Gå til innhold

Manuellterapaut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes alle nyfødte burde vært sjekket, automatisk. (Og hvertfall alle i risikogrupper.)

Men jeg har ikke tatt minsten til noen alikevel. Han virker ikke plaget med noe, og har alltid vært en snill og rolig baby.

Enig. Og bare for å påpeke det, jeg tok datteren min til kiropraktor, ikke manuellterapeut. Så jeg betalte hele smørja selv ;) (og det var verdt hver en krone!) Synes likevel at det burde være en del av kontrollene på sykehus/helsestasjon etter fødsel, det er tross alt såpass mange som har låsninger og stivheter, så jeg ser ingen grunn til å bare la de være plaget når det kan unngås. Om jeg får flere barn kommer jeg til å få sjekket hver og en av de.

Edit: Så får jeg bare være hysterisk ;)

Endret av chico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Tyskland er det standard prosedyre at man sjekker babyen hos manuellterapeut ved 6 ukers kontrollen. Jeg kommer til å gjøre det når jeg får min neste baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at det er VELDIG rart at de ikke sjekker rutinemessig på 6-ukers-kontrollen. Jenta vår var plaget av kolikk og 14 dager mellom hver avføring, favorittside, og at hun var veldig sen med å ligge på magen (hylte når vi la henne slik, og fikk ikke løftet hodet). På vanlige helsekontroller sa de at alt var OK med henne.

Jeg tok henne likevel til en manuellterapeut, og hun fant låsninger (kanskje pga tøff fødsel og fastsitting og haling og draing med tang). Det var ikke noe mirakelkur, vi hadde sikkert 8-9 behandlinger, men hun ble gradvis bedre, så etter hvert kuttet vi ut.

Det er akkurat som vanlige leger med vilje ignorerer at det finnes manuellterapeuter. Kanskje man lærer lite om manuellterapi på småbarn under studiene, og derfor tror de at dette er en nymotens døgnflue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan vise til forskning om dette? Tror på dere, men har aldri sett noen linke til dokumentasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan vise til forskning om dette? Tror på dere, men har aldri sett noen linke til dokumentasjon...

Du kan jo lese litt på kiss-kidd.no, der er det også linker til endel artikler. Når det er sagt, man kan ha låsninger uten at det er KISS.

Jeg er enig i at dersom man er i risikogruppen (veldig lang fødsel/styrtfødsel/forløsning med sugekopp eller tang/må dras utpga skuldre som sitter fast/keisersnitt/ansiktsfødsel/for tidlig født/veldig høy fødselsvekt/tverrleie/flerfødsel) så burde det absolutt sjekkes ved rutinekontroll. Det hadde spart svært mange for en hard barselstid.

Min eldste hadde låsninger, jeg hadde en laaang fødsel som inkludert 3.5 time med pressrier. Vi hadde to behandlinger hos Bjørn Helgar (jobber på Fjellhamarklinikken og AHUS, og har skrevet kiss-kidd.no), og fikk en helt ny unge. Da lillebror ble født så hadde jeg egentlig tenkt å ta med han også for en sjekk, men han hadde ingen tegn på låsninger i det hele tatt, så da lot jeg rett og slett være. Fødselen var en helt annen, langt kortere og han ble født i vann etter 10 min med pressrier, ingen risikofaktor involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lese litt på kiss-kidd.no, der er det også linker til endel artikler. Når det er sagt, man kan ha låsninger uten at det er KISS.

Mulig jeg overser noe, men fant ingen henvisninger til forskningsrapporter der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...