Gå til innhold

på besøk på kvelden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

vår jente på 7 mnd legger seg fint på kvelden og det er ingen problem. men hvordan gjør vi det når vi er bedt bort om kvelden. vi har som regel dratt hjem før leggetid hvis vi har vært steder, men er jo litt kjedelig og alltid dra hjem kl 18 også. hvordan gjør man det i praksis?

er det bare sånn vi må "finne" oss i den første tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sover hun hele natten? I så fall er jo beste løsning å ha barnevakt, men da bør det være noen som kjenner barnet slik at hun ikke blir redd av å møte fremmede hvis hun våkner.

Vi har alltid gjort det slik framfor å forskyve leggetiden eller legge barnet borte for så å vekke ham når vi skal hjem. Vi har alltid vært opptatt av at rutinene skal forstyrres minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også. Begynte med leggerutiner i 6mnds alder.Vi pleier alltid ta besøk før leggetid og skal vi noe annet som tar lenger tid så har vi barnevakt.Det er den beste løsningen for oss og da får også barnet sove hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. da blir det nok til at vi drar hjem før. bare lurte på om dette var "frekt"? altså gå tidlig fra besøk pga leggetid

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. da blir det nok til at vi drar hjem før. bare lurte på om dette var "frekt"? altså gå tidlig fra besøk pga leggetid

ts

De fleste som er foreldre i alle fall vil nok ha forståelse for det. Hvis noen mener det er frekt, betyr det at de ikke evner å sette seg inn i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det er ikke frekt å gå hjem tidlig pga leggetid til barnet.det er noe de fleste har forståelse for,og har de ikke det så hadde jeg ikke brydd meg uansett :) Du kan jo gi beskjed på forhånd om at dere må hjem da, så slipper du å føle at det er frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har lagt på besøk noen ganger når barna har vært under året, og det har gått forbausende bra. Har også hatt venner som har gjort det samme hos oss flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt ein del middagsselskap i vennegjengen der baby har vore med. Då har babyen blitt lagt på soverommet til dei selskapet er hos, anten i nyvaska sengetøy midt i dobbeltsenga, eller i vognbagen. Det kan jo vere ein moglegheit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært veldig strenge på det - vi reiser alltid hjem når ungene skal legge seg. Mange syns helt sikkert at vi er dødssære, siden deres små unger heller får være lenger oppe, eller kan legge seg i vogna, og så bli vekket når de skal hjem, men vi bryr oss egentlig fint lite om det. Våre barn har sovet natten gjennom fra rundt to måneders alder, og har hatt faste rutiner hele veien, og vi er ikke interessert i å klusse til dem når de er såpass små. Da benytter vi oss heller av barnevakt om vi har sjansen.

Eldstemann får av og til være lenger oppe nå, hvis det er noe spesielt, men det skjer ikke så ofte, siden vi har en på tre måneder som også må tas hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at de fleste foreldre med så små barn drar hjem til leggetid. Dette fordi det blir minst styr. Kjedelig ja, men det er bare noe få år.

Jeg prøver også å være hjmme til leggetid, men har vi det veldig koselig ett sted, hender det jeg drar ut sovetiden 1-1,5 time.

Var i grunn mer praktisk når hun var nyfødt og sov i bagen overalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har med vogn eller reiseseng og legger til vanlig tid der vi er. Har aldri påvirket søvnen noe særlig at hun ble vekket og kjørt hjem i bil. Dette har vi gjort helt fra hun var et par mnd og gjør det ennå nå når hun er nesten to.

Endret av Klematis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har med vogn eller reiseseng og legger til vanlig tid der vi er. Har aldri påvirket søvnen noe særlig at hun ble vekket og kjørt hjem i bil. Dette har vi gjort helt fra hun var et par mnd og gjør det ennå nå når hun er nesten to.

Vi har samme tankegang... Hender også at folk legger hos oss. Har aldri vært et problem. De bruker bare gjesterommet og har ofte med seg soveskinnet eller dynen fra egen seng slik barnet har en kjent lukt rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner flere som har lagt babyen sin der de ha vært på besøk, og har aldri hørt noen si at det ikke fungerer. Babyene deres har sovet videre når de har blitt lagt hjemme.

