Gå til innhold

Manuellterapaut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser om så mange som får en ny verdag etter å ha vært hos manuellterapaut. Av og til så har babyen ikke symptomer som foreldre kjenner igjen. Med det mener jeg at de fleste er obs på stiv nakke, favorittside, etc, men jeg har også lest at mye hikking f.eks. kunne bety stiv nakke.

Jeg lurer derfor på om vi burde ta oss en tur til manuellterapaut sånn "just in case". Jenta vår er urolig og skriker en del til tider, hun hikker mye og er ikke så glad i å bli lagt på ryggen (velter seg over til siden). Må man ha en god grunn til å gå eller kan man bare si at man vil ha en sjekk av baby for å være sikker på at det ikke er noen låsninger etc i alle fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville jeg gjort. Tenker nemlig det samme. Har ikke hørt om noen som ikke har vært fornøyd etter å ha vært hos manuellterapeut. Hun som er i min by er visst også en slags "miracle worker". Har faktisk vurdert å booke time før fødselen siden hun har så lang ventetid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke noen spesiell grunn. Jeg hadde dratt bare for å sjekke! Syns det bør bli obligatorisk for nyfødte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår jente hadde ingen andre symptomer enn mye hikking og litt hyling når vi skulle ta på henne lue/smikke. Hun har alltid vært en kjempesnill baby og vi har aldri hatt noen grunn til å tro at hun har hatt vondt. Allikevel valgte vi å gå til kiropraktor bare sånn i tilfelle, for å sjekke. Heldigvis gjorde vi det, for det viste seg at hun hadde kjempestive nakkemuskler i tillegg til skeivt bekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt. Hvorfor skal man ta med en baby til manuellterapeut når babyen ikke har noen plager? Er det ikke allerede lang nok ventetid for dem som har babyer med plager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt. Hvorfor skal man ta med en baby til manuellterapeut når babyen ikke har noen plager? Er det ikke allerede lang nok ventetid for dem som har babyer med plager?

I vårt tilfelle kunne jenta vår fått senskader som hodepine, svimmelhet og dårlig matlyst senere i livet dersom vi ikke hadde gjort noe med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt. Hvorfor skal man ta med en baby til manuellterapeut når babyen ikke har noen plager? Er det ikke allerede lang nok ventetid for dem som har babyer med plager?

Jeg syns ikke det er nødvendig å ta en baby som ikke har plager med til manuellterapeut. Men det er utrolig hva låsninger og stivheter her og der kan påvirke i en liten kropp. Min gutt gikk fra å bæsje en gang hver 14.dag til hver dag, etter en tur til manuellterapeut. Han hadde en stivhet på ene siden i bekkenet som virket inn på tarmfunksjonen. Jenten min hadde aldri noen spesielle plager så hun fikk aldri noe besøk hos manuellterapeut og hadde nok ikke trengt det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva en manuellterapeut er en gang, selv etter fire babyer som hittil har vokst opp relativt normale. Så det kunne ikke falle meg inn å bestille time "bare for å sjekke", nei, og jeg synes- ikke for å være ekkel- at nybakte mødre begynner å bli litt vel heftige, med dopplere og kokvasket salami og toxohysteri, igangsettingsakupunktur, bæretyranni, ørret over to kilo og i tillegg altså sjekking av frisk baby. Det imponerer meg grenseløst hvis noen klarer å holde interessenivået ved like gjennom hele oppveksten, etter hva jeg har sett pleier det å dale deprimerende fort.

Det var antagelig bare den sure kjerringa i meg som snakket- føler meg litt som Sokrates som klager over ungdommen :ler: Men selv på en god dag hadde jeg ikke bestilt alternativ medisin-time for en frisk baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt tilfelle kunne jenta vår fått senskader som hodepine, svimmelhet og dårlig matlyst senere i livet dersom vi ikke hadde gjort noe med det nå.

Kunne fått? Det holder ikke for meg, ihvertfall. Det blir litt sånn Nure-mamma. Han døde - nesten!

