masun Skrevet 17. september 2012 #1501 Skrevet 17. september 2012 Hei! Er helt ny her. Var i dag og hentet resepten min på isotretinoin orifarm idag. Tenkte å starte på kuren i morgen. Jeg skal ta 3 kapsler daglig, men er veldig usikker på alle de bivirkningene som kan komme som en følge av denne kuren Syns det er veldig greit å ha andre som opplever der samme, og ha en plass der jeg kan spørr om ting jeg lurer på.
Gjest Sengaia Skrevet 18. september 2012 #1502 Skrevet 18. september 2012 Du finner en hel haug av svar i denne tråden! Hvis du bare klikker deg litt frem og tilbake på sidene her så får du se masse erfaringer Og kan sikkert spørre her hvis du lurer på noe. Hvor mange skal du ta til sammen, og vekt? Når kuren er slutt skal man ha ca 120 mg ISO per kilo du veier. Jeg tror 3 om dagen er det vanligste for de aller fleste. Og en bivirkning som kommer i begynnelsen for de fleste, tror jeg, er at det kommer et kjempeutbrudd som går over etter en uke eller to. Og tørre lepper, tørr hud, hår... selv får jeg ALDRI fett hår på denne kuren!
Gjest Sengaia Skrevet 18. september 2012 #1503 Skrevet 18. september 2012 Faktiskså har jeg vært på en frisørsalong og kjøpt en slags olje som er for håret
Rasberry Skrevet 19. september 2012 #1504 Skrevet 19. september 2012 Noen som vet om man kan ta paracet eller ibux når man går på denne kuren?
Gjest Sengaia Skrevet 20. september 2012 #1505 Skrevet 20. september 2012 Jeg har ikke hørt noe om at det ikke går... jeg har selv tatt ibux og paracet under kuren, og det har gått helt fint
Lilje:) Skrevet 20. september 2012 #1506 Skrevet 20. september 2012 Jeg har tatt både ibux, paracet og andre typer smertestillende på kuren. Har aldri fått beskjed eller lest noen steder at man ikke bør det. Men man bør sikkert ikke overdrive heller(selvfølgelig), da medisinen er veldig sterk for leveren.
Rasberry Skrevet 21. september 2012 #1507 Skrevet 21. september 2012 Ok. Takk for svar:) har fått influensa samtidig som jeg begynte på kuren.. Men ikke turt tatt noe febernedsettende. Men, er på dag nr 8 nå, og har begynt å få noe slags væske fylte blemmer i ansiktet, ryggen og magen.. Ikke kviser. Er blank væske som kommer ut :s flere som har opplevd dette?
Skjønningen Skrevet 21. september 2012 #1508 Skrevet 21. september 2012 Hei alle sammen. Sikkert litt off-topic men ville bare meddele at jeg sannsynligvis starter på min kur om 1-2 måneder alt ettersom om jeg får den med en gang etter legebesøk eller en måned etterpå som tydeligvis er vanlig. Er ganske sikker på at jeg får ta kuren i alle fall, har moderat med kviser i ansiktet men noe helt sykt av dem på ryggen og det er sykt sjenerende og jeg føler at folk synes jeg virker "skitten" pga dem. :/
Gjest Nenya82 Skrevet 21. september 2012 #1509 Skrevet 21. september 2012 (endret) Jeg var nettopp hos hudlege,og hun mente at jeg kunne begynne på en kur om en måned eller noe,men jeg er utrolig usikker her. Leser om alle bivirkningene og at noen får bivirkninger som aldri går bort.Blir ganske skeptisk til det av alt jeg leser.I tillegg sliter jeg med depresjon,men den er ikke så alvorlig nå.Vil ikke ha den tilbake. På en måte har jeg lyst til å prøve,men samtidig lurer jeg på om det er verdt å ta den risken.Har slitt med akne i 15 år nå,og er rimelig lei.Føler meg stygg og ekkel med dem,men vil jo ikke risikere helsa for å få fin hud heller. Endret 21. september 2012 av Nenya82
Gjest Paul Skrevet 21. september 2012 #1510 Skrevet 21. september 2012 Ok. Takk for svar:) har fått influensa samtidig som jeg begynte på kuren.. Men ikke turt tatt noe febernedsettende. Men, er på dag nr 8 nå, og har begynt å få noe slags væske fylte blemmer i ansiktet, ryggen og magen.. Ikke kviser. Er blank væske som kommer ut :s flere som har opplevd dette? Jeg har også hatt disse "blemmene" i ansiktet. Jeg tror kanskje det kan være betennelse eller byller. I hvert fall det jeg hadde. Men ikke knip i vei. Du kan trykke litt forsiktig, men hvis det ikke kommer noe guffe ut så blir det bare stygge sår. Det går nok over etter hvert
