Gå til innhold

Hvordan er hverdagen med en voksen hund?


Redbull

Anbefalte innlegg

Om hunden er yngre enn 4-5 måneder, så holder det i massevis å bare lære den å ikke bite, kanskje sitte og ligge kommandoer - men ikke noe den skal kunne gjøre perfekt, lære å gå i bånd.

slike ting er mer enn nok for en liten valp.

Når hunden bikker over mot 5 måneder og eldre, så kan du begynne å stille litt krav til kommandoer osv. Da kan man også gå lengre turer, lære den søk eller lignende osv

Ok, takk for gode svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Veldig lurt å melde dere på et valpekurs også.

Jeg har drevet med hunder hele livet, men går likevel valpekurs og unghundkurs med alle hundene likevel, selv om jeg egentlig vet hvordan jeg skal gjøre ting.

Da får man som regel veldig mye god hjelp til hvordan man burde løse problemer på, andre syn på ting, små tips til å håndtere enkelte ting, og valpen får sosialisert seg (sosialisering av hund betyr ikke at den skal få leke og kose med alle den møter - men være i situasjoner som er nytt og fremmed)

Sjekk ut i ditt nærmiljø om det er en hundeklubb eller lignende som holder kurser. Jeg anbefaler ikke Oslo Hundeskole av en hel rekke grunner. De er alt for militære av seg, og selger seg selv fordi de tuller og tøyser slik at folk liker dem. Orker ikke ta hele begrunnelsen her nå, men jeg ville holdt meg langt unna dem iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til valpen din så sov hunden vår nesten aldri. Hun sov aldri mer enn nødvendig og var absolutt en ADHD-valp! Full fart heletiden, og fant på faenskap og tull til alle tider bortsett fra på natten. Hun vokste opp til å bli en svært rolig, stille, men engasjert hund. Det vil si at hun sover rolig om dagen, går ivrig på tur om ettermiddagen, spiser litt, sover litt mer og vil gjerne bedrive med hodetrening om kvelden ;) Og slik er hverdagene våre. Helt fantastiske.

Sånn var min hund også, han har vært turbo stort sett hele tiden og det er først det siste året nå at han har roet seg. Han er over 3,5 år. Jeg er veldig glad for at han er blitt roligere, kan være litt slitsomt når de er adhd og krever mye :P De eneste gangene han blir turbo nå er når han møter folk, når vi får besøk o.l.

Men herlig er de :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt å melde dere på et valpekurs også.

Jeg har drevet med hunder hele livet, men går likevel valpekurs og unghundkurs med alle hundene likevel, selv om jeg egentlig vet hvordan jeg skal gjøre ting.

Det er gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

har du noen tips til mental trening? Holder på å lære han div komandoer nå da, det holder kanskje i begynnelsen? :)

I begynnelsen er det tilstrekkelig ja! Husk at valper har så sinnsykt mye å lære det aller første året. Etter valpen har roet seg, kommet over "trassalderen" og blitt voksen kan du begynne med ordentlig hodetrening. Det kan f.eks. være spor, at du gjemmer godbiter rundt om i huset og lar han bruke nesten til å finne det. Det kan også være at du kjøper sånne IQ-leker hvor man plasserer godbiter oppi. Like viktig som hodetrening er sosialisering, og den bør begynne allerede nå! En godt sosialisert hund er det essensen for å få en velbalansert, trygg hund som ikke er aggressiv mot f.eks. andre hunder eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i veien for å gi valpen litt hodebry også.

Bare husk at det nivået du legger opp til nå, med mental og fysisk trening, blir med på å avgjøre hvilket aktivitetsnivå (og stressnivå) han vil få.

Rotrening er selvfølgelig alfa og omega, det kan dere gjøre mye av!

Ellers er fint hodebry til valper søksaktiviteter, alt fra frokosten utover plenen, til godbitsøk eller små, korte 'ekte' spor.

