper å ta en kur til og at jeg blir fornøyd med resultatet.

er det flere som har hatt problemer med hodebunn og underlivet? noen som har tips? foreløbig har jeg sånn gele for hodebunnen og nøytral shampoo.. underlivet.. tja, der lar jeg det være i fred. vet ikke helt hva jeg skal prøve på, tenker det er best å ikke gjøre noe. takk for alle svar!

Skrevet

Hei igjen!

Jeg ble ferdig med kuren i midten av juni i år. Det var en gledens dag! Bivirkningene satt i kanskje 4 uker til en mnd etter endt kur. Plutselig var de vekke (vond rygg og vonde knær når jeg skulle bøye de).

På disse mnd har jeg kanskje hatt 1-2 kviser, inntil jeg nå nylig har vært på ferie til syden. Sist jeg reiste til syden var nesten en uke etter endt kur i juni, fikk da ingen kviser. Men denne gangen jeg reiste til syden fikk jeg en del kviser i ansiktet!! HJELP! Skjønner ikke hvorfor.......

Kvisene begynte å komme etter noen dager i varmen. Kan det være pga solkremen? Det kom flest små kviser, ikke de store kvisene som det ikke kommer noe ut av. Kvisene er hovedsakelig i pannen og rundt hårfestet. Har ikke vært plaget med kviser der før, det var mest kinnene som fikk gjennomgå (er der arrene er).

Det er nå 9 dager siden jeg kom hjem fra ferie, og det har ikke blitt noe bedre, tror jeg, det har heller ikke blitt verre.. Jeg HÅPER de forsvinner etter hvert, og at det ikke kommer nye kviser! Da blir jeg fryktelig lei meg.. Vil ikke begynne på en ny kur igjen!

Noen som vet hvorfor jeg får kviser i syden? Er det pga solkremen som tetter porene?

Og en ting til! Huden min skinner som bare det! :(:( Noen som har noen tips å komme med til å bli kvitt det? Var så fint å gå på iso, for da var jo oljeproduksjonen vekk! Ble aldri skinnende og svett i trynet da og sminken satt sååå fint på, i forhold til nå!

Håper på svar :laugh:

Skrevet

Hei alle sammen.Tenkte jeg skulle dele min erfaringer med denne kuren.

Jeg er 25 år og hadde vært plaget av uren hud i mange år. Det var aldri veldig mye på en gang, men støtt og stadig en kvise her og en kvise der. Dette slet veldig på selvfølelsen.

Jeg var usikker på om huden min var "ille" nok til å starte på denne kuren, men jeg bestillte en time hos Jon Langeland i håp om å få lov. Jeg fortalte Langeland at jeg hadde prøvd diverse kremer fra hudpleiesalonger og fra apoteket, men også reseptpliktige midler uten noe virkning. Jeg hadde også prøvd diverse p-piller. Jeg fortalte at kvisene gjorde at jeg slet med selvbilde og at jeg var mye hjemme.

Jon Langeland er en forståelsesfull mann og sa at jeg kunne prøve iso. Jeg måtte inn til han hver måned for å ta blodprøve, jeg måtte gå på p-piller og jeg kunne ikke bli gravid ble jeg fortalt. Han sa også at jeg kom til å få tørr hud.

I starten gikk jeg kun på en pille om dagen fordi det var sommer. Etter sommeren trappet jeg opp, men det tok meg lang tid å bli ferdig med hele kuren.

Jeg fikk tørr hud ganske raskt. Dette hadde jeg lest om i denne tråden så jeg var forbredt på det. Huden blir ikke sånn sinnsykt tørr, men nok til at du kan flasse litt når det står på som verst.

Jeg fikk også tørre lepper og tørre øyne, men dette lot seg ordne med lepsyl og øyedråper. Jeg fikk også litt leddsmerter. Hos meg var dette verst i hoftene. Jeg merket dette mest når jeg gikk på ski og når jeg gikk på lang tur, for eksempel til prekestolen.

Jeg følte meg aldri nedstemt eller trist under kuren.

Kremene som holdt huden i sjakk var-

Nattkremer: Decleor Hydra Floral Anti-pollution Moisturising Mask og Decleor Aroma Night Angelique Nourishing Night Balm

Dagkremer: Matis reponse delicate sos intense nutrition og La Roche Posay Effaclar H

Med disse kremene gikk tørrheten i huden greit, men jeg smørte meg mye!

