Gå til innhold

Gynekologen kunne ikke se embryet røre seg eller høre hjerte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun hadde ca 1.dag i siste menstruasjon 20. juli, da er det vel enkelt å regne ut hvor langt det angivelig er på vei?

Om grav.tester viser positivt uke etter uke og brystene er ømme, er konklusjonen at embryoet er dødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange uker er en på vei da, om siste mens's 1. dag var 20. juli?

Merkelig om gynekolog ikke kan høre hjertet, da er det sikkert dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne terminkalkulatoren, skal hjertet absolutt kunne høres nå, så enten er noe galt med han mannen som utførte det (ikke flink nok), eller det er dødt.

Men om graviditetstesterne tester positivt uke etter uke kan det vel ikke være dødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ca 1.dag i siste menstruasjon 20. juli, da er det vel enkelt å regne ut hvor langt det angivelig er på vei?

Om grav.tester viser positivt uke etter uke og brystene er ømme, er konklusjonen at embryoet er dødt?

Nå er det sånn at eggløsningen kan komme på forskjellige tidspunkt hver syklus (ikke hver 14. dag, men kanskje en gang på 16. dag eller 12. dag etter første mensdag), sånn at befruktningen f.eks. skjer senere eller tidligere enn det man ville tro. Det er andre aspekter også som kan føre til at fosteret er mindre (senere festning +++). Det å beregne fra første mensdag er noe man gjør tidlig i svangerskapet, før man går etter UL-termin.

Det er en sannsynlighet for at dette har skjedd, at befruktningen har skjedd senere enn man har trodd. TS, jeg håper HCGen har økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at eggløsningen kan komme på forskjellige tidspunkt hver syklus (ikke hver 14. dag, men kanskje en gang på 16. dag eller 12. dag etter første mensdag), sånn at befruktningen f.eks. skjer senere eller tidligere enn det man ville tro. Det er andre aspekter også som kan føre til at fosteret er mindre (senere festning +++). Det å beregne fra første mensdag er noe man gjør tidlig i svangerskapet, før man går etter UL-termin.

Det er en sannsynlighet for at dette har skjedd, at befruktningen har skjedd senere enn man har trodd. TS, jeg håper HCGen har økt.

Enig, får håpe det.

Ellers blir det vel fjernt om testene viser positivt, og det ikke er blødninger, samt at brystene er ømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde HCG på 4000 i uke 10 da MAen ble oppdaget. Da hadde fosteret vært dødt siden uke 5. Testene var mao positive hele veien.

1) Hva er "MA"?

2) Du hadde hatt et dødt embryo/foster inne i deg i 5 uker?!

3) Sa legene noe om hvorfor det døde?

4) Du testet ikke HCG fra dag til dag, og så ikke at nivået sto stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hva er "MA"?

2) Du hadde hatt et dødt embryo/foster inne i deg i 5 uker?!

3) Sa legene noe om hvorfor det døde?

4) Du testet ikke HCG fra dag til dag, og så ikke at nivået sto stille?

MA står for missed abortion, altså at fosteret dør uten at man blør det ut (spontanabort). Noen beholder graviditetssymptomene, noen mister symptomene helt med en gang og noen mister symptomene gradvis.

Embryoet døde nok rett før hjertet skulle begynne å slå. De fleste aborter skjer i den perioden.

Testet ikke HCG fra dag til dag, nei. Fikk mistanke om at ting ikke var helt som de skulle siden symptomene avtok, men de avtok svært langsomt. Da jeg begynte å spotte brunt i uke 10, dro jeg til privat gyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha positive tester selv om man f.eks. har et død foster.

HCG (blodprøver) er den beste indikatoren, ikke positive tester og symptomer. Positive tester slår ut så lenge HCGen er høyere enn det som er vanlig i en ikke-gravid kvinnes kropp og graviditetssymptomer kan ligne f.eks. menssymptomer. Derfor taes blodprøver, da det er sikrere, og man kan se om ting går som normalt (økende HCG).

HCG øker i et bestemt tempo, så man har et "minimum" og "maksimum" nivå som gjerne sees igjen og igjen hos mange gravide, liste finner du her: http://4.bp.blogspot.com/_HshTMYttcWs/SeDTb5iGHYI/AAAAAAAACLM/H6LFntwSUyY/s400/hCG%2Blevels.jpg. DOm det ligger under nivået det burde være på i en bestemt uke, så kan det godt være at fosteret er dødt eller at befruktningen har skjedd mye senere enn antatt.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en HCG-måling (blodprøve, legen, laboratorium) utført onsdag, torsdag og mandag kunne svare på om HCG øker, og følgelig om det er liv der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Ja, det er en forventet kurve for økning. Dersom HCGen ikke øker, minker eller øker mye mindre enn forventet så får man ved de to første alternativene som oftest bekreftet at fosteret er dødt, og ved det siste at det muligens er en graviditet utenfor livmoren. Ved siste alternativet kan alt være helt bra og. UCGen kan i perioder gå litt seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en forventet kurve for økning. Dersom HCGen ikke øker, minker eller øker mye mindre enn forventet så får man ved de to første alternativene som oftest bekreftet at fosteret er dødt, og ved det siste at det muligens er en graviditet utenfor livmoren. Ved siste alternativet kan alt være helt bra og. UCGen kan i perioder gå litt seinere.

