Gå til innhold

Ny tråd angående treningssenter


Smores

Anbefalte innlegg

Hei! Startet en tidligere tråd angående treningssenter. Nå har jeg altså begynt, og hadde min første veiledningstime i dag. Gikk igjennom aparatene, og det jeg skal jobbe med fremover mht disse. Jeg har en mnds prøvetid. Etter dette må jeg velge å enten slutte, eller binde meg for ett år. Jeg har alltid hatet all form for trening, spesielt kondisjon og styrke, men i de siste mnd har jeg tenkt på å faktisk begynne å trene. Men så er det "problemet" da; jeg er veldig redd for at jeg skal gå lei etter to mnd, og så har jeg bundet meg for et helt år :frown:

Er det noen her som kan komme med litt motivasjonstips til meg? Som sagt har jeg aldri vært fan av verken trening eller treningssenter, er først i det siste at jeg har blitt interessert :)

Endret av Smores
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer til å få en helt ny livskvalitet. Masse energi,bedre samvittighet,dagene går lettere,du er ikke like sliten når helga kommer,du vil få lyst til å spise mer riktig. Du holder deg friskere,tar vare på kroppen din-som vil vare mye lengre. Du vil utsråle mer selvtillit,føle deg bedre/finere,du blir fornøyd med deg selvdu orker mere osv osv osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Takker :) Eneste er at jeg ikke har peiling på trening! Jeg har gått ned mange kilo ved å kutte ut usunn mat, og bytte av kosthold. Har nok spist litt for lite i tillegg, så har blitt "tynn," men har likevel tydelige armmuskler. Når det er sagt, vil jeg ikke trene slik at jeg får store muskler, vil gjerne få flatere mage (sånn som alle vil) og heller stramme opp kroppen. Har jo sett noen av jentene på senteret som er såkalte kraftige, dog av muskler. Slik ønsker jeg ikke å bli seende ut. Uff, dette ble vanskelig as :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Takker :) Eneste er at jeg ikke har peiling på trening! Jeg har gått ned mange kilo ved å kutte ut usunn mat, og bytte av kosthold. Har nok spist litt for lite i tillegg, så har blitt "tynn," men har likevel tydelige armmuskler. Når det er sagt, vil jeg ikke trene slik at jeg får store muskler, vil gjerne få flatere mage (sånn som alle vil) og heller stramme opp kroppen. Har jo sett noen av jentene på senteret som er såkalte kraftige, dog av muskler. Slik ønsker jeg ikke å bli seende ut. Uff, dette ble vanskelig as :gjeiper:

Tro meg, du blir ikke slik. Krever årevis med hard trening. Jeg VIL ha muskler, og har trent styrke i 1,5 år nå. Du får ikke bulende muskler over natta, skal jeg love deg ;) Så ikke bekymre deg for at du blir en muskeldame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon = riktig kosthold. Det er ikke noe problem å være motivert i starten, men om du ikke er nøye med kostholdet vil du garantert ikke klare det. Veldig mange dropper ut bare etter en måned fordi de har startet i feil ende. Først må du tenke kosthold, det er helt meningsløst å trene styrke om du ikke får i deg riktige næringsstoffer. Du vil antageligvis gå opp i vekt de første ukene men ikke la det skremme deg da du legger et godt grunnlag for en lanvarig sunn livsstil. Musklene du bygger opp vil hjelpe deg med å forbrenne fett om du er tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motivasjon = riktig kosthold. Det er ikke noe problem å være motivert i starten, men om du ikke er nøye med kostholdet vil du garantert ikke klare det. Veldig mange dropper ut bare etter en måned fordi de har startet i feil ende. Først må du tenke kosthold, det er helt meningsløst å trene styrke om du ikke får i deg riktige næringsstoffer. Du vil antageligvis gå opp i vekt de første ukene men ikke la det skremme deg da du legger et godt grunnlag for en lanvarig sunn livsstil. Musklene du bygger opp vil hjelpe deg med å forbrenne fett om du er tålmodig.

