Gå til innhold

Ny tråd angående treningssenter


Smores

Anbefalte innlegg

Ikke tren for mye. Trening er vel og bra, men da blir du lei. Er den èn dag du er lei, dropp det, og start igjen på nytt dagen etter. Husk variasjon, selv om det er visse deler av kroppen du fokuserer på, gjør andre ting for å variere. Både for kroppen og for hodet ditt sin del.

Utfordre deg selv, legg på litt vekter, øk tempoet. Kjøp nye klær så du føler deg fresh. Kjenn hvor god følelsen er når du er ferdig, og har ytet det du kan!

Jeg HATET også og trene, nå har jeg trent på treningssenter 4-5 ganger i uka i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takker for stor respons! Tenkte å ta min første skikkelige økt i morgen. Starter med litt jogging på tredemølle for å bli varm, kanskje litt styrketrening, for så å melde meg på en 40 minutters sykkeltime for nybegynnere :) Og jeg vet at det kommer dager hvor jeg absolutt ikke har lyst til å trene, og da får jeg bare ta det som det kommer. Jeg har hund hjemme, og det er dager hvor jeg ikke har verken lyst eller ork til å gå tur, men det må jo gjøres. Så har litt erfaring med å gjøre ting jeg ikke alltid har like lyst til :gjeiper:

Nå vil jeg veldig gjerne drive litt med cardio, få litt bedre kondisjon da jeg ikke eier kondis. Er jogging på tredemølle et bra alternativ da? Hvor lenge og hvor raskt bør jeg holde på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spørs det hvor god kondis du har fra før, jeg begynte pent og med intervaller da jeg synes det er kjedelig og ikke har god nok kondis til langkjøring enda.

Mitt beste råd er at er du lei en dag, ta fri. Så er du mer motivert enn på lenge dagen eller, i stedet for enda mer umotivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt triks for å holde motivasjonen i gang er å bruke tilbudene treningssenteret har. Når det begynner å gå trått og ting blir kjedelig tar jeg en time med PT, og får et program med andre øvelser. Eller jeg går på en gruppetime jeg ikke har prøvd før. Jeg tillater meg selv å si at "den styrkeøvelsen er kjedelig, så den dropper jeg" og finner heller noe annet som gir samme trening, for det er ingenting som er verre enn å pine seg gjennom øvelser man hater, det er slitsomt nok uansett. Har man en god PT for eksempel, vil h*n alltid klare å finne en øvelse som passer for deg. På samme måte unngår jeg for eksempel tredemølle, for det hater jeg. I stedet bruker jeg sykkel og elipsemaskin.

En annen ting jeg har hatt nytte av er noe Christine Koht sa i et NRK-intervju: Hun går på trening når hun skal, men noen ganger trener hun bare i tjue minutter. Det gjør jeg også hvis jeg har en off-dag. Man rekker faktisk noen øvelser på en liten halvtime, det trenger ikke være en time hver gang. Bedre med en kort økt enn ingen.

Og som mange andre sier, man må akseptere at det kommer dager hvor motivasjonen bare ikke er der og det er en jobb som må gjøres. Jeg merker at hvis jeg har gått en uke uten å være på trening blir det bare mindre og mindre fristende, og at da må jeg tvinge meg dit. Men jeg har til dags dato aldri gått fra trening og angret på at jeg gikk, så jeg tenker på det og kommer meg bare opp av sofaen og ut døren. Man kommer langt med viljestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig med min første time på senteret. Startet med å gå 15 min på tredemølle i passe/raskt tempo, for så å jogge, rolig i 15 min og intensivt i 5/10 min. Kunne nok ha jogget rolig i en time, men vet ikke helt hva som er best av å jogge rolig lenge, eller raskt på kort tid? Som sagt, jeg er helt fersk innen trening :sjenert:

Sykkeltimen var helt ok, klarte liksom ikke helt å tråkke ned, tror kanskje setet var litt høyt. Men så har jeg aldri vært så veldig glad i sykling, husker enda når jeg var barn at det var ukomfortabelt :gjeiper: Men ble god og svett da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Da var jeg ferdig med min første time på senteret. Startet med å gå 15 min på tredemølle i passe/raskt tempo, for så å jogge, rolig i 15 min og intensivt i 5/10 min. Kunne nok ha jogget rolig i en time, men vet ikke helt hva som er best av å jogge rolig lenge, eller raskt på kort tid? Som sagt, jeg er helt fersk innen trening :sjenert:

Sykkeltimen var helt ok, klarte liksom ikke helt å tråkke ned, tror kanskje setet var litt høyt. Men så har jeg aldri vært så veldig glad i sykling, husker enda når jeg var barn at det var ukomfortabelt :gjeiper: Men ble god og svett da :)

Det er jo råbra!! :)

Jeg har trent en stund, men suger ennå på å springe. Bruker det mest som ren oppvarming (10-15 minutter).