Lilje:) Skrevet 21. september 2012 #1511 Skrevet 21. september 2012 Jeg var nettopp hos hudlege,og hun mente at jeg kunne begynne på en kur om en måned eller noe,men jeg er utrolig usikker her. Leser om alle bivirkningene og at noen får bivirkninger som aldri går bort.Blir ganske skeptisk til det av alt jeg leser.I tillegg sliter jeg med depresjon,men den er ikke så alvorlig nå.Vil ikke ha den tilbake. På en måte har jeg lyst til å prøve,men samtidig lurer jeg på om det er verdt å ta den risken.Har slitt med akne i 15 år nå,og er rimelig lei.Føler meg stygg og ekkel med dem,men vil jo ikke risikere helsa for å få fin hud heller. Har du fortalt om deg selv til hudlegen? At du har vært tidligere deprimert osv? Hvis jeg var deg (Du sier du har slitt med det i 15 år, og føler deg stygg og ekkel) Så ville jeg rådet deg til å begynne. Du kan alltids slutte om det blir for ille. Kanskje det ikke blir noe gale i det hele tatt? Folk reagerer så helt forskjellig! Du kjenner deg og din egen kropp aller best, så du føler om det blir for heftig. Hva med å ta en lav dose? Du må dog gå lengre, men det er verdt det for å slippe unna de fæle bivirkningene. Selv tar jeg for tiden 1tbl/dagen (20mg). Veier ca 50 kg.
Gjest Nenya82 Skrevet 22. september 2012 #1512 Skrevet 22. september 2012 Har du fortalt om deg selv til hudlegen? At du har vært tidligere deprimert osv? Hvis jeg var deg (Du sier du har slitt med det i 15 år, og føler deg stygg og ekkel) Så ville jeg rådet deg til å begynne. Du kan alltids slutte om det blir for ille. Kanskje det ikke blir noe gale i det hele tatt? Folk reagerer så helt forskjellig! Du kjenner deg og din egen kropp aller best, så du føler om det blir for heftig. Hva med å ta en lav dose? Du må dog gå lengre, men det er verdt det for å slippe unna de fæle bivirkningene. Selv tar jeg for tiden 1tbl/dagen (20mg). Veier ca 50 kg. Ja,hudlegen vet om depresjonen min.Depresjonen er ikke borte,men jeg går i terapi så derfor mente hun at jeg kunne prøve. Tror jeg skal prøve ja.Har prøvd så godt som alt.Kremer og diverse uten at noe hjalp så nå er jeg lei.I sommer har det vært skikkelig ille også.(Blir alltid verre om sommeren) Er bare litt nervøs for alle bivirkningene,også leser man jo om dem som har bivirkninger som de aldri ble kvitt og da blir i hvert fall jeg nervøs for at det kan skje med meg også. Ja,det går jo sikkert Har ikke tenkt på det der med dose enda,men først må jeg begynne på p-piller også må jeg vel ta blodprøve før jeg kan få begynne.Fikk brev i dag om at jeg har time 6. november så det er jo en liten stund før jeg får begynne.
Gjest Sengaia Skrevet 22. september 2012 #1513 Skrevet 22. september 2012 Jeg sliter veldig psykisk med det meste egentlig... jeg reagerte faktisk veldig da jeg fikk resept på ISO, men jeg tok sjansen og er 4 mnd på vei. 11 dager igjen bare!! Den første uka gikk det greit, deretter var det to uker som var harde, men det gikk over. Jeg er glad jeg ikke ga opp til tross for de ukene, og jeg vet ikke en gang om det var ISO som gjorde det, eller om det hadde kommet uansett. Det er veldig sannsynlig at det hadde kommet uansett egentlig, for akkurat da tok jeg en liten pause. Så mitt råd er å prøve å se åssen det går, vet om fler som har depresjon fra før som det har gått helt greit for. Og - jeg vil ikke skremme deg ang. depresjon, det er godt mulig det ville kommet uansett! Nå har jeg 11 dager igjen, og det har gått over all forventning i forhold til bivirkninger! Men jeg ser ikke veldig stor bedring faktisk, men jeg prøver åvære optimistisk da jeg har hørt at mange ikke ser bedring før helt på slutten. Nå er jeg ganske tørr og flasser en del - jeg har trappa opp på kuren for å bli fort ferdig. Noen som har tips til en god fuktighetskrem?