Okei, hva mener du er riktige næringsstoffer? :) Jeg har, som sagt, gått ned en del kilo kun ved å legge om kostholdet. Har også kuttet kraftig ned på antall kcal, men regner med jeg må spise mer nå som jeg begynner å trene. Eller? Lagt på ca 1300 kcal de siste mnd, og alt ifra 2000 til 3000 kcal om lørdagene (grunnet middager som pizza, lasagne, taco ol.) Uff, jeg har litt småangst for å gå opp i kilo :( Men det kommer vel av muskler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, du blir ikke slik. Krever årevis med hard trening. Jeg VIL ha muskler, og har trent styrke i 1,5 år nå. Du får ikke bulende muskler over natta, skal jeg love deg ;) Så ikke bekymre deg for at du blir en muskeldame.

Godt å høre! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er vel å bra å ha Jessica Alba som motivasjon, men det er ikke alle det er ett realistisk mål for. Og for meg er det med å nå målene mine en stor del av motivasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varier treningen din, om du ikke liker sågodt styrketrening er mitt råd å delta på gruppetreninger. Finn hva du liker, det finnes så utrolig mye forskjellig. Alt fra ren styrke, step, dans... Så kan du bytte litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes gruppetreningene virker ganske interessante :) Men som sagt i en annen tråd, har jeg litt sosial angst. Men skal vel overleve :) Er ihvertfall ganske motivert nå, har definitivt hjulpet å gå ned de ekstra kiloene (selv om dette ikke var pga trening da :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er det du linker til HunterLady. Er ganske drøye "voksenreklamer" på den siden. Nå vet vi ihvertfall hva du surfer på om dagen! Hehe.

TS:

Motivasjon kommer bare dersom du vil det selv. Trening blir aldri direkte gøy før du oppnår mestringsfølelsen. Inntil videre må du betrakte det som en jobb. Lønnen er bedre helse og på sikt en sunn kropp.

Sett deg realistiske mål. Ha langsiktige, og mindre delmål.

Jeg kan anbefale det varmeste sportslige mål som "delta i birkebeinerrittet", "delta i holmenkollenstafetten" osv.

Det er jo litt langt frem i tid. Du kan f.eks også ha mål om at du skal delta på X saltimer per mnd. feks. 10. Da kan du ikke utsette det, for da må du begynne å trene flere dager på rad på slutten. Når du mestrer slike mål ser du at du er i stand til å gjennomføre. Det vil gi motivasjon i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte også på senter for litt siden og er veldig positivt overraska! :jepp: Det er faktisk gøy å trene <-- blir nesten litt redd av å si det, for det er virkelig ikke typisk meg. Men det er det altså! Jeg merker jeg blir sterkere, går ned i vekt og holder ut lenger. Det er mye lettere å jogge på tredemølle, for jeg trenger ikke være redd for at jeg skal gå tom midt inni skogen og måtte krype hjem, jeg kan ta meg helt ut hvis jeg vil eller slutte etter fem minutter hvis jeg vil. Og "bakken" er helt jevn, så jeg slipper å være redd for å snuble når jeg blir sliten.

Med mindre du hver dag virkelig går inn for å bli muskelbunt og fokuserer bare på trening og kosthold så kommer ikke det til å skje. Skal MYE til før jenter får sånne muskler som du ikke vil ha. Jeg trener med frie vekter og syns det er mye morsommere og mer motiverende enn apparater, kanskje du kan få litt veiledning der også? Jeg vil gjerne bli sterkere og er ikke redd for å få litt muskler, for jeg blir aldri seende ut som en bodybuilder. Jeg vil bare ha en sterk og sunn kropp :)

En annen ting som motiverer meg er faktisk nike+... Eller hvis du har en sånn glup telefon så fins det jo endomondo og sånne programmer som blir noe av det samme.