Kvisene forsvant ganske fort etter at jeg startet på kuren. Etter tre uker fikk jeg nesten ikke en eneste kvise!!!

Etter at jeg sluttet på kuren fikk jeg en del små hvite hudormer. De var ikke store kviser slik jeg hadde fått før. Av en eller annen grunn fikk jeg også dette på overarmene. Der har jeg aldri hatt kviser før. Jeg hadde av og til litt kviser på bryst og rygg, men aldri på armene.

Jeg hadde disse hudormene noen måneder etter kuren. Nå, 6 måneder etter kuren, har jeg sjeldent kviser i ansiktet, men disse nuppene på overarmene er der fortsatt.

Konklusjon: Veldig fornøyd. Litt rart med disse nuppene, men det er 1000x bedre enn kviser i ansiktet.

Anonymous poster hash: ddc01...2cb
Skrevet

Hei folkens!

Er ganske lenge siden jeg sist var inne på denne tråden å skrev! Det er kun en grunn til det, og der er vell at jeg rett og slett har glemt det, nettopp fordi jeg ikke har noen kviseproblemer lengre!! :D

Jeg var ferdig med kuren 18.mai, det vil altså sna

Skrevet

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering jeg også. Jeg var her inne under brukernavnet Minibelle, begynte kuren i fjor og avsluttet den i sommer. Masse bivirkninger, men urenhetene borte.

2 mnd etter slutt er status umulig hodebunn, glinsende hud og masse masse små nupper i ansikt.

Prøver meg for tiden på en hudpleieserie til Decleor, Hydra Floral tror jeg serien heter. Etter en uke har jeg droppet serum og nattkremen, og bruker kun rensen, toneren og fuktighetskremen. Dette fordi serumet (brukte bare 1-2 dråper) og nattkremen trakk aldri inn i huden, og selv fuktighetskremen bruker helt utrolig lang tid før det trekker litt inn i huden.

Huden føles fortsatt veldig fet etter rensen, så renser 2 ganger med en liten mengde hver gang.

Skal bruke dette en stund fremover, før jeg vurderer seriøst å se nærmere på om dette egentlig er produkter jeg kan bruke likevel. Fikk tips på KG om å bruke denne serien, siden huden min hørtes dehydrert ut. Kanskje jeg tilogmed tar turen til en hudpleier til jul (har ikke noe slikt her jeg bor dessverre.. :) ).

Er uansett veldig fornøyd, savner å ha tørr hud i ansikt og hodebunn som ikke blir klissete og fet etter bare noen timer. Det er faktisk så ille :P Men enn så lenge har jeg tålmodighet og tror det går over.

Innlegget av AB over her gir meg også håp, jeg er tross alt ikke så mange mnd uten Iso ennå :)

Skrevet

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering jeg også. Jeg var her inne under brukernavnet Minibelle, begynte kuren i fjor og avsluttet den i sommer. Masse bivirkninger, men urenhetene borte.

2 mnd etter slutt er status umulig hodebunn, glinsende hud og masse masse små nupper i ansikt.

Prøver meg for tiden på en hudpleieserie til Decleor, Hydra Floral tror jeg serien heter. Etter en uke har jeg droppet serum og nattkremen, og bruker kun rensen, toneren og fuktighetskremen. Dette fordi serumet (brukte bare 1-2 dråper) og nattkremen trakk aldri inn i huden, og selv fuktighetskremen bruker helt utrolig lang tid før det trekker litt inn i huden.

Huden føles fortsatt veldig fet etter rensen, så renser 2 ganger med en liten mengde hver gang.

Skal bruke dette en stund fremover, før jeg vurderer seriøst å se nærmere på om dette egentlig er produkter jeg kan bruke likevel. Fikk tips på KG om å bruke denne serien, siden huden min hørtes dehydrert ut. Kanskje jeg tilogmed tar turen til en hudpleier til jul (har ikke noe slikt her jeg bor dessverre.. :) ).

Er uansett veldig fornøyd, savner å ha tørr hud i ansikt og hodebunn som ikke blir klissete og fet etter bare noen timer. Det er faktisk så ille :P Men enn så lenge har jeg tålmodighet og tror det går over.

Innlegget av AB over her gir meg også håp, jeg er tross alt ikke så mange mnd uten Iso ennå :)

Hvilken av rensene og serumene bruker du? Husk at mange reagerer på Decleor, lurer på om det er nettopp nupper mange får? Og har du fått Epiduo eller Differin av legen? Vet at mange bruker det etterpå for å forhindre nye utbrudd.