Å jogge i rolig tempo er absolutt ikke det verste du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe okei, høres bra ut :) Men er vel litt individuelt hvordan man regner ut raskt tempo. Jeg er ganske lav, så må bevege beina mye fortere enn f.eks hun som stod ved siden av meg som sikkert var 20 cm høyere :fnise:

Men kan jo si at jeg først jogget 15 min med farten 7,5 eller 8 km/t. De siste fem min var jeg oppe i 9 km/t, men merket da tempoet for å si det sånn :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Hehe okei, høres bra ut :) Men er vel litt individuelt hvordan man regner ut raskt tempo. Jeg er ganske lav, så må bevege beina mye fortere enn f.eks hun som stod ved siden av meg som sikkert var 20 cm høyere :fnise:

Men kan jo si at jeg først jogget 15 min med farten 7,5 eller 8 km/t. De siste fem min var jeg oppe i 9 km/t, men merket da tempoet for å si det sånn :gjeiper:

Er omtrent det samme som jeg har i hastighet og jeg er høy. Haha, nå føler jeg meg i elendig form. Men nei, jeg er ingen stor løper. Trener hovedsakelig styrke. Cardio er noe dritt! Men man må jo ha litt av det å! :gjeiper:

Synes det høres ut som du har bedre kondisjon enn meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omtrent det samme som jeg har i hastighet og jeg er høy. Haha, nå føler jeg meg i elendig form. Men nei, jeg er ingen stor løper. Trener hovedsakelig styrke. Cardio er noe dritt! Men man må jo ha litt av det å! :gjeiper:

Synes det høres ut som du har bedre kondisjon enn meg! :)

Jeg hatet kondisjonstrening til jeg begynte å sykle. Det var mye mer motiverende å trene, pluss at jeg fikk sett mye fin natur også. Før trente jeg bare styrke, så en periode bare sykkel, og nå trener jeg begge deler. Jeg har innsett at jeg aldri kommer til å bli toppidrettsutøver, så da satser jeg heller på det jeg har lyst å trene for å føle meg bedre.

Smores:

Spinning er ganske grei trening på høst/vinter, men det er viktig å stille sykkelen inn riktig. Dersom pedalene er for langt nede vil hele kroppen vaie fra side til side mellom tråkkene. Det er heller ikke bra for knærne å stadigvekk bli strekt fullt ut.

Når du sitter på setet og tar hælen på senter av pedalen i nedre posisjon skal foten være nesten helt strukket ut. Når du da tar foten normalt på pedalen vil kneet ha en liten knekk når pedalen er på sitt laveste punkt og hele veien rundt.

En annenting. Brukernavnet ditt, er det fordi du er glad i smores?

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok at pedalene var for langt nede. Men nå vet jeg det til evt neste gang :)

Hehe nei, aldri hørt om den maten før :gjeiper: Tror jeg prøvde alt jeg kunne komme på av brukernavn, men alle var tatt. Så ble det bare til noe merkelig, nemlig Smores. Aner ikke hvordan jeg kom på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden vi først er i gang: Jeg prøvde meg litt på ellipsemaskin, men syntes det var fryktelig slitsomt! Styrken var på bare fem, men holdt ikke ut lenge. Ble helt mo i knærne, tredemøllen kunne jeg holde på mye lengre. Er det bare meg, eller er det tyngre med ellipsemaskin?

Endret av Smores
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Og siden vi først er i gang: Jeg prøvde meg litt på ellipsemaskin, men syntes det var fryktelig slitsomt! Styrken var på bare fem, men holdt ikke ut lenge. Ble helt mo i knærne, tredemøllen kunne jeg holde på mye lengre. Er det bare meg, eller er det tyngre med ellipsemaskin?

Det spørs hvilken type ellipse det er.. De nyeste (på Elixia) er svært tunge, og blir raskt gåen av de. Men jeg holder lenger ut på de enn jeg gjør på tredemølle. Om det blir for tungt i styrke, så er det jo bare å skru ned. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og utfyllende svar, Dragonfly84 :) Jeg tenker det samme som deg, at trening skal være gøy. Føler nok at jeg kommer til å miste motivasjonen dersom jeg bare går for å trene når jeg egentlig ikke har lyst, i motsetning til de dagene hvor jeg virkelig er klar! :) For min del tror jeg det hjelper å delta på gruppetreninger med (forhåpentligvis) motiverende instruktører samt flere personer som gjør det samme, sammen. Tenkte meg på en sykkeltime til uken, får se om det blir noe pilates, zumba eller body pump og :)

Mjaa... for meg funker det ikke å gå når jeg har "lyst" og "er opplagt". Da hadde jeg aldri gått på trening. Jeg bestemmer meg hvilke dager jeg skal trene og da går jeg uansett. Men jeg går bare på trening jeg i utgangspunktet liker.

Men uansett dagsformen, om jeg er aldri så lat og slapp, som regel skjer det noe magisk med kroppen i det man trener og får høy drivende musikk... :) Plutselig kan man få kjempeenergi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...