For meg personlig funker ikke "trening skal ikke være gøy"-argumentet. Jeg har alltid falt av med en gang når jeg har brukt den tankegangen. Er det ikke gøy så orker jeg ikke holde på med det mange ganger i uka. Da tenker jeg "da får det bare være". Men jeg finner meg mål og morsomme treningsmetoder. F.eks. kickboksing, lagidrett, et eller annet. Og for å begynne på det trenger jeg muskelstyrke og å være i grei form, for å unngå skader. Jeg finner ting på treningssenteret som ikke er så kjedelig. Har jeg lyst til å bruke ellipsemaskinen en dag det egentlig står mølle på planen, så gjør jeg det. Vil jeg heller ta en tur i skogen, så gjør jeg det. Jeg roser meg selv for å gå på senteret to ganger i uka i stedet for å begynne med hver dag og gå lei etter et par uker. Når jeg først er på senteret, så gjør jeg ting som gir resultater i stedet for å subbe rundt der uten å bli svett. Resten av uka gjør jeg andre ting jeg syns er gøy, som skogsturer, rideturer, dans, svømming, et eller annet jeg har lyst til.

Lykke til med treninga, og ros deg selv for det du gjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for langt og utfyllende svar, Dragonfly84 :) Jeg tenker det samme som deg, at trening skal være gøy. Føler nok at jeg kommer til å miste motivasjonen dersom jeg bare går for å trene når jeg egentlig ikke har lyst, i motsetning til de dagene hvor jeg virkelig er klar! :) For min del tror jeg det hjelper å delta på gruppetreninger med (forhåpentligvis) motiverende instruktører samt flere personer som gjør det samme, sammen. Tenkte meg på en sykkeltime til uken, får se om det blir noe pilates, zumba eller body pump og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjeder meg på apparattrening. Ikke yter jeg max heller. Men gruppering, derimot. Der er der en person som driver meg frem, backer opp meg og gir det det lille ekstra som jeg absolutt trenger. Og jeg går derfra sliten og med verdens beste samvittighet. Og har jeg tid og overskudd så tar jeg litt apparattrening til slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være en motvekt her, så fungerer ikke gruppetimer for meg i det hele tatt. Jeg blir bare provosert av den ''motivasjonen'' instruktørene driver med. Jeg trener for å føle meg bra, ikke for å bli brølt til! Så jeg foretrekker egentrening på senteret, evt. spinning der instruktørene gjerne ikke er fullt så speeda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HunterLady

Bare for å være en motvekt her, så fungerer ikke gruppetimer for meg i det hele tatt. Jeg blir bare provosert av den ''motivasjonen'' instruktørene driver med. Jeg trener for å føle meg bra, ikke for å bli brølt til! Så jeg foretrekker egentrening på senteret, evt. spinning der instruktørene gjerne ikke er fullt så speeda.

Samme her!! :) Jeg misliker gruppetimer på det sterkeste selv om jeg var på en del av de i starten (bare for å tvinge igang kondisjonen og lysten). Nå trener jeg kun alene og har opplevd absolutt mest progresjon ut av det.

10 kg har blitt borte, og det klarte jeg helt selv!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og utfyllende svar, Dragonfly84 :) Jeg tenker det samme som deg, at trening skal være gøy. Føler nok at jeg kommer til å miste motivasjonen dersom jeg bare går for å trene når jeg egentlig ikke har lyst, i motsetning til de dagene hvor jeg virkelig er klar! :) For min del tror jeg det hjelper å delta på gruppetreninger med (forhåpentligvis) motiverende instruktører samt flere personer som gjør det samme, sammen. Tenkte meg på en sykkeltime til uken, får se om det blir noe pilates, zumba eller body pump og :)

Ja, trening skal være gøy, men du kommer til å slite hvis du tror at trening alltid er gøy til enhver tid. Alle som trener flere ganger i uka over lang tid, opplever at lysten og motivasjonen svinger. Det er ikek uvanlig at jeg må tvinge meg selv til å krysse den dørstokkmila, men jeg vet at jeg får det mye bedre på absolutt alle plan fem minutter etter at løpeturen/styrkeøkta/timen er i gang.