Vi har aldri prøvd det engang, vet egentlig ikke hvorfor. Har alltid dratt hjem til leggetid. Det er jo litt godt å få kvelden hjemme også, men så har vi aldri hatt et sterkt behov for å være sosiale utover kvelden heller.

Det er bra for babyene/barna å holde på rutinene sine, men de fleste er såpass fleksible at det går an å gjøre unntak en sjelden gang. Jeg tenker at her kan foreldrene få tenke litt på sine egne behov også - hvis man har veldig lyst til å tilbringe kvelden hos andre, så er det jo bare å prøve å legge barnet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar som regel hjem til hennes leggetid. Det betyr selvsagt at det er litt kjipt for oss noen ganger , men vi har ansett det som viktigere at hun får god søvn ett våre egne interesser. En av oss kan jo uansett dra ut på egen hånd.

Noen ganger har vi lagt henne til vanlig tid i vognen, men jeg ser at hun da våkner oftere og ikke fåt like god søvn, så det gjøres sjelden.

Det er bare snakk om en kort periode, av livet synes jeg, så det gjør meg ingenting å dra hjem tidlig. når hun blir såpass stor at hun sover hele natten vil barnevakt være altuelt de gangene vi skal noe.

Men unger er ulike, så at andre velger noe annet forstår jeg, men her synes jeg ikke det er optimalt.

For ikke så lenge siden leste jeg en artikkel som påpekte at det var viktig å opprettholde faste leggetider for disse små ganske lenge, hvor lenge husker jeg ikke, men jeg husker ikke hvor jeg leste det, foreldre og barn kanskje? Men ekspertene er jo også uenige, så man må bare gjøre det som man føler fungere best for ens egne barn, og familien totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så lenge siden leste jeg en artikkel som påpekte at det var viktig å opprettholde faste leggetider for disse små ganske lenge, hvor lenge husker jeg ikke, men jeg husker ikke hvor jeg leste det, foreldre og barn kanskje? Men ekspertene er jo også uenige, så man må bare gjøre det som man føler fungere best for ens egne barn, og familien totalt sett.

Enig, pluss at man blir jo fort kjent med barna sine og lærer hvorvidt de er lette å legge, hvordan de takler forstyrrelser og omveltninger i rutiner, og hvorvidt de blir trøtte og grinete dagen etterpå.

Søvnsensitive barn er kanskje ikke de man velger å ta med seg ut på vift og legge i en vogn på fremmede steder, mens andre barn kan legges nærmest hvor som helst og bæres sovende inn i bilen og etterpå inn i egen seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har barnevakt, lar babyen være igjen (hos besteforeldre) eller går hjem før legge tid :) har man baby, så har man baby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går som regel hjem før leggetid, er det hos mamma og de hender det at vi sover over, sånn at vi kan være lenger (nyttårsaften og rund dag for eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Vi har med vogn eller reiseseng og legger til vanlig tid der vi er. Har aldri påvirket søvnen noe særlig at hun ble vekket og kjørt hjem i bil. Dette har vi gjort helt fra hun var et par mnd og gjør det ennå nå når hun er nesten to.

Samme tenkte jeg - bare å ta med vogn!

Vi syntes reiseseng var stress, men folk er forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt flere selskaper der venner har hatt med seg babyer (det har bare vært en baby om gangen). Ved leggetid har babyen blitt lagt i bagen sin på gjesterommet vårt. Hadde vi ikke hatt gjesterom, ville vi tilbudt soverommet vårt. Med babycall har det gått helt fint. Når babyene er blitt så store at de ikke ammes lenger har foreldrene foretrukket barnevakt istedenfor.

Dette dreier seg ikke om fester med fyll og høy musikk, men ti-tolv voksne personer, vin, latter og masse stemmer resulterer jo i en del lyd likevel. De babyene som har vært hos oss har tydeligvis hatt godt sovehjerte og sovet seg gjennom hele kvelden, men her er det sikkert individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...