Om det er foretatt en tidlig ultralydsundersøkelse, så har vel gynekologen klart å få med seg om embryoet, som han kunne bekrefte at han så, ligger i eller utenfor livmoren eller?

Missed abortion uten blødninger eller spotting er visst ganske vanlig i løpet av de 3 første månedene: http://miscarriage.about.com/od/amimiscarrying/f/miscarriage-no-bleeding.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er vel eit godt døme på at det er lurt å vente ei stund med å ta tidleg UL, så slepp ein å uroe seg (kanskje unødig). Er nok lurare å i så fall vente til 8-10 veker, så veit ein sikkert at ein er såpass langt på veg at viss fosteret lev, så ser du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Krysser fingrene for deg, TS! Jeg hadde også første dag i siste mens på 20. juli. Og håper at alt er bra.

For et halvt år siden var jeg gravid, og opplevde blødninger i uke 6-7. Det var umulig å få UL (legen min sa det ikke gikk an å lage henvisning kun pga blødninger, vi måtte bare la naturen gå sin gang). Men jeg gikk på privat klinikk og bestilte HCG. Målingene der var svakt stigende, men ikke så mye som det burde være. Heldigvis var det private instituttet hyggelig og hjelpsomme (de tjener jo på å være det...). Og på ultralyden så vi to fostersekker med kun ett levende foster igjen. Leden der sa jeg måtte ta det med ro, for det var en truende abort. Noen uker senere blødde også det ut.

Men det jeg ville fram til, var at det er veldig kjedelig å gå slik og vente. Jeg hadde mistanke om at noe var galt, men visste ingenting sikkert, så man må forholde seg til alle spise- og drikke-reglene som om man var gravid, si nei takk til fester og finne på unnskyldninger overfor venner og kjente når man er trøtt, kanskje til ingen nytte. Så begynner alle å få mistanke om at man er gravid, selv om man kanskje egentlig ikke er det likevel. For meg ble det redningen å gå til privat legesenter.

Håper HCGen gir deg svar så du får visshet (og håper selvfølgelig at alt er bra). Så krysser jeg fingrene for din og min lille spire!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for deg, TS! Jeg hadde også første dag i siste mens på 20. juli. Og håper at alt er bra.

For et halvt år siden var jeg gravid, og opplevde blødninger i uke 6-7. Det var umulig å få UL (legen min sa det ikke gikk an å lage henvisning kun pga blødninger, vi måtte bare la naturen gå sin gang). Men jeg gikk på privat klinikk og bestilte HCG. Målingene der var svakt stigende, men ikke så mye som det burde være. Heldigvis var det private instituttet hyggelig og hjelpsomme (de tjener jo på å være det...). Og på ultralyden så vi to fostersekker med kun ett levende foster igjen. Leden der sa jeg måtte ta det med ro, for det var en truende abort. Noen uker senere blødde også det ut.

Men det jeg ville fram til, var at det er veldig kjedelig å gå slik og vente. Jeg hadde mistanke om at noe var galt, men visste ingenting sikkert, så man må forholde seg til alle spise- og drikke-reglene som om man var gravid, si nei takk til fester og finne på unnskyldninger overfor venner og kjente når man er trøtt, kanskje til ingen nytte. Så begynner alle å få mistanke om at man er gravid, selv om man kanskje egentlig ikke er det likevel. For meg ble det redningen å gå til privat legesenter.

Håper HCGen gir deg svar så du får visshet (og håper selvfølgelig at alt er bra). Så krysser jeg fingrene for din og min lille spire!

Det er ventingen som er verst ja. Man spiser og drikker som om man var gravid og tar sine forholdsregler, og kanskje så til ingen nytte. siden det muligens bare ligger et dødt embryo der inne.

Det blir jo mye styr for ingenting: legetimer, blodprøver, ultralyser og mye styr og tull, fravær fra jobb, osv. Tristhet ved noe som dør ut, og all den ventingen med ny graviditet, og nye bekymringer:

Vil det samme skje igjen?

og da kan det lett bli mismodighet og oppgitthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I veke 7 skal vel hjartet ha byrja å slå. Er ikkje det i veke 6? Dermed er fosteret dødt, eller TS er kortare på veg enn ho trur.

Uke 5+4 skal det begynne å slå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...