Dagsform, årstid, overtid, stress på heimebane etc vil påvirke din holdning til trening og hvor mye du vil prioritere investeringen i framtidig helse. Det er derfor viktig at du utvikler strategier som på forhånd takler de elementene som prøver å overtale deg til å velge sofa framfor surt regn eller en svett sal. Studier viser at ca 50 % av nye medlemmer på treningssentre blir støttemedlemmer etter noen måneder. De som klarer å inkorporere trening som en del av rutinen i uka, og som bruker senteret fast de første seks månedene, er de som ikke havner som giverglade sponsorer til treningskjeden de aldri bruker. Det handler om å få trening til å bli rutine, slik at du ikke tenker over at å ikke gå er et alternativ. Varièr treningen, sett små mål og utfordre deg selv, da du vil bli lei av å gå på den samme timen med samme intensitet år etter år.

Tenk kvalitet på treningen og ikke kvantitet.

Mange trener i årevis uten at de egentlig kommer noen vei, men så lenge det fungerre for vedkommende så er det ikke noe problem. Alle kommer uansett til et punkt der progresjon stopper opp, og vedlikehold/små forbedringer blir målet. Det er da det er viktig å utfordre seg selv litt, og det kan være alt fra å prøve nye gruppetimer til å melde seg på et motbakkeløp. Jeg ser at flere sentra nå tilbyr personlig trening, og det kan mange ha godt av. Ja, det er dyrere per time, men kvaliteten på personlig oppølging og forpliktelsen til å overholde avtaler du har betalt for, gjør at treningen blir mer effektiv. På sikt så vil du og kroppen din tjene på å betale for en PT-time i uka enn å være periodevis støttemedlem/gå halvhjertet på en time maks to ganger i uka. Hvis jeg har forstått det riktig så trenger du heller ikke å være medlem på senteret for å benytte deg av personlige trenere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trening skal være gøy, men du kommer til å slite hvis du tror at trening alltid er gøy til enhver tid.

Det er derfor viktig at du utvikler strategier som på forhånd takler de elementene som prøver å overtale deg til å velge sofa framfor surt regn eller en svett sal.

Ja, det er det jeg mener også, men jeg mener at slike strategier kan gjøre det gøy. Jeg tenker hvert fall sånn - "styrketreninga er kanskje ikke så moro i dag, men skal knærne mine klare ridning/dansing/motbakkeløp/whatever floats your boat så gjør jeg det i dag, for å gjøre noe jeg syns er morsomt senere." Sånn klarer jeg å fortelle meg selv at det egentlig er gøy. Og når jeg først kommer meg på senteret så er det jo gøy :jepp:

Jeg føler heller ikke at gruppetimer gir meg så mye. Det er ikke spesielt tilrettelagt for meg, sånn som et program en PT gir meg kan være. Når man bruker et program som er lagd for å nå personlige mål og som tar hensyn til personlige begrensninger som vond rygg/knær/epilepsi/revmatisme/hva som helst, så blir det mye lettere å nå målene man har satt seg, og dermed mye morsommere å trene.

Åh, nå skinner sola, så nå skal jeg ut på tur! :nigo: Dørstokkmila neste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererer med 2 "nivåer" motivasjon for å holde meg motivert for å trene og dette har funket for meg så og si daglig i 3 år.

Trening går opp og ned, man har perioder der man merker stor fremgang og perioder da man føler at man står på stedet hvil. I perioder med stor fremgang er det lett å fokusere og bli motivert av de helsemessig grunnene til at jeg trener- god kondisjon, styrke, mer energi osv. Da er dette vanligvis drivkraften for meg som får meg avgårde til treningssenteret. De periodene da jeg føler meg mindre motivert tenker jeg totalt overfladisk- å se lekker ut på fest i trang kjole, ny bikinikropp- du skjønner tegninga! For meg så funker det!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...