Sjekking av frisk baby er helt greit, det gjør man jo på helsestasjonen også, men da synes jeg kanskje at man kan ta regningen selv. Det er trist hvis det er lange ventelister hos manuellterapeut (som forøvrig skrives terapeut, ikke terapaut) fordi mange vil sjekke babyene sine sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi sover godt og skriker ganske lite, men hun har litt fordøyelsesproblemer innimellom. Hun kan være urolig i mange timer før det plutselig kommer en diger eksplosjon i bleia... Er dette noe en manuellterapeut kan gjøre noe med, eller er det bare dumt å ta opp plass når hun ikke virker veldig plaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi sover godt og skriker ganske lite, men hun har litt fordøyelsesproblemer innimellom. Hun kan være urolig i mange timer før det plutselig kommer en diger eksplosjon i bleia... Er dette noe en manuellterapeut kan gjøre noe med, eller er det bare dumt å ta opp plass når hun ikke virker veldig plaget?

Hvem spør du? ;)

TS mener jo det er greit å gå til terapeuten "just in case".

Jeg mener at de fleste babyer skriker litt, raper litt, har diare av og til og har avføring sjelden- uten at det betyr noe spesielt. Det ligger liksom i babynaturen, og selv bæsjet jeg visstnok bare hver tiende dag- og da var det mørkegrønt, i følge min mor :ler: At de strever litt med noe som skjer veldig sjelden, tenker jeg bare er naturlig. Hvis babyen er sunn og frisk, hvorfor stresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ligger nærmest der jeg bor. Er det bare å ringe og si at jeg ønsker en time for kontroll av babyen min siden hun er en del urolig? Så får jeg en time og så slipper jeg å betale? Eller er det noe jeg må betale og så kan søke om å få refundert vi NAV eller noe sånt? Er det gratis hvis det blir flere behandlinger også?

Noen som kjenner til denneklinikken på Fjellhamar forresten? Fant oversikt over manuellterapauter i Akershus her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem spør du? ;)

TS mener jo det er greit å gå til terapeuten "just in case".

Jeg mener at de fleste babyer skriker litt, raper litt, har diare av og til og har avføring sjelden- uten at det betyr noe spesielt. Det ligger liksom i babynaturen, og selv bæsjet jeg visstnok bare hver tiende dag- og da var det mørkegrønt, i følge min mor :ler: At de strever litt med noe som skjer veldig sjelden, tenker jeg bare er naturlig. Hvis babyen er sunn og frisk, hvorfor stresse?

Jeg spør de som har erfaring med slik behandling. :)

Men jeg er delvis enig med deg, altså. Det skjer så mange forandringer i livene til de små at det sikkert er vanskelig å vite om det er manuellterapien som hjelper eller om (den eventuelle) bedringen er tilfeldig. Samtidig vil man jo at ungene skal ha det best mulig, så jeg skjønner godt at man prøver alt...

I vårt tilfelle så stresser jeg lite, men lurte bare på om noen har erfaring med manuellterapi mot fordøyelsesplager - ikke så mye luftplager, men eksplosiv avføring som kommer ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var antagelig bare den sure kjerringa i meg som snakket- føler meg litt som Sokrates som klager over ungdommen :ler: Men selv på en god dag hadde jeg ikke bestilt alternativ medisin-time for en frisk baby.

Det høres litt ut som det var henne ja ;) Jeg skjønner ikke hvorfor noen gidder irritere seg over at noen har et høyere "interessenivå" enn andre. Vi har alle forskjellige formeninger om hva man bør bry seg om eller ikke. Noen synes det er dumt å være redd for toxoplasmose ( f eks) mens andre synes det er vanskelig å ikke være det når man blir fortalt at det er en reell fare (akkurat det har jo vært diskutert til det kjedsommelige så det er ingen grunn til å ta det videre her).

Men nå opplever ikke jeg at TS føler at alt er helt som det skal. Hun sier barnet er mye urolig, vil ikke ligge i bestemte stillinger, hikker mye osv. Da synes jeg hun skal sjekke det.