Selv har jeg holdt meg så og si kvisefri. Fikk et miniutbrudd for litt siden, men er ganske sikker på at det skyldes en rens fra Origins som jeg ikke tålte. Så da var det rett tilbake til Decleor, og det gikk over:) Hadde ikke fet hud tidligere, og den er ganske normal nå, kanskje fortsatt litt fuktfattig. Synes fortsatt jeg har for mange røde merker, selv om de jo har bleknet veldig. Har begynt å fotografere ansiktet en gang i måneden nå for å se om det faktisk er litt fremgang:P Prøver uansett å ikke fokusere så mye på de. Siden jeg hører så mye forskjellig angående fruktsyre har jeg bestemt meg for å vente med MD Formulations til det har gått et helt år siden pilleslutt.

Skrevet

uff, ikke så oppløftende det der plix. jeg har fått kjempetørr hodebunn og øyne etter bare knappe 7 dager + ekstremt tørre lepper og helt rød hud i ansiktet. visste at bivirkningene ville komme, men alt på en gang? :( vel, håper det er verdt det.

Skrevet

Hvilken av rensene og serumene bruker du? Husk at mange reagerer på Decleor, lurer på om det er nettopp nupper mange får? Og har du fått Epiduo eller Differin av legen? Vet at mange bruker det etterpå for å forhindre nye utbrudd.

Selv har jeg holdt meg så og si kvisefri. Fikk et miniutbrudd for litt siden, men er ganske sikker på at det skyldes en rens fra Origins som jeg ikke tålte. Så da var det rett tilbake til Decleor, og det gikk over:) Hadde ikke fet hud tidligere, og den er ganske normal nå, kanskje fortsatt litt fuktfattig. Synes fortsatt jeg har for mange røde merker, selv om de jo har bleknet veldig. Har begynt å fotografere ansiktet en gang i måneden nå for å se om det faktisk er litt fremgang:P Prøver uansett å ikke fokusere så mye på de. Siden jeg hører så mye forskjellig angående fruktsyre har jeg bestemt meg for å vente med MD Formulations til det har gått et helt år siden pilleslutt.

Jeg skal lete opp navn på produktene imorgen :) Det er ikke produktene som ga meg nupper og fet hud, det hadde jeg fra før. Grunnen til at jeg har nå på egenhånd droppet serum og nattkrem, er pga de virket veldig overflødig, trakk aldri inn i huden og selv rensen virker ikke rett. Jeg vet at etter flere mnd uten naturlig fukt i huden, så kan det være en hel prosess og sette i gang "maskinene" igjen- og ikke minst tilføre huden fukt.

Jeg bruker ikke noen medisiner eller kremer som skal forhindre utbrudd, hudlegen mente det ikke er nødvendig. Kuren skal ta knekken på alt, eller problemet. Han mente jeg ikke så resultatet om jeg brukte kremer aktivt de første 6 mnd- jeg velger å stole på ham :)

Tenker selv at jeg skal ikke bruke noe aktive ingredienser på huden med det første, selv om de røde merkene er der. De er veldig mye blekere nå, jeg er sikker på at det er pga oljen jeg brukte aktivt en periode :)

Fint å høre fra deg også ;)

uff, ikke så oppløftende det der plix. jeg har fått kjempetørr hodebunn og øyne etter bare knappe 7 dager + ekstremt tørre lepper og helt rød hud i ansiktet. visste at bivirkningene ville komme, men alt på en gang? :( vel, håper det er verdt det.

Nei det er ikke så oppløftende, men absolutt ikke bare klaging fra meg :) Jeg er utrolig takknemlig for at Iso finnes, huden min var på grensen til ødelagt før jeg fant veien til hudlegen. Med ødelagt mener jeg selvsagt ikke sammenlignet med brannskader og alvorlige skader, men huden var så betent at det gjorde vondt å smile. Vondt å skylle av huden, dusje, sminke meg, sove.. Så livskvaliteten min var dårlig på det punktet.