Irena H Skrevet 23. september 2012 #1514 Skrevet 23. september 2012 Jeg sliter veldig psykisk med det meste egentlig... jeg reagerte faktisk veldig da jeg fikk resept på ISO, men jeg tok sjansen og er 4 mnd på vei. 11 dager igjen bare!! Den første uka gikk det greit, deretter var det to uker som var harde, men det gikk over. Jeg er glad jeg ikke ga opp til tross for de ukene, og jeg vet ikke en gang om det var ISO som gjorde det, eller om det hadde kommet uansett. Det er veldig sannsynlig at det hadde kommet uansett egentlig, for akkurat da tok jeg en liten pause. Så mitt råd er å prøve å se åssen det går, vet om fler som har depresjon fra før som det har gått helt greit for. Og - jeg vil ikke skremme deg ang. depresjon, det er godt mulig det ville kommet uansett! Nå har jeg 11 dager igjen, og det har gått over all forventning i forhold til bivirkninger! Men jeg ser ikke veldig stor bedring faktisk, men jeg prøver åvære optimistisk da jeg har hørt at mange ikke ser bedring før helt på slutten. Nå er jeg ganske tørr og flasser en del - jeg har trappa opp på kuren for å bli fort ferdig. Noen som har tips til en god fuktighetskrem? Går du fortsatt på 5 om dagen? Eller har trappet ned? Jeg tar 2X20 (en morgen og en kveld), har tatt 66 tab. nå, og huden min er ikke så veldig tørr. Jeg har brukt fuktighetskrem bare noen få ganger så langt (vil eliminere utbrudd pga krembruk). Har bare noen få små svarte kviser på ansiktet, og det kommer av og til litt store røde under kjeven. Huden ser friskere ut, og porene er mindre. Sminker meg heller ikke. Så det er kanskje lurt å ikke bruke så mye fuktighetskrem og sminke når man går på denne kuren? Hudlegen min har ikke sagt noe om at jeg skal bruke fuktighetskrem..Det er så klart veldig individuelt hvor tørr man blir. Ville bare dele min mening og erfaring : ) Til gjengjeld får jeg hele tiden nye ømme kviser på ryggen. Og blodflekker på mine topper/gensere nesten hver eneste dag og natt! Nå bruker jeg nesten alltid basictopp under klær.
Gjest Sengaia Skrevet 23. september 2012 #1515 Skrevet 23. september 2012 Hvor lenge har du gått på kuren? Ja, jeg tar fortsatt 5 om dagen, fortsetter jeg med 5 om dagen har jeg bare 9 dager igjen!! Når man nettopp har begynt på kuren er det veldig vanlig å få mer utbrudd i begynnelsen. Det er veldig kjent at man får et MEGAutbrudd som går over etter en uke eller to. Jeg bruker ikke så mye sminke som pudder etc, men nå smører jeg meg med fuktighetskrem. Har du noen erfaring med at du får mer kviser av fuktighetskremer? Man kan få kjøpt produkter på apotek som er spesielt for folk som går på denne kuren. Merket heter La roche-Posay (LRP). Om du blir veldig tørr på leppene vil jeg absolut anbefale leppepomaden i det merket. jeg har sikkert prøvd nesten ti leppepomader, men denne er absolutt den beste. Jeg bruker dette merket og er fornøyd med det. Nå som jeg tar 5X20 så blir jeg ganske rød i ansiktet, så i går var jeg på parfymeri og kjøpte noe greier for sånn hud. Jeg har gått på kuren i nesten 4 mnd, og det er ikke mye bedring... men jeg har hørt at for noen blir det ikke bra før kuren er helt ferdig. Jeg har ikke slitt så mye med kviser på ryggen heller, bare masse hudormer og noen kviser i ansiktet. I kinna. Vel, bare 9(!!!) dager igjen! Jeg skal oppdatere dere når kuren er helt ferdig
ajohan Skrevet 23. september 2012 #1516 Skrevet 23. september 2012 Husker jeg tok den kuren på ungdomsskolen, den er virkelig genial! Gjorde underverker, har ikke slitt med kviser eller uren hud på mange år