Sjekk ut spor - det er faktisk utrolig gøy, og en aktivitet du kan starte med allerede nå (i forhold til agility o.l).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Min er full fres hele dagen, tror hun slapper av en halvtime i alt. Men til gjengjeld så sover hun fra 23 til 9 hver natt da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lykkepille i pels er 1.5 år, han har vært rolig helt siden vi fikk han :)

Han var ute en gang om natten når han var liten, fom 3-4mnd så sov han igjennom!

Nå sover han i buret sitt hele natten, så kommer han opp i senga på morgenen(rundt 9) der ligger han på rygg og drar tømmer til vi lirker oss ut av senga :)

Han gjør det vi gjør, holder vi på med noe så er han rundt bena våre.. Setter vi oss så legger han seg i sofaen vedsiden av eller i kurven!!

Han slår seg til rette nesten uansett hvor vi har han med...

Han får vekselsvis lange turer 1- 1,45t og 30 hver dag!! Han er vant til begge deler og maser ikke om det blir en kort tur en dag :)

Han er også ivrig fjelltur gåer, så konklusjonen er vel at han tilpasser seg :D

Roligheten gjelder med andre hunder og.. MEGET rolig, undrende, snusende og kosete dette har han vært siden vi fikk han.. vi opplevde ofte at andre hunder ble for "aktive! for han!! Sånn er det fortsatt, men etter at han ble stor så ser vi at han velger sine "hilsninger" med omhu!!

Med barn er han sånn han alltis har vært, rolig, leken, snill, men vil gjerne være med og leke når "storesøster" på 7.5 år har med venninder hjem osv!!

Så for oss, har aldri forandringen så mange sa ville komme, kommet!! hverken som tenåring eller nå nærmere voksen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til rotrening?

Ikke veldig nødvendig om du har en valp som er roligheten selv (kom plutselig på at du har nevnt det et annet sted??), men i hovedsak en fin ting med overstressa og hypre valper.

Belønne rolig atferd, gjerne med en fylt kong, noe å tygge på e.l

Ellers er denne tråden fin når det gjelder roligtrening :)

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=90296&side=1

Da min yngste var overaktiv tok jeg han opp på fanget, rolig kos og stryk på brystet, da roet han seg raskt. Dette fortsatte jeg med til han ble eldre og hadde raptuser også.

Så lenge den har fått mat, tur, lek, oppmerksomhet, litt hodebry osv, så syns jeg det er helt på sin plass å kunne kreve at den skal være rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min var heeelt ADHD da hun var valp, og er heeelt rolig nå.. Veldig behagelig hund, sover når vi er inne, glad og lykkelig når vi skal på tur/er på tur. Heldig du som er en rolig valp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lykkepille i pels er 1.5 år, han har vært rolig helt siden vi fikk han :)

Han var ute en gang om natten når han var liten, fom 3-4mnd så sov han igjennom!

Nå sover han i buret sitt hele natten, så kommer han opp i senga på morgenen(rundt 9) der ligger han på rygg og drar tømmer til vi lirker oss ut av senga :)

Han gjør det vi gjør, holder vi på med noe så er han rundt bena våre.. Setter vi oss så legger han seg i sofaen vedsiden av eller i kurven!!

Han slår seg til rette nesten uansett hvor vi har han med...

Han får vekselsvis lange turer 1- 1,45t og 30 hver dag!! Han er vant til begge deler og maser ikke om det blir en kort tur en dag :)

Han er også ivrig fjelltur gåer, så konklusjonen er vel at han tilpasser seg :D

Roligheten gjelder med andre hunder og.. MEGET rolig, undrende, snusende og kosete dette har han vært siden vi fikk han.. vi opplevde ofte at andre hunder ble for "aktive! for han!! Sånn er det fortsatt, men etter at han ble stor så ser vi at han velger sine "hilsninger" med omhu!!

Med barn er han sånn han alltis har vært, rolig, leken, snill, men vil gjerne være med og leke når "storesøster" på 7.5 år har med venninder hjem osv!!

Så for oss, har aldri forandringen så mange sa ville komme, kommet!! hverken som tenåring eller nå nærmere voksen..

Det var koslig å lese!! :) håper vår fortsetter i samme tralt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...