Vi valgte å ikke gjøre det siden vi hadde en tilsynelatende fornøyd gutt som gråt lite. Selv om han ble tatt med vakum i en tøff fødsel. Siden jeg tenkte "det er ikke nødvendig å sjekke han når han virker så fin" gjorde jeg altså ikke det. Selv om han hikket mye og våknet ofte. Til han ble 5 mnd og begynte å bli banan når han strakk seg og ikke løftet seg så godt som han skulle. Da gikk jeg til manuellterapeut og det viste seg at han hadde KISS, stiv rygg og skjevt bekken.. Nå sover han mye bedre og er helt fin i nakke, bekken og rygg nå men vi kan se det som kan virke som senvirkninger av KISS. Han ser f eks ut til å hoppe over et utviklingssprang (kryping). Jeg skulle ønske jeg hadde gått til MT mye tidligere! Da hadde vi løst opp i dette lenge før. For alt jeg vet kan han ha hatt litt vondt hele tiden..

Når jeg ser tilbake ser jeg nå som han er bedre hvordan han har vært hemmet av det. Han er mye mykere i ryggen nå og rynker ikke bryna sånn som han gjorde før (spenninger og skjevheter i skallen som ble løst opp).

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem spør du? ;)

TS mener jo det er greit å gå til terapeuten "just in case".

Jeg mener at de fleste babyer skriker litt, raper litt, har diare av og til og har avføring sjelden- uten at det betyr noe spesielt. Det ligger liksom i babynaturen, og selv bæsjet jeg visstnok bare hver tiende dag- og da var det mørkegrønt, i følge min mor :ler: At de strever litt med noe som skjer veldig sjelden, tenker jeg bare er naturlig. Hvis babyen er sunn og frisk, hvorfor stresse?

Jada, den er grei. Virker babyen sunn, frisk og lite plaget så trenger man ikke stresse. Men min prumpet noe sykt mye, og avføringen var steinhard når den først kom, så alt tydet på forstoppelse.

Min mor har også alltid sagt at på oss søsken var det veldig forskjell på hvor ofte vi hadde avføring da vi var baby, min søster var visst også en av de som bæsjet en gang hver 14. dag. Men hun har også fått konstantert skjevt bekken i voksen alder, og har gått med bein av ulik lengde i hele oppveksten, hvem vet, kanskje det har sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva en manuellterapeut er en gang, selv etter fire babyer som hittil har vokst opp relativt normale. Så det kunne ikke falle meg inn å bestille time "bare for å sjekke", nei, og jeg synes- ikke for å være ekkel- at nybakte mødre begynner å bli litt vel heftige, med dopplere og kokvasket salami og toxohysteri, igangsettingsakupunktur, bæretyranni, ørret over to kilo og i tillegg altså sjekking av frisk baby. Det imponerer meg grenseløst hvis noen klarer å holde interessenivået ved like gjennom hele oppveksten, etter hva jeg har sett pleier det å dale deprimerende fort.

Det var antagelig bare den sure kjerringa i meg som snakket- føler meg litt som Sokrates som klager over ungdommen :ler: Men selv på en god dag hadde jeg ikke bestilt alternativ medisin-time for en frisk baby.

Sånn By-the-way. Manuellterapeut er ikke alternativ medisin. Det er fysioterapauter med spesialistudannelse. Det er derfor det å gå dit med barn er dekket av staten. ;)

Vi ble sett på som hysteriske førstegangsforeldre da vi påsto det var noe unormalt med vår første baby. Han fikk komme tidlig til manuellterapaut på sykehuset, for å berolige oss.

Det viste seg at han hadde veldig nakkelåsning (etter en tøff fødsel.) Så da var vi visst ikke så hysteriske alikevel.

Fysioterapeuten som sjekket han først fant ingenting.

Synes alle nyfødte burde vært sjekket, automatisk. (Og hvertfall alle i risikogrupper.)

Men jeg har ikke tatt minsten til noen alikevel. Han virker ikke plaget med noe, og har alltid vært en snill og rolig baby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...