Du har nettopp startet opp på kuren? Bivirkningene kommer veldig fort for mange, jeg husker jeg hadde knusktørre lepper allerede 1-2 dager etter oppstart, og den første tiden en stor forverring i huden. Holdt meg innendørs :lol: Det var mange bivirkninger jeg fikk, men tok en for en og fant en måte å holde det verste unna underveis. Rutinen var nesespray, hodebunnsfuktighet, øyedråper, lypsyl og masse hudkrem døgnet rundt :P

Veien er lang, men for de fleste er det verdt det. Jeg er en av de det var verdt det. Håper bare jeg slipper kur nr 2 :)

Skrevet

Jeg skal lete opp navn på produktene imorgen :) Det er ikke produktene som ga meg nupper og fet hud, det hadde jeg fra før. Grunnen til at jeg har nå på egenhånd droppet serum og nattkrem, er pga de virket veldig overflødig, trakk aldri inn i huden og selv rensen virker ikke rett. Jeg vet at etter flere mnd uten naturlig fukt i huden, så kan det være en hel prosess og sette i gang "maskinene" igjen- og ikke minst tilføre huden fukt.

Jeg bruker ikke noen medisiner eller kremer som skal forhindre utbrudd, hudlegen mente det ikke er nødvendig. Kuren skal ta knekken på alt, eller problemet. Han mente jeg ikke så resultatet om jeg brukte kremer aktivt de første 6 mnd- jeg velger å stole på ham :)

Tenker selv at jeg skal ikke bruke noe aktive ingredienser på huden med det første, selv om de røde merkene er der. De er veldig mye blekere nå, jeg er sikker på at det er pga oljen jeg brukte aktivt en periode :)

Fint å høre fra deg også ;)

Nei det er ikke så oppløftende, men absolutt ikke bare klaging fra meg :) Jeg er utrolig takknemlig for at Iso finnes, huden min var på grensen til ødelagt før jeg fant veien til hudlegen. Med ødelagt mener jeg selvsagt ikke sammenlignet med brannskader og alvorlige skader, men huden var så betent at det gjorde vondt å smile. Vondt å skylle av huden, dusje, sminke meg, sove.. Så livskvaliteten min var dårlig på det punktet.

Du har nettopp startet opp på kuren? Bivirkningene kommer veldig fort for mange, jeg husker jeg hadde knusktørre lepper allerede 1-2 dager etter oppstart, og den første tiden en stor forverring i huden. Holdt meg innendørs :lol: Det var mange bivirkninger jeg fikk, men tok en for en og fant en måte å holde det verste unna underveis. Rutinen var nesespray, hodebunnsfuktighet, øyedråper, lypsyl og masse hudkrem døgnet rundt :P

Veien er lang, men for de fleste er det verdt det. Jeg er en av de det var verdt det. Håper bare jeg slipper kur nr 2 :)

hva brukte du av hodebunnsfuktighet? jeg er helt fortvila nå. har kjøpt sånn gele og har prøvd en gang med kokosolje. geleen lindrer så det ikke gjør vondt i ca 5-10 minutter, kokosoljen var fin den, men her sitter jeg 4 dager etterpå og det flasser store flak og klør. :( jeg har ekstremt mye hår på hodet (alle frisører kommenterer) og det er veldig vanskelig å få gnidd noe inn i hodebunnen. bare det med kokosoljen tok langt over en time...

så, jeg er veldig åpen for flere forslag! den geleen vil jo være tømt om en uke om det fortsetter slik og det var jo ikke billig... (bor i danmark)

Skrevet

hva brukte du av hodebunnsfuktighet? jeg er helt fortvila nå. har kjøpt sånn gele og har prøvd en gang med kokosolje. geleen lindrer så det ikke gjør vondt i ca 5-10 minutter, kokosoljen var fin den, men her sitter jeg 4 dager etterpå og det flasser store flak og klør. :( jeg har ekstremt mye hår på hodet (alle frisører kommenterer) og det er veldig vanskelig å få gnidd noe inn i hodebunnen. bare det med kokosoljen tok langt over en time...

så, jeg er veldig åpen for flere forslag! den geleen vil jo være tømt om en uke om det fortsetter slik og det var jo ikke billig... (bor i danmark)

Jeg brukte ACO hodebunnsgele, det er sikkert den samme du har prøvd?

Jeg opplevde at jeg måtte smøre med den 1 gang pr dag minst, noen ganger 2 ganger. Så super effektiv var den ikke, men den tok det verste. 1 gang i uken sov jeg med jojobaolje eller olivenolje i hodebunnen. Jeg vasket håret så sjeldent som mulig, og brukte en helt mild shampoo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...