Lilje:) Skrevet 23. september 2012 #1517 Skrevet 23. september 2012 Hvor lenge har du gått på kuren? Ja, jeg tar fortsatt 5 om dagen, fortsetter jeg med 5 om dagen har jeg bare 9 dager igjen!! Når man nettopp har begynt på kuren er det veldig vanlig å få mer utbrudd i begynnelsen. Det er veldig kjent at man får et MEGAutbrudd som går over etter en uke eller to. Jeg bruker ikke så mye sminke som pudder etc, men nå smører jeg meg med fuktighetskrem. Har du noen erfaring med at du får mer kviser av fuktighetskremer? Man kan få kjøpt produkter på apotek som er spesielt for folk som går på denne kuren. Merket heter La roche-Posay (LRP). Om du blir veldig tørr på leppene vil jeg absolut anbefale leppepomaden i det merket. jeg har sikkert prøvd nesten ti leppepomader, men denne er absolutt den beste. Jeg bruker dette merket og er fornøyd med det. Nå som jeg tar 5X20 så blir jeg ganske rød i ansiktet, så i går var jeg på parfymeri og kjøpte noe greier for sånn hud. Jeg har gått på kuren i nesten 4 mnd, og det er ikke mye bedring... men jeg har hørt at for noen blir det ikke bra før kuren er helt ferdig. Jeg har ikke slitt så mye med kviser på ryggen heller, bare masse hudormer og noen kviser i ansiktet. I kinna. Vel, bare 9(!!!) dager igjen! Jeg skal oppdatere dere når kuren er helt ferdig Hva sier hudlegen om at du enda ikke har merket noen bedring? Skal du fortsette lengre på den nåverende kuren hvis du ikke ser noen bedringer etter de 9 dagene? Eller må du da vurdere å begynne på en ny kur igjen?
Irena H Skrevet 23. september 2012 #1518 Skrevet 23. september 2012 Hvor lenge har du gått på kuren? Ja, jeg tar fortsatt 5 om dagen, fortsetter jeg med 5 om dagen har jeg bare 9 dager igjen!! Når man nettopp har begynt på kuren er det veldig vanlig å få mer utbrudd i begynnelsen. Det er veldig kjent at man får et MEGAutbrudd som går over etter en uke eller to. Jeg bruker ikke så mye sminke som pudder etc, men nå smører jeg meg med fuktighetskrem. Har du noen erfaring med at du får mer kviser av fuktighetskremer? Man kan få kjøpt produkter på apotek som er spesielt for folk som går på denne kuren. Merket heter La roche-Posay (LRP). Om du blir veldig tørr på leppene vil jeg absolut anbefale leppepomaden i det merket. jeg har sikkert prøvd nesten ti leppepomader, men denne er absolutt den beste. Jeg bruker dette merket og er fornøyd med det. Nå som jeg tar 5X20 så blir jeg ganske rød i ansiktet, så i går var jeg på parfymeri og kjøpte noe greier for sånn hud. Jeg har gått på kuren i nesten 4 mnd, og det er ikke mye bedring... men jeg har hørt at for noen blir det ikke bra før kuren er helt ferdig. Jeg har ikke slitt så mye med kviser på ryggen heller, bare masse hudormer og noen kviser i ansiktet. I kinna. Vel, bare 9(!!!) dager igjen! Jeg skal oppdatere dere når kuren er helt ferdig Jeg har gått på denne kuren i over 1 måned nå, det er 4-5 mnd. igjen. Tror ikke jeg får ta mer enn 2 om dagen da jeg veier kun 52.. Men det er helt greit synes jeg. Har lest at mange får mer utbrudd når de øker dosen i denne tråden. Også virker det som de fleste reagerer forskjellig på de samme kremene, og er livredd å ta sjansen og få flere kviser. Men hvis jeg blir veldig plaget av tørr hud, så er det ingen vei utenom : ( Har en Effaclar H-tube, men bruker den sjelden gang. Skal du til hudlegen når du er ferdig med alle tablettene for ny vurdering? Eller når du maxdosen om 9 dager?
Gjest Sengaia Skrevet 23. september 2012 #1519 Skrevet 23. september 2012 Lilje: Jeg skal nok bare ta denne kuren på 400 piller. Hudlegen sier at det går sikkert bedre... men han har jo ikke sett meg på flere måneder, men jeg snakka med han på tlf. Jeg fikk ikke noe særlig svar syns jeg... det kan jo være at kvisene og bivirkningene blir mye bedre etter de 9 dagene på 100 mg, det er jo en veldig høy dose som muligens gir både mer kviser og bivirkninger. Huden i ansiktet flasser veldig... Og jeg er litt mer nedstemt. Jeg gifter meg 14. oktober, håper ikke jeg gifter meg deppa og ser ut som jeg har fått pest .. ;P Irena: Får du mer kviser av fuktighetskremer syns du? Jeg har liksom aldri fårr bestemt meg for en "fast" krem, men jeg prøvde en veldig lett krem fra shiseido som funka ganske bra. Men nå må jeg bruke effaclar, siden det er så veldig tørt. Jeg er ferdig med hele kuren om 9 dager. Da er det altså 12 dager igjen til bryllupet, - jeg håper såååå at nedstemtheten, kvisene og flassinga er borte til da!! jeg har jo aldri hørt noen her som det IKKE funker for... men jeg vet jo ikke med bivirkningene da, - det er jo individuelt hvor lenge de varer.. hudlegen sa 3-4 uker at bivirkningene er borte etter endt kur, men jeg har hørt flere si at det tar ca en uke før flassinga og tørr hud er borte. Også håper jeg nedstemtheten er mer borte til 14., det må vel gå gradvis over...
shifty Skrevet 23. september 2012 #1520 Skrevet 23. september 2012 (endret) Hei! Basert på mine egne erfaringer vil jeg igjen bare si en ting til alle dere som er i tenkeboksen i forhold til å begynne på kuren: Hopp i det. I forhold til dere andre var jeg helt sikkert DOBBELT så skeptisk og redd for bivirkninger/utbrudd i starten, og jeg gikk lenge med pillene liggende i skapet hjemme før jeg turte å begynne. Til slutt innså jeg at jeg bare måtte gjøre det skulle livet bli bedre, og hoppet i det. Jeg hadde en tilnærming på det med dose hvor jeg dreit i hva legen sa og hva jeg hadde lest på nettet. Eller, jeg tok det til etterretning, og fant ut at jeg skulle prøve meg frem selv ut i fra det. Så jeg begynte forsiktig med en pille om dagen første uken, før jeg tok 1 og 2 annahver dag en ukes tid. Fra uke tre har jeg tatt 2 piller (40mg) om dagen hver dag. Kunne helt sikkert tatt mer(Mann, ca 80kg), men føler dette er greit. Jeg merker det selvsagt på leppene som alle andre, men ellers har jeg ingen bivirkninger, og jeg har det ikke travelt med å bli ferdig. I alle fall siden resultatet kom etter en liten mnd. Da fant jeg ut at dosen er ok, og så får jeg heller bare gå på det et par mnd ekstra. Jeg var veldig stressa på det med produkter og styr og stell i starten. Og vaske meg i fjeset morra og kveld og whatnot. Etterhvert gikk jeg tom for fuktighetskremen fra decleor jeg trudde jeg MÅTTE ha. Da tok jeg bare noe annet tilfeldig i steden, og det har funket som bare det. Det samme med vask.. jeg har nok blitt sløvere på det også Men det går så bra uten! Og det er så sinnsykt deilig å slippe å tenke på hva man har i seg, hva man smører seg inn med, at man må rense seg og ditt og datt. Jeg hadde et utbrudd i starten etter en uke eller så hvor jeg følte at hele ansiktet var hovent og vondt (ikke kult!), men etter det har det vært smooth sailing. Jeg er kjempeheldig -og kjempeglad! Ville bare dele erfaringen min. Hopp i det folkens! Ikke drøy så lenge som meg Endret 23. september 2012 